Forum > Färdiga produktioner
Eko - Life is blind
Eddi:
26 oktober:
Jag har ju i denna tråden fått lite ros för den här låten och jag gillar den men ansåg att den behövde en bättre mix - nu har jag jobbat med en ny mix som jag kände mig nöjd med men när jag lyssnar på den som redan ligger uppe på KR i första posten så vete tusan. Så om några orkar att dra igenom bägge och har lust att tycka till på nya kontra gamla så vore jag glad och kanske lär jag mig en del på allt också?
MaxB:
I den nya hör jag hihaten i början och sången är brightare. Men trummorna ligger svagare i volymen tror jag. Uj vad svårt det är att bedöma vilken som är bättre. Det är tycke och smak som har en inverkan på min bedömning. Sången i första versionen låten skön utan risk för hårda ssssss eller t, men jag gillar nog ljudet i sången på nyare versionen.
Det är inte lätt att kora en vinnare!
Eddi:
--- Citat från: MaxB skrivet 26.10.2010, 09:48:12 ---I den nya hör jag hihaten i början och sången är brightare. Men trummorna ligger svagare i volymen tror jag. Uj vad svårt det är att bedöma vilken som är bättre. Det är tycke och smak som har en inverkan på min bedömning. Sången i första versionen låten skön utan risk för hårda ssssss eller t, men jag gillar nog ljudet i sången på nyare versionen.
Det är inte lätt att kora en vinnare!
--- Slut citat ---
Tack Maxen för att du tog en lyssning - jag tror att det är så att trummorna överlag ska vara hörbarare i den nya liksom det övriga jag har lag ner möda på att separera ljudkällorna något jag inte har gjort tidigare dvs EQ:a fram de bästa frekvenserna för varje ljud och tonat ner det andra och så har jag skippat gruppreverb och lagt mer compression på varje spår som behöver det - så jag blev lite förvånad över att det inte var större skillnad - precis som du upplevde det. Det borde vara bättre med den nya där leaden förstås är medvetet höjd ála Asti.
Eddi:
Det är ingen som har varit inne och lyssnat på min senaste version som jag gjorde i smyg men nu drar jag fram den efter diskussionen i Freddys tråd där jag föreslog autotune - eq - reverb - chorus - delay - compression på hans sångvers för att få det att låta lite bättre - det är exakt det jag har gjort i den här tydligen emot alla gängse regler när det gäller plugg-ordning men jag tycker det blev bra speciellt på refrängen. Versen lät nästan så innan men jag har samma kedja där. Undrar om jag inte ska göra en explicit tråd om det där med pluggar på sångröster. Den här plugg-kedjan är ett tips från en hip-hopare på nätet.
Ok jag sticker ut hakan nu har min (normalt tråkiga röst) någonsin låtit bättre? :)
freddy:
Stiltje här i tråden, men nu har jag lyssnat!
Upplever ingen direkt skillnad mot tidigare låtar när det gäller din röst är jag rädd. Det låter lite chorus och s-ljuden sticker iväg lite i reverbet. Ett tips där är väl att lägga en deesser på reverb-bussen (tips från Claes) alternativt ta bort lite diskant på reverbet.
Men det ligger nog lite i olika ljudideal med skulle jag tro. Det är något gammalt och 60-70-tal över sångljudet här, det är jag personligen inte så förtjust i, men det tror jag du är ute efter.
Minns inte tidigare version heller, kan du lägga upp den så jag kan jämföra sången innan och efter så att säga?
Kul med lite skumma idéer och nytänk iaf. :)
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida