Kontrollrummet

När blev gubbrock gubbrock?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Tjo!

Dylan, Springsteen, Stones, Winnerbäck, Lundell.

När blev detta gubbrock? Dom har ju alltid låtit likadant mer eller mindre, men nu är det ju nästan en egen stil på sätt och vis denna gubbrock. En gång i tiden var ju även Springsteen ung och tuff.


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Sällar mig till skaran som också vill veta  :lol:
Håller med Wernborg om att dom alltid låtit lika.

Möjligen att rörelsemönstret på scen i viss mån stannat upp men..... Dom är runt 70 (utom Springsteen och Winnerbäck) så det tycker jag man kan förlåta dom.
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Undrar vad som kan ha föranlett denna fråga  :lol:

Gubbrock kan nog vara olika för olika personer. För mig är det rock som låter trött och oengagerad. Oftast av en artist/grupp som en gång i tiden var betydelsefull och kanske t.o.m innovativ och nyskapande men som numera bara tutar på i sina gamla vanliga upptrampade spår. Rolling Stones, Paul McCartney, Tom Petty, John Fogerty, Oasis, Alanis Morrisette mfl

Med det sagt är det inte nödvändigtvis dålig musik. Kan ju fortfarande låta hyfsat men brukar lixom sakna den där gnistan, energin och lusten som fanns då artisten var ung och hungrig (karriärsmässigt inte åldersmässigt). Tyvärr i mitt tycke så väljer många artister just denna "lätta" väg en bit in i sin karriär istället för att utforska ny mark och nya uttrycks sätt.

För mig har det alltså inte med artistens fysiska ålder eller kön att göra, utan mer med hur långt i karriären man kommit.

Man kan ju som bekant vara en 25 åring men ändå bete som en gubbe/tant
« Senast ändrad: 26.07.2010, 17:09:50 by jonnerstone »


asti

  • Gäst
Alanis Morrisette är väl i såfall "gumrock" eller på svenska tuggummi-rock?  :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Undrar vad som kan ha föranlett denna fråga  :lol:
Ja, du vet ju redan...  :lol:


När jag inte får hjälp av herr Emulator att färdigställa musik blir det påfallande ofta åt gubbrockshållet, trots att jag i stort sett aldrig lyssnar på sån musik själv. Jag menar: Ozzy, Depeche, Recoil,  Soundtrack of our lives, diverse jazz, Rush och en hel del annat som spelas mest här hemma borde väl inte inspirera till gubbrock?  :D

Det kanske har med ålder till viss del att göra i alla fall. Jag orkar helt enkelt inte spela i 140 bpm längre.  :wacko:  40-årskris?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
eller jo, det skulle väl vara Soundtrack då iofs... dom är rätt gubbiga. Får genast sluta med det.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Gubbrock blir det väl när musikerna blir gamla, och framförallt ser gamla ut. Hur det de spelar låter tror jag betyder mkt mindre, eller ingenting. Ofrånkomligt. Är betraktaren 30 år tycker han nog att musik framförd av 50-åringar är gubbrock. Om betraktaren är 15 år kanske han tycker att 35-åriga musiker är patetiska gubbrockare?
Gubbrock är fint. Stones konserter drar väl mest folk i världen fortfarande som de gjort typ sen 1963?
ZZ-Top, de blir bara finare med åren... B)
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Gubbrock blir det väl när musikerna blir gamla, och framförallt ser gamla ut. Hur det de spelar låter tror jag betyder mkt mindre, eller ingenting. Ofrånkomligt. Är betraktaren 30 år tycker han nog att musik framförd av 50-åringar är gubbrock. Om betraktaren är 15 år kanske han tycker att 35-åriga musiker är patetiska gubbrockare?
Gubbrock är fint. Stones konserter drar väl mest folk i världen fortfarande som de gjort typ sen 1963?
ZZ-Top, de blir bara finare med åren... B)

Håller inte med om definitionen av stilen. (eller jag tycker det är en stil i alla fall.)

För att ta ett exempel. Rockabilly tex är inte gubbrock för mig. Det är något ännu hemskare  :o, men de som ursprungligen utövade det är väl döda eller riktigt gamla. De som utövar det i dag tycker jag inte praktiserar gubbrock.

Depeche Mode är 50-åringar och det ser jag inte som gubbrock.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Gubbrock blir det väl när musikerna blir gamla, och framförallt ser gamla ut. Hur det de spelar låter tror jag betyder mkt mindre, eller ingenting. Ofrånkomligt. Är betraktaren 30 år tycker han nog att musik framförd av 50-åringar är gubbrock. Om betraktaren är 15 år kanske han tycker att 35-åriga musiker är patetiska gubbrockare?
Gubbrock är fint. Stones konserter drar väl mest folk i världen fortfarande som de gjort typ sen 1963?
ZZ-Top, de blir bara finare med åren... B)

Håller inte med om definitionen av stilen. (eller jag tycker det är en stil i alla fall.)

För att ta ett exempel. Rockabilly tex är inte gubbrock för mig. Det är något ännu hemskare  :o, men de som ursprungligen utövade det är väl döda eller riktigt gamla. De som utövar det i dag tycker jag inte praktiserar gubbrock.

Depeche Mode är 50-åringar och det ser jag inte som gubbrock.
Det är väl så jag menar. Om tonårskillar spelar rockabilly blir det inte gubbrock.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Gubbrock blir det väl när musikerna blir gamla, och framförallt ser gamla ut. Hur det de spelar låter tror jag betyder mkt mindre, eller ingenting. Ofrånkomligt. Är betraktaren 30 år tycker han nog att musik framförd av 50-åringar är gubbrock. Om betraktaren är 15 år kanske han tycker att 35-åriga musiker är patetiska gubbrockare?
Gubbrock är fint. Stones konserter drar väl mest folk i världen fortfarande som de gjort typ sen 1963?
ZZ-Top, de blir bara finare med åren... B)

Håller inte med om definitionen av stilen. (eller jag tycker det är en stil i alla fall.)

För att ta ett exempel. Rockabilly tex är inte gubbrock för mig. Det är något ännu hemskare  :o, men de som ursprungligen utövade det är väl döda eller riktigt gamla. De som utövar det i dag tycker jag inte praktiserar gubbrock.

Depeche Mode är 50-åringar och det ser jag inte som gubbrock.
Det är väl så jag menar. Om tonårskillar spelar rockabilly blir det inte gubbrock.
Jag var otydligt. Även om 70-åringar spelar rockabilly är det inte gubbrock för mig. Det hänger ihop med en stil mer än ålder.
 :)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Antagligen ändras sånt här på nåt sätt. Jag såg Bill Haley and the Comets i Söderhamn på 70(?)talet. Inte mycket folk som kollade alls och inga ungdomar alls. Det ansågs nog väldigt gubbigt med Rock around the clock då. Skulle Bill Haley levt idag och spelat här hade nog ungdomar från hela Norden kommit hit. Så är det ju med Chuck Berry som drar massor med ungdomar trots att han är 85 typ. Räknas Chuck Berry som gubbrock?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
gubbrock är motsarigheten till syjunta. typ 50+ gubbar som träffas i nån replokal och dicker en kopp kaffe och drar nån tafflig creedence låt... B)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Antagligen ändras sånt här på nåt sätt. Jag såg Bill Haley and the Comets i Söderhamn på 70(?)talet. Inte mycket folk som kollade alls och inga ungdomar alls. Det ansågs nog väldigt gubbigt med Rock around the clock då. Skulle Bill Haley levt idag och spelat här hade nog ungdomar från hela Norden kommit hit. Så är det ju med Chuck Berry som drar massor med ungdomar trots att han är 85 typ. Räknas Chuck Berry som gubbrock?
Nä faktiskt inte. (I min defintion) Finns det inte nåt som kallas Adult oriented music. Typ Steely dan och sånt...? Treackordsmusik är mer Rockn roll tror jag.

Men det ändras förmodligen ja...


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
 :ph34r:
Är såå jävla trött på detta ''epitet''.....
Det är väl för faan spelglädjen och inget annat som avgör vad som är rock?
Åldern,midjemåttet (mitt är rätt nätt faktiskt..) håret(hmmmm,där rök jag...)
har väl inget med ålder,pensionsförsäkringar,barnbarn att göra,ordet gör mej bara arg...... :angry:
Coverband kan kanske passa in där........... :lol: Tyngden finns lustigt nog hos den äldre delen av musiker(menar inte fysiskt nu)Yngre band skräller mest,inte mycket powerchords där,mer Barrè och hängarseljeans liksom,rätt tråkigt........ :rolleyes:
Näe,sluta upp med detta sätt katalogisera musik,finns ordet ''Gubbrock'' på engelska?...nope.
Återigen har vi svenskar bevisat hur hippa vi är liksom.... :( :ph34r:
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Yngre band skräller mest,inte mycket powerchords där,mer Barrè och hängarseljeans liksom,rätt tråkigt........ :rolleyes:

Och sånt gör mig trött.

Åter till ämnet.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
:ph34r:
Är såå jävla trött på detta ''epitet''.....
Det är väl för faan spelglädjen och inget annat som avgör vad som är rock?
Åldern,midjemåttet (mitt är rätt nätt faktiskt..) håret(hmmmm,där rök jag...)
har väl inget med ålder,pensionsförsäkringar,barnbarn att göra,ordet gör mej bara arg...... :angry:
Coverband kan kanske passa in där........... :lol: Tyngden finns lustigt nog hos den äldre delen av musiker(menar inte fysiskt nu)Yngre band skräller mest,inte mycket powerchords där,mer Barrè och hängarseljeans liksom,rätt tråkigt........ :rolleyes:
Näe,sluta upp med detta sätt katalogisera musik,finns ordet ''Gubbrock'' på engelska?...nope.
Återigen har vi svenskar bevisat hur hippa vi är liksom.... :( :ph34r:

Som jag nämnde tidigare så definierar jag inte gubbrock utifrån ålder eller kön. Utan efter definitionen "gaggig gammal gubbe" översatt till musik. Alltså en artist/grupp som har nåt sitt bäst före datum och bara ältar samma skit om och om igen (som en gaggig gammal gubbe...därav gubbrock). Och när en artist/grupp når sitt bäst före datum kan ju variera. En av mina stora husgudar Tim Christensen släppte förra året sin 3:e soloplatta. Dom två första var helt grymma, den andra t.o.m bättre än den första. Sen kommer den 3:e.....gääääsp. Helt meningslös och låter bara som en recyclad version av dom två första. Han har blivit bekväm i sitt musikskapnde och vill/vågar inte ta ut svängarna längre.
Winnerbäck (ingen favorit hos mig) var väl på väg åt samma håll och släppte samma platta om och om igen. Men på senaste så tog han ett kliv åt ett helt annat håll och lät sig inspireras av grupper som Melody Club och Kent, och han lyckades ta sig ur gubbrocksfällan. Om det sen blev bra eller inte får nån annan avgöra.
Muse likaså....släppte ett par plattor som lät som deras förra, men senaste är ett kliv åt det mer poppiga och deras stjärna tändes på nytt.

Så jag tycker gubbrock är en bra definition om man slutar hänga upp sig på ordet gubbe som i gammal. Utan tänker på musiken som artisten framför istället. På engelska har det säkert ett ännu mer osmickrande namn som t.ex "boring-rock", "yawn-rock", "stop playing for gods sake-rock", "please play something we haven't heard yet-rock" eller så.

Men vissa gillar ju band som spelar samma musik om och om igen på platta efter platta...inget fel med det. Trygghet e underskattat  :)

Nog babblat från mig nu!!!

Gubbrocken lever!!!!
« Senast ändrad: 26.07.2010, 21:26:03 by jonnerstone »


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Ja ACDC är enligt en den definitionen riktiga gubbrockare.  :D  Men konstigt nog så lyckas de hålla det hela fräscht ändå. Det är inte många som lyckas med den konsten i alla fall.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
"Gubbrock" är ett megafjantigt begrepp som förmodligen har tänkts ut av någon avundsjuk recensent som aldrig lyckades bli stjärna själv, alternativt avundsjuk fjortis, som tror att han är mycket duktigare efter två dagars gitarrspelande, än de som har spelat i typ 30 år eller mer... :P
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Alan Wilder gjorde sin mest nyskapande musik nu vid 51 års ålder. We take a bow.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har hört att Rolling Stones funderar på att pensionera sig efter nästa turné som tar slut 2012. Då kanske de får epitetet gubbrock eller... :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag har hört att Rolling Stones funderar på att pensionera sig efter nästa turné som tar slut 2012. Då kanske de får epitetet gubbrock eller... :D
Dom blev gubbrockare 1981 med Tatoo you. Start me up var med.
 :D


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Jag har hört att Rolling Stones funderar på att pensionera sig efter nästa turné som tar slut 2012. Då kanske de får epitetet gubbrock eller... :D

Om de envisas med fortsätta får de snart epitetet senilgubbrock av mig. Personligen.  :D
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad BaconMcMuffin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 101
  • Better known as "Julianna"
    • Visa profil
    • Julianna's music on soundclick.com
 ;) Please take my Boyfriend Bob off the list... His last three albums just keep getting better and better.  If I'm reading this correctly, and that "Gubbrock" means tired and worn and the same-old same-old, and that the band should really just retire quietly and fade away, I just have to say that Bob isn't in this category.  I've been to three Dylan shows in the last 5 years, and not only is he playing new music (and award winning music, I might add) with some AMAZING musicians at each show, but he makes his old stuff sound shiny and new again.  In fact, he was 3/4 of the way through freaking "Blowin' in the Wind" before either my husband or I even realized that he was playing it....  now THAT was wild.  :blink:

So... that being said, this is a really interesting topic.  Is there an English Equivalent?   I don't think that there is... not one that I can think of anyway.  "Sold Out" is a term that comes to mind, but that can apply to so many other things - and yeah, all of the bands mentioned (plus a thousand more) have sold out at some point.  I've even heard DM on TV commercials.  (Gasp!)  But "Gagging Old Man" may translate as "Doddering".. but I've never heard anyone call some washed up old dude a "Doddering Rocker"... So.  Maybe just "Classic Rock" in general fits the description... Gagging Old men seem to prefer it, and most of it makes ME Gag...  Just a thought.   

Oh.  I also just bought Tom Petty's newest... and it's pretty good. Not his best, mind you, but he's not Gagging yet, that I can see... :) 
The human theremin.


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
;) Please take my Boyfriend Bob off the list... His last three albums just keep getting better and better.  If I'm reading this correctly, and that "Gubbrock" means tired and worn and the same-old same-old, and that the band should really just retire quietly and fade away, I just have to say that Bob isn't in this category.  I've been to three Dylan shows in the last 5 years, and not only is he playing new music (and award winning music, I might add) with some AMAZING musicians at each show, but he makes his old stuff sound shiny and new again.  In fact, he was 3/4 of the way through freaking "Blowin' in the Wind" before either my husband or I even realized that he was playing it....  now THAT was wild.  :blink:

Right you are  :wub:

-----
I might be back with the politically correct sientific definition  :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Inte slutar Stones så länge de lever. Hur värdelösa än många, speciellt musiker tycker de är, så är de världens största band. Inga andra kommer i närheten. De borde ha en egen tråd. Tatto You, och Steel Wheels är jävligt bra.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
För mig är Status Quo urtypen av gubbrock. Och de verkar det ju ha insett själva också, med tanke på namnet. Begreppet kan överföras på rock i shuffletakt i allmänt, oavsett artistens ålder. Ledord för stilen är harvande och laidback.

Rockabilly har för mig, trots sina äldre anor, en ungdomens fräschör. Rebelliskt. Attityd. Stones före 1980 är inte heller gubbrock för mig.

Wikipedia har förresten en definition av gubbrock. Den skiljer sig lite från min uppfattning, främst vad gäller the Who.

Gubbrock är en bred beskrivning av klassisk rockmusik som främst riktar sig åt äldre män[källa behövs], "gubbar". Termen har en något nedsättande klang och kan ses som en motsatts till så kallad modern rock. Gubbrock spelas i fåran av den folkrotade rocken som framförallt Bob Dylan gjorde populär på senare delen av 1960-talet. Inom den sentida gubbrocken är Ryan Adams en av portalfigurerna. Även bluesbaserad rock, så som boogie woogie benämns ibland "gubbrock". Det är okänt när termen "gubbrock" först myntades.

 Exempel på artister/grupper  [redigera]
Neil Young
Bruce Springsteen
The Rolling Stones
Creedence Clearwater Revival
The Who
Status Quo
DON'T PANIC


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
För mig är Status Quo urtypen av gubbrock. Och de verkar det ju ha insett själva också, med tanke på namnet. Begreppet kan överföras på rock i shuffletakt i allmänt, oavsett artistens ålder. Ledord för stilen är harvande och laidback.

Rockabilly har för mig, trots sina äldre anor, en ungdomens fräschör. Rebelliskt. Attityd. Stones före 1980 är inte heller gubbrock för mig.

Wikipedia har förresten en definition av gubbrock. Den skiljer sig lite från min uppfattning, främst vad gäller the Who.

Gubbrock är en bred beskrivning av klassisk rockmusik som främst riktar sig åt äldre män[källa behövs], "gubbar". Termen har en något nedsättande klang och kan ses som en motsatts till så kallad modern rock. Gubbrock spelas i fåran av den folkrotade rocken som framförallt Bob Dylan gjorde populär på senare delen av 1960-talet. Inom den sentida gubbrocken är Ryan Adams en av portalfigurerna. Även bluesbaserad rock, så som boogie woogie benämns ibland "gubbrock". Det är okänt när termen "gubbrock" först myntades.

 Exempel på artister/grupper  [redigera]
Neil Young
Bruce Springsteen
The Rolling Stones
Creedence Clearwater Revival
The Who
Status Quo

Svårt att se några likheter mellan tidiga Dylan och tidiga eller sena The Who! Status förlöjligas också ibland mer än nödvändigt, många av deras låtar är jävligt avancerade och väldigt varierade, mer variation än många andra band har. Och de set de kör live, att som gitarrist försöka repa in alla dessa olika riff och vändor, det finns nog inte nån som klarar det. Bra gubbrock tycker jag.
Fast The Who är nog absolut störst för mig. Såg dem för typ 13 år sen på Globen när de gjorde Quadrophenia, fy fan det var det bästa jag sett. John Entwistle var med och levande då, satan jag säger bara det. Ringo Starr´s son spelade trummor så det lät som Keith Moon. Hoppas de kommer hit igen.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Många ömma tår här. Jag menar inte att gubbrock är något negativt. Jag tycker inte heller att det måste vara slentrianmässig musik, utan mer en stil som sagt. Enkel och lättillgänglig rock. Nästan alltid på engelska.

Just for the record.

(Håller med Rattle om att Status Quo är urtypen av gubbrock.)



Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Det behöver väl inte alls vara negativt. Jag är 54 år, och att bli kallad gubbrockare får man finna sig i. Jag spelar arslet av de yngre så det gör inget. Och inte fan var jag nåt vidare heller på att spela och sjunga när jag var arton, då var det betydligt hellre än bra. Men en gubbe är jag väl ändå, det blir alla (eller tant) om man inte dör för tidigt.  B)
Tappar man inte skärpan blir man ju en bättre musikant så länge man lever.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Tappar man inte skärpan blir man ju en bättre musikant så länge man lever.

+1
Det är som med vilket yrke som helst, snickare tex. Öva varje dag och ge fan i att supa samtidigt. Viktigt också att försöka sätta sig in i hur andra instrument funkar, hur man ska få sammanhanget att bli bra. Det är svårt när man är en liten nykläckt gitarr-rocker.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Ta en sup eller två så blir det brå.  :P
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag trodde det var den sortens rock där publiken blivit gubbar.... typ som Springsteen och Ulf Lundell eller nåt sådant... jag är också gubbe, men jag gubbrockar inte.  :)


Utloggad tsmalmbe

Jag trodde det var den sortens rock där publiken blivit gubbar.... typ som Springsteen och Ulf Lundell eller nåt sådant... jag är också gubbe, men jag gubbrockar inte.  :)

Jag tror yngsta i publiken var under 2 år på senaste Springsteen turne, och hon hade redan över 10 koncerter under bältet :)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.