Kontrollrummet

Måste ha tips på laptop

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ensamsol

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
Jag ska köpa en laptop för musikskapande, samt ett externt ljudkort. Men jag har inte en aning om vad jag ska leta efter.
Så jag undrar vad ni har och hur det fungerar?
Jag vill helst hålla mig till PC, och helst under 8 tusen.
Vad tycker ni att jag borde sattsa på?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag ska köpa en laptop för musikskapande, samt ett externt ljudkort. Men jag har inte en aning om vad jag ska leta efter.
Så jag undrar vad ni har och hur det fungerar?
Jag vill helst hålla mig till PC, och helst under 8 tusen.
Vad tycker ni att jag borde sattsa på?

De flesta använder troligen inte laptop men några gör det.
Det svar du vill ha bör vara baserat på vilken nivå du befinner dig kunskapsmässigt, i samband med inspelningar i dator.
Vilket seqvenserprogram har du en licens för idag eller vad har du tänkt dig i framtiden?
Och även på vad du vill ska vara möjligt. Spela in mikrofon (fantommatning?) gitarr/bas ett instrument i taget?
Eller spela in minst åtta kanaler samtidigt (micka ett trumset?)

Presentera först vad du har gjort med musik-dator och vad du gör nu innan du köper och vad du vill göra med den utrustning du har tänkt köpa.

Sen är det lättare för dem som kan och vet mer, att svara .
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad ensamsol

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
Det är så sant, det borde jag ha gjort.

Jag har jobbat i cubase 5 senaste åren och kommer fortsätta med detta. Spelar in gitarr och sång till rocklåtar, resten av instrumenten brukar jag spela in på olika vsti:er via en midikeyboard.
Men jag gör även en del orkestermusik med ewqlso gold.
Det är väl också allt detta jag tänker fortsätta med. Jag har alltså inga planer på att avancera allt för mycket. Vill helt enkelt kunna göra det som jag gör med den vanliga datorn i en laptop.

Jag har redan preamp så det behövs ingen fantommatning, däremot gärna möjlighet att få in gitarrsignal direkt i ljudkortet.


Om någon har något tips eller förslag så skriv gärna!
Jag behöver verkligen hjälp för att hitta i denna gigantiska djungel av allt vad det är.



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nice presentation! Fullödig och förklarande.

Välkommen till kontrollrummet! Själv vet jag inget om vad som är lämpligt men det finns andra, även om det inte är så hög aktivitet på kommentarerna så här på sommaren.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
visserligen inte inom dina prisramar, men frost ska görabra musikdatorer sägs det :)

annars skulle jag satsa på en macbook, men pc skulle de ju va...


Utloggad Totmusic

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Hej & Hå!
It´s a jungle out there :blink:
Jag har använt en Fors musiklapp i några år.
Har funkar utmärkt, men nu känns den lite gammal, samt att tillverkaren verkar ha tappat taget, fullständigt.
Hemsidan ligger nere och omöjlig att få tag på :(

Ljudkort är nästan lika svårt och det kommer nya hela tiden, men kolla in den här sidan, så tror jag att du kan
få hjälp! Lycka till!

http://www.recordingreview.com/soundcard/soundcard_wizard.php


Utloggad ensamsol

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
Hej & Hå!
It´s a jungle out there :blink:
Jag har använt en Fors musiklapp i några år.
Har funkar utmärkt, men nu känns den lite gammal, samt att tillverkaren verkar ha tappat taget, fullständigt.
Hemsidan ligger nere och omöjlig att få tag på :(

Ljudkort är nästan lika svårt och det kommer nya hela tiden, men kolla in den här sidan, så tror jag att du kan
få hjälp! Lycka till!

http://www.recordingreview.com/soundcard/soundcard_wizard.php

Ok, tack så mycket för svaret!
Har tittat lite åt frosthållet, men det verkar så väldigt dyrt. Plus att jag ska ha datorn till lite annat än musik också och då är det kanske inte så passande.

Sidan du tippsade om gav mig bara ett förslag och det var M-audio ljudkort för 3 tusen vilket också känns lite dyrt.


Jag ska alltså bara spela in en track åt gången och behöver ett ljudkort som även kan ta emot midi på ett eller annat sätt.

Men vete fasen vad jag ska leta efter.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag hade i första hand också rekomenderat macbook, men om su skall ha PC och inte har så stora krav, så hade jag köpt en enkel laptop med 4Gb minne, och ett enkelt ljudkort.

M-audio har kort i tusenkronorsklassen, ESI också. Jag antar att det räcker bra med USB för dig.

Jag hade nog helt enkelt åkt och satsat på en så billig laptop som möjligt, med 3-4gb minne. De laptops som kostar fem tusen idag är mycket snabbare än de för 15000 för fem år sedan.


M-audio Fasttrack MkIII för tusen spänn verkar nog lagom.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Totmusic

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Det finns gott om bra begagnade ljudkort.
Känner inte till det M-audio som sidan rekommenderade, men
ha gärna minst två kombikontakter, så du slipper hålla på att koppla om,
byta sladdar från tele till XLR.


Utloggad ensamsol

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
Tack för tipsen!

Ang ljudkort, så undrar jag vad ni har för erfarenheter av line6 ux1 ?
Där kan man nämligen koppla in gitarren direkt vilket skulle underlätta väldigt mycket.
Frågan är bara hur bra det är som ljudkort.


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
jag har ett line6 toneport KB37 (som råkar va till salu) som jag har vart supernöjd med. Jag tror att det i princip är samma ljudkort fast med keyboard och kanske någon mer ingång.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Line 6 UX serie är riktigt bra och den medföljande programvaran (Gearbox/Podfarm) är grym. Mitt band har i dagsläget spelat in två fullängdare (den andra släpps i nov) och har använt oss av Line 6 UX2 till alla gitarrer och basar på båda plattorna.

Länk till första plattan på spotify:



När det gäller datorköp så håller jag med Emu. Köp en billig laptop med 4Gb minne. Se också till att det inte är en budgetprocessor. Minst en Core2duo då Cubase 5 hanterar flerkärniga processorer.

Sen kan du alltid använda en USB disk när utrymmet tryter. Mot vad många andra säger så funkar det alldeles utmärkt att spela in på en USB disk. Jag har kört ganska stora projekt på det sättet utan problem med ett Mackie Spike USB ljudkort och en WD USB disk, på en 6000 kronors laptop. (  tills jag spillde kaffe i den, då funkade det inte alls lika bra konstigt nog)

Micke


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Även jag har Line6 UX2 och är helnöjd med den. Utan att med säkerhet veta så tror jag det är så att skillnaden mellan UX1 och UX2 är fantommatningen samt lite fler in och utgångar. Det kan du ju kolla upp.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad ensamsol

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
Okej!

Tack så mycket för svaren! Det är till stor hjälp ska ni veta.
Jag undrar lite till er som har line6 ux hur det fungerar till midi?
Jag hörde någonstans att det är lång fördröjning men det kanske bara vara någon som hade gjort fel eller hade otur.
Hur upplever ni det?


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag vet inte om det har med UX2 att göra men javisst det är lång fördröjning på midi som man i och för sig kan balansera men jag ger sjutton i midi och kör enbart VSTi och analogt. Cubase 5 innehäller ju typ 1000 instrument och alla kan tveakas hur man vill så midi är ganska så ointressant för mig.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
Då ljudkortet inte har midi så tvivlar jag. Jag använde mitt KB37 med ett usb-midi interface och upplevde aldrig några problem med speeden.


Utloggad ensamsol

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
Jag vet inte om det har med UX2 att göra men javisst det är lång fördröjning på midi som man i och för sig kan balansera men jag ger sjutton i midi och kör enbart VSTi och analogt. Cubase 5 innehäller ju typ 1000 instrument och alla kan tveakas hur man vill så midi är ganska så ointressant för mig.

Menar du alltså att det är lång fördröjning när du kopplar en midi-keyboard och att varje ton är fördröjd?
Men när du använder VSTi så använder du väl också midi? Hur fungerar det med Line6 UX?


Utloggad ensamsol

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
Då ljudkortet inte har midi så tvivlar jag. Jag använde mitt KB37 med ett usb-midi interface och upplevde aldrig några problem med speeden.

Menar du att ljudkortet inte har midi-ingång eller överhuvudtaget inte stöd för midi?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag vet inte om det har med UX2 att göra men javisst det är lång fördröjning på midi som man i och för sig kan balansera men jag ger sjutton i midi och kör enbart VSTi och analogt. Cubase 5 innehäller ju typ 1000 instrument och alla kan tveakas hur man vill så midi är ganska så ointressant för mig.

Menar du alltså att det är lång fördröjning när du kopplar en midi-keyboard och att varje ton är fördröjd?
Men när du använder VSTi så använder du väl också midi? Hur fungerar det med Line6 UX?

Det är väl direktlyssningen av den spelade Midi-informationen som har en fördröjning (latency) men noterna hamnar på rätt plats och nästa gång man lyssnar på det man spelade in nyss så ligger tonerna rätt i tiden.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag vet inte om det har med UX2 att göra men javisst det är lång fördröjning på midi som man i och för sig kan balansera men jag ger sjutton i midi och kör enbart VSTi och analogt. Cubase 5 innehäller ju typ 1000 instrument och alla kan tveakas hur man vill så midi är ganska så ointressant för mig.

Menar du alltså att det är lång fördröjning när du kopplar en midi-keyboard och att varje ton är fördröjd?
Men när du använder VSTi så använder du väl också midi? Hur fungerar det med Line6 UX?

Det är väl direktlyssningen av den spelade Midi-informationen som har en fördröjning (latency) men noterna hamnar på rätt plats och nästa gång man lyssnar på det man spelade in nyss så ligger tonerna rätt i tiden.
Jepp. Och sen "borde" det vara ett större problem med latency vid VSTi än med externa midiprylar. I alla fall om man spelar in på den första i kedjan.

Eko: Hur kan du balansera fördröjningen i midi? (Annat än att ha så få enheter i serie som möjligt) Det är väl kabellängder och inbyggda "fel" i protokollet som man får leva med?

 :)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag vet inte om det har med UX2 att göra men javisst det är lång fördröjning på midi som man i och för sig kan balansera men jag ger sjutton i midi och kör enbart VSTi och analogt. Cubase 5 innehäller ju typ 1000 instrument och alla kan tveakas hur man vill så midi är ganska så ointressant för mig.

Menar du alltså att det är lång fördröjning när du kopplar en midi-keyboard och att varje ton är fördröjd?
Men när du använder VSTi så använder du väl också midi? Hur fungerar det med Line6 UX?



Det är väl direktlyssningen av den spelade Midi-informationen som har en fördröjning (latency) men noterna hamnar på rätt plats och nästa gång man lyssnar på det man spelade in nyss så ligger tonerna rätt i tiden.


Med ett USB keyboard så har man ju ingen användning för varken MIDI In eller Ut, såvida man inte vill styra en extern MIDI enhet (som t.ex en hårddvarusynth) eller om man använder en gammal synth som MIDI-keyboard, som inte har USB. Om så e fallet så skulle jag ändå rekommendera att ha ett separat MIDI interface (kostar inte många kronor).

Men att det skulle vara så hög latency med UX kortet att man skulle få en fördröjning när man spelar med hjälp av sitt USB keyboard är inte sant. Du kan ställa in tillräckligt låg latency i UX:ans kontrollpanel för att slippa hörbar latency.

Micke


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag vet inte om det har med UX2 att göra men javisst det är lång fördröjning på midi som man i och för sig kan balansera men jag ger sjutton i midi och kör enbart VSTi och analogt. Cubase 5 innehäller ju typ 1000 instrument och alla kan tveakas hur man vill så midi är ganska så ointressant för mig.

Menar du alltså att det är lång fördröjning när du kopplar en midi-keyboard och att varje ton är fördröjd?
Men när du använder VSTi så använder du väl också midi? Hur fungerar det med Line6 UX?

Det är väl direktlyssningen av den spelade Midi-informationen som har en fördröjning (latency) men noterna hamnar på rätt plats och nästa gång man lyssnar på det man spelade in nyss så ligger tonerna rätt i tiden.
Jepp. Och sen "borde" det vara ett större problem med latency vid VSTi än med externa midiprylar. I alla fall om man spelar in på den första i kedjan.

Eko: Hur kan du balansera fördröjningen i midi? (Annat än att ha så få enheter i serie som möjligt) Det är väl kabellängder och inbyggda "fel" i protokollet som man får leva med?

 :)
Oj det var ett bra tag sedan jag försökte med att koppla min 1080 till Cubase och det var hopplöst med fördröjningen  - ett antal millisekunder - till slut fann jag att man kunde kompensera detta genom en inställning på cubase där man angav det antal ms som man skulle kompensera med så att det mesta hamnade rätt.  Var kommer jag inte ihåg nu riktigt. iOch jo jag har en gammal D20 som kräver midiinterface så det kan ju vara det som är orsaken men å andra sidan har jag inga problem med VSTi:er i datorn så jag vet inte riktigt om det hänger ihop.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
Då ljudkortet inte har midi så tvivlar jag. Jag använde mitt KB37 med ett usb-midi interface och upplevde aldrig några problem med speeden.

Menar du att ljudkortet inte har midi-ingång eller överhuvudtaget inte stöd för midi?

Vad jag vet behöver man inget ljudkort alls för midistöd. Vad jag menar öär att ljudkortet (line6 toneport serien) inte har midi in/out/thru portar.


Utloggad ensamsol

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
Jag funderar på en dator från dell, då man kan teckna bra försäkringar där och dessutom har jag hört att deras grejer ofta fungerat bra till musik.
Men frågan är vad jag borde välja.
Om någon som kan sånt här skulle vilja ta sig en titt på sidan här nere och kanske ge något tips så skulle det vara guld värt!

http://www1.euro.dell.com/content/topics/segtopic.aspx/specials/most_popular_laptops?c=se&l=sv&s=dhs&~ck=mn


Utloggad ensamsol

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
Jag funderar lite på M-AUDIO FAST TRACK MKII, vad har ni för erfarenheter av den?
Jag läste på youtube om några som hade varit med om att den spelar in oönskat ljud, t ex när man pratar. Och detta trotts att man inte ens har kopplat in en mikrofon. Någon som varit med om det?


Utloggad ensamsol

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 45
    • Visa profil
Tack för alla tips!

Jag har fått lite olika förslag på datorer. Jag kopierar in ett helt inlägg jag skrev på ett annat forum och frågar samma här.




Hej!

Jag har efter en tid där jag kollat runt efter tänkbara laptop köp fått en lista med några olika datorer som skulle passa mig.
Frågan är bara vilken som skulle passa mig som bäst och vilken som är mest prisvärd.
Därför skulle jag mer än gärna få lite opartiska tips från folk som kan tänka sig att kolla igenom vilken av dessa datorer som passar mig bäst.

Men jag börjar med att berätta vad jag ska ha den till:

- Inspelning av musik, Cubase kommer att användas tillsammans med några vst-instrument samt några effekter. Inte överdrivet många spår. Utan kanske 10-15 och ett par effekter på varje spår.
Dock bara inspelning av ett instrument itaget.
Lite orkester samplingar kommer också att köras.
Men jag kommer att köpa till ett ljudkort (M-audio eller Line 6) så ljudkortet på datorn jag ska ha spelar egentligen ingen större roll.

- Vanligt arbete. Alltså internetsurfning och skriva och sånt där, men det tar jag för givet att alla datorerna fungerar bra till så det är väl meningslöst att skriva upp. Jaja, nu gjorde jag det i alla fall.

- Lite bildbehandling i photoshop. Inte en massa fönster uppe samtidigt men lite jobb. Inga större grejer dock.

- En del jobb med flash och hemsideskapande. Inga jättestora grejer med 3D men lite enklare grejer.

Ja det är väl det jag ska ha den till.
Jag behöver inte firewire, däremot usb.

Jag hade från början tänkt mig max 6 000 kronor men det har jag förståt att man nog inte kommer undan med så jag kan tänka mig att gå upp lite men helst inte mer än vad jag behöver. Så jag letar alltså efter något prisvärt som inte kommer ställa till med problem och fick följande tips av en kille som sa att alla dessa skulle fungera bra.
Nu vill jag gärna höra vad andra har att säga.

Egentligen letar jag bara efter PC pga av pris samt att vissa program jag har inte har macintosh stöd. Har visserligen hört att man kan ha windows på mac också, men vet inte om det gäller dessa och dessutom skulle jag väl vara tvungen att köpa till något windows i så fall.
Men framförallt är det priset som känns väldigt högt.


Här är datorerna som jag funderar på samt priserna jag fått. Vilken/vilka är mest prisvärd?





Samsung R580-JS03
Pris: 7 495 :-

Skärm: 15,6
Operativsystem: Windows 7 Premium
Processor: Intel Core i3 330M 2,13ghz
Internminne: 4 GB DDR3
Hårddisk: 500 GB
Grafikkort: Nvidia GeForce 330M
Grafikminne: 1 GB Dedikerat DDR3
Ljudkort: Intel Integrated HD
Övrigt: HDMI Kortläsare Webcam Numerisk Tangentbord




Samsung R580JS04
Pris: 8 995 :-

Skärm: 15,6
Operativsystem: Windows 7 Premium
Processor: Intel Core i5 430M 2,26ghz
Internminne: 4 GB DDR3
Hårddisk: 500 GB SATA
Grafikkort: Nvidia GeForce 330M
Grafikminne: 1 GB Dedikerat DDR3
Ljudkort: Intel Integrated HD
Övrigt: Webcam, HDMI, E-Sata




HP Pavilion Dv6-2153eo
Pris: 8 995 :-

Skärm: 15,6
Operativsystem: Windows 7 Premium
Processor: AMD Turion X2 M620 2.53 Ghz
Internminne: 6 GB DDR2
Hårddisk: 640 GB SATA
Grafikkort: ATI Radeon HD 4650
Grafikminne: 1 GB dedikerat DDR3
Ljudkort: High Definition Sound
Övrigt: HDMi Webcam Bluetooth Fjärkontroll




Acer Aspire aslxpus02075
Pris: 6495 :-

Skärm: 15,6 LED
Operativsystem: Windows 7 Premium
Processor: AMD Athlon II Dual Core P320 2,1 Ghz
Internminne: 4 GB DDR3
Hårddisk: 640 GB SATA II
Grafikkort: ATI Mobillity Radeon HD 5470
Grafikminne: 512 MB Dedikerat
Ljudkort: High-definition audio support
Övrigt: WLAN HDMI Kortläsare Webcam Numeriskt Tangentbord



Apple Macbook Pro 15"
Pris: 17 995 :-

Skärm: 15,4
Operativsystem: Mac OsX v10.6 Snow Leopard
Processor: Intel Core i5
Internminne: 4096
Hårddisk: 320
Grafikkort: nVidia GeForce GT 330M
Grafikminne: 256
Ljudkort: Vet ej


Apple Macbook Pro 13"
Pris: 11 995 :-

Skärm: 13,3
Operativsystem: Mac OsX v10.6 Snow Leopard
Processor: Intel Core 2 duo 2,4 Ghz
Internminne: 4096
Hårddisk: 250 GB
Grafikkort: nVidia GeForce GT 320M
Grafikminne: 256
Ljudkort: Vet ej



Apple Macbook MC516S/A
Pris: 10 195 :-

Skärm: 13,3 1280 x 800
Operativsystem: Mac OsX 10.6.3
Processor: 2,4 Ghz Intel Core 2 Duo
Internminne: 2048 DDR3
Hårddisk: 250 GB 5400 rpm
Grafikkort: nVidia GeForce 320M
Grafikminne: 256mb SDRAM
Ljudkort: Vet ej





Är det verkligen macarna så mycket bättre att dom behöver vara så mycket dyrare?




Snälla hjälp, för jag kan inget om det här!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Nu vet ju inte jag om du ska använda datorn på tåget eller så men något som är prisvärt är ju Macs "stationära" då behöver du tangent bord och mus samt en skärm men den räcker till datamässigt absolut och har USB - jag har Line6 UX2 kopplat till den och själva macen kostade bara 8000:- om jag minns rätt det har kommit en senare modell som är ännu mer slimmad men den vet jag inte priset på.



Ett billigt tangentbord med råtta från Mediamark 299:-
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se