Kontrollrummet

Var köper man högkvalitativa kassettband i dagens dagar?

1up · 26 · 11697

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
El-giganten säljer dem inte, Media Markt säljer enklare kassettband.

Var hittar jag högkvalitativa Maxell, TDK eller Denonband. Någon?


Utloggad Dr Müller

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 198
  • Cheesemeister!
    • Visa profil
http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Daps&field-keywords=cassette+tape&x=16&y=21&ih=5_0_0_0_0_0_0_0_0_1.268_1374&fsc=-1
-=Signatures are for pussies=-


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Daps&field-keywords=cassette+tape&x=16&y=21&ih=5_0_0_0_0_0_0_0_0_1.268_1374&fsc=-1

Ja, där finns både normal bias och high bias.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google




Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Gärna det! Fast hittar tyvärr inget?

Sökte på Maxell, Denon respektive TDK?


Utloggad kruSHka69

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
http://www.thomann.de/se/compact_cassetten.html


är väl typ det här de har att erbjuda.
http://www.facebook.com/pages/Hatbrott/144491142236692


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tackar.

Funderingar kring kvaliteten på dessa följer naturligtvis då märket är okänt. Någon?


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
jag har 10 st thomann c40 band som jag ska börja testa imorrn. kan återkomma med betyg sen :)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
jag har 10 st thomann c40 band som jag ska börja testa imorrn. kan återkomma med betyg sen :)

Det vare kanon. Om man kan sätta dem i relation till andra välkända band.


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
har tyvärr inte hunnit testa dem idag, men de enda jag har att jämföra med är sony ux chrome kassetter med grönt omslag. Dom har jag dock vart väldigt nöjd med.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Nyfniken i en strut; vad ska du med kassettband till? Sälja till äldre folk som inte hunnit komma in i cd-åldern än?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
har tyvärr inte hunnit testa dem idag, men de enda jag har att jämföra med är sony ux chrome kassetter med grönt omslag. Dom har jag dock vart väldigt nöjd med.

Ok, tack för din review. Jag hittade följande topplista på kassettband på ett ställe på nätet för er andra som kan vara intresserade.

BRAND PRICE SCORE

TDK SA-X $3.75 87
FUJI DR-II $2.00 84
MAXELL XLIIS $3.25 83
SONY ES II $2.25 83
SONY UX TURBO $2.50 82
SONY UX-PRO $4.00 81
BASF CHROME $2.25 79
MAXELL XLII $2.75 79
FUJI FR-IIX $2.00 78
TDK SD $2.50 78
FUJI FR-IIXPRO $1.75 76
TDK SA $2.75 76
DENON HD6 $2.25 75
REALISTIC M-II $4.75 75
DENON S-PORT $2.25 74
REALISTIC HD $1.75 74
SONY ES II(100) $3.25 74
TDK SA (100) $2.75 74
3M BLACK WATCH $3.50 73
DENON HD8 $3.25 72
SONY CD it $2.00 72
SONY UX $2.75 71
DENON HD7 $3.00 69
MEMOREX HBS II $2.25 68



Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Nyfniken i en strut; vad ska du med kassettband till? Sälja till äldre folk som inte hunnit komma in i cd-åldern än?

Eller mp4 eller Spotify-åldern. ;)

Jag har upptäckt något intressant med kassettband. Egentligen är det hemligt, men jag ska vara generös och berätta att man kan använda dem i en maskin för att resa i tiden! Ja, resa tillbaka till 80-talet iaf. ;)

Lite seriösare så har jag en BMW med kassettbandspelare som original, så jag vill se hur bra kvalitet jag kan få ur den. Vad jag har läst hittills verkar det som om kvaliteten på högkvalitativa band inspelade korrekt på en kalibrerat och rengjort kassettdäck kan ge mycket bra resultat. Kanske bättre kvalitet än CD'ns 16 bit 44.1 Khz till och med.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nyfniken i en strut; vad ska du med kassettband till? Sälja till äldre folk som inte hunnit komma in i cd-åldern än?

Eller mp4 eller Spotify-åldern. ;)

Jag har upptäckt något intressant med kassettband. Egentligen är det hemligt, men jag ska vara generös och berätta att man kan använda dem i en maskin för att resa i tiden! Ja, resa tillbaka till 80-talet iaf. ;)

Lite seriösare så har jag en BMW med kassettbandspelare som original, så jag vill se hur bra kvalitet jag kan få ur den. Vad jag har läst hittills verkar det som om kvaliteten på högkvalitativa band inspelade korrekt på en kalibrerat och rengjort kassettdäck kan ge mycket bra resultat. Kanske bättre kvalitet än CD'ns 16 bit 44.1 Khz till och med.

Då man spelade in med 4spårsbandare sas det att man skulle kalibrera bandaren efter de band man använde för att optimera kvalitén. Har du tänkt gå så långt här? Har du kollat tonhuvudena att de är bra eller OK?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Nyfniken i en strut; vad ska du med kassettband till? Sälja till äldre folk som inte hunnit komma in i cd-åldern än?

Eller mp4 eller Spotify-åldern. ;)

Jag har upptäckt något intressant med kassettband. Egentligen är det hemligt, men jag ska vara generös och berätta att man kan använda dem i en maskin för att resa i tiden! Ja, resa tillbaka till 80-talet iaf. ;)

Lite seriösare så har jag en BMW med kassettbandspelare som original, så jag vill se hur bra kvalitet jag kan få ur den. Vad jag har läst hittills verkar det som om kvaliteten på högkvalitativa band inspelade korrekt på en kalibrerat och rengjort kassettdäck kan ge mycket bra resultat. Kanske bättre kvalitet än CD'ns 16 bit 44.1 Khz till och med.

Då man spelade in med 4spårsbandare sas det att man skulle kalibrera bandaren efter de band man använde för att optimera kvalitén. Har du tänkt gå så långt här? Har du kollat tonhuvudena att de är bra eller OK?

Har tyvärr ingen instruktionsbok till bandaren annars hade jag vetat precis vilket band den varit kalibrerad för och kört på det. Det är en Denon så troligen ett Denonband fast jag skippar det steget. Har tänkt använda testsignaler för att bedöma kvaliteten. Avvaktar bara tillfälle att hitta bra band. :P


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Vad jag har läst hittills verkar det som om kvaliteten på högkvalitativa band inspelade korrekt på en kalibrerat och rengjort kassettdäck kan ge mycket bra resultat. Kanske bättre kvalitet än CD'ns 16 bit 44.1 Khz till och med.
Vad ska du spela in i från?


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Vad jag har läst hittills verkar det som om kvaliteten på högkvalitativa band inspelade korrekt på en kalibrerat och rengjort kassettdäck kan ge mycket bra resultat. Kanske bättre kvalitet än CD'ns 16 bit 44.1 Khz till och med.
Vad ska du spela in i från?

Hade tänkt från datorn. Någon bra .flac eller .wav fil. Hur gick tankarna?


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Vad jag har läst hittills verkar det som om kvaliteten på högkvalitativa band inspelade korrekt på en kalibrerat och rengjort kassettdäck kan ge mycket bra resultat. Kanske bättre kvalitet än CD'ns 16 bit 44.1 Khz till och med.
Vad ska du spela in i från?

Hade tänkt från datorn. Någon bra .flac eller .wav fil. Hur gick tankarna?
Att det mesta härstammar från cd-skivor. Tänkte om du hade nån grym vinylspelare eller så?


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Vad jag har läst hittills verkar det som om kvaliteten på högkvalitativa band inspelade korrekt på en kalibrerat och rengjort kassettdäck kan ge mycket bra resultat. Kanske bättre kvalitet än CD'ns 16 bit 44.1 Khz till och med.
Vad ska du spela in i från?

Hade tänkt från datorn. Någon bra .flac eller .wav fil. Hur gick tankarna?
Att det mesta härstammar från cd-skivor. Tänkte om du hade nån grym vinylspelare eller så?

Typ Technics SL-1200? :) Näe tyvärr.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag kör också autentiskt åttiotalsljud i bilen. Volvo 240 -89 med originalstereo utan bas och utan diskant. Hemsk bil och fruktansvärt ljud där inte ens världsbästa kassettbandet hade hjälpt.

 :D


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jag kör också autentiskt åttiotalsljud i bilen. Volvo 240 -89 med originalstereo utan bas och utan diskant. Hemsk bil och fruktansvärt ljud där inte ens världsbästa kassettbandet hade hjälpt.

 :D

Sådana referenser kan vara bra ibland så uppskattar man bättre kvalitet desto mer. :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag kör också autentiskt åttiotalsljud i bilen. Volvo 240 -89 med originalstereo utan bas och utan diskant. Hemsk bil och fruktansvärt ljud där inte ens världsbästa kassettbandet hade hjälpt.

 :D

Sådana referenser kan vara bra ibland så uppskattar man bättre kvalitet desto mer. :)
Precis. Dessutom funkar bara radion på väl valda ställen i stan.


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
http://soundcloud.com/pro424/untitled-2

Inspelat på Tascam PortaStudio 424 med Sony UX chrome kassetter :)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
http://soundcloud.com/pro424/untitled-2

Inspelat på Tascam PortaStudio 424 med Sony UX chrome kassetter :)

Låter underbart! Skönt sound. :) Antydan till dämpad diskant om det är med anledning av de använda ljuden eller analoga inspelningen är en annan fråga.


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
nog snarare ljuden, men bandet har väl bidragit lite grann. jag gillar ljudet iaf :)