Kontrollrummet

Ventilation i liverum.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dream Exp.

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
  • Gitarrist, Keyboardist, Violinist, Producent.
    • Visa profil
Hejsan!
Nu i dagarna, när Sverige slår värmerekord, påminns man om hur man inte riktigt byggde in någon ordentlig ventilation i liverummet och får betala dyrt för det. Jag vet inte mycket om hur det ska konstrueras eller så och skulle behöva lite hjälp. Min tanke är att trycka in luft från andra sidan huset, just för att kunna placera fläkten långt bort från liverummet. Sedan vet jag inte hur jag ska konstruera utsläppet för luft, vilket jag förutsätter att jag måste ha. Hur byggs detta bäst. Förstår att det måste byggas med någon slags ljudfällor längs vägen, men hur isolerar jag t. ex. hålen jag måste göra i väggen? Är mycket fundersam på detta med att bygga ett ljudisolerat hål.......
It ain´t stealin' if you do it fast!


Utloggad tsmalmbe

Ju mindre hål/rör (diameter) desto mera ljud.

Mer än det vet jag inte.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det finns nåt som kallas ljudfällor om jag minns rätt från min tid som intendent detta användes mellan klassrum just för att ta ner överhörningen om det sedan är applicerbart på studios är jag inte säker på. Man byggde venilationskanalen som en labyrint med ljudbafflar på alla insidor.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad tsmalmbe

Det är korrekt. Vet inget om vad det heter på svenska, men det finns ljudisolerade/dämpande luftkanaler. Dessvärre verkar de vara otroligt värdefulla.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Bygger du ventilation så skall du nog använda riktiga dämpare. Finns att köpa på lite olika ställen, men jag hade ventilationsfirma som satte rören, så jag kan inte ge tips på var som är bäst.

http://www.ventilationsbutiken.se/index.php?option=com_phpshop&page=shop.browse&category_id=e35fbed250d4c4ee94259b1178863272

Mina såg ut så här innan väggarna var klara.