Kontrollrummet

bra ljudkort?preamp för inspelning (skivinspelning)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Hej!

Ska precis börja lägga gitarrer på inspelningen av debutplattan med vårt band. Jag känner att jag skulle vilja uppgradera mig lite gällande preamp och ljudkort inför inspelningen (har ett M-Audio 2496 och VBT 1 mick preamp samt ett Presonus Audiobox kort just nu).

Gitarrerna ska senare re-ampas, men jag vill försäkra mig om ett bra ljud vid inspelningen. Eventuellt ska även sång läggas senare genom samma preamp/ljudkort (definitivt ska körsång spelas in hos mig, kanske också leadsång).

Min budget är ungefär 10000 kr och jag behöver inte fler än 2 kanaler.

Tips mottages tacksamt!!
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
För 10 lakan får du ett kort med många in och utgångar. Så om du bara behöver två så kommer du  billigare undan. Några bra som du kan ta en titt på är TC Electronics som har ett flertal ljudkort i olika prisklasser men med skillnaden mot de flesta tillverkare är att ljudmässigt är det samma standard. Kommer komma fler här och säga andra val. Sen så kan du lyssna på ljudklipp som är inspelade med olika kort på Thomanns hemsida och för ljudkort.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad tsmalmbe

Satsa på ett trasnaprent ljudkort med line-in -ingångar (inte komboingångar), t.ex RME:s kort. Välj en trevlig 2-kanalig preamp eller channelstrip till det.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Ja det finns ju en uppsjö av varianter. Handlar väl lite om vilken typ av musik det är också
Både på vår debut platta ( ) och vår kommande som just nu befinner sig i mix är både bas och alla gitarrer lagda genom Line 6 kort och deras Gearbox. Deras större ljudkortsmodeller innehåller ju också separat micpreamp. Hur bra deras micpreampar är har jag ingen aning om dock.
På förra lades sången i huvudsak med Mackie Spike som är ett USB ljudkort med micpreamapar som låter bra. På nya så är det som sagt fortfarande Line 6 till gitarr och bas, men denna gång är den mesta sång lagd genom ett TC Elektronic Konnekt 6 som jag tycker låter riktigt jäkla bra. Den har även ett inbyggt TC reverb till medhörningen som är super!!!
Så om gitarrer ska läggas genom annan mjukvara som t.ex GuitarRig eller liknade så rekommenderar jag varmt Konnekt 6 som både är billigt, låter utmärkt och har både välljudande micpreamp och separat gitarringång. Så får du pengar över till en bra mic  :D


Micke

« Senast ändrad: 08.07.2010, 18:30:36 by jonnerstone »


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Jepp. Sitter själv med ett konnekt6 kort här. Hade förut ett Audiophile 2496 och det var stor skillnad i ljudkvalitet när jag bytte upp mig från det.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Tack för tipsen!

Musiken är lite sån här melodiös hårdrock/metal.

Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Det är så att det spelar ingen roll vilken musikstil det är frågan som avgör vilket kort man skaffar. Alla kort duger lika bra till alla sorters stilar. Gå till butik och be få köpa några på öppet köp och ta med hem och testa i några veckor. Så andra gjort när de inte kunnat välja t ex mellan två guror. Det kan vara ganska stor prisskillnad mellan två kort men kvaliteten är oftast försvinnande liten dem emellan. Så med tio lakan kan du lägga dem på något annat roligt till studion som t ex en ny mic eller vad det nu kan vara.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.