Forum > Färdiga produktioner
Roboseal - Livet
Roboseal:
Klantigt :wacko:, men nu har jag fixat till det.
Har du hunnit känna på sången något ännu pirateKING?
DåligtGehör:
Låten frigör sig på ett helt annat sätt när inte trummorna är med. Tycker den klarar sig bra och med sång på plats så har du en riktigt fin låt.
Det betyder inte att man inte kan ha någon slagverk. Men det behöver vara ett slagverk som spelar tillsammans med de andra. Som spelar efter samma idé. T.ex. pianot; i basen en enkel rytmisk figur med pauser samt släpper fram en liten tonkaskad och sedan samlar ihop sig, vilket tillsammans med lågmält dynamiska stråkar skapar ett fint rytmiskt gung i låten. Detta måste isf även tas tillvara hos slagverket.
Dock skulle jag själv aldrig få för mig att köra ett "vanligt" trumkomp på denna. Möjligen en rytmisk figur på pukor spelad med pukstockar eller experimentera med en darbuka eller liknande.
Roboseal:
DåligtGehör...tack så jättemycket för dina tips!!
...jag önskar att jag visste hur...jag är inte så bra på trummor.
ska det vara en fast takt med puka+ hihat, typ omp..dish...omp dish....eller bara
en puka sombaseline som takt? ...ge mig gärna exempel på rytm.
eller räcker det med typ en puka....dom........dom....... .dom........dom........dom?
DåligtGehör:
Ja frågan är ju om det ens behövs läggas till något slagverk alls?
Tänk och lyssna, lek rytm och känn först och främst vad du själv gillar - glöm inte att jag skriver utifrån vad jag gillar. Visserligen kan jag få för mig att just så borde (slagverket i) låten vara men det är ju bara i mitt lilla universum ;)
Det jag främst menar är att få en rytmfigur som är lite mindre mättad. Små pauser i varje takt - som en utgångspunkt. Komma bort från det lite raka som jag tycker tristar till det i det här fallet.
---
Jag skall se om jag kan komma upp med ett förslag.
Fredrik Karlsson:
Vacker låt men sången håller inte riktigt som andra oxå har påpekat!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida