Kontrollrummet

Vad har ni för trummor i studion!???

idf · 68 · 25163

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Jag håller nog med Florian om att man bör ha ett kit som man känner väl och som man är van att micka. Sen så kommer folk alltid med sina cymbaler och virvlar så det blir ju helt olika sound ändå.
Min erfarenhet är att de hellre vill spela på sitt eget set - lika mycket för soundet som för känslan.
De fyra år jag jobbade i en studio som hade ett eget set så tror jag det användes en gång...
Speciellt lite mer etablerade musiker ville ha sitt eget, antingen det var stort eller litet.
Micka bör man kunna göra på vilket välljudande set som helst.

Micka olika trumset har jag inga problem med. För mig har det varit så att om det kommer en musiker från en annan stad så brukar det inte vara så att den vill komma en dag innan och droppa av sina grejjer, först och främst frågar de om det finns något "bra trumset", jag skickar mer än gärna ljudfiler inspelade på mitt set och då brukar dem välja att köra det. Har spelat in folk som tagit med sig set samma dag, det blir bra, men det stämmer om sig en aning under inspelningen så man får hålla koll på det, vilket kan vara lite iriiterande. Det är klart, när det kommer hårdare musik (vilket inte händer så ofta) så brukar trummisarna vilja köra på egna set för jag har inte hundra pukor och tjugo bastrummor.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Spectrasonics RMX.

Har haft ett gammalt Yamaha el-trummset. Körde ett tag med egna tryckmikrofoner ( små svarta djävla ettöringar ). Det bästa resultatet fick man med tryckmikrofoner och ett antal Telefonkataloger. Känsligheten ställde man genom att stoppa in tryckmikrofonen mellan bladen högre upp eller lägre ner  :D :D :D :D :D :D :D .
Fungerade faktiskt jädrigt bra utom för cymbaler o hihat.  B) / Mikke
haha låter helt superbt!! :lol:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Micka olika trumset har jag inga problem med. För mig har det varit så att om det kommer en musiker från en annan stad så brukar det inte vara så att den vill komma en dag innan och droppa av sina grejjer, först och främst frågar de om det finns något "bra trumset", jag skickar mer än gärna ljudfiler inspelade på mitt set och då brukar dem välja att köra det. Har spelat in folk som tagit med sig set samma dag, det blir bra, men det stämmer om sig en aning under inspelningen så man får hålla koll på det, vilket kan vara lite iriiterande. Det är klart, när det kommer hårdare musik (vilket inte händer så ofta) så brukar trummisarna vilja köra på egna set för jag har inte hundra pukor och tjugo bastrummor.
Säger absolut inte att du har fel :) Bara vad jag själv har för erfarenhet.
Jag försöker oxå få trummisen att komma först, åtminstone först på dagen. Kommer ett gäng över en helg så blir det uppställning och mickning av trummor på fredag kväll tillsammans med trummisen o kanske en till, medan de andra får göra nåt annat. Och bekanta som ska komma på besök försöker jag hindra så mycket det bara går. (gäller ju mest rookies iofs)


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
;)
Jag gör likadant, om det är helgsession så måste trummorna ställas upp på fredag eftermiddag/kväll.
Bekanta som kommit på besök, som inte hör till själva inspelningen, har jag aldrig varit med om faktiskt.
Men kan tänka mig att det oftast inte direkt tillför nåt till inspelningen :)



Utloggad hefu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
    • Work of Art
Jag kan inte tänka mig något mer störande än en massa polare som drösar in i studion lagom till tagning...!?  :huh:
Speciellt om man betalar för tiden, helt galet. Iofs brukar jag ha med en kompis som bär mina prylar och är grym på att åka och köpa pizza, men han har ju ett bestämt syfte.  :lol:
DW, Mac, Logic, Mercedes
Säljare Macoteket
Trummis i Work of Art


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Polare kan ju vara bra om de också är kunniga. När man spelar in flera dagar i sträck kan det alltid vara bra att höra utomståendes åsikter. Lite som extraproducenter. Men det får ju inte bli lekstuga av det.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad hefu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
    • Work of Art
Apropå trummor i studion...
Vi ska alldeles snart spela in en skiva, och nu har jag lyckats få spons på skinn (remo) och mickar (shure) inför inspelningen! Hurra för mig! :D
DW, Mac, Logic, Mercedes
Säljare Macoteket
Trummis i Work of Art


Utloggad pirateKING

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
  • Rockstar in Japan
    • Visa profil
    • Pingvinfilm
Tama rockstar med gibson cymbaler :rolleyes:
http://pingvinfilm.se


Utloggad Pazo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
    • Min fina och kuliga blogg
Apropå trummor i studion...
Vi ska alldeles snart spela in en skiva, och nu har jag lyckats få spons på skinn (remo) och mickar (shure) inför inspelningen! Hurra för mig! :D


Vilka spelar du med? :unsure:
Gwörf...Gwörf... Mjäh mjäh


Utloggad hefu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
    • Work of Art
Ett stört roligt AOR-band. Vi spelar musik som är så omodern att den nästan är modern igen!  :lol:

www.myspace.com/musicofworkofart
DW, Mac, Logic, Mercedes
Säljare Macoteket
Trummis i Work of Art


Utloggad Polpotkin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 171
  • Hit'er in the shitter
    • Visa profil
    • Sabachthani - Official website
Shit Hefu, fan vad bra det va. Sånt här är guld.  :)

Sabachthani - Gothic Doom Metal


Utloggad hefu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
    • Work of Art
Tack snälla... Vi gillar oxå oss!  B)
DW, Mac, Logic, Mercedes
Säljare Macoteket
Trummis i Work of Art


Utloggad Overkill

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
  • Jag är bäst.
    • Visa profil
Har ingen studio men i trumrummet står ett Mapex Orion; 10" 12" 14" 16" 22" 14".
Maybe. Maybe not. Maybe fuck yourself.

http://www.myspace.com/janiceprix


Utloggad hefu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
    • Work of Art
Jag vet inte vad det är med mig, men jag kan inte med grejer från Mapex. Bra trummor, alldeles säkert.
Men så sjukt osexiga... jag har förmodligen fel, men ändå... Blev jag erbjuden att spela på Mapex och få allt betalt skulle jag faktiskt tacka nej!

Förlåt alla ni som gillar Mapex... :unsure:
DW, Mac, Logic, Mercedes
Säljare Macoteket
Trummis i Work of Art


Utloggad Overkill

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
  • Jag är bäst.
    • Visa profil
Jag vet inte vad det är med mig, men jag kan inte med grejer från Mapex. Bra trummor, alldeles säkert.
Men så sjukt osexiga... jag har förmodligen fel, men ändå... Blev jag erbjuden att spela på Mapex och få allt betalt skulle jag faktiskt tacka nej!

Förlåt alla ni som gillar Mapex... :unsure:
Haha. Vad är det som är osexigt? :)
Maybe. Maybe not. Maybe fuck yourself.

http://www.myspace.com/janiceprix


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil

Utloggad Overkill

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 157
  • Jag är bäst.
    • Visa profil
Haha. Vad är det som är osexigt? :)

Den listan kan göras lång.  :rolleyes:
:P Jag tycker en del finishar (läs: de flesta) är väldigt fula och de billigare setten är fula hos alla märken. Men med rätt finish på ett Orion eller Saturn så kan även Mapex vara rätt snygga. På settet här hemma så är finishen åtminstone okej ^_^
Maybe. Maybe not. Maybe fuck yourself.

http://www.myspace.com/janiceprix


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Jag vet inte vad det är med mig, men jag kan inte med grejer från Mapex. Bra trummor, alldeles säkert.
Men så sjukt osexiga... jag har förmodligen fel, men ändå... Blev jag erbjuden att spela på Mapex och få allt betalt skulle jag faktiskt tacka nej!

Förlåt alla ni som gillar Mapex... :unsure:
Haha. Vad är det som är osexigt? :)

De flesta set med nån "red metallic sparkle green super satin glowing edges and flames" - finish. Vilket många set verkar ha, ve och fasa.
« Senast ändrad: 20.03.2007, 20:13:22 by Elof »


Utloggad Pazo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
    • Min fina och kuliga blogg
Jag vet inte vad det är med mig, men jag kan inte med grejer från Mapex. Bra trummor, alldeles säkert.
Men så sjukt osexiga... jag har förmodligen fel, men ändå... Blev jag erbjuden att spela på Mapex och få allt betalt skulle jag faktiskt tacka nej!

Förlåt alla ni som gillar Mapex... :unsure:
Haha. Vad är det som är osexigt? :)

De flesta set med nån "red metallic sparkle green super satin glowing edges and flames" - finish. Vilket många set verkar ha, ve och fasa.


:lol: :lol:
Gwörf...Gwörf... Mjäh mjäh


Utloggad hefu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
    • Work of Art
Mitt nästa kit blir svart. Eventuellt nån med lite effekt i, men svart hur som helst.
DW, Mac, Logic, Mercedes
Säljare Macoteket
Trummis i Work of Art


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
jag gillar vita kit.. :)
mitt rogers kit är i sparkle grey.. ruggigt fint.. letar btw efter en 16" golvpuka till det kitet.. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad hefu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
    • Work of Art
Mitt dw är rätt glammigt,



fast jädrar vad ljustekniker gillar det....!   :P
DW, Mac, Logic, Mercedes
Säljare Macoteket
Trummis i Work of Art


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jag spelar på ett nytt Roland TD-3



I datorn har jag DFHS, DFHS Custom & Vintage, Ez Drummer med expansionen Vintage Rock samt Addictive Drums. Synd bara att Addictive Drums inte fungerar fullt ut med digitaltrummor ännu. Perfekt lösning för en liten studio iaf  :).


Emil!
Den serien hör till mina framtidsdrömmar, EZ ligger redan i datorn o väntar. Skulle önska några kommentarer, erfarenheter, problemz?, nöjd/icke nöjd :)
Kanske man kunde starta ny tråd med ämnet digi-trummor? Ändå en helt eget liv de lever.

Och kommentarer av andra "digitrummare" är också förstås välkomna! ;)

h.  mahan


Startade en ny tråd: DIGI trummor, så sväng över till den "kanalen"[/b

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=1089.0
« Senast ändrad: 29.03.2007, 15:50:32 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Mitt dw är rätt glammigt,



fast jädrar vad ljustekniker gillar det....!   :P
Porrglitter :P


Utloggad Schecter

Mitt dw är rätt glammigt,



fast jädrar vad ljustekniker gillar det....!   :P
Porrglitter :P

Jäklars vad snyggt! *dräggel*  :D
www.grahnsmusik.com


Utloggad neriks

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
    • NEriks Audio
Jag är nybörjare på trummor men jag köpte mig nyligen ett trumset för att jag tröttnat totalt på att programmera trummor med trummaskin eller i datorn ... Jag har även en 4-årig son som är riktigt intresserad av slagverk och tanken med trummorna var delvis att ge honom lite inspiration inför framtiden av hans muskaliska bana ;) Nedan är en bild ...


NEriks Audio AB
NEriks Blog
Auktoriserad Moog återförsäljare


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Jag är nybörjare på trummor men jag köpte mig nyligen ett trumset för att jag tröttnat totalt på att programmera trummor med trummaskin eller i datorn ... Jag har även en 4-årig son som är riktigt intresserad av slagverk och tanken med trummorna var delvis att ge honom lite inspiration inför framtiden av hans muskaliska bana ;) Nedan är en bild ...




Läckert!
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad hefu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
    • Work of Art
Tack... Jag gillar dom oxå.  :wub:
DW, Mac, Logic, Mercedes
Säljare Macoteket
Trummis i Work of Art


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Linplug RM IV
Funkar precis för mig,,, de tar nämligen väldigt lite glvyta


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Yamaha Recording

CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Yamaha Recording


riktigt bra trummor.. vi hade såna i studion på gymnasiet.. exakt den färgen o likadana storlekar på pukor o bastrumma me.. fast bara en golvpuka.. lät riktigt riktigt bra!!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Yamaha Recording


riktigt bra trummor.. vi hade såna i studion på gymnasiet.. exakt den färgen o likadana storlekar på pukor o bastrumma me.. fast bara en golvpuka.. lät riktigt riktigt bra!!

Eftersom jag inte kan spela trummor så har jag ingen större koll, vart inne o plonkat lite nån dag o så , men inte gjort några inspelningar själv, tror jag förmodlingen skulle va bland dom mest otighta spelarna som funnits vid det trumsettet vid en inspelning  :lol:

;)

Men absolut.. låter bra när andra spelar på det :D:D
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Yamaha Recording


riktigt bra trummor.. vi hade såna i studion på gymnasiet.. exakt den färgen o likadana storlekar på pukor o bastrumma me.. fast bara en golvpuka.. lät riktigt riktigt bra!!

Eftersom jag inte kan spela trummor så har jag ingen större koll, vart inne o plonkat lite nån dag o så , men inte gjort några inspelningar själv, tror jag förmodlingen skulle va bland dom mest otighta spelarna som funnits vid det trumsettet vid en inspelning  :lol:

;)

Men absolut.. låter bra när andra spelar på det :D:D
hehe skönt o höra det.. :) alla är vi innerst inne en otajt trummis!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se