Kontrollrummet

Vad har ni för trummor i studion!???

idf · 68 · 25249

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
jepps.. jag är nyfiken på vad andra har för grejjer... :)
själv har jag nu under mitt studio bord mitt gamla sonor från tidigt 50tal, samt mina zildjian från 70talet i en case..
allt står i cejsar o väntar på att bli spelade på.. :)
sr ut såhär när det är uppsatt:



sen i min gamla studio som funkar mer som ett lager, står ett av mina adra kit. ngn slags pearl-kopia från nittiotalet. ser ut såhär:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Jag spelar på ett nytt Roland TD-3



I datorn har jag DFHS, DFHS Custom & Vintage, Ez Drummer med expansionen Vintage Rock samt Addictive Drums. Synd bara att Addictive Drums inte fungerar fullt ut med digitaltrummor ännu. Perfekt lösning för en liten studio iaf  :).
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil


Pearl 1968 Valencia i No. 7 "Tiger's Eye" finish. Dock nedpackat och i behov av rust. Köpt när jag var 4 bast :)


sounden

  • Gäst
Själv kör jag på ett par Svarta Tama Rockstar :) när det är dags.

här är det ganska bantat set .. och stökig studio ..



Utloggad spaceman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
    • studiomaple
Tjena,

Vilka lyxlirare ni är. Själv får man nöja sig med EZ drummer & groovie agent 2, Virtual drummer mfl.
När jag lirade i band så körde trummisen alltid Gretch. Är dom fortfarande bäst ?  Dom lät
iallafall väldigt bra.


Utloggad Neko

  • Beatmaker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 140
  • Jag hatar myspace
    • Visa profil
Roland TD6 att banka på. I datorn: DFH superior, EZdrummer med expansioner.
Mixar och spelar in eget och andras material. Gör även gärna house-remixar.


Utloggad Umemagnus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 88
  • Jodåsåattäää.. de, de, de....
    • Visa profil
    • Min Hemsida
ja, shit.. min trumuppställning är som följer;
-en liten mini-djembe (turistvariant)
-en liten trumma av något slag (eh..ja..), från Kenya
de var väl allt...
Nejfan.. höll på att glömma... en handtrumma utan skinn, så den funkar numer mest som tamburin :lol:

Men, börjar vi snacka Nyckelharpor.. då jäklar..
Men de ska vi inte göra här...  ^_^


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Kör bara virutellt, DFH, GA och EZ. :)
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
ja, shit.. min trumuppställning är som följer;
-en liten mini-djembe (turistvariant)
-en liten trumma av något slag (eh..ja..), från Kenya
de var väl allt...
Nejfan.. höll på att glömma... en handtrumma utan skinn, så den funkar numer mest som tamburin :lol:

Men, börjar vi snacka Nyckelharpor.. då jäklar..
Men de ska vi inte göra här...  ^_^

:lol:
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Tama Starclassic med en gammal Ludvig virvel.. Sabian crash + hihat väldigt tunna, Paiste ride också tunn.
Men det är inte mina trummor..och jag gillar dom inte riktigt. Känns som man skulle kunna få mycket bättre för dom pengarna. Gillar cymbalerna dock.  :)
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Skulle sååå gärna ha riktiga trummor ...eler åtminstone pads.... :(

AD demo, och reason samt PT Xpand trummor.

samplar faktiskt fortfarande lite smällar och knaster och grunkor och gör egna ljud..mest för att det är så kul :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Mitt egna set är ett Sonor från sent 50tal här, gold sparkle. 20, 13, 16".
Annars brukar det stå lite olika kit inne, just nu har jag ett gammalt "beverly" på lån, 22, 13, 16" som låter rock och fläsk.
Har inga färskingar till bilder på seten ännu, men det kommer snart då det nalkas truminspelning imorgon och fredag.
Skulle vilja ha nåt mer slickt och modernt också i stil med pork pie eller dw, men när en bra trummis trummar (inte jag alltså :)), då låter det mesta bra!




Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
EZ-drummer, ett par battery-sets, en ikealåda och en köksfläkt är det jag hittills provat som rytm-instrument.
blargh


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
Tjena,

Vilka lyxlirare ni är. Själv får man nöja sig med EZ drummer & groovie agent 2, Virtual drummer mfl.
När jag lirade i band så körde trummisen alltid Gretch. Är dom fortfarande bäst ?  Dom lät
iallafall väldigt bra.

jag använder dfhs..i expansionen Vintage Addon finns det ett gretch set..det vart omedelbart mitt favvo set..
fast jag hade förväntat mig ett jazz set..men det låter mera gammal thin lizzy om dem...löve em!!

 :)

bra trtåd btw..nu får man lite koll på vilka som kan leverera the real shit här på forumet..då kanske man vågar be om lite hjälp i framtiden?!

hare gott folk..
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
just det glömde.. jag samlar på virveltrummor med.. :)
har bla. sonor tidigt 50tal i mint, en ludwig supraphonic nästan i mint, en premier från typ 70talet i ok skick, en rogers från 63 i renoveringsskick (just nu!! ) en egenbyggd piccolovirvel som är 14"x3" :)
en pearlvirvel från sent 80tal, en tama(typ) superstar 80tal..

hardware, percussion prylar o mojänger i all oändlighet..  :lol:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad hefu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 89
    • Visa profil
    • Work of Art
Jag har ett stort DW-set i min studio. 4 bastrummor (18", 22", 24", 28"), 7 pukor (8", 10", 10", 12", 13", 14", 16", 18") och typ 10 virvlar. Mängder med cymbaler.
Har dessutom ett TD-6, som iofs är utlånat. Och en SPD-S, oxå utlånad. En Cajon och en djembe. och annat skrammel.
Virtuellt har jag Superior av alla varianter plus Addictive drums och ett jättestort samplingsbibliotek.

Trummor regerar!
DW, Mac, Logic, Mercedes
Säljare Macoteket
Trummis i Work of Art



Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det jag använder mest, är Scarbee Imperial Drums XL. :wub:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Florian le Sage

  • Gäst
Sonor Sonic Plus
10 12 14 20
Keller picollo virvel
Pearl signature Ian Paice fetvirvel
Sabian xs cymbaler
Darbuka´s och mycket annat orientaliskt etc...

 B)



Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Här är en blandning av dem två seten, sonorkagge och beverlypukor. Jonatan Algulin trummar:



Ang. (den dåliga) kvalitén på fotot: jag är ljudtekniker, inte fotograf ;)
« Senast ändrad: 01.03.2007, 21:33:01 by Elof »


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Elof - kitet ser riktigt fräscht ut.. :P är de 20",12",16", o sen virvel 14"x8"???
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Elof - kitet ser riktigt fräscht ut.. :P är de 20",12",16", o sen virvel 14"x8"???

Sonor setet är 20, 13, 16", beverly är på 22, 13, 16"
Sen finns det några olika virvlar: mapex trä 13x5", tama plåt 14x6", pearl custom maple 14x5, och den här freefloating 14x8" som jag lånar ibland när det behövs. Sålde en gammal sonorvirvel igår, ska sälja iväg mapexen och taman också... variation förnöjer :)
Cymbaler brukar variera vilt, folk tar med, jag lånar, använder egna, folk glömmer (! :)) och så vidare.




Utloggad Ulf_A

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
Köpte ett Roland TD3-KW i sommras och har sedan tidigare en Alesis trummodul.
GrooveAgent i datorn också . . .

Det är "rätt kul" med trumset ! Rena lekstugan  :D


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Elof - kitet ser riktigt fräscht ut.. :P är de 20",12",16", o sen virvel 14"x8"???

Sonor setet är 20, 13, 16", beverly är på 22, 13, 16"
Sen finns det några olika virvlar: mapex trä 13x5", tama plåt 14x6", pearl custom maple 14x5, och den här freefloating 14x8" som jag lånar ibland när det behövs. Sålde en gammal sonorvirvel igår, ska sälja iväg mapexen och taman också... variation förnöjer :)
Cymbaler brukar variera vilt, folk tar med, jag lånar, använder egna, folk glömmer (! :)) och så vidare.




frääscht.. jag blev sugen på o lira i din studio.. såg jävlans rocknroll ut.. :P
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad crilla

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Ett Yamaha Stage Custom Nouveau 10",12",14"FT,14"SD,22"BD och sitter jag och bankar på.


Utloggad henrikland

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Mina egna Premier Cabria, vinröda. Evans-skinn, såna där med metall i på pukorna. Allt utom virveln låter fantastiskt.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Inga.
Folk som kommer o spelar in har egna.

För egen musik har jag dock tänkt göra som Emil.


Utloggad neriks

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
    • NEriks Audio
Shoppade nyligen en Tama Superstar ...
NEriks Audio AB
NEriks Blog
Auktoriserad Moog återförsäljare


Florian le Sage

  • Gäst
Oj, så många gånger folk har frågat om det finns trummor i studion för att slippa kånka när de kommer långväga ifrån, möjligtvis tar de med sig favoritcymbalerna...
Klart man måste ha ett bra allroundset eller två i en studio värd namnet!
 ;)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Oj, så många gånger folk har frågat om det finns trummor i studion för att slippa kånka när de kommer långväga ifrån, möjligtvis tar de med sig favoritcymbalerna...
Klart man måste ha ett bra allroundset eller två i en studio värd namnet!
 ;)
Att kånka är trummisens lott.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Jag håller nog med Florian om att man bör ha ett kit som man känner väl och som man är van att micka. Sen så kommer folk alltid med sina cymbaler och virvlar så det blir ju helt olika sound ändå.
Om folk ska komma med egna trumset så brukar jag be dem droppa av det iaf ett dygn innan och så ställer vi upp det för att det kommer stämma om sig mycket pga att studion har annan luft/temperatur och att de fraktats i en annan temp också. Så det finns lite fördelar med ett "house kit".


Florian le Sage

  • Gäst
Det är en god tanke, om det är möjligt med tanke på stämning etc.

Helst bör man be trummisen komma några timmar innan de andra men det är sällan detta hörsammas tycker jag, alla vill vara med från början och så blir det lätt lite kakafoni och halvjobbigt att ställa ljud eftersom alla vill bli servade samtidigt och testar allt samtidigt, jävla självcentrerade musiker  :lol: men man får alltså sätta upp en disciplin på ett fast med trevligt sätt annars funkar det inte.

Det där med trummisens lott att kånka har jag personligen helt andra erfarenheter av i bandsammanhang, dvs att alla hjälper till och får lyfta hans tunga cymballådor osv men att just trummisen alltid lyckades smita/gå på ett brådskande ärende etc när det var dags, de är ett släkte för sig som sagt, lite knäppa på nåt vis...

 B)


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag håller nog med Florian om att man bör ha ett kit som man känner väl och som man är van att micka. Sen så kommer folk alltid med sina cymbaler och virvlar så det blir ju helt olika sound ändå.
Min erfarenhet är att de hellre vill spela på sitt eget set - lika mycket för soundet som för känslan.
De fyra år jag jobbade i en studio som hade ett eget set så tror jag det användes en gång...
Speciellt lite mer etablerade musiker ville ha sitt eget, antingen det var stort eller litet.
Micka bör man kunna göra på vilket välljudande set som helst.


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Spectrasonics RMX.

Har haft ett gammalt Yamaha el-trummset. Körde ett tag med egna tryckmikrofoner ( små svarta djävla ettöringar ). Det bästa resultatet fick man med tryckmikrofoner och ett antal Telefonkataloger. Känsligheten ställde man genom att stoppa in tryckmikrofonen mellan bladen högre upp eller lägre ner  :D :D :D :D :D :D :D .
Fungerade faktiskt jädrigt bra utom för cymbaler o hihat.  B) / Mikke