Kontrollrummet

Fotbolls-Vm

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Under fotbolls-Vm har man lyssnat på många nationalsånger. Jag tycker att varje nationalmelodi en hitlåt. Och det är väl meningen, att man ska kunna sjunga till den. Det finns förstås en del mindre bra, kommer inte på vilka. Tysklands ger ju lite obekväma associationer. Min favorit är fortfarande Östtysklands, otroligt vacker. Nånting man kan lära sig av i eget komponerande. Vilka är era?
« Senast ändrad: 23.06.2010, 21:48:10 by Tokai »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Sveriges är en ångermanländsk folkvisa, men jag gillar inte texten, melodin är dock bra

Sovjets (utan Stalinreferensen, t ex i nuvarande Rysslands) slår dock allt. Ost-deutschlands får jag kolla upp :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Fast jag tycker Tysklands nationalsång är oerhört vacker. En stråkkvartett skriven av Haydn 1797.
Här i originaltappning.





En nationalsång jag har svårt för är Sydafrikas.



Imse vimse spindel...? ^_^
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Sveriges är en ångermanländsk folkvisa, men jag gillar inte texten, melodin är dock bra


Texten känns ju mera som Nordens nationalsång än Sveriges, och Norden har väl aldrig varit ett enat rike? Dybeck och nationalromantikerna hoppades väl att det skulle bli det. Undrar hur många andra länder som har en nationalsång som inte nämner det egna landet (specifikt)?
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Många, faktiskt. USAs bl a.

Deutschland, deutschland finns bara med i Naziversionen av tyskarnas nationalsång :)

Britterna sjunger om sin drottning (och inte de andra "nationalhymnerna" Jerusalem och Land of hope and glory, nämns något Brittanien (dock England i Jerusalem))
Rule Brittania, där har du rätt :)

/Nationalsångs-experten :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Minns att jag hade alla rätt i nationalssångsprovet i nian. Idag skulle jag nog inte komma ihåg hälften. Galet tråkig undervisning förresten - nationalsångskunskap. Bara ett sjukligt musikintresse som gör att man överhuvudtaget hittar motivation till att plugga inför ett sådant prov.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Minns att jag hade alla rätt i nationalssångsprovet i nian. Idag skulle jag nog inte komma ihåg hälften. Galet tråkig undervisning förresten - nationalsångskunskap. Bara ett sjukligt musikintresse som gör att man överhuvudtaget hittar motivation till att plugga inför ett sådant prov.

Det låter som kunskap liknande; vilket år vann Abba schlagerfestivalen eller vilket land och bidrag vann 1989?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
om människan någon gång besinnar sig och inser att vi bor på samma planet, och att vi borde ha en gemensam 'nationalsång' allihopa, så hoppas jag att de väljer denna mäktiga komposition - jag får rysningar och sträcker lite extra på mig varje gång jag hör den...






Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Håller med kontrollet. Men hade nog föredragit temat ur Jupiter - the bringer of jollity av Holst som börjar typ 3 minuter in.
Om någon orkar bläddra dit, så finns den bästa melodi som någonsin skapats här:



Hehe, den japanske dirigenten börjar gråta :D när det spelas...

Skitbra version för att vara klassiskt på youtube f ö.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Beatles använde sig av Frankrikes nationalsång i början på All you need is love. Varför har jag aldrig förstått. Skulle det vara nåt symboliskt med Frihet, Jämlikhet och Broderskap?
"Frankrike genomförde 41 kärnvapenprov i atmosfären över Mururoa och Fangataufa mellan 1966 och 1974."
"Oväntat höga halter av radioaktiv nedsmutsning har påträffats i Franska Polynesien, nära tio år efter de franska kärnvapenproven" (Saxat från Sydsvenskan)
All you need is love är inspelad 1967


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Beatles använde sig av Frankrikes nationalsång i början på All you need is love. Varför har jag aldrig förstått. Skulle det vara nåt symboliskt med Frihet, Jämlikhet och Broderskap?
"Frankrike genomförde 41 kärnvapenprov i atmosfären över Mururoa och Fangataufa mellan 1966 och 1974."
"Oväntat höga halter av radioaktiv nedsmutsning har påträffats i Franska Polynesien, nära tio år efter de franska kärnvapenproven" (Saxat från Sydsvenskan)
All you need is love är inspelad 1967

Och texten till marseljäsen är ju också "trevlig":

Framåt ni fosterlandets barn,
Nu nalkas ärans stora dag!
Mot tyranneriet,
Vi höja vårt blodiga standar,
Hör ni över fältens krater
Dessa grymma soldaters rop?
De tränga sig inpå vår hop,
De mörda våra söner, och våra livskamrater!
Refräng:

Till vapen, medborgare,
Ställ upp på raka led,
Framåt, framåt!
Låt fiendens orena blod flyta
På vår jord!

Jag har heller aldrig riktigt fattat varför Beatles plockade in marseljäsen i introt. Det skulle väl kanske vara internationell prägel iom att det var en satellitutsändning, och lite potpurrikänsla. Man hittar ju även greensleeves, in the mood, Bach och lite annat insprängt i låten. Det kanske var ett internt skämt då låten från början var ihopsatt av tre olika delar?
DON'T PANIC


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Beatles använde sig av Frankrikes nationalsång i början på All you need is love. Varför har jag aldrig förstått. Skulle det vara nåt symboliskt med Frihet, Jämlikhet och Broderskap?
"Frankrike genomförde 41 kärnvapenprov i atmosfären över Mururoa och Fangataufa mellan 1966 och 1974."
"Oväntat höga halter av radioaktiv nedsmutsning har påträffats i Franska Polynesien, nära tio år efter de franska kärnvapenproven" (Saxat från Sydsvenskan)
All you need is love är inspelad 1967

Och texten till marseljäsen är ju också "trevlig":

Framåt ni fosterlandets barn,
Nu nalkas ärans stora dag!
Mot tyranneriet,
Vi höja vårt blodiga standar,
Hör ni över fältens krater
Dessa grymma soldaters rop?
De tränga sig inpå vår hop,
De mörda våra söner, och våra livskamrater!
Refräng:

Till vapen, medborgare,
Ställ upp på raka led,
Framåt, framåt!
Låt fiendens orena blod flyta
På vår jord!

Jag har heller aldrig riktigt fattat varför Beatles plockade in marseljäsen i introt. Det skulle väl kanske vara internationell prägel iom att det var en satellitutsändning, och lite potpurrikänsla. Man hittar ju även greensleeves, in the mood, Bach och lite annat insprängt i låten. Det kanske var ett internt skämt då låten från början var ihopsatt av tre olika delar?

Att man använde sig av marseljäsen kan ju faktiskt ha varit som en kontrast nu när jag ser texten. Blod och våld - sen sjunger man Love, love , love. Kan det ha varit så?
Vad gäller kärnvapenproven tror jag dom inte hade den blekaste aning om, inte ens Lennon. Rätt så mycket i dimmorna var dom i denna period.

Sen har vi ju förstår Hendrix som spelar USA:s nationalsång och samtidigt tuttar en eld på sin Fender. Det var radikalt!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Var det inte för att Lennon hade en fransyska som flickvän ett tag?
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Vill ni höra världens finaste lilla stycke musik så lyssna här: 


Från 5:45    Ralph Vaughan Williams 6:e symfoni, första satsen..  Det kunde gott duga som Anthem for the world..
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


Utloggad mixuz

  • lärling - men det går rätt trögt..
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 683
    • Visa profil
Angående All you need is love.. Detta var ju 1967.. the summer of love  .. det var nog tänkt att indikera en revolution,  en 'revolution of love'  så har jag alltid tolkat det iaf..
'Jazz isn't dead. It just smells funny..'  F. Zappa


asti

  • Gäst
Var det inte för att Lennon hade en fransyska som flickvän ett tag?

Nej, har för mig att det var en fläskstek!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Fy f*n Asti vad du är kul haha  :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Fransyskor och fläskstek, snart har vi ett färdigt recept :)

Vill ni höra världens finaste lilla stycke musik så lyssna här: 


Från 5:45    Ralph Vaughan Williams 6:e symfoni, första satsen..  Det kunde gott duga som Anthem for the world..

Nice melodi där ja. Tack för länk..

Har blivit rekommenderad en Vaughn, dock inte Ralph V Williams, tror jag. Utan en som kör/körde mycket hexatonik i just melodier (finns tydligen flera på denna planet), men inte i övrigt.

Fick länk till ett underbart stycke musik, som hade ett fågelnamn, spammar länk sen om jag kommer på..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bara jag som skriver på KR idag :D

Så skriver ett inlägg till :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
Vill ni höra världens finaste lilla stycke musik så lyssna här: 


Från 5:45    Ralph Vaughan Williams 6:e symfoni, första satsen..  Det kunde gott duga som Anthem for the world..

 naej.....alldeles för invecklad musik -knappast nåt man skrålar tillsammans vid högtidliga tillfällen med höjda glas å handen på hjärtat  :D

vidhåller :



 B) GLAD MISSOMMAR ALLIHOPA !!  :)
« Senast ändrad: 25.06.2010, 11:04:01 by Kon-Trollet »


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Håller med kontrollet. Men hade nog föredragit temat ur Jupiter - the bringer of jollity av Holst som börjar typ 3 minuter in.

Om man nu ska ha en nationalsång för jorden kan man väl inte ta den från ett musikstycke som handlar om Jupiter!!! :lol:

If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kanske inte :D Men va fan, Sverige har ju en nationalsång om Norden :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad ChromaWoods

  • Sladdertacka
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 954
  • Every day is exactly the same
    • Visa profil
    • www.chromawoods.com

En nationalsång jag har svårt för är Sydafrikas.

Imse vimse spindel...? ^_^

Jaa! :D


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Eftersom kon-trollet länkade till sitt förslag 2 ggr, länkar jag till en galen japan som spelar min låt - "Jupiter" - på en satans indianflöjt :lol:

https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Eftersom kon-trollet länkade till sitt förslag 2 ggr, länkar jag till en galen japan som spelar min låt - "Jupiter" - på en satans indianflöjt :lol:



Låter lite olikt det du brukar göra, men med lite filande kan nog låten bli hyfsad.
Tycker absolut den är värd att jobba vidare med!
Mixen är väl sisådär och jag tycker flöjten ligger lite högt i nivå och kunde nog ha lite mer reverb.
Lägg in ett stick också, det tror jag skulle lyfta låten en del.
Bra jobbat!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
:)
Mitt "förslag" skall det stå. Inte min "låt"...

Men halvroligt var det ändå! ;)
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
:)
Mitt "förslag" skall det stå. Inte min "låt"...

Men halvroligt var det ändå! ;)

OK, så här då:
Låter lite olikt det du brukar göra, men med lite filande kan nog förslaget bli hyfsat.
Tycker absolut det är värt att jobba vidare med!
Mixen är väl sisådär och jag tycker flöjten ligger lite högt i nivå och kunde nog ha lite mer reverb.
Lägg in ett stick också, det tror jag skulle lyfta förslaget en del.
Bra jobbat!  :rolleyes: