Kontrollrummet

Ikoner till ljudfiler

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Hur kan man koppla olika ikoner till olika ljudfiler (mp3 resp wav) utan att det ska vara två olika ljudprogram kopplade till dem?
Vill tydligt kunna skilja på dem o ändå bara köra en ljuduppspelare.
Finns möjligheten? WXP!


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Kanske finns mer avancerade metoder, men om man använder foobar som default-ljuduppspelare, så får filerna ikoner med olika färger.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Kanske finns mer avancerade metoder, men om man använder foobar som default-ljuduppspelare, så får filerna ikoner med olika färger.
Hmmm kan vara ett sätt. Behöver bara övertyga IT avd om att få använda annat än standardprogrammen då...  -_-
Men är det enda sättet?



Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Tack Anders! Borde väl funka även med andra program än Winamp?
Ska testa detta!
mange tack!


Utloggad tsmalmbe

Om jag inte åminner mig fel så kommer Anders metod att ändra ikonen för alla filer av typ "Winamp Media File". För att få det att fungera borde du (manuellt) gå in i registret och fixa om alla filtyper du vill ha olika ("Wav Media File", "mp3 Media File", etc. etc.), och sen fixa deras action så att de öppnas med det programmet du vill ha. Sen då varje fil ha en egen mediatype, kan du ställa in ikonen "per filtyp".

Problemet är alltså i korthet: du kan ändra för en "filetype", men en "filetype" kan inneha flere olika filändelser.

Har jag rätt eller fel?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Men om det är som tsalmbe säger, hur kan då mitt Foobar ha olika ikoner för wav, mp3, ogg, etc?


Utloggad tsmalmbe

Men om det är som tsalmbe säger, hur kan då mitt Foobar ha olika ikoner för wav, mp3, ogg, etc?

För att den
1: registrerar de olika ändelserna som separata filtyper
2: registrerar sig själv som player för alla filtyperna
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Testade att välja FLAC och så ändrade jag enligt Anders instruktioner till en annan ikon. Vad som hände var att alla mina "Winamp Media File" ändrade till den nya ikonen (flac, mp3, ..).
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

OK. Fixade det enligt följande. Exporterade Winamp.File från registret. Modifierade den exporterade filen som följande:

Citera
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOT\Winamp.Flac.File]
@="Winamp Flac Media File"
"EditFlags"=dword:00000000
"BrowserFlags"=dword:00000008

[HKEY_CLASSES_ROOT\Winamp.Flac.File\CLSID]
@="{25336920-03f9-11cf-abcd-00aa00686f13}"

[HKEY_CLASSES_ROOT\Winamp.Flac.File\DefaultIcon]
@="C:\\Program Files\\Winamp\\winamp.exe,8"

[HKEY_CLASSES_ROOT\Winamp.Flac.File\shell]
@="Enqueue"

[HKEY_CLASSES_ROOT\Winamp.Flac.File\shell\Enqueue]
@="&Enqueue in Winamp"

[HKEY_CLASSES_ROOT\Winamp.Flac.File\shell\Enqueue\command]
@="\"C:\\Program Files\\Winamp\\winamp.exe\" /ADD \"%1\""

[HKEY_CLASSES_ROOT\Winamp.Flac.File\shell\Enqueue\DropTarget]
"Clsid"="{77A366BA-2BE4-4a1e-9263-7734AA3E99A2}"

[HKEY_CLASSES_ROOT\Winamp.Flac.File\shell\ListBookmark]
@="Add to Winamp's &Bookmark list"

[HKEY_CLASSES_ROOT\Winamp.Flac.File\shell\ListBookmark\command]
@="\"C:\\Program Files\\Winamp\\winamp.exe\" /BOOKMARK \"%1\""

[HKEY_CLASSES_ROOT\Winamp.Flac.File\shell\open]
@=""

[HKEY_CLASSES_ROOT\Winamp.Flac.File\shell\open\command]
@="\"C:\\Program Files\\Winamp\\winamp.exe\" \"%1\""

[HKEY_CLASSES_ROOT\Winamp.Flac.File\shell\open\DropTarget]
"Clsid"="{46986115-84D6-459c-8F95-52DD653E532E}"

[HKEY_CLASSES_ROOT\Winamp.Flac.File\shell\Play]
@="&Play in Winamp"

[HKEY_CLASSES_ROOT\Winamp.Flac.File\shell\Play\command]
@="\"C:\\Program Files\\Winamp\\winamp.exe\"  \"%1\""

[HKEY_CLASSES_ROOT\Winamp.Flac.File\shell\Play\DropTarget]
"Clsid"="{46986115-84D6-459c-8F95-52DD653E532E}"


Sen importerade jag den. Nu har jag alltså en filtyp som heter Winamp.Flac.File som efter kopieringen fungerar lika (dubbelklickningar etc.) som alla Winamp-filer hittils.

Till nästa gick jag in i HKEY_CLASSES_ROOT\.flac och ändrade den att peka mot Winamp.Flac.File istället för Winamp.File. Sen använde jag Anders metod för att ändra ikonen på en filtyp.

Nu har jag olika ikoner för mp3 och flac. Tidigare var de likadana.


1: Jag har rätt  :P
2: Foobar gör detta (tydligen) automatiskt
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels

Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil


Utloggad Linus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 51
  • Ljudtekniker/radioproducent
    • Visa profil
Om jag inte åminner mig fel så kommer Anders metod att ändra ikonen för alla filer av typ "Winamp Media File". För att få det att fungera borde du (manuellt) gå in i registret och fixa om alla filtyper du vill ha olika ("Wav Media File", "mp3 Media File", etc. etc.), och sen fixa deras action så att de öppnas med det programmet du vill ha. Sen då varje fil ha en egen mediatype, kan du ställa in ikonen "per filtyp".

Problemet är alltså i korthet: du kan ändra för en "filetype", men en "filetype" kan inneha flere olika filändelser.

Har jag rätt eller fel?
Helt riktigt. Gör varsin 'file type' för varje filändelse och sätt ikon individuellt.
Glöm inte bort att plocka bort Winamps registrering av filändelser först - annars kommer den att återställa Winamp Media File på alla ljudfiler när du startar spelaren på nytt.