Kontrollrummet

En gipsskiva för mycket?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Max2rock

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Mitt studiobyggprojekt börjar närma sig det roliga skedet när väggarna reses inomhus-men nu har jag en fråga. Jag bygger dubbla väggar med flytande golv. Den första väggen är rest och isolerad och skivad med gipskiva och nu kommer en fem centimeters luftspalt och sedan regelverket för den inre väggen.Men nu läser jag bl.a på Auralex sida att man på den yttre väggen innan luftspalten INTE skall lägga skiva. Varför inte? Väggen är redan gjord och skulle inte ha lusta att riva bort. Ytterligare rn gipsskiva är väl bara mera massa som isolerar?


Utloggad Dr Müller

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 198
  • Cheesemeister!
    • Visa profil
Häpp! Det är snarare så att den inte behövs...om den nu redan sitter där så är det nog ingen större fara.
-=Signatures are for pussies=-


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Ledsen att göra dig besviken, men det låter som om du har kört lite fort och satt gips på fel ställen. En dubbelvägg med dubbla skivor skall se ut som följer (utifrån och in)
Gips - Gips - regel och isolering - luftspalt - regel och isolering - gips -gips. Har du gjort gips innan luftspalten så får du faktiskt sämre isolering än om du tar bort den. Det kallas för "triple leaf" och du kan läsa mer här. (Även om jag inte är fantast av företaget...)

http://www.greengluecompany.com/understandingTripleLeaf.php


Utloggad Max2rock

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Okej, ingen fara det är bara att plocka ner och sätta skivorna på inre väggen i studion sen då. Men nu har jag alltså inte dubbelgips på yttersta väggen . Utan det ser ut så här: Brädfodring, luftspalt, gipsskiva,regel + isolering ( och så tar jag då bort gipskivan jag redan satt dit) och därefter följer luftspalt, regelverk med isolering och dubbel gips.
Sen har jag lite olika bud på hur stor luftspalten skall vara mellan väggarna. Endel säger 5 cm andra 10 cm. Jag har utrymme att bygga 10 cm luftspalt om det är bättre. Men om inte så spar man ju gärna på kvadratmetrarna inne i studion och bygger 5 cm. Vad tror ni?


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Ju större luftspalt desto bättre, men har man lite utrymme så får man anpassa. Själv har jag bara 5cm men sedan använde jag stålreglar (något bättre ur ljudisoleringssynpunkt) och sedan OSB+gips+gips. OSBn är mest där för att man skall ha något i botten som man kan skruva uttag och gitarrhängare i.


Utloggad Dan Ö

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 202
    • Visa profil
    • MISSING MAN Recordings
Lee har rätt ang. gipsningen.

Jag tror inte bredden på luftspalten är så viktigt, 5 cm ska nog räcka gott. Det viktigaste är att ljudet tvingas "byta form" från vibrationer till lufttryck.

Sen är det ju grymt viktigt att det blir snortätt. Varje liten glipa/håla kan påverka ljudreduktionen avsevärt. Sen för att slippa överhörning på basfrekvenserna så hänger det nog mycket på hur bra ditt flytande golv funkar.


Utloggad robc

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 138
    • Visa profil
Glöm inte att lägga ett snitt i golvet oxå, mellan väggarna (om du tex har spånskiva),
och givetvis ett snitt i takgipsen oxå. Det är såna detaljer som gör det lilla extra.
Allt enligt "boken".
robc