Kontrollrummet

Chrome - Motion (Higher part III) (ver14 - 2012-08-04)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
LÅTNAMN: Motion (Higher part III)
GRUPP: Chrome
LÅTLÄNGD:
KOMPOSITÖR: BWM
PRODUCENT: Emu/Wernborg
INSPELNINGSÅR: 2010-2012
FORMAT: mp3

[mp3=200,20,0,left]http://www.bwmusic.se/slask/motion14.mp3[/mp3]
Motion (Higher part 3) ver 14

En riktigt långbänk detta.

Nytt i ver 14 är Emus körer i refrängen. Lite eko-svar så. Vad tycker ni om det?
« Senast ändrad: 04.08.2012, 02:01:32 by Wernborg »


clavinova

  • Gäst
Hmm, bra bra men alldeles på tok för "oskitig", men det kanske kommer?  :D


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Har lyssnat och tycker det är en bra grund men gissar att rätt så mycket kommer att ändras under resan.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Well, tyck till om det som dyker upp...

Låter bra i stort tycker jag,
men jag tycker också att en del av pianoslingan (1a delen av den) ligger för långt fram jämfört med resten av musiken. Tycker oxå att den akustiska guran (stålsträngade?) är för anonym och har ett för anonymt ljud.

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Svårt att uttala sig om, låter som snyggt komp. Snyggt gitarrljud men trummorna lite fjompiga? Håller med föregående talare om piano/akken..


Tillägg: Känns som att lägga sångmelodin eller annat motiv, med piano hade lyft en del. Men sång kommer väl :)
« Senast ändrad: 13.06.2010, 15:55:50 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ja fasen gubbar detta lovar gott
Upp med basen något - den är nice
Smakligt, snyggt, tillgängligt men ändå intressant
... då finns det två andra delar då ..
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Tjo Chromare


Denna har jag inte hört innan  :) Gillar stämmningen i denna. Antar att den kommer att chromifieras ytterligare men jag tycker nog inte att man ska gå för långt från den känslan som infinner sig i den här versionen. Jag å andra sidan gillar att akkeguran ligger sådär anonymt i bakgrunden. Det tillför ambience på ett skönt sätt. Hade den legat längre fram och varit mer distinkt så hade det inte låtit lika gött som det gör nu.

Okej nu tar jag mig lite friheter här. Jag läste att sång e på väg. Du nämnde dock inte om sångslingan var färdig. Jag fick iaf en idé på refrängen (har lite småidéer på versen också...men inte komplett).
Idén bygger på att sången och pianot harmoniserar med varandra. Så att pianot svarar på sången. Känns fel att lägga sång över pianoliret som avslutar varje strof.

Jag sjöng iaf in en liten snabb slask för att visa vad jag menar.

Om det redan finns en melodi eller om det på annat sätt känns fel så säg till så tar jag bort länken omedelbums  :)

[mp3=200,20,0,center]http://musik.biscuitbarney.com/higher_III_slaskvox_ref.mp3[/mp3]


Kan de va nåt att ha? Annars åker det i roskis  :D

Micke


asti

  • Gäst
Jag har väl inte så mycket att säga till om det här, men vill bara säga att jag tycker det lät skitbra!
Du sjunger verkligen bra!
/Asti


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har lyssnat och tycker det är en bra grund men gissar att rätt så mycket kommer att ändras under resan.
Tack och ja det stämmer.

Låter bra i stort tycker jag,
men jag tycker också att en del av pianoslingan (1a delen av den) ligger för långt fram jämfört med resten av musiken. Tycker oxå att den akustiska guran (stålsträngade?) är för anonym och har ett för anonymt ljud.
Tack för tyck. Se nedan ang. akkeguran.

Svårt att uttala sig om, låter som snyggt komp. Snyggt gitarrljud men trummorna lite fjompiga? Håller med föregående talare om piano/akken..


Tillägg: Känns som att lägga sångmelodin eller annat motiv, med piano hade lyft en del. Men sång kommer väl :)
Sång kommer på ett eller annat sätt. Förmodligen annat.  :wacko:
Se nedan ang. akkeguran.
Att lägga en sångmelodi med ett instrument är nog det fånigaste jag vet. Typ Dana Dragomir plays Abba. Eller Guitarclassics - hitlåtar där sångmelodin framförs på elgitar. En bra sångmelodi är just en sångmelodi och inte en pianomelodi. Urrrk.  :D
Du har nog rätt ang. trummorna, nåt mer intressant behövs där.

Ja fasen gubbar detta lovar gott
Upp med basen något - den är nice
Smakligt, snyggt, tillgängligt men ändå intressant
... då finns det två andra delar då ..
Tackar.
Den där basen är jäkligt skum. Det var nåt syntljud jag hittade som fick bli bas här. När jag solar ljudet så hörs det knappt. Konstigt nog funkar det som bas ändå. Kanske ska jag komplettera med en elbas som spelar likadant. Kanske inte. Får testa.
... ja, det finns två delar till ..

Tjo Chromare


Denna har jag inte hört innan  :) Gillar stämmningen i denna. Antar att den kommer att chromifieras ytterligare men jag tycker nog inte att man ska gå för långt från den känslan som infinner sig i den här versionen. Jag å andra sidan gillar att akkeguran ligger sådär anonymt i bakgrunden. Det tillför ambience på ett skönt sätt. Hade den legat längre fram och varit mer distinkt så hade det inte låtit lika gött som det gör nu.

Okej nu tar jag mig lite friheter här. Jag läste att sång e på väg. Du nämnde dock inte om sångslingan var färdig. Jag fick iaf en idé på refrängen (har lite småidéer på versen också...men inte komplett).
Idén bygger på att sången och pianot harmoniserar med varandra. Så att pianot svarar på sången. Känns fel att lägga sång över pianoliret som avslutar varje strof.

Jag sjöng iaf in en liten snabb slask för att visa vad jag menar.

Om det redan finns en melodi eller om det på annat sätt känns fel så säg till så tar jag bort länken omedelbums  :)

[mp3=200,20,0,center]http://musik.biscuitbarney.com/higher_III_slaskvox_ref.mp3[/mp3]


Kan de va nåt att ha? Annars åker det i roskis  :D

Micke
Ja, grundtanken var att det skulle chromifieras. Det är ju liksom Emus avdelning det där. När han fick över låten till sig blev han bara sittande stirrandes i taket smått handlingsförlamad. Kanske är den redan hemma, men jag vill nog att den fasas in i vår stil lite mer än jag själv mäktar med. Är nog framförallt trummorna som ska skruvas till, nu ligger ju bara en standardloop blandat med handknackad ridecymbal samt lite fåniga fills.

Nu har herr Emu varit bortrest några dagar och jag har faktiskt ingen aning om ifall det finns sångmelodi eller text klar. Personligen tycker din sång låter toppen.

Jag har väl inte så mycket att säga till om det här, men vill bara säga att jag tycker det lät skitbra!
Du sjunger verkligen bra!
/Asti
Härligt. Tackar.
Visst gör han.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Oops fel sida... sorry... [klippte bort nåt som jag klistrat in av misstag]

Jo, förresten, med "motiv" menade jag nåt att fästa uppmärksamheten på, men sen läste jag att sång var på väg :)

Så då gör det ju inte så mycket...
« Senast ändrad: 14.06.2010, 22:43:11 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad kpinnen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
Tycker detta lät bra, skön musik som man drömmer sig bort i.

Hittar inte här något att anmärka direkt på, sitter iofs på laptopen men i den lät det bra.

Bra jobbat, blir häftigt att får höra hela trilogin i ett svep sen !


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
mmmm jodå Det är ju skissartat så utifrån det så tycker jag det låter bra. Retar mig lite på pianoslingan som känns märkligt apart från resten av låten, men annars tror jag nog det kan bli bra.  :)


Utloggad BaconMcMuffin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 101
  • Better known as "Julianna"
    • Visa profil
    • Julianna's music on soundclick.com
Oh, POOH!  I thought I would get to sing this one....   :o
The human theremin.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Oh, POOH!  I thought I would get to sing this one....   :o

I think you are.  ;) The chorus is at least in 3 harmonies? Is that the right word? I'm sure this would be a nice duett. :)

I can also hear voices  :o  of the kind you did in Higher (part I).
« Senast ändrad: 16.06.2010, 21:43:27 by Wernborg »


Utloggad BaconMcMuffin

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 101
  • Better known as "Julianna"
    • Visa profil
    • Julianna's music on soundclick.com
Yay!  {Claps her hands}   :lol:

Uh, Oh.  I can hear voices, too....  :unsure:
The human theremin.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Oops fel sida... sorry... [klippte bort nåt som jag klistrat in av misstag]

Jo, förresten, med "motiv" menade jag nåt att fästa uppmärksamheten på, men sen läste jag att sång var på väg :)

Så då gör det ju inte så mycket...
:D

Tycker detta lät bra, skön musik som man drömmer sig bort i.

Hittar inte här något att anmärka direkt på, sitter iofs på laptopen men i den lät det bra.

Bra jobbat, blir häftigt att får höra hela trilogin i ett svep sen !
Drömskt. Det var uppsåtet med låten.
Vi får se ifall vi gör likadant som med vår första trilogi Surreal där vi vävde ihop de tre ingående delarna till en nonstop-mix med små byggstenar mellan låtarna. Tack så länge...

mmmm jodå Det är ju skissartat så utifrån det så tycker jag det låter bra. Retar mig lite på pianoslingan som känns märkligt apart från resten av låten, men annars tror jag nog det kan bli bra.  :)
Förutom att det låter skissartat och märkligt så är det alltså bra, haha.  :lol: Jorå, det är klart att det är en bit kvar till mål.
Tack för lyssning.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lyssnade på verren som fanns på facebook, men svarar här:

Det är som vanligt väldigt monotont, men det har jag sagt för, och är väl ert signum och så som ni vill ha det.
I övrigt är det väldigt finna sång- och instrumentalprestationer.
Melodin fastnar inte för mig, när det på de 5 minuterna finns en melodi. Det fann 1-2 starka på EPn. Ändå gillar jag det här
Ni är att likna vid wagner, kräver uppmärksamhet och för att lyssna igenom 14 timmars cykeln Nibelungenringen, måste man ägna fokus på storyn. Samma med era texter (pga repetitionen, bellman blir tråkigt musik utan texten), och framförallt den vägjorda ljudbilden.

Det är ingen bakgrundsmusik.

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Skitbra detta!...gillar mycket..snygg mix..tänkte på en liten sak..ett litet delay på pianot å sänka lite..skulle eka iväg snyggt tror jag, men kanske inte på "refrängen"..like this  :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Oj, missat totalt här!

Vi får tacka för feedback, och återkomma med lite vettigare svar under dagen =)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Oj, missat totalt här!

Vi får tacka för feedback, och återkomma med lite vettigare svar under dagen =)

å nu har dagen passerat!.. :P


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Lyssnade på verren som fanns på facebook, men svarar här:

Det är som vanligt väldigt monotont, men det har jag sagt för, och är väl ert signum och så som ni vill ha det.
I övrigt är det väldigt finna sång- och instrumentalprestationer.
Melodin fastnar inte för mig, när det på de 5 minuterna finns en melodi. Det fann 1-2 starka på EPn. Ändå gillar jag det här
Ni är att likna vid wagner, kräver uppmärksamhet och för att lyssna igenom 14 timmars cykeln Nibelungenringen, måste man ägna fokus på storyn. Samma med era texter (pga repetitionen, bellman blir tråkigt musik utan texten), och framförallt den vägjorda ljudbilden.

Det är ingen bakgrundsmusik.


Nu finns lite mer melodier. I verserna lite syntar som lever ett eget liv samt sångmelodi. I refrängerna har jag sjungit in Jonnerstones slinga. (I brist på dennes filer än så länge)

Helt rätt att det inte är bakgrundsmusik. Det är inte tänkt så heller.

Skitbra detta!...gillar mycket..snygg mix..tänkte på en liten sak..ett litet delay på pianot å sänka lite..skulle eka iväg snyggt tror jag, men kanske inte på "refrängen"..like this  :)
Tackar! Bra idé med pianot. Ska testa till nästa mix.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Helt rätt att det inte är bakgrundsmusik. Det är inte tänkt så heller.

Tack för denna tautologi (tårta på tårta).  Lyssnar på nya verren. Tyvärr grabbar, det är monotont, melodierna funkar inte för mig, och jag upplever det inte så musikaliskt som på EPn. Ljudbilden är däremot underbar!

Min åsikt. Så jag låter nog bli att kommentera chromelåtar på ett tag. EPn älskade jag däremot.

« Senast ändrad: 07.08.2010, 20:05:00 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jahapp, man får tacka för så många synpunkter hittills =)  Har varit otroligt off ett tag här för jag renoverar tvättstugan för fullt, och massa annat bråte vid sidan om musiken :D

Vi får som vanligt se hur låten utvecklar sig, så monotoni och slingor och akkeguror kommer säkert att få sig några petningar åt något håll.

tack så länge allihop!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil

Helt rätt att det inte är bakgrundsmusik. Det är inte tänkt så heller.

Tack för denna tautologi (tårta på tårta).  Lyssnar på nya verren. Tyvärr grabbar, det är monotont, melodierna funkar inte för mig, och jag upplever det inte så musikaliskt som på EPn. Ljudbilden är däremot underbar!


Jag är helt överrens med Div. Monotont med melodier som inte funkar. Förutom att jag inte har lyssnat på EP:n vad jag vet...

Den där basen är verkligen låg på sina ställen... :P
DON'T PANIC



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tycker detta är skitbra så långt!. kanske skära bd:n en del eftersom (sub)basen går lågt.. bra sångmelodi..Skön stämning..med rätt röst bli detta kanoners!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
För att vara ni är det en rätt tunn ljudbild
Trummljuden gillar jag inte
Inte alls dåligt sjunget - lägg på en kvinnlig stämma så kan det bli riktigt bra
Okomplicerad komposition
En mellanlåt i er katalog
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tycker detta är skitbra så långt!. kanske skära bd:n en del eftersom (sub)basen går lågt.. bra sångmelodi..Skön stämning..med rätt röst bli detta kanoners!

Tack C! Vi skall ta tag i produktion/arr av den här nu strax, så vi får se vart det bär hän.
För att vara ni är det en rätt tunn ljudbild
Trummljuden gillar jag inte
Inte alls dåligt sjunget - lägg på en kvinnlig stämma så kan det bli riktigt bra
Okomplicerad komposition
En mellanlåt i er katalog

Ja, som sagt, vi får se vart det hamnar efter lite fetare arr och annat :)



tack skall ni ha för lyssning :)

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Äntligen har vi fått fart på Chrome igen. Emu är på G med färdigställandet av ett flertal låtar.
Plattan är ju rejält försenad, men nu kanske vi anar land i alla fall.

[mp3=200,20,0,left]http://www.bwmusic.se/slask/motion13.mp3[/mp3]
Motion (Higher part 3) ver 13


Denna har flyttat från mig till Emu och fått ansiktslyftning. En rejäl sådan.
Tror att det är nära nu....

För att få lite perspektiv. Så här började låten:



Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Oh, POOH!  I thought I would get to sing this one....   :o

I think you are.  ;) The chorus is at least in 3 harmonies? Is that the right word? I'm sure this would be a nice duett. :)

I can also hear voices  :o  of the kind you did in Higher (part I).
Tja liiite ändring från verandan kanske man kan säga - nu Chromeljud - och vem ska sjunga Bacon McMuffin?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Cafemiljön utbytt till något helt annat. Häftigt med den där EMU:ska pålningsmaskinen och den småsjuka resonanstonen i "snaren" men den dränker ju allt annat! Lite mixjobb kvar m a o.
Gillar störljuden i början också, lite som en sovjetisk störsändare på kortvåg på 80-talet. Hörs som sagt att EMU varit i farten. HÄlsa och säg till honom att komma tillbaka hit.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves