Kontrollrummet

Hur jobbar ni med bussar (send)?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Okej, de flesta vet ju att det är bra att jobba med bussar så man sparar datorkraft. Dock är jag inte helt och hållet hundra på hur man använder dessa på bästa sätt.

Låt oss säga att vi har tre sångspår som ska ha exakt samma EQ/kompressor/delay etc. Slänger upp en buss och lägger upp effekterna på denna. Sen väljer jag hur mycket av signalen som ska skickas till bussen. Oberoende av hur mycket av signalen som skickas så hörs ju fortfarande de oprocesserade "originalspåren". Jag märkte först nu för några minuter sen att man ju faktiskt kan skicka hela signalen till en buss ist för "Stereo Out".

Detta föranledde mig att bli lite intresserad av hur ni andra jobbar med bussar, och vad som är det "rätta" sättet om det ju finns ngt sådant.
Brukar ni skicka hela signalen genom att skicka output till en bus eller föredrar ni att originalspåret ligger kvar i "bakgrunden". Jag tänker mig att det tidigare alternativet måste vara bättre pga att man då kan lämna audio tracksen helt rena utan EQ och kompressor och sköta allt sådant i bussen?!?

Spåna på!  ;)
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Sånt där har dessvärre alltid varit en gåta för mig - i teorin vet jag att man kan jobba med send-bussar men thats it. Jag brukar i stället göra ett gruppspår dit jag pekar de spår som ska ha samma reverb t.ex. oftast andrastämmor. På gruppspåret lägger man effekterna men hur mycket man ska krana på för varje spår vet jag inte hur det går till. I det här fallet så hörs ju inte orginalspåret vid uppspelning endast det som kommer fram via gruppspåret.
Nu har ju jag Cubase förstås men gruppspår finns väl på Logic också?
« Senast ändrad: 13.06.2010, 12:10:18 by Eko »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Sånt där har dessvärre alltid varit en gåta för mig - i teorin vet jag att man kan jobba med send-bussar men thats it. Jag brukar i stället göra ett gruppspår dit jag pekar de spår som ska ha samma reverb t.ex. oftast andrastämmor. På gruppspåret lägger man effekterna men hur mycket man ska krana på för varje spår vet jag inte hur det går till. I det här fallet så hörs ju inte orginalspåret vid uppspelning endast det som kommer fram via gruppspåret.
Nu har ju jag Cubase förstås men gruppspår finns väl på Logic också?


En förvillande grej är väl i sådana här fall att när man pratar om bussar så pratar man ofta om både om grupper och sendar.

Men som du säger Eko. Har man ett gäng spår som ska ha exakt samma inställningar på Eq, komp, reverb etc, så skicka alla dessa spår till en gemensam grupp(buss). I den bussen lägger du sen Eq och kompressor som inserts. Reverb och delay lägger du som sendar och skickar så mycket av gruppsåret som du vill ha till dessa effekter. ( Detta förutsätter att du skapat dessa effekter i ett tidigare skede och lagt på separata bussar)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Citera
Detta förutsätter att du skapat dessa effekter i ett tidigare skede och lagt på separata bussar

Att först i Cubase skapa ett Effect-track eller Fx-track eller vad heter det, hur gör man det?
Om man sen väljer det som send på de tracks man vill ska använda denna effekt, är det samma sak som det pratas om här eller är det något helt annat? Då kan man väl på varje track välja hur mycket av send-effekten man vill ha.

Det är mycket grejer som finns i sequenserprogrammen som jag inte har en aning om!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Fan hörni, jag ville ju ha svar och inte mer frågor!  :P ;)

Nä skämt åsido. Bussar är ju helt grymt att använda och den som inte gör det bör lära sig det omedelbums.

Jag brukar göra på följande sätt. Jag skapar bussar för alla spår som ska ha samma "inställningar". T ex en bus för saxofon, en för sång, en för akustisk gitarr osv osv...
För ofta har man ju ett gäng dubbar eller stämmor etc som med stor sannolikhet ska ha samma inställningar.

Sen slänger jag upp en bus för reverb. På så vis behöver man bara initiera en "instans" av reverbet, och då är man säker på att samma rum används för allt. Sen brukar jag via bussarna skicka en del av signalen till reverb-bussen (om jag vill ha reverb dvs). Jag brukar dra upp reverbet ordentligt i bussen (typ 100% våt) och sen justera mängd reverb via send-ratten.

Så det blir alltså följande kedja:
Audio track > Bus > Send till Reverb-bus > Stereo Out

Och numer ska jag börja skicka signalen från audio tracket till den instrumentspecifika bussen genom att ändra output ist för att använda send. På så vis "mutear" man originalspåret och ändringar man gör i bussen hörs tydligare. Detta hade jag inte tänkt på att man kunde göra förrän idag.

Hoppas det inte var för osammanhängande. Som sagt, förklara gärna hur ni går tillväga.  :)
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


asti

  • Gäst
[off-topic]Där jag bor funkar det inte alls med bussar när jag ska till jobbet.  :huh:[/off-topic]
« Senast ändrad: 13.06.2010, 21:28:26 by tsmalmbe »


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
[off-topic]Jag brukar använda bussar. Ser till att det finns plats för alla i bussen och på de platser de ska vara på. Ingen som bråkar om vara de ska vara. Och ibland glömmer jag det när det hostar till att det blir för baktungt. Då får jag ta till bussen och hinna med den. :P  :wacko:  :unsure:  :rolleyes:  ;)  :lol:[/off-topic]
« Senast ändrad: 13.06.2010, 21:28:38 by tsmalmbe »
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.