Kontrollrummet

Forumfestival 2, "Sommardänga" starttråd

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hej hå!

Fan så här efter några pilsner tycker jag att jag har en riktig hit på gång :)
Dock en ofantligt oseriös sådan men ändå..

Texten är i stort sett klar. Bara inspelning kvar nu i stort sett..
Orka lära sig autotune så d blir säkert härlig falsksång när det väl kommer till kritan... :lol:

*ps. Blir jag omedelbart diskad om jag missar 5/4 takten? Mitt program stöder inte taktändringar fick jag veta av Assar här på forumet..ds*



Äsch det kan du fuska till.

Kör fyra femtakter, det blir ju 20 slag. Samma som fem fyrtakter, det går jämt ut på slutet. Vill du ha åtta femtakter, så är det såklart 10 fyrtakter.  :)


Utloggad tsmalmbe

...annars blir det nöll pöäng från the Helsinki Jury ;)
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad DjViss

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
  • Dj Viss@Work
    • Visa profil
ajfan..har finnarna rösträtt :P

Får trixa ihop nått annars vet ni vilken låt som e min ju..haha
(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

myspace.com/djvissmusic


DåligtGehör

  • Gäst
Det skall va fem slag i takten, fem slag i takten; bank bank boink bank boink
Det skall va fem slag i takten, fem slag i takten; bing bong bang bäng bång


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
*ps. Blir jag omedelbart diskad om jag missar 5/4 takten? Mitt program stöder inte taktändringar fick jag veta av Assar här på forumet..ds*
Kör fyra femtakter, det blir ju 20 slag. Samma som fem fyrtakter, det går jämt ut på slutet. Vill du ha åtta femtakter, så är det såklart 10 fyrtakter.  :)

Jupp, lyssna på Wernborg!
Även om programmet inte klara att dela upp taktslagen i olika taktarter inom samma låt så är det inte hur det ser ut i sequensern som räknas utan hur det låter. Fördela rytmslagen så att det *låter* som 5/4. Det är det som kommer att bedömmas.
 


Utloggad DjViss

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
  • Dj Viss@Work
    • Visa profil
*ps. Blir jag omedelbart diskad om jag missar 5/4 takten? Mitt program stöder inte taktändringar fick jag veta av Assar här på forumet..ds*
Kör fyra femtakter, det blir ju 20 slag. Samma som fem fyrtakter, det går jämt ut på slutet. Vill du ha åtta femtakter, så är det såklart 10 fyrtakter.  :)

Jupp, lyssna på Wernborg!
Även om programmet inte klara att dela upp taktslagen i olika taktarter inom samma låt så är det inte hur det ser ut i sequensern som räknas utan hur det låter. Fördela rytmslagen så att det *låter* som 5/4. Det är det som kommer att bedömmas.
 

Japp, nu fixar det sig. Tack för hjälpen Assar,
(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

myspace.com/djvissmusic


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
*ps. Blir jag omedelbart diskad om jag missar 5/4 takten? Mitt program stöder inte taktändringar fick jag veta av Assar här på forumet..ds*
Kör fyra femtakter, det blir ju 20 slag. Samma som fem fyrtakter, det går jämt ut på slutet. Vill du ha åtta femtakter, så är det såklart 10 fyrtakter.  :)

Jupp, lyssna på Wernborg!
Även om programmet inte klara att dela upp taktslagen i olika taktarter inom samma låt så är det inte hur det ser ut i sequensern som räknas utan hur det låter. Fördela rytmslagen så att det *låter* som 5/4. Det är det som kommer att bedömmas.
 


Japp, så har jag också gjort. Jag orkade inte ta reda på hur man får in femtakter i Cubase, utan körde på i befintlig taktart. Efter sticket hamnade inte "ettan på ettan" längre, men det har ju ingen större betydelse förutom att klicket accentuerar lite konstigt. Och det hade jag ju inte tänkt att det skall höras...
Skall man editera får man klippa på beats ist f bars, det går det med.

DON'T PANIC


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
*ps. Blir jag omedelbart diskad om jag missar 5/4 takten? Mitt program stöder inte taktändringar fick jag veta av Assar här på forumet..ds*
Kör fyra femtakter, det blir ju 20 slag. Samma som fem fyrtakter, det går jämt ut på slutet. Vill du ha åtta femtakter, så är det såklart 10 fyrtakter.  :)

Jupp, lyssna på Wernborg!
Även om programmet inte klara att dela upp taktslagen i olika taktarter inom samma låt så är det inte hur det ser ut i sequensern som räknas utan hur det låter. Fördela rytmslagen så att det *låter* som 5/4. Det är det som kommer att bedömmas.
 


Japp, så har jag också gjort. Jag orkade inte ta reda på hur man får in femtakter i Cubase, utan körde på i befintlig taktart. Efter sticket hamnade inte "ettan på ettan" längre, men det har ju ingen större betydelse förutom att klicket accentuerar lite konstigt. Och det hade jag ju inte tänkt att det skall höras...
Skall man editera får man klippa på beats ist f bars, det går det med.



Göra femtanker i Cubase är faktiskt busenkelt.
Ctrl + t
Sen klickar man på listen med pennan där man vill att bytet ska vara, så kommer det upp en liten ruta man kan markera och skriva in önskad takt i.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hur var det med skickandet av bidraget,
bandar väl in det på c-kassett och slår in det i brunt kuvert och postar det eller...


h. en oviss ovass bidragare :P

Najee det verkar lite överkurs. Pm:a mig så får du min mailadress. Sedan skickar du filen i angivet format till mig. Jag buntar ihop det, anonymiserar det och sedan lägger KR upp det i hämtbara filer.  :)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hur var det med skickandet av bidraget,
bandar väl in det på c-kassett och slår in det i brunt kuvert och postar det eller...


h. en oviss ovass bidragare :P

Najee det verkar lite överkurs. Pm:a mig så får du min mailadress. Sedan skickar du filen i angivet format till mig. Jag buntar ihop det, anonymiserar det och sedan lägger KR upp det i hämtbara filer.  :)


Oukki!

Tackar för det! :)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Snart bara en vecka kvar, och nu börjar det bli tajt. Att hinna med alltså... Men utan deadlines blir ingenting gjort.

MIna problem just nu är sången, jag gillar inte tonarten C-dur heller. Skulle vilja transponera den till D eller E, men det är ju fusk. Håller på att göra om sångstämman så man fixar alla toner.

Kompet klart till 50%. Trummorna behöver jobbas på, en gitarr är klar, resten är bara slask än så länge. Men det brukar ordna sig.

Och så vart det vackert väder helt plötsligt. Under om en svart Carlsberg hjälper eller stjälper?

DON'T PANIC


Utloggad DjViss

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
  • Dj Viss@Work
    • Visa profil
En svart Carlsberg hjälper gott :)
Min genaliska text som ska sjungas in i veckan var det den lilla öl-djävulen som drev ut.
(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

myspace.com/djvissmusic


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Okej Två bidrag i lådan redan och det är en hel vecka kvar. (nästan) Lite lägesrapport från er andra. Hur går det?  :)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Snart bara en vecka kvar, och nu börjar det bli tajt. Att hinna med alltså... Men utan deadlines blir ingenting gjort.

MIna problem just nu är sången, jag gillar inte tonarten C-dur heller. Skulle vilja transponera den till D eller E, men det är ju fusk. Håller på att göra om sångstämman så man fixar alla toner.

Kompet klart till 50%. Trummorna behöver jobbas på, en gitarr är klar, resten är bara slask än så länge. Men det brukar ordna sig.

Och så vart det vackert väder helt plötsligt. Under om en svart Carlsberg hjälper eller stjälper?



Jajjamen RS!

Exakt samma tonartsproblem. Låten är gjord enligt reglerna från begynnelsen. Gjorde en midi-version just för att testa sången o stämmorna, konstaterade att det inte funkar, drog ner låten till A, och se, den tonarten klarade jag fint. Följande dag var lixåm reglerna glömda och fortsatte att jobba med låten i A. Spela in gitarrer sång o stämmor och annat audiomaterial, och allt funkar som bara den. I går morse vaknade jag med en lite negativ känsla om låten, visste inte vad det var. Satte mig ner och lyssna igenom allt, gjorde en mix osv. Tills jag tittade på KR:s förstasida, storyn om forumtävlingen och ackordförljden....C,G,Am,F. Hade i min stora entusiasm helt glömt bort att transponera materialet tillbaka till C.
GRANDE KATASTROF!
Hela låten färdig för mastring, men allt i fel tonart. Det känns aningen deppigt /&%¤¤%#"!½=)(/&%
Nåväl, tänker inte ge opp, spelar o sjunger in allt på nytt med friskt humör :ph34r: :angry: :blink: <_< ^_^ :lol:
Sången kommer att låta som utklämt ur en kaviartub, pressat o trångt.
Lyckans ostar dom som lyckats få detta som passlig tonart
Men kämpa bör man annars dör man :D

Ska säkert vara färdig till söndag, på sätt eller annat
Sen blir nog Carlsberg, en låda :)


h.  JOhan


EDIT: Länge leve midin, inga problem med transponering där inte!
« Senast ändrad: 04.06.2007, 21:50:53 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad DjViss

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
  • Dj Viss@Work
    • Visa profil
Jag sitter å pillar med breaket. Låter i skrivande stund helt fuckat..
Sången ska jag sjunga in eftermiddag då jag e ensam hemma nu i morgon tänkte jag.

Har iaf ett färdigt sound och melodi till låten. Under 3.30 ska vi nog få ner den till oxå.
(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

myspace.com/djvissmusic


Utloggad SvartSaft

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 155
    • Visa profil
    • MySpace
Mitt "bidrag" är så gott som klart!
Har spelat in allt och får hejda mej från att spela in för mycket känns det som - var ju så attans skoj att spela in gitarrerna att jag gjort om dom ett par gånger, fastän jag var nöjd med dom från början - bara för att det var så skoj!  :lol:

Det som saknas för mej är sång. Har letat med ljus och lykta efter nån som kan hjälpa mej att sjunga, och jag har en tjej på gång nu - så förhoppningsvis blir det sångpålägg framemot fredag eller nått.

- Mer intresserad än begåvad -

- Hemsida: http://rock.gnarp.se -Myspace: http://www.myspace.com/svartsaft -


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
Sången kommer att låta som utklämt ur en kaviartub, pressat o trångt.
Lyckans ostar dom som lyckats få detta som passlig tonart

Varför måste man hålla sig i C, är det inte harmoniföljden som är det väsentliga?


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Citera
Sången kommer att låta som utklämt ur en kaviartub, pressat o trångt.
Lyckans ostar dom som lyckats få detta som passlig tonart

Varför måste man hålla sig i C, är det inte harmoniföljden som är det väsentliga?


Verry good question!

Men det är väl så att när det står "C G Am F i Versen" så måst det väl gälla alla,
fastän det sitter hårt åt, pust :blink: :angry: :wub: :ph34r: :blink: :o

Men de ska fixas :)

h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jo, C är det som gäller. Det är ju en utmaning i sig att fixa sången i given tonart. Dessutom har alla tonarter sin prägel, C-dur är för mig ganska olikt E-dur i karaktären, åtminstone så fort man blandar in akustiska instrument.
DON'T PANIC


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Verkar som alla pular med sommarplågan eftersom här är minimal trafik på KR...
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad oBBa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
C? får man inte flytta?

G D Em C

måste det gå i C så kan ni stryka mitt bidrag  :(


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
C? får man inte flytta?

G D Em C

måste det gå i C så kan ni stryka mitt bidrag  :(

Pitchshifta hela skiten bara.... :P


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
C? får man inte flytta?

G D Em C

måste det gå i C så kan ni stryka mitt bidrag  :(

Pitchshifta hela skiten bara.... :P

Håller med
Dra ner en halv oktav, spela in sången, sen dra upp igen....
Go for it


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Som jag skrev tidigare så spela jag in låten i "misstag" i A, Testa med att pitcha hela skitet till C, annars bra med sångaren blev Donald Duck. Så idag har jag sjungit mej hes, allt in på nytt, harkel :P
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


DåligtGehör

  • Gäst
Om ingen hade nämnt någonting om tonartsproblem osv. och bara spelat in i en passande tonart samt lämnat in. Hade verkligen någon brytt sig om att fundera på tonarten då? Gissning nej.


Utloggad carl cadello

Nu e ju reglerna som de är och det ingår ju i spelet att vi ska följa dem. Om man sedan chansar och inte förjer dem så är det ju upp till var och ens samvete. Och vad kan hända om man fuskar. Skampåle, Uteslutning, Avrättning?  ;)

Ska vi behöva skriva utförliga regler typ; melodifestivalens för att detta skall fungera?

Kom igen nu:

Det är som i skolan på matteprovet vi hade en gång i tiden:
1. I första frågan stod det att man skulle läsa genom hela provet innan man började räkna.
2. I sista fågan stod det att man bara skulle räkan den sista frågan och lämna in.

Med andra ord:
1. Läs reglerna först,
2. se till att ni fattat vad där stod.
3. SEN: gör låten.

:P


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Samtidigt så är det fortfarande en lek  :). Jag tycker nog att det är käckt ifall det är upp till de som röstar att avgöra om man tycker att bidraget har levt upp till de krav och regler som angivits. det blir mer av "Folkets röst" som får dömma. Ingen kommer att bli diskad om det inte är uppenbara avvikelser från det som angivits. T e x om man gör en cover eller om man gör en vinterlåt.  :)


Utloggad carl cadello

Samtidigt så är det fortfarande en lek  :). Jag tycker nog att det är käckt ifall det är upp till de som röstar att avgöra om man tycker att bidraget har levt upp till de krav och regler som angivits. det blir mer av "Folkets röst" som får dömma. Ingen kommer att bli diskad om det inte är uppenbara avvikelser från det som angivits. T e x om man gör en cover eller om man gör en vinterlåt.  :)

Ja precis! B)


Utloggad oBBa

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
    • Visa profil
Ok Carl, du har en poäng.

Jag är helt ny både på detta forum men framförallt på att spela in musik själv. Ni som har varit med
 ett tag kanske tolkar regler och dyligt annorlunda. Hur som haver så trodde jag i min enfald att det
var följden av akord som var det viktiga inte tonarten därför har jag gjort mitt alster i G. Nu spelar resultated i denna tävlingen inte så stor roll, inte för mig iaf.
Jag kommer med risk för att bli avrättad att skicka in mitt bidrag ändå, låten är ju så gott som klar.
Får jag bara konstuktiv kritik om vad som är bra resp. dåligt & tips på hur man skulle kunna förbättra så blir nöjd ändå.

Hoppas på mer roliga forumfestivaler framöver, för mig som inte kan känns det som ett väldigt bra sätt att lära sig.


Utloggad Puzzlät

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
    • www.danielhindrikes.se/
Lär nog tyvärr dra mig ur tävlingen. Får inte till sången som jag vill och studentfirande imorgon, sen fyller morsan år på lördag och vi ska till stugan så kommer inte att hinna göra färdigt.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad humleklo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag är klaaaaaaaaaaaaaaar!!!!  :P


Ska jag torka då eller  ?          :unsure:

:rolleyes:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad SvartSaft

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 155
    • Visa profil
    • MySpace
Jag har precis spelat in sång på mitt bidrag. Ska mixa imorgon, sen är jag också klar!

Jösses vad skoj det var!
- Mer intresserad än begåvad -

- Hemsida: http://rock.gnarp.se -Myspace: http://www.myspace.com/svartsaft -


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
Jag är klaaaaaaaaaaaaaaar!!!!  :P


Ska jag torka då eller  ?          :unsure:

:rolleyes:


Görs det skitmusik månntro?  :P


Jag vill också vara färdig! Är så trött på den här skräplåten nu! Varje gång jag laddar upp projektet så orkar jag en kvart innan örona kräks...  :wacko:
« Senast ändrad: 08.06.2007, 15:24:19 by Linkowich »