Forum > Demolåtar

Gurano & Marruschkka- Drömmar

<< < (6/6)

Gurano:
Hej och tack för dina synpunkter

Som sagt så ska jag gå över mixen senare ikväll och jag kommer även att försöka ta hänsyn till dina tankar. Vad gäller trummor så tycker jag det är skitsvårt att få till dem på ett bra sätt.
Hehe en ostig synth!  :lol:

Tja mixen kan inte bli bättre än min förmåga att mixa - så när jag gjort mitt bästa så lägger jag upp en ny verre

Ha det så länge
Gurano

Dividend:
Gillar. Känns stimulerande med mängden idéer här. Kul med folk som gör försök attt göra musiken intrikat, och inte förlitar sig på att blaffa på "snygga ljud" på en väldigt enkel struktur, det blir oftast intetsägande. För mig.
 I alla fall är det intressantare. Mycket som händer här. Grundidén känns riktigt lyckad och bra sjunget av Marre.

Finns nog mycket man skulle kunna göra för att förtydliga ljudbilden. Kanske ge vissa komponenter skarpare drag.
Men gillade verkligen det här.

edit: Tillägg i efterhand, jag älskar musik utmanar intellektet OCH är bra.. Som växer för varje lyssning Krävs mer arbete och mer talang för att göra sådan musik. Och det har du Gurana. Vanlig rock och pop-skivor (som är bra) räcker det med 30-40 lyssningar innan skivan är helt ointresant. Till och metallica som jag älska, deras mest sålda album var "The Black album". Jag akn inte lyssna på den skivan, bara en låt som jag gillar fortfarande (Don't tread on me :D ).

Samma med jazz, det växer, och klassiskt.. Musik som växer (alltså är så intrikat att det blir en utmaning för hjärnan att finna musiken njutbar) är den bästa!
Amen.

;)

Marruschkka:

--- Citat från: MaxB skrivet 15.08.2010, 19:29:58 ---I första sångdelen upplevde jag att sånginsatsen inte fick det utrymme det förtjänade men vet inte exakt vad det beror på...

--- Slut citat ---

Hej Max!! Kanske lite blött här, men det blir snart bättre, det har mr G lovat!

--- Citat från: Rattlesnake skrivet 16.08.2010, 00:03:03 ---Gillar låten, arret och Marres sång. Introt tycker jag är fräckt, och väldigt säreget. Bra driv i gitarrer och trummor. Har lite svårt att höra vad som spelar vad i övrigt:

Jag tycker du komprimerar sönder låten, den blir för mycket jobbig pump helt enkelt. Och en dessutom blir det i de starkaste partierna en klirrande övertonsdist som jag inte står ut med att höra. Märks främst på cymbalerna och sången.

--- Slut citat ---

Så är det nog, det blir nog bra det här snart ;) Tack Roger!

--- Citat från: uriah skrivet 16.08.2010, 06:12:10 ---Bra melodier och sång här,men det kan bli lite rörigt/grötigt till och från,lite för mycket 'Extra Allt' liksom ;)
Men som sagt,sång och melodier sitter fint och känns lite 'Flower power' 60:ies..
Jag riktigt ser dem Psykadeliska färglada 60 tals videon framför mig. :lol:

--- Slut citat ---

Psykedeliskt är namnet, det var ju det som var så kul när jag hörde den här från början, och lite flower-powerprylar, klar nostalgi här B)

Jag ser oxå färger och inte har jag rökt på här :lol:

"Extra allt" kan bli "lagom allt" snart..fast jag gillar extra ost på pizzan...fy mej :D

--- Citat från: MikaelEdebro skrivet 16.08.2010, 12:50:08 ---Marruchska: Fan vad bra du sjunger på denna. Du låter jävligt lik en av mina absoluta favoritsångerskor Inga Rumpf från Frumpy!  :rolleyes:

Lite åsikter om låten/mixen:
Reverbet dränker låten. Speciellt lead-sången skulle må bra av mindre effekter.

Trummorna låter lite väl mycket trummaskin. Virveln låter ihålig och tunn.

Körerna är lite för starka.

Synthen i introt låter rätt ostig!  :P Man tror att det ska komma ngt skitmaffigt efter den, men sen så dyker låten lite. Nästan bättte att skippa den och låta låten växa naturligt.

Lite väl surt på Magical Magical vid ca 170. Kanske om man sänker stämman lite just på den frasen?!

Måste säga att denna blev riktigt skön när sången kom till, dock känns det som ljudbilden bör anpassas mer till pschykadelians ljudideal (läs 60- och 70-tal). Eftersom det blev en sådan Jefferson Airplane-känsla så kan du testa experimentera lite med att panna trummorna till vänster och lägga rumsmicken till höger! :P

--- Slut citat ---
Edebro: Ha ha..Inga Rumpf och jag då, kul liknelse :D Tack!! Små-suring finns som du påpekar, fixas snart, går ju inte för sej, stundens hetta vettu.

--- Citat från: asti skrivet 16.08.2010, 10:01:09 ---Här får jag också vibbar av Flower Power, Jefferson Airplane,....
Känns som att ljudbilden blir lite otydlig pga av för mycket reverb på gitarr och sång.
Ibland låter det också som att sångspåret ligger någon bråkdels sekund efer musiken.
Annars skön låt och mäktig sång av Marre a la Grace Slick!

--- Slut citat ---

Om-mixning pågår och jag bugar mej (återigen) för epitet Grace Slick, underbart, tack du :P

Divi: Väldigt skoj att du gillar att det händer mycket, Guranos musik är originell och spännande.

Tack så länge!

/Marre

Gurano:
Tackar så mycket Divid - det var ord och inga visor det :)
Jag håller med dig om det där om musik som är en njutbar utmaning för hjärnan (individen i mina öron).

Jo du har nog rätt i att man kan förtydliga ljudbilden...men om man ser till min låthistorik här på KR så verkar det som jag har en viss förkärlek för tämligen täta ljudväggar som kan upplevas som brötiga, otydliga och luddiga, men i min skalle är de dock kristallklara  :blink:. Men jag har ju, som tur är, er på KR som väcker mig och säger till när jag fläskar för mycket!
Ofta är det så att jag har mycket mer i huvudet som skulle vilja vara med i låtarna men att jag istället fått gallra. Hua ...tänk hur det skulle låta om jag lät allt vara med som pockar på när jag lirar in en låt hehe :lol:

Marruschkka
Tack för ditt goa bidrag. Jag ska försöka göra vad jag kan med mixen...men Orsa kompani lovar inget bestämt ;)

Ha det
Gurano

Rattlesnake:
Ett litet tips bara om mixning - lägg in en referenslåt med liknande stuk i projektet. Växla i lyssningen mellan den och låten du skall mixa, så har du betydligt större chans att hitta hem.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion