Kontrollrummet

Pro Tools LE 8.03

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kirtaphus

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
Hej det är så att jag gått över till Mac från PC och nyligen köpt en ny MBP 2010. Sedan tidigare har jag haft Mbox2 LE 7.0 har inte idas uppgradera till 7.4 pga otillräcklig dator. Jag har också nu börjat snegla på Logic Express som jag tycker har bättre gränssnitt än PT. Som vanligt är det ett val man står inför som alltid när det gäller musikinspelning via dator och alla tillbehör som ständigt strular pga av uppdateringar både hårdvara och mjukvara.

Mina funderingar är: Min nya MBP har Snow Leopard och är 64bit och har FW800 men för att köpa Logic Express måste jag ha nytt kort dvs Apogee Duet, men kortet har endast FW400 funkar det med en sladdconverter FW400>FW800 för 200kr?

I och med att jag redan har PT LE7.0 så kanske man ska uppgradera till PT8 för 1700kr (samma summa som nämligen Logic Express kostar =)) Men det lustiga i kråksången är PT8 är för Tiger eller Leopard och jag har Snow Leopard 64bit, om jag installerar min LE7.0 kommer den förmodligen inte ens kunna installera in programmet. Då såg jag LE 8.03 hade kommit som räddaren i nöden, men när man läser det finstilta så är det inte 64bit utan 32 bit? what!!! Hur funkar det att installera 32bit på min 64bit Snow Leopard?

Alternativ 1: Jag köper uppgraderingen 8.03 för 1700kr och inte får ut max av min dator och missnöjd med gränssnittet.
Alternativ 2: Jag Köper Logic Express 9 för 1700kr och Apogee Duet för 4300kr men får inte ut max hastighet pga strypt hastighet FW400 kabel.

Jag skulle behöva råd av er experter någon??

Med vänliga hälsningar.


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Bara ett tips. Det går att beställa Logic Pro från ebay (tror det var engelska alternativt amerikanska) för ca 2500 kr om jag inte missminner mig. Om det bara skiljer några hundralappar kan det vara värt att satsa på det stora paketet direkt.

Du behöver ju inte köpa en Apogee Duet. Visst verkar de bra och allt det där, men det går ju lika bra med ngt annat kort. Är du säker på att Mboxen inte fungerar i Logic då?
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad Kirtaphus

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
Mbox 2 funkar bara ihop med PT, de har knutit ihop mjukvara med hårdvara.

Om det är någon av er som är intresserad av att köpa min Mbox 2 med PT7 LE med alla tillbehör
och som bor i Sthlm området så kan jag sälja billigt för. 2700kr

Jag har också funderat på Logic Pro många säger att man växer ifrån Express fort.
Det är bra pris från tyska Thomann.
« Senast ändrad: 01.06.2010, 19:40:38 by Kirtaphus »


Utloggad oweson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
Nu vill jag ju inte påstå att du har fel i ditt påstående men jag är ganska säker på att M-boxen funkar att köra med andra program än ProTools. Har inte provat det själv men jag har kört Logic och Cubase på datorer med ProTools HD system och det borde ju vara samma sak som gäller med M-box som på HD-systemen, dvs ProTools är knutet till hårdvaran men inte tvärt om.
http://open.spotify.com/artist/5PpgEzsmpu9lpdHRM1pZ7u


Utloggad Hellback

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 36
  • Do it with conviction!
    • Visa profil
Jag använder Mbox mini och den funkar utmärkt med alle de DAW jag använder. Pro Tools (såklart), Digital performer och Logic.

Det går däremot inte att köra ProTools med ngt annat än deras ljudkort.
----------
Hellback - SpaceCommie


Utloggad Kirtaphus

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
Ok, tack för svar. Då kör jag ett tag till med min Mbox2 tillsammans med Logic.


Utloggad tsmalmbe

Alternativ 2: Jag Köper Logic Express 9 för 1700kr och Apogee Duet för 4300kr men får inte ut max hastighet pga strypt hastighet FW400 kabel.

Jag vet inte riktigt vad för hastighet du behöver men för 4 kanaler 192kHz 24 bit (stereo in/ut vilket du kan uppnå med din duet) behöver du en bandbredd på (0.192*24*4)Mbps = lite under 20Mbps. Givet att ett FW-interface bara har det sisådär teoretisk kring 400Mbps, men du är ändå ganska många procent under det maximala.

Om du menar något annat med "strypt" så är min tankegång förstås fel.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Kirtaphus

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 16
    • Visa profil
Jag som var nöjd med svaret och fick hjälp sedan skall det alltid kommer någon och.... :rolleyes:
Apogee Duet har 24bit/96kHz, 2ch, 48V, 1/4" (24*96*2*48*1*4) = +800Mb/s dvs samma som MBP2010 klarar FW800
Använder jag en kabel på FW400>800 som har hälften i överföringshastighet som min dator klarar använder jag ordet strypt. :D

Teoretiskt är USB2 480Mb/s bättre överföring men praktisk är FW400 att föredra.
FW400 klarar 50MB/s FW800 klarar 100Mb/s även om jag bara behöver 20Mbit eller högre är plattformen FW800 att föredra pga hur drivrutinerna är scriptade. De jag menade var att ljudkortet har lägre FW hastighet än min dator där av ordet strypt igen.  :lol:


Utloggad tsmalmbe

FW är allt som ofta stabilare som teknologi än USB/USB2, redan på hårdvarunivå. USB använder betydlig mer CPU-cyklar än FW bl.a.

Att påstå att FW800 "generellt bättre skrivna" är sedan goja. Det hur operativsystemet är skrivet är en sak, det hur tillverkaren av kortet har implementerat sitt och det hur fw-chipsettens tillverkare har gjort sitt påverkas betydligt mycket mer av andra faktorer än det huruvida det är 400 eller 800. I många fall gissar jag att det är helt samma kod som endast implementerar en ny interface, utan desto större "service" på kodnivå i drivrutinerna.

Det är också klart att över en längre period kommer man kunna anse nyare drivrutiner bättre eftersom de har testats och debuggats mera. Och i framtiden är nyare ekvivalent med nyaste standard (=800).

Kabeln påverkar INTE drivrutiner på något sätt. Så det nyaste drivrutinerna som finns till moderkortet, operativsystemet, ljudkortet ochj chipsettet är de nyaste och de bästa helt oberoende av hurudan kabel du har.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.