Kontrollrummet

Inspelning i Logic - inget ljud! [FIXAT]

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TB_White

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Jag har precis gått över från Garageband till Logic och stötte direkt på ett problem. När jag spelar in gitarr med hjälp av min UX1 från Line6 kommer det inget ljud ut från Logic. Jag har läst lite överallt och tror jag hänger med varför det blir så, ljudet går så klart ut till UX1 igen så om jag skulle koppla en ljudkälla till den borde det komma ljud(?). Men jag har inga högtalare eller hörlurar som passar att koppla in där – men det finns (tydligen) en lösning ändå: att jag skulle skapa en ”Sammanslagen enhet” (Finder>Program>Verktygsprogram>Ljud/MIDI-inställningar). Det vill säga att jag vill använda UX1 som ljud in och datorns utgång som ljud ut. (I Garageband kan man välja i själva programmet vad man vill ha in och ut men Logic verkar det som att man bara kan ha "en".)

Men jag får inte till det där. När jag gör en sammanslagen enhet så anger jag UX1 som klockkälla och inbyggd utgång blir ikryssad under ”Omsampla”. Sedan går jag in i Logic och väljer den enheten (Preferences>Audio>Device). Men Audio-inställningarna utöver det vet jag inte vad jag ska göra med, om jag ska göra någonting.

Som ni kanske förstår är jag en nybörjare och ganska okunnig när det gäller sådant här i allmänhet och när det gäller Logic i synnerhet. Men finns det någon vänlig själ där ute som har haft samma problem eller vet hur jag ska lösa det?

Tack!
« Senast ändrad: 31.05.2010, 11:59:56 by TB_White »


Burnin Sven

  • Gäst
Man tycker att det borde räcka att du anger in för din UX1 och ut för det interna och så ska det vara klart men det är möjligt att Logic vill ha en sammanslagen enhet. Men försök med att ange in för UX1 och ut för det interna i ljud/midi inställningarna innan du gör en sammanslagen enhet av dom. Kanske ändå att du får leta reda på vilken av utgångarna som faktiskt blir ut iom att båda korten ändå kanske ses som att dom har utgångar. Typ testa med out 3-4 istället för 1-2 för dina kanaler i projektet, master out ska då byta från1-2 till 3-4.

Jag tycker som sagt att det inte ska behövas iom att osx brukar vara ganska intelligent när det gäller sånt här. När jag webcastar så kan jag nämligen välja mitt Maudio Delta 44 som input i Flash Media Live Encoder trots att mitt firewire Saffire Pro 10 i/o i övrigt står som både in och ut (dvs för hela systemet) i ljud/midi inställningarna. Det är möjligt att det blir annorlunda när man kör två olika program samtidigt att dom då kan ha var sina ljudkort. Nåväl hoppas att det löser sig men det lättaste är kanske att fixa så du kan lyssna på US1ttan (kanske via en stereo anläggning eller nåt).

Lycka till


Utloggad TB_White

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Typ testa med out 3-4 istället för 1-2 för dina kanaler i projektet, master out ska då byta från1-2 till 3-4.

Det funkade!   :D

Tusen tack!


Burnin Sven

  • Gäst
Skoj att det rullar på nu kör hårt lycka till.


Här är min web tv kanal har du frågor så kolla om jag är online så kanske jag kan hjälpa dig online oxå. Man är ingen expert men .....
http://www.justin.tv/burninsven

Göran