Kontrollrummet

Cubase 4 LE & Delta 101lt på en Mac G4

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Halloj alla därute....

Har varit frånvarande ett tag från forumet, bandet tar upp mycket tid numera  :)

I repan har vi en Mac G4 med ett Delta 1010lt kort i. Vi kör sedan en Cubase 4 LE till detta och det är väl okej för "rå-inspelning" av våra försök men..... Vi märker att väldigt konstiga saker händer som tempo-ändringar (höjningar), knaster och klick-ljud kommer med.
Vi skulle testa att igår att ändra latency eftersom i vårat fall spelas det bara in och inget annat vilket gör att latency är ingen issue...
Vi kunde dock inte hitta någon möjlighet till att ändra, förvånade var vi (både IKEN och jag) eftersom på min PC hemma kan jag ändra latency enkelt under Device-fliken.

Frågan till Er kunniga därute blir....
Kan inte latency ändras på ett Delta 1010lt på en Mac?
Kan det vara någonting annat som stökar utöver latency?

All input välkommnas å det varmaste.
Nobody sings Dylan like Dylan


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Tjena.
Det är inte så att ett deltakort har ett eget medföljande 'audioprogram' som du ändrar latencyn i då ? Ungefär som Digidesigns grejer, att man har liksom ett separat 'program' som man ställer buffersize och latencyn osvosv .

Ingen aning men det var det första som slog mig ?
Konstigt att du inte kan ändra i DEvice Setup, finns inte det i LE4 ?  Annars Köp Cubase5 , helt sjukt mkt bättre, låter tom bättre än dom andra Cubase versionerna .

finns säkert att köpa på blocket eller så, om du inte vill tanka ner för att testa om det finns device setup .

Mvh
Marcus
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Det finns en "control panel software" till ljudkortet. Där man kan ställa in hårdvruinställningarna som ser ut som bilden nedan (förhopppningsvis). Ibland e de så att man inte kan komma åt ljudkortens egna kontrollpaneler via devices i cubase så då får man helt enkelt öppna programmet manuellt och göra sina inställningar. Kan ibland också vara så att du måste stänga ner cubase och andra audioprogram när du ändrar inställningarna eftersom dom kan ha lagt beslag på och tillfälligt "låst" ASIO-drivrutinen som du ska ändra på. Gör då detta och ändra dina inställningar ( till max latency i ditt fall eftersom ni bara spelar in ren audio) och starta sen cubase i igen och håll tummarna att knaster och andra bieffekter är borta  :)




Good Luck

Micke


Utloggad badlands

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
Tackar Micke & Marcus.....
Ska göra denna test så snart jag hinner, tar med mig utskrift av denna så alla kan se den...

Återigen, tack för supporten
Nobody sings Dylan like Dylan