Kontrollrummet

Någon här som kör RME Fireface UC?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Hallå. Tänkte försöka mig på en comeback på banan efter något års frånvaro. Nu visar det sig att min studiodator lagt ner för gott (bränner säkringar på löpande band om man ens försöker starta upp den) och jag orkar inte felsöka en 8 år gammal burk, så nu blir det nya grejor!

Har beställt en laptop från dell (studio 15, 4Gb ram, i5 processor) och håller nu på med val av ljudinterface. Tänkte först satsa på firewire, men har insett att det inte kommer fungera med ovan nämnda dator (inbyggda chipet suger). Därför tänker jag satsa på ett usb-interface, och är mest inne på det enda av dessa som tycks hålla måttet på riktigt, enligt vad jag läst. RME Fireface UC.

Så jag tänkte höra om det är någon här som kör det och har lite erfarenheter att dela med sig av. Är det värt att leva på nudlar i en månad till? :P
blargh


Utloggad tsmalmbe

måste bara steitta det mest obviösa: köp ett pcmcia/expresscard firewire eller ett rme-kort med pcmcia/expresscard.

Beställde just ett fw-kort till en laptop, jag tror starkt på det - mer än på usb i alla fall.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
jag tror faktiskt mycket mer på RME's usb-lösning än ett firewirekort. Har läst en hel del från folk som får fortsatta problem trots att de skaffat ett sådant när den inbyggda firewire-porten inte funkade.

Har dessutom läst ungefär lika mycket från supernöjda fireface uc-användare som hävdar att det är minst lika snabbt och stabilt som firewire-varianten av samma kort (fireface 400). Överallt läser jag folk som först dömer ut usb, men sedan tar fireface uc som ett undantag. Det fanns tydligen ett sätt att göra bra usb-interface trots allt, synd bara att det tog ända fram tills för något år sedan innan det hände.

ett rme till expresscard-porten skulle vara mumma, men skulle helt enkelt bli för dyrt och vara en för oflexibel lösning. Vem vet om min nästa dator har expresscard. usb kommer den garanterat ha.
blargh