Kontrollrummet

Asti - Out of control

gäst · 46 · 5365

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
Har hållit på med denna ett tag, men kommer inte vidare.....
Är den värd att lägga mer jobb på? Och vad är det som inte funkar?

Titel: Out of control
Ateist: Asti
Längd: 3:40
År: 2010
« Senast ändrad: 12.05.2010, 20:46:59 by asti »


Utloggad kpinnen

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
Låten funkar bra, däremot tycker jag inte om trummorna riktigt.  Jag skulle nog provat med 6/8 takt på trummorna istället, markering på 1 och 4.
Det är det jag kom att tänka på nu på första lyssningen iallafall.

Och ja, den är värd att jobba vidare med..... :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Komma vidare? För mig är den hur klar som helst - helskön låt möjligen kan slutet putsas till men i övrigt kanon även trummorna.

Edit: Jag förutspår här och nu att Asti kommer att vinna Bond-festivalen någon emot?
« Senast ändrad: 13.05.2010, 00:35:13 by Eko »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad AlexanderB

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Tjena!

Jag gillar det. Ett tyngre mer sparsmakat trumkomp skulle kanske kunna ge en skön tyngd. Men det må vara en smaksak också. Överlag kanon!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Rätt skönt detta.

Om jag fick bestämma skulle jag placera sången i ett större rum och ta bort Lennon-soundet.

Bra!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
En bra låt som är i det närmaste klar, om du frågar mig :) - men mixning är inte min starka sida. Tycker dock att trummorna inte är så roliga. Håller oxå med Wernborg om att du kan prova med lite större rum på sången

Inte så mycket konstruktivt som jag kommer med själv kanske, men jag tycker om denna!

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Andas kvalité och ett alldeles speciellt signum!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Låt mig i all ödmjukhet föreslå distade gitarrer & tunga trummor.... På detta lite hård, raspig sång så är Du hemma..
Eller inte..
Jag fattar inte vad Du klagar på Din tok...
Det här är ju färdigt (så som jag ser det...)..

En riktig 60-tals klassiker... Oerhört sköna harmonier & en sång som (alltid) funkar klockrent till melodin.. Sammanfattningsvis: grymt cool (ja, det är så de uttrycker sig ungdomarna) låt med sköna harmonier & vansinnigt mysig sång... Me like mucho (ja, jag vet - har en dotter påå tretton, thats why).....
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


asti

  • Gäst
Låten funkar bra, däremot tycker jag inte om trummorna riktigt.  Jag skulle nog provat med 6/8 takt på trummorna istället, markering på 1 och 4.
Det är det jag kom att tänka på nu på första lyssningen iallafall.

Och ja, den är värd att jobba vidare med..... :)
Jag är rädd att jag förlorar laidback-känslan om jag tar bort "baktakten", men visst, det kan vara värt ett försök.
Trummorna är för min del ett tråligt kapitel. Jag har ofta svårt att få till det tyvärr!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Komma vidare? För mig är den hur klar som helst - helskön låt möjligen kan slutet putsas till men i övrigt kanon även trummorna.

Edit: Jag förutspår här och nu att Asti kommer att vinna Bond-festivalen någon emot?
Trummorna kanon!  :) Du brukar inte gilla mina slut har jag för mig, men jag är osäker på hur jag ska "putsa"....
Men roligt att du gillar låten!
Jag kommer nog att stå mig slätt i Bond-festivalen om jag får till ett bidrag! Det är många här på KR som är
mycket duktigare än mig på att få till stora, maffiga arrangemang.(och även övrig musik för den delen)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Tjena!

Jag gillar det. Ett tyngre mer sparsmakat trumkomp skulle kanske kunna ge en skön tyngd. Men det må vara en smaksak också. Överlag kanon!

Ja, det är väl ett sådant trumkomp jag egentligen eftersträvar men inte lyckas få till!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Rätt skönt detta.

Om jag fick bestämma skulle jag placera sången i ett större rum och ta bort Lennon-soundet.

Bra!

Vet inte riktigt vad du menar med "Lennon-soundet", men jag funderade på att be någon annan med lite "större" och mäktigare röst sjunga.
Förr fick jag ofta kritik för att jag använde för mycket reverb, så det är väl delvis därför jag brukar mixa sången så här.
Ska fundera på det! Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
En bra låt som är i det närmaste klar, om du frågar mig :) - men mixning är inte min starka sida. Tycker dock att trummorna inte är så roliga. Håller oxå med Wernborg om att du kan prova med lite större rum på sången
Inte så mycket konstruktivt som jag kommer med själv kanske, men jag tycker om denna!
Ha det gott
Gurano
Jodå, du förstärker intrycket av trummorna!  :) Måste försöka hitta en trumplugg med bra ljud, som jag kan lära mig editera
och få till lite bättre trummor. Ska tänka på det där med sången!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst

asti

  • Gäst
Låt mig i all ödmjukhet föreslå distade gitarrer & tunga trummor.... På detta lite hård, raspig sång så är Du hemma..
Eller inte..
Jag fattar inte vad Du klagar på Din tok...
Det här är ju färdigt (så som jag ser det...)..
En riktig 60-tals klassiker... Oerhört sköna harmonier & en sång som (alltid) funkar klockrent till melodin.. Sammanfattningsvis: grymt cool (ja, det är så de uttrycker sig ungdomarna) låt med sköna harmonier & vansinnigt mysig sång... Me like mucho (ja, jag vet - har en dotter påå tretton, thats why).....
Tunga trummor och hård, raspig sång klarar jag nog inte är jag rädd för!  :) Men trumljudet vill jag gärna förbättra!
Jättekul (ja, så uttrycker min generation sig tror jag  :D) att du gillar sången och låten!
Tack,
Asti.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Rätt skönt detta.

Om jag fick bestämma skulle jag placera sången i ett större rum och ta bort Lennon-soundet.

Bra!

Vet inte riktigt vad du menar med "Lennon-soundet", men jag funderade på att be någon annan med lite "större" och mäktigare röst sjunga.
Förr fick jag ofta kritik för att jag använde för mycket reverb, så det är väl delvis därför jag brukar mixa sången så här.
Ska fundera på det! Tack för lyssning och kommentar!
/Asti

Med Lennonsoundet menar jag att du har ett ganska kort reverb fast mycket mängd av det. Ligger något kort delay också?

Om du vill kan du ju testa att dra upp längden rejält samtidigt som du minskar inblandningen i mix. Eventuellt också lite predelay, då brukar man kunna krana på med längre/mer reverb utan gröt. Ett högpassfilter på reverbet brukar också vara fint för att slippa reverb på de låga frekvenserna.

Ett hett tips från min sida är Verbiage. (finns som gratis evaluation-copy som inte går ut...)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Lennonskt sång- och harmonimäsigt men kommer inte på nåt i 6/8 med honom nja You've got to hide your lpove away, väl? Skulle önskat ett mer lågmält solo-parti vid två minuter, kanske bara med två gitarrer som i introts början. Låten är vacker och intressant i vilket fall. Jag beundrar din kreativitet.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


asti

  • Gäst
Rätt skönt detta.
Om jag fick bestämma skulle jag placera sången i ett större rum och ta bort Lennon-soundet.
Bra!
Vet inte riktigt vad du menar med "Lennon-soundet", men jag funderade på att be någon annan med lite "större" och mäktigare röst sjunga.
Förr fick jag ofta kritik för att jag använde för mycket reverb, så det är väl delvis därför jag brukar mixa sången så här.
Ska fundera på det! Tack för lyssning och kommentar!
/Asti
Med Lennonsoundet menar jag att du har ett ganska kort reverb fast mycket mängd av det. Ligger något kort delay också?
Om du vill kan du ju testa att dra upp längden rejält samtidigt som du minskar inblandningen i mix. Eventuellt också lite predelay, då brukar man kunna krana på med längre/mer reverb utan gröt. Ett högpassfilter på reverbet brukar också vara fint för att slippa reverb på de låga frekvenserna.
Ett hett tips från min sida är Verbiage. (finns som gratis evaluation-copy som inte går ut...)
OK, tack för utförligt och bra tips, det ska kollas upp ordentligt!
/Asti


asti

  • Gäst
Lennonskt sång- och harmonimäsigt men kommer inte på nåt i 6/8 med honom nja You've got to hide your lpove away, väl? Skulle önskat ett mer lågmält solo-parti vid två minuter, kanske bara med två gitarrer som i introts början. Låten är vacker och intressant i vilket fall. Jag beundrar din kreativitet.
Funderade på ett mer annorlunda solo-parti, men kom inte på något, så det fick bli två nylongitarrer....lite väl konventionellt kanske.
Kul att du tycker låten är vacker! Vad gäller kreativiteten börjar det kännas som att den är på upphällningen.
Jag börjar ofta med föresatsen att göra något nytt och spännande, men nu slutar det ofta i likartade arr.
Det är nog dags att invänta ny inspiration innan jag ger mig på nästa låt.  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Mysig låt med mycket Pink-Floyd i sig,och dom är ju stora förebilder för herr Heep... :lol:

Många tummar upp..
Jo just det.. Trummorna pratar jag tyst om,där har andra tjöötat tillräckligt. ;)
« Senast ändrad: 14.05.2010, 12:28:46 by uriah »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


asti

  • Gäst
Mysig låt med mycket Pink-Floyd i sig,och dom är ju stora förebilder för herr Heep... :lol:

Många tummar upp..
Jo just det.. Trummorna pratar jag tyst om,där har andra tjöötat tillräckligt. ;)
Tack för det herr Heep!  :)
Det var skönt att du inte nämnde trummorna!  :rolleyes:
/Asti


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Skönt Pink Floyd flyt jo. Rymdmannen gillar :D
Om trummorna säger jag bara att kanske lite lägre volym eller annat sound på virveln.

 :D :D :D

Space
Life is too short to remove USB safely


asti

  • Gäst
Skönt Pink Floyd flyt jo. Rymdmannen gillar :D
Om trummorna säger jag bara att kanske lite lägre volym eller annat sound på virveln.
 :D :D :D
Space
OK, ska kolla virvelkaggen!  :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Okej lite småsaker. Använder du AD drums? Är osäker på trumkompet som känns lite styltat men det är ändå fräckt på n¨got sätt. Gillar vekrligen det andra Kanske skulle man kunna få fram lite mer av pianot för det låter väldigt avlägset och skulle kunna fylla ut där i mitten.
Efter gitarrsolot (som känns lite lite ostämt på ¨några toner) skulle jag också vilja ha något som band iihop det med sista versen igen. Det känns inte som att det bygger upp till att musiken åtekrommer mo du fattar hur jag menar. Något slags mer intesifierad brygga än bara pang på liksom... hmm hoppas du fattar vad jag menar.

Annars är det som vanligt skitbra. Mycket bra låt och du har verkligen ett eget uttryck i det du gör. Snyggt.  :)


asti

  • Gäst
Okej lite småsaker. Använder du AD drums? Är osäker på trumkompet som känns lite styltat men det är ändå fräckt på n¨got sätt. Gillar vekrligen det andra Kanske skulle man kunna få fram lite mer av pianot för det låter väldigt avlägset och skulle kunna fylla ut där i mitten.
Efter gitarrsolot (som känns lite lite ostämt på ¨några toner) skulle jag också vilja ha något som band iihop det med sista versen igen. Det känns inte som att det bygger upp till att musiken åtekrommer mo du fattar hur jag menar. Något slags mer intesifierad brygga än bara pang på liksom... hmm hoppas du fattar vad jag menar.
Annars är det som vanligt skitbra. Mycket bra låt och du har verkligen ett eget uttryck i det du gör. Snyggt.  :)
Nej, här är det Groove Agent. OK, du tycker pianot är för lågt! Problemet är att jag är inget vidare på piano, så det får inte komma i förgrunden för mycket!  :)
I gitarrsolot använder jag min "nylongitarr", som är svår att stämma perfekt över hela "greppbrädan", men jag ska lyssna lite extra där.....
Jag är med på vad du menar med uppbyggnad inför sångdelen efter gitarrsolot - bra synpunkt! Får se om jag kan få till något vettigt.
Roligt att du gillar låten! Tack för lyssning och utförlig kommentar!
/Asti


Utloggad Stolle

  • Filosofistudent
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 502
    • Visa profil
Nu har jag lyssnat två gånger. Första gången glömde jag helt bort att jag skulle lyssna som en kritisk ljudnörd. Jag lyssnade istället på låten som om jag satt på vilken låt som helst, och jag gillade det!

Vid andra lyssningen lyckades jag först inte heller koppla bort "avslappnad-musiklyssnar-jaget". Troligtvis en indikation på att låten är riktigt trevlig att lyssna på. Vid gitarrsolot vaknade jag dock upp ur min trance och började lyssna kritiskt. Vid gitarrsolot låter det plötsligt demo och jag börjar lyssna kritiskt. Så vad är fel på gitarrsolot? Jag har svårt att säga något mer specifikt än att det behövs spelas "bättre". (Hjälpsamt? :) ) Det andra i låten låter väldigt proffsigt. När gitarrsolot kommer så låter det trevande. Efter att gitarrsolot stört mitt flow i lyssningen blev jag lite mer kritisk mot slutet. Helt plötsligt märkte jag att jag störde mig på virvelljudet. För hårt komprimerat för denna sorts musik. Den borde vara mer naturlig och laidback. Möjligtvis skulle man försöka få till en subtil ökning i intensitet på sista refrängen. Alltså inte dubbelkaggar och dödsvrål, men nånting som tillkommer och lyfter det hela lite subtilt.

Jag avslutade lite kritiskt, men som sagt. Som låt tycker jag att du har gjort ett mycket gott hantverk. Pilla till det sista så har du en kanonlåt att lägga i valvet.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Komma vidare? För mig är den hur klar som helst - helskön låt möjligen kan slutet putsas till men i övrigt kanon även trummorna.

Edit: Jag förutspår här och nu att Asti kommer att vinna Bond-festivalen någon emot?
Trummorna kanon!  :) Du brukar inte gilla mina slut har jag för mig, men jag är osäker på hur jag ska "putsa"....
Men roligt att du gillar låten!
Jag kommer nog att stå mig slätt i Bond-festivalen om jag får till ett bidrag! Det är många här på KR som är
mycket duktigare än mig på att få till stora, maffiga arrangemang.(och även övrig musik för den delen)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti
Jag tror efter noggrant övervägande att det handlar om en klart psykosomatisk åkomma jag lider av - jag vill helt enkelt inte att en Asti-låt ska ta slut - det hela handlar om ett klart diagnosticerat begär av en fortsättning mot allt sunt förnuft - hur fysiskt illa det än kan bete sig. Ett begär av sådana proportioner som anses sjukligt i vissa kretsar och som utan tvivel leder till "besöksförbud" eller "100 yards-regeln" in action. Skjut mig mörda mig halshugg mig men jag vill ha en fortsättning............... mot allt sunt förnuft.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Nu har jag lyssnat två gånger. Första gången glömde jag helt bort att jag skulle lyssna som en kritisk ljudnörd. Jag lyssnade istället på låten som om jag satt på vilken låt som helst, och jag gillade det!
Vid andra lyssningen lyckades jag först inte heller koppla bort "avslappnad-musiklyssnar-jaget". Troligtvis en indikation på att låten är riktigt trevlig att lyssna på. Vid gitarrsolot vaknade jag dock upp ur min trance och började lyssna kritiskt. Vid gitarrsolot låter det plötsligt demo och jag börjar lyssna kritiskt. Så vad är fel på gitarrsolot? Jag har svårt att säga något mer specifikt än att det behövs spelas "bättre". (Hjälpsamt? :) ) Det andra i låten låter väldigt proffsigt. När gitarrsolot kommer så låter det trevande. Efter att gitarrsolot stört mitt flow i lyssningen blev jag lite mer kritisk mot slutet. Helt plötsligt märkte jag att jag störde mig på virvelljudet. För hårt komprimerat för denna sorts musik. Den borde vara mer naturlig och laidback. Möjligtvis skulle man försöka få till en subtil ökning i intensitet på sista refrängen. Alltså inte dubbelkaggar och dödsvrål, men nånting som tillkommer och lyfter det hela lite subtilt.
Jag avslutade lite kritiskt, men som sagt. Som låt tycker jag att du har gjort ett mycket gott hantverk. Pilla till det sista så har du en kanonlåt att lägga i valvet.
Ja, gitarrsolot är nog lite utfyllnad.....Får se om jag kan få till något bättre.
Virvelkaggen brukar jag få underkänt på!  :) Tveksam till att jag lyckas fixa det, men skam den som ger sig!  :)
Ja, en uppbyggnad inför slutet kanske skulle vara på sin plats!?
Tack för lyssning och kommentarer!
/Asti


asti

  • Gäst

Jag tror efter noggrant övervägande att det handlar om en klart psykosomatisk åkomma jag lider av - jag vill helt enkelt inte att en Asti-låt ska ta slut - det hela handlar om ett klart diagnosticerat begär av en fortsättning mot allt sunt förnuft - hur fysiskt illa det än kan bete sig. Ett begär av sådana proportioner som anses sjukligt i vissa kretsar och som utan tvivel leder till "besöksförbud" eller "100 yards-regeln" in action. Skjut mig mörda mig halshugg mig men jag vill ha en fortsättning............... mot allt sunt förnuft.
[/quote]
Tänk om det bara är du som vill ha en fortsättning och du redan är skjuten, mördad och halshuggen..... :unsure:


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends

Jag tror efter noggrant övervägande att det handlar om en klart psykosomatisk åkomma jag lider av - jag vill helt enkelt inte att en Asti-låt ska ta slut - det hela handlar om ett klart diagnosticerat begär av en fortsättning mot allt sunt förnuft - hur fysiskt illa det än kan bete sig. Ett begär av sådana proportioner som anses sjukligt i vissa kretsar och som utan tvivel leder till "besöksförbud" eller "100 yards-regeln" in action. Skjut mig mörda mig halshugg mig men jag vill ha en fortsättning............... mot allt sunt förnuft.
Tänk om det bara är du som vill ha en fortsättning och du redan är skjuten, mördad och halshuggen..... :unsure:
[/quote]
Aaaarrrghhhhh.......
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är en fin färdig låt det här, som jag gillar!

//Mr B, MaxB
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Det är en fin färdig låt det här, som jag gillar!

//Mr B, MaxB
Tack för det! Roligt att höra!
/Asti


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Håller med MaxB... Tycker refrängen är bland de vackrare sångmelodier du gjort....

Gitarrspelet är också snyggt, solot förträffligt. Låter lite Opeth :D (Några dödsmetallare, med mycket dynamik och akustiska partier, och vanlig sång förutom growl förstås. Jag gillar Opeth och denna låt.)

Lite kort? Ett nytt avslutande parti (instrumentalt), med elgitarr och solon (inte nödvändigt vis metalstuket) hade jag kunnat tänka mig göra låten ännu finare :unsure:

Men den är bra som den är också :)
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Håller med MaxB... Tycker refrängen är bland de vackrare sångmelodier du gjort....
Gitarrspelet är också snyggt, solot förträffligt. Låter lite Opeth :D (Några dödsmetallare, med mycket dynamik och akustiska partier, och vanlig sång förutom growl förstås. Jag gillar Opeth och denna låt.)
Lite kort? Ett nytt avslutande parti (instrumentalt), med elgitarr och solon (inte nödvändigt vis metalstuket) hade jag kunnat tänka mig göra låten ännu finare :unsure:
Men den är bra som den är också :)
Jag börjar bli gammal och har jobbat många år inom metallindustrin, så jag dras väl mer och mer åt dödsmetall-hållet....?  :unsure: :)
Behöver dock jobba på growlet!  :)
Ja, det är nog ingen dum idé att komma tillbaka med ett instrumentalparti och kanske tona ut det.....
Kul att du gillar låten och refrängen speciellt!
Tack för lyssning och bra tips!
/Asti


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ännu en läcker Asti-låt, häftigt. Som tidiga Pink Floyd utan urflippade ljudeffekter. Ser att andra kommenterar gitarrsolot, men jag tänkte inte på att det fanns ett, så det satte inga spår... Vet inte om det är positivt eller negativt. :huh:

Trumspelet i sig har jag inga problem med, jag hade nog kört jazzvals men det här blev mer nytänk och lite annorlunda. Men Groove agent har sina svagheter som jag tycker förstör soundet - inga alternerande samplingar vilket medför att virvelslagen blir för lika, dvs machine gun effekt.

Slutet känns lite konstigt, men inte fel, men lite ...tomt.

DON'T PANIC