Kontrollrummet

Helt nöjd eller Nöjd tillräckligt???

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Efter att ha läst ett svar från MaxB i ryggdunkartråden (fast jag tror det var Freddys tråd från början) så dök denna frågeställning upp.

Jag citerar dig här Max, hoppas det är okej  :)

"Samtidigt existerar problemet med för lite kvalitetstid (läs tid för musik), för att jag ska hinna korrigera så mycket som jag egentligen skulle vilja. Jag vill ju hinna göra fler inspelningar av låtar, innan jag dör..."


Man märker ju tydligt i demotrådarna att det finns lite olika tänk, och jag säger inte att nåt är rätt eller fel utan det är mer av nyfikenhet som jag ställer frågan.

I Max fall t.ex. Han väljer att släppa en låt som han egentligen skulle vilja pula mer med för att få den exakt som han vill till förmån för att hinna göra fler låtar som han inte hinner göra helt färdiga för att han måste hinna göra fler låtar innan han dör osv osv.

Detta tänk ger ju för handen att Max (Max får här representera skaran "nöjd tillräckligt") kommer att ha en jäkla massa låtar när han väl lämnar in. Vilket ju e fantastiskt kul för dom efterlevande. Men....här kommer mitt dilemma. Han kommer ha en massa låtar som inte är helt så som han egentligen ville ha dom.
Jag kommer anatgligen inte ha lika många låtar som Max när jag lämnar in, eftersom jag tar den tiden det krävs för att få låten att bli så som jag ville ha den (med hjälp av kommentarer från t.ex KR). Jag gör otaliga omtagningar tills det låter så som det var tänkt i skallen....ligger stämman lite otight mot leaden....ta om!!!....osv, tills man e nöjd.

Så jag tänker så här. Jag skriver hellre EN låt som jag e riktigt nöjd med som jag kan lämna till eftervärlden med vetskapen att den blev precis så som jag ville än att jag skriver HUNDRA låtar som jag aldrig blev riktigt nöjd med.

Hur ser era tankegångar ut i en sån här lyxig fråga. (lyxig i den mån att vi är så lyckligt lottade som har kunskapen/talangen att få hålla på med musik)

Sorry Max att jag använde ditt namn. Jag vet ju inte alls hur du tänker..... så det var inte alls riktat mot dig utan det var bara ditt citat som triggade frågan. Jag kan byta ut namnet mot "John Doe" eller nåt om du vill  :lol:


asti

  • Gäst
Jag kan väl uttrycka det som så för min egen del att jag ofta får nya idéer som jag hellre vill förverkliga än att fila på en låt "in absurdum".
Själv har jag inte heller vare sig mixningskunnandet eller tekniken för att få slutresultatet så bra som jag skulle vilja.
Skulle iofs gärna vilja lära mig mer om mixning, men är nog inte villig att satsa så mycket mer på ny teknik.
Tycker det som är roligast och (tror jag) mest utvecklande musikaliskt är att pröva olika musikstilar, arr, harmoniföljder, sångsätt etc så mycket som möjligt.
Det som är mest spännande är för mig uppbyggnaden av låten och ovissheten inför slutresultatet.
Så för att summera - för mig gäller "tillräckligt nöjd"!  :)


clavinova

  • Gäst
Funkar nog själv som en "hantverkare". Gör en låt till den är tillräckligt klar och börjar sedan med nästa som blir tillräckligt klar och börjar sedan med nästa...

Det beror säkert på vad syftet med musiken är. Är det bara lite inspiration för stunden och kul är det tillräckligt med tillräckligt. Är det en skiva eller någon slags produktion, så räcker inte tilltäckligt. Tror jag.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Ja, dylika grubblerier går jag också med.... Problemet är som sagt att dra gränsen och betrakta något som färdigt. Det var lättare på den analoga portatiden då det inte fanns utrymme för hur mycket fixande som helst. Å andra sidan var det svårare att få snabb feedback på det man gjorde när det inte fanns forum som kunde ge uppbygglig kritik. Skickade in demos till MM:s "bandspaghetti" och fick en recension efter ett halvår att det lät sådär... :)

I takt med att med att "kvalitetstiden" minskar i en fas av livet (i e småbarnstiden) så ökar antalet låtidéer eller idéer på annat man vill göra...  <_< Listan växer, och när man väl får/tar tid att sätta låtar så känns de egna kraven höga. Projekten drar ut på tiden, får man inte till den där sista procenten av låten så känns den kass, och nötar man mer så tappar man totalt känslan för om låten egentligen var bra... När man var singel och arbetslös kunde tiden från första idé till slutmix vara någon dag. Nu pratar vi år, i vissa fall.

Ja, jag vill nog hellre lämna efter ett fåtal alster som jag kunde stå för, än den saliga röra av projekt i olika faser som jag har nu. Man borde göra som t ex Asti gör, samla ihop album av sina färdiga låtar eftersom och lägga upp dem på sin hemsida. Resten kan kremeras med mig! :P


DON'T PANIC


asti

  • Gäst
Ja, dylika grubblerier går jag också med.... Problemet är som sagt att dra gränsen och betrakta något som färdigt. Det var lättare på den analoga portatiden då det inte fanns utrymme för hur mycket fixande som helst. Å andra sidan var det svårare att få snabb feedback på det man gjorde när det inte fanns forum som kunde ge uppbygglig kritik. Skickade in demos till MM:s "bandspaghetti" och fick en recension efter ett halvår att det lät sådär... :)
I takt med att med att "kvalitetstiden" minskar i en fas av livet (i e småbarnstiden) så ökar antalet låtidéer eller idéer på annat man vill göra...  <_< Listan växer, och när man väl får/tar tid att sätta låtar så känns de egna kraven höga. Projekten drar ut på tiden, får man inte till den där sista procenten av låten så känns den kass, och nötar man mer så tappar man totalt känslan för om låten egentligen var bra... När man var singel och arbetslös kunde tiden från första idé till slutmix vara någon dag. Nu pratar vi år, i vissa fall.
Ja, jag vill nog hellre lämna efter ett fåtal alster som jag kunde stå för, än den saliga röra av projekt i olika faser som jag har nu. Man borde göra som t ex Asti gör, samla ihop album av sina färdiga låtar eftersom och lägga upp dem på sin hemsida. Resten kan kremeras med mig! :P
Jag ska kremeras tillsammans med min hemsida!  :wacko:


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jovisst e de så att man har hårddisken full med en massa halvfärdiga låtar och låtidéer. Men när jag väl bestämmer mig för att fullfölja och färdigställa ett alster så har jag oftast en klar idé (eller ibland så klarnar det under processens gång) om hur jag vill ha det och då lämnar jag inte ifrån mig låten förrän det låter så som jag tänkt mig. Nu snackar jag till mestadels arr och strukturmässigt. Man e ju inte världen bästa mixare kanske, men jag brukar försöka få till det också så gott det går. Men har man bara låten färdigt så som man tänkt sig så kan man ju alltid låta någon annan mixa om man skulle känna det behovet.


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
personligen tycker jag att man skall skilja på komposition och arrangemang.
När jag 'hittat på' en låt så 'finns' den - dvs den är klar idémässigt, vad gäller melodin, vers, refräng osv  - sen kan man ju fila på arrangemanget hur man vill och 'tolka' den hit och dit, men när temat är klart så tycker jag att man har 'gjort' den, punkt.

En stark låt låter sig framföras alldeles utmärkt med en akustisk gitarr / piano och en hyfsad sångröst - om det krävs en massa tillsatser (tuffa synth-ljud, grymma trummor eller gutturalt morrande)  för att man ska bli nöjd, så är nog grund-idén inge vidare, och bör tänka till om den verkligen är värd att sparas....

det spelar ingen roll hur mycket man polerar en bajskorv....-den kommer alltid förbli blott en bajskorv

 :D
« Senast ändrad: 07.05.2010, 16:27:12 by Kon-Trollet »


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
personligen tycker jag att man skall skilja på komposition och arrangemang.
När jag 'hittat på' en låt så 'finns' den - dvs den är klar idémässigt, vad gäller melodin, vers, refräng osv  - sen kan man ju fila på arrangemanget hur man vill och 'tolka' den hit och dit, men när temat är klart så tycker jag att man har 'gjort' den, punkt.

En stark låt låter sig framföras alldeles utmärkt med en akustisk gitarr / piano och en hyfsad sångröst - om det krävs en massa tillsatser (tuffa synth-ljud, grymma trummor eller gutturalt morrande)  för att man ska bli nöjd, så är nog grund-idén inge vidare, och bör tänka till om den verkligen är värd att sparas....

det spelar ingen roll hur mycket man polerar en bajskorv....-den kommer alltid förbli blott en bajskorv

 :D

Det där e ju helt klart personligt, vilket du också säger i början. Vi som e uppfödda på synthmusiken och även metal är nog inte riktigt av samma åsikt. Där e de kanske ibland just dom tuffa synthljuden, grymma trummorna och det gutturala morrandet eller det fantastiska riffet som limmar så bra med trummorna osv osv som gör hela låten, som gör att man vill lyssna om och om igen. Säger inte att det alltid är så...men ibland. Själv gillar jag starka melodier, men det är inte alltid behövligt för att en låt ska vara helt underbart perfekt.
Även om en låt kan framföras på miljoner olika sätt, så har ju jag som upphovsman min tanke. Jag vet i vilken miljö jag vill placera min låt i, och det är där jag menar att jag inte nöjd förrän den tanken är uppfylld. Hör jag en sur ton..så tar jag om den tonen. Hör jag att nåt ligger otight så tar jag om det. Märker jag att ett visst ljud inte limmar riktigt....så fixar jag ett nytt ljud som gör det. Helt enligt den tanken jag har.

....detta är ju då enbart när det handlar om att spela in låten för att kunna lämna den till eftervärlden. Live så behöver det inte vara lika perfekt....där finns det utrymme för lite sursång och otightheter mm. Det piffar bara upp. Men jag skiljer alltid på live och studio inspelat.
« Senast ändrad: 07.05.2010, 16:54:01 by jonnerstone »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Har nog tänkt om en hel del..vill nu göra mina alster så bra jag kan, finns ju inga genvägar utan hårt jobb och mycket tålamod krävs..tycker arren är enormt viktiga.

Det som tar absolut längst tid för mig är att hitta ljud som limmar ihop. Ett "felaktigt" sound kan ju sänka en hel låt..Ofta tycker jag en låt står och faller med arret..en hit blir ofta en hit pga hela konstruktionen..visst, en bra melodi kan framföras bara med ett gitarrkomp..men hur kul blir det i längden? Grund-idén som kontrollet skriver måste ju vara bra
och blir tusen gånger bättre med ett rätt för låten, bra arr.

Kan väl tycka att många "kommersiella" låtar låter bra bara för att arret är bra..många gånger ganska mediokra melodier..eftersom 60-talet diskuterades i en tråd så kan man ju undra hur pass populär den musiken hade varit utan elgitarrer? Utvecklingen går framåt och nu är det grymma synthar som gäller.. :wub: så de så!  :D   


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Clemens har koll. Så är det. Man måste tänka på omgivningen, för hur melodi/kontrapunkt (det man fokuserar på) och "arrangemang" (det som lyfter upp det föregående) samspelar, annars är det inte lönt att hålla på.

Det görs f ö bra, musik under alla tider från det att det första "tonala" instrumentet uppfanns (hos grekerna tror jag, har nån skiva med rekonstruerad grekisk musik i nybro nånstans)... Att säga att just t ex 60-talet skulle vara "bättre" (som om det gällde alltid och för alla andra), är ju ett naivt påstående om man inte förklarar i formella termer vad "bra musik" innebär (för alla och alltid)....

Vet inte om det går fram, riktigt, vad jag vill ha sagt...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad kruSHka69

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Jag har med åren lärt mig att bli helt nöjd när jag gör färdigt en låt och sedan börjar med nästa.

Att ha 14 andra påbörjade/halvfärdiga låtar liggandes funkar inte för mig. Sådant har bara lett
till 14 till påbörjade/halvfärdiga låtar. Och så blir man aldrig färdig med någon.

Helt, helt nöjd blir jag om det blir lite varmare snart :)
http://www.facebook.com/pages/Hatbrott/144491142236692


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag känner mig rätt så träffad av Mickes tråd här. inget av mina "värk" låter som jag skulle vilja, skulle jag å andra sidan vänta på det så skulle jag inte få ut en enda låt.....
Jag har kommit till insikt med att jag aldrig kommer att kunna kalla mig mixare eller mastrare av rang och vad värre är inte heller arrangör av rang. Sången är som den är och det är inget som utmanar Pavarotti eller ens Hellström och kommer aldrig att bli. Så det jag har kvar är underfundiga texter och harmonier/melodier och där tror jag på mig själv som tur är ( tills någon säger motsatsen)
För mig är musiken en hobby men ack så viktig faktisk men det är ju dock så att jag förstår mina begränsningar - ska jag då låta bli att lägga ut nåt på KR eller annorstädes?

Tja kanske det..........
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Jag känner mig rätt så träffad av Mickes tråd här. inget av mina "värk" låter som jag skulle vilja, skulle jag å andra sidan vänta på det så skulle jag inte få ut en enda låt.....
Jag har kommit till insikt med att jag aldrig kommer att kunna kalla mig mixare eller mastrare av rang och vad värre är inte heller arrangör av rang. Sången är som den är och det är inget som utmanar Pavarotti eller ens Hellström och kommer aldrig att bli. Så det jag har kvar är underfundiga texter och harmonier/melodier och där tror jag på mig själv som tur är ( tills någon säger motsatsen)
För mig är musiken en hobby men ack så viktig faktisk men det är ju dock så att jag förstår mina begränsningar - ska jag då låta bli att lägga ut nåt på KR eller annorstädes?
Tja kanske det..........
Jag tror att det behövs ett par nya demokategorier "Halvfärdiga demon för vi som förstått våra begränsningar" och en "Färdiga demon för vi som inte förstått våra begränsningar"! Kanske ytterligare en "Demon för vi som inte förstått vilken demokategori vi tillhör"....?  :unsure:
Skämt åsido - jag räknar inte med att åstadkomma något "mästerverk" som ska gå till historien utan tycker bara det är himla kul att någon vill lyssna på det man gör och orkar engagera sig och kommentera! Det räcker för mig.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Att säga att just t ex 60-talet skulle vara "bättre" (som om det gällde alltid och för alla andra), är ju ett naivt påstående om man inte förklarar i formella termer vad "bra musik" innebär (för alla och alltid)....

Du har en poäng, även om det hellre kunde skrivas i den andra tråden. Den här handlar om någon helt annat. Dessutom vänder du lite på argumenten, det började ju inte med att någon sa att 60-talsmusiken var bäst, utan att det konstaterades att 60-talsmusik var skit, banalt och skrattretande om man trodde något annat. Så bättre vore:

Att säga att någon musik skulle vara "bättre" (som om det gällde alltid och för alla andra), är ju ett naivt påstående om man inte förklarar i formella termer vad "bra musik" innebär (för alla och alltid)...
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Och jag har läst igenom den tråden och sett att det kanske började med min spekulation om guldåldrar...

Äh, nu tar vi en öl istället.  :)
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jäpp, hämtar en 2.8a... Jag förlorar vanligtvis alla diskussioner oavsett hur rätt jag har ;) Så en 2.8a kan jag bjuda på!


SKÅL!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
...det första "tonala" instrumentet uppfanns (hos grekerna tror jag, har nån skiva med rekonstruerad grekisk musik i nybro nånstans...

Jag kan skoj-tolka det som att grekerna gjorde det i Nybro och dom lämnade samtidigt en skiva nånstans hemma hos dig. Hur cool som helst!  B) Jag visste att du var med då det hände! Kände det på mig!

Intressant tråd förresten, vi har alla olika utgångspunkt. Asti gör hellre flera låtar och sammaställer dessa. Även jag har sammanställt senaste två årens skapande: MaxB_BestOf_2008-2009_mp3

Kon-trollet säger kanske att han tycker en låt är färdig då en person kan framföra den med ett instrument. Jag är inne på samma spår. Att mina arrangemang inte har de mest optimala instrumenten eller har den mest optimala mixen (pga kunskaps- och tidsbrist), gör inget tycker jag. Om nån i framtiden gillar en av mina låtar, kan den göra om arrangemanget och mixen och få det att låta bättre. Om jag å andra sidan inte levererat låten alls till omvärlden kommer ingen att kunna göra den bättre.
Å tredje sidan kanske det är lika bra att de flesta av mina låtar följer mig i graven.

Men, då tänker jag på pappa, som fortfarande lever men musikaliskt sett är en spillra av vad han var. Han undrar idag vad jag tar för ackord på pianot då jag ser att det är ett H och han kommer inte ihåg principen för alla knappar på dragspelet. Trots att han de senaste decennierna har stått för underhållningen på ålderdomshem, spelat och sjungit i olika festliga sammanhang, varit mycket uppskattad på begravningar då han hållit underbara tal och sjungit allvarliga och även mindre allvarliga visor, hållit i midsommardansen med dragspel och sång, på nån plats i Sverige tjugo år i rad.

Jag har flera gånger bett honom att få spela in då han sjunger visor, visor andra knappt hört men uppskattar mycket då han framför dem. Han har alltid tackat nej till inspelning eftersom han inte tycker att det är tillräckligt bra.

Det enda jag har kvar är en inspelning från radio, där han blev intervjuad och sjöng under en halvtimme ungefär. Han kommer alltså ta med sig all den musikaliska glädje han spridit i graven. Om tio år minns ingen mer än jag, vilken stor glädjekälla han varit, i umgängeslivet i musikens värld.

Jag önskar han bjudit på inspelningar som låter mindre bra... det gör ja... :wub:

Redigerat: Sökte på webben och hittade ett gammalt tidningsklipp. Jag tycker det är kul att läsa om traditionen:
Citera
...faktum är att tillströmningen i Medevi har en tendens att öka för varje år.
Och för väldigt många människor handlar det om tradition när man plockar fram sina picknickkorgar, placerar sig i gröngräset och dukar upp jordgubbstårtan med en liten blågul flagga i mitten. I en sådan miljö har många förmodligen glömt att man strax innan suttit närmare en timme i kö för att komma fram till en parkeringsplats. Lisbeth Gemzell allsångsledare till Små grodorna, (pappa) vid dragspelet, brunnspredikant Hans Rohdins konfirmander i den inre cirkeln runt majstången. Lägg därtill kanske ytterligare tusen personer som hoppar omkring med händerna vinkande mot ändan. I den situationen har man viss förståelse för att en och annan tillrest invandrare undrar vad vi svenskar egentligen håller på med. Midsommarfirandet i Medevi handlar mycket om tradition. Dit hör exempelvis att dansen kring midsommarstången "måste" avrundas med att publiken gör raketen. Inte bara en gång, utan flera gånger. Så förflyter ännu en midsommarfest i Medevi brunn.
« Senast ändrad: 08.05.2010, 00:49:57 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Bra fråga. Träff på spikhuvvet i mitt fall. Det första riktigt seriösa (ej kommersiellt) 12 låtars projektet projektet jag gjorde med en duktig 'medarbetare' tog 2 år. Allt detaljer, precis varenda HiHat velocity var genomtänkt och reviderat till exakt hur vi ville att det att låta. Det här var på nittiotalet men arren håller fortfarande. Finns inget i inspelingen som stör eller man önskar vore annorlunda idag. Tyvärr håller inte sounder för en kritiskt lyssning idag. För få resurser, SBLive 16 bit ljud och andra begränsningar man hade på den tiden men 'performance' och arr-mässigt det bästa jag gjort.
Så funkar det inte idag. Låtar kommer halvfärdiga och satta med 'god enuff' mentalitet (jag är mest involverad med instrument pålägg , mix och mastrering nuförtiden). Halvbra måste duga därför att nytt material redan är på väg. Har faktiskt funderat på att lägga av helt med musiken pga den ständiga frustreringen. Det blir aldrig riktigt bra. Det SKULLE kunna låta fantastiskt men "the attension span" är för kort från involverade personer. Personligen skulle jag hellre lämna en handfull helgjutna spår efter mig än en kartong framstressat skit som ingen blir berörd av.
Mitt personliga råd till alla, skriv mindre antal låtar och lägg ned tid på de låtar som känns bra.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Att säga att just t ex 60-talet skulle vara "bättre" (som om det gällde alltid och för alla andra), är ju ett naivt påstående om man inte förklarar i formella termer vad "bra musik" innebär (för alla och alltid)....

Du har en poäng, även om det hellre kunde skrivas i den andra tråden. Den här handlar om någon helt annat. Dessutom vänder du lite på argumenten, det började ju inte med att någon sa att 60-talsmusiken var bäst, utan att det konstaterades att 60-talsmusik var skit, banalt och skrattretande om man trodde något annat. Så bättre vore:

Att säga att någon musik skulle vara "bättre" (som om det gällde alltid och för alla andra), är ju ett naivt påstående om man inte förklarar i formella termer vad "bra musik" innebär (för alla och alltid)...

Det där var faktiskt lite taskigt Rattle!!!

Jag sa aldrig nånting om huruvida nån annan tyckte annorlunda än mig. Jag var väldigt noga i vartenda inlägg jag gjorde att påpeka att detta var MIN och bara MIN åsikt. Jag sa inte att det var skrattretande om nån tyckte annorlunda än mig. Jag sa för att citera mig själv:

"Bästa popmusiken gjorde på 60-talet?????!!!!   ......skrattretande om man frågar mig"

Alltså vad JAG tycker...där står inget om att jag tycker det är skrattretande om du eller,nån annan tycker annorlunda.

Tolka inte in saker som inte finns där och förvrid mina ord....sånt gillar jag inte!!


Jag har full respekt för andras åsikter och jag vet att 60-talet betyder mycket för många, så även för mig vilket jag också upprepade gånger skriver i tråden.

Så...vill bara klargöra detta. Jag har bara ventilerat mina och endast mina åsikter. Ni andra får tycka precis hur ni vill. Era subjektiva sanningar är precis lika sanna som mina subjektiva sanningar.
« Senast ändrad: 08.05.2010, 15:13:08 by jonnerstone »


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Att säga att just t ex 60-talet skulle vara "bättre" (som om det gällde alltid och för alla andra), är ju ett naivt påstående om man inte förklarar i formella termer vad "bra musik" innebär (för alla och alltid)....

Du har en poäng, även om det hellre kunde skrivas i den andra tråden. Den här handlar om någon helt annat. Dessutom vänder du lite på argumenten, det började ju inte med att någon sa att 60-talsmusiken var bäst, utan att det konstaterades att 60-talsmusik var skit, banalt och skrattretande om man trodde något annat. Så bättre vore:

Att säga att någon musik skulle vara "bättre" (som om det gällde alltid och för alla andra), är ju ett naivt påstående om man inte förklarar i formella termer vad "bra musik" innebär (för alla och alltid)...

Det där var faktiskt lite taskigt Rattle!!!

Jag sa aldrig nånting om huruvida nån annan tyckte annorlunda än mig. Jag var väldigt noga i vartenda inlägg jag gjorde att påpeka att detta var MIN och bara MIN åsikt. Jag sa inte att det var skrattretande om nån tyckte annorlunda än mig. Jag sa för att citera mig själv:

"Bästa popmusiken gjorde på 60-talet?????!!!!   ......skrattretande om man frågar mig"

Alltså vad JAG tycker...där står inget om att jag tycker det är skrattretande om du eller,nån annan tycker annorlunda.

Tolka inte in saker som inte finns där och förvrid mina ord....sånt gillar jag inte!!



Nu var det väl inte bara dig jag avsåg, men du citerade å andra sidan inte din fras:

"Så kontentan av detta är att den mesta 60-tals musiken är skit med några undantag."

Det var t ex det jag avsåg med konstaterande. Jag förstå mycket väl att man skall läsa in ett "jag tycker" någonstans, men du började själv i rätt kaxig stil.

DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Öh? Och var kommer jag in i det hela (som citerades?) :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Att säga att just t ex 60-talet skulle vara "bättre" (som om det gällde alltid och för alla andra), är ju ett naivt påstående om man inte förklarar i formella termer vad "bra musik" innebär (för alla och alltid)....

Du har en poäng, även om det hellre kunde skrivas i den andra tråden. Den här handlar om någon helt annat. Dessutom vänder du lite på argumenten, det började ju inte med att någon sa att 60-talsmusiken var bäst, utan att det konstaterades att 60-talsmusik var skit, banalt och skrattretande om man trodde något annat. Så bättre vore:

Att säga att någon musik skulle vara "bättre" (som om det gällde alltid och för alla andra), är ju ett naivt påstående om man inte förklarar i formella termer vad "bra musik" innebär (för alla och alltid)...

Det där var faktiskt lite taskigt Rattle!!!

Jag sa aldrig nånting om huruvida nån annan tyckte annorlunda än mig. Jag var väldigt noga i vartenda inlägg jag gjorde att påpeka att detta var MIN och bara MIN åsikt. Jag sa inte att det var skrattretande om nån tyckte annorlunda än mig. Jag sa för att citera mig själv:

"Bästa popmusiken gjorde på 60-talet?????!!!!   ......skrattretande om man frågar mig"

Alltså vad JAG tycker...där står inget om att jag tycker det är skrattretande om du eller,nån annan tycker annorlunda.

Tolka inte in saker som inte finns där och förvrid mina ord....sånt gillar jag inte!!



Nu var det väl inte bara dig jag avsåg, men du citerade å andra sidan inte din fras:

"Så kontentan av detta är att den mesta 60-tals musiken är skit med några undantag."

Det var t ex det jag avsåg med konstaterande. Jag förstå mycket väl att man skall läsa in ett "jag tycker" någonstans, men du började själv i rätt kaxig stil.



Nä de e väl sant att jag kanske borde skrivit jag tycker. Men som du själv säger så trodde jag det var underförstått eftersom jag började mitt inlägg med att just skriva ...."om man frågar mig" och att jag ju då klargjort att detta är mina åsikter.

Sen öppnade jag lite kaxigt.....det blir ju lite roligare diskussioner då om det inte är så mesigt.......så länge man inte går till personangrepp så är det ju ändå ganska kul .....eller hur??  :wub:


Nu glömmer vi  detta och forsätter att njuta av denna regniga dag  :)

Peace

Micke


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Att säga att just t ex 60-talet skulle vara "bättre" (som om det gällde alltid och för alla andra), är ju ett naivt påstående om man inte förklarar i formella termer vad "bra musik" innebär (för alla och alltid)....

Du har en poäng, även om det hellre kunde skrivas i den andra tråden. Den här handlar om någon helt annat. Dessutom vänder du lite på argumenten, det började ju inte med att någon sa att 60-talsmusiken var bäst, utan att det konstaterades att 60-talsmusik var skit, banalt och skrattretande om man trodde något annat. Så bättre vore:

Att säga att någon musik skulle vara "bättre" (som om det gällde alltid och för alla andra), är ju ett naivt påstående om man inte förklarar i formella termer vad "bra musik" innebär (för alla och alltid)...

Det där var faktiskt lite taskigt Rattle!!!

Jag sa aldrig nånting om huruvida nån annan tyckte annorlunda än mig. Jag var väldigt noga i vartenda inlägg jag gjorde att påpeka att detta var MIN och bara MIN åsikt. Jag sa inte att det var skrattretande om nån tyckte annorlunda än mig. Jag sa för att citera mig själv:

"Bästa popmusiken gjorde på 60-talet?????!!!!   ......skrattretande om man frågar mig"

Alltså vad JAG tycker...där står inget om att jag tycker det är skrattretande om du eller,nån annan tycker annorlunda.

Tolka inte in saker som inte finns där och förvrid mina ord....sånt gillar jag inte!!



Nu var det väl inte bara dig jag avsåg, men du citerade å andra sidan inte din fras:

"Så kontentan av detta är att den mesta 60-tals musiken är skit med några undantag."

Det var t ex det jag avsåg med konstaterande. Jag förstå mycket väl att man skall läsa in ett "jag tycker" någonstans, men du började själv i rätt kaxig stil.



Nä de e väl sant att jag kanske borde skrivit jag tycker. Men som du själv säger så trodde jag det var underförstått eftersom jag började mitt inlägg med att just skriva ...."om man frågar mig" och att jag ju då klargjort att detta är mina åsikter.

Sen öppnade jag lite kaxigt.....det blir ju lite roligare diskussioner då om det inte är så mesigt.......så länge man inte går till personangrepp så är det ju ändå ganska kul .....eller hur??  :wub:


Nu glömmer vi  detta och forsätter att njuta av denna regniga dag  :)

Peace

Micke
:)
DON'T PANIC


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Intressant fråga. Jag pendlar nog också mellan att vara helt nästan nöjd,  eller att vara lagom nöjd. För jag skulle aldrig bli klar med någonting om jag inte släppte lite på kraven, vilket iofs nästan är fallet ändå. Jag fastnar där i att det inte låter exakt som det gör innuti mitt huvud och så har jag hundra låtar som är nästan klara. Undantaget är väl festivalerna och julskivorna, där deadlinen tvingar mig att göra klart det, vilket är lite bra på ett sätt.

Jag tror aldrig jag kommer att bli 100% nöjd kanske är jag hyfsat nöjd med mina grejor och då borde jag väl egentligen släppa dem ifrån mig.
Sedan är det väl också vad man tänker att musiken är till för. Min huvudambition är inte att tjäna pengar eller leva på musik så därför är låtarna mest till för min egen skull. Jag är förälskad i skapandeprocessen och det viktiga för mig är nog att bara få göra låtar.  :)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
.........Sedan är det väl också vad man tänker att musiken är till för. Min huvudambition är inte att tjäna pengar eller leva på musik så därför är låtarna mest till för min egen skull. Jag är förälskad i skapandeprocessen och det viktiga för mig är nog att bara få göra låtar.  :)
Där tror jag att du träffade huvudet på spiken - i alla fall så känner jag igen mig. Jag tror att vad man tänkt sig/syftet med sin musik är avgörande för hur "perfekt" man drar/gör låten, och detta är alltid individuellt (därför behöver man inte bli störd eller irriterad på andra som lägger upp låtar i olika utvecklingsstadier). Personligen så älskar jag när det kreativa flödet kommer - det blir inte alltid bra, men likväl skitkul att låta det flöda. Att skapa är kul, sedan är det inte alla som uppskattar det man gör - thats life - på nåt sätt.

Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Yes,
"Flow" är själva anledningen för mig också att skapa musik, viktigare än om andra (eller ens jag själv) gillar vad som tankas upp! Tycker synd om de som aldrig (eller sällan) upplever sådana trippar  :D


CFT (creative flow trip) är bättre än LSD :D
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad flabb

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 275
    • Visa profil
Jag är ofta nöjd då jag mixat ihop en låt, men senare, någon vecka eller månad så börjar man höra misstagen, hur fel man sjöng, något annat ljud där, mer reverb där förändringar i texten osv
Så de flesta låtarna skulle jag vilja göra om, men det är dock roligare att börja på något nytt :)
Jag har bytt signatur och kallar mig nu "Mats": http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=profile;u=1531


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag är ofta nöjd då jag mixat ihop en låt, men senare, någon vecka eller månad så börjar man höra misstagen, hur fel man sjöng, något annat ljud där, mer reverb där förändringar i texten osv
Så de flesta låtarna skulle jag vilja göra om, men det är dock roligare att börja på något nytt :)


Ofta stämmer det exakt på mig också.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag är ofta nöjd då jag mixat ihop en låt, men senare, någon vecka eller månad så börjar man höra misstagen, hur fel man sjöng, något annat ljud där, mer reverb där förändringar i texten osv
Så de flesta låtarna skulle jag vilja göra om, men det är dock roligare att börja på något nytt :)

Skön formulering som jag känner igen. Så är det för mig också.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


clavinova

  • Gäst
Jag är ofta nöjd då jag mixat ihop en låt, men senare, någon vecka eller månad så börjar man höra misstagen, hur fel man sjöng, något annat ljud där, mer reverb där förändringar i texten osv
Så de flesta låtarna skulle jag vilja göra om, men det är dock roligare att börja på något nytt :)



Du har fångat essencen i mitt skapande. Jag formulerade mig på ett litet krångligare sätt men du satte huvudet på spiken!


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Tjao !

Jag tycker det handlar om vad du själv vill med låten.
Om du tänker kommerciellt (som jag enbart gör) så är det väldigt olika .

Skriver jag en demo, så skriver jag den för att få fram all tydlighet och på ett ungefär hur jag har tänkt mig låten i en fullprodd.
Eftersom jag vet att alla band/artister har egna producenter så finns det en anledning till varför man inte lägger ner mer tid, jag har ändå fått väldigt bra ryggdunk av mina chefer på skivbolag/förlag att jag gör väldigt bra demokvalitetslåtar och det är en stor anledning att jag fått ut så mkt verk redan.

Däremot om jag ska göra nån låt som verkligen jag vill göra själv eller med min sambo eller liknande blir det ofast väldig skillnad med tanke på att jag släppt kommerciella tänket.

Så jag förstår att ni som vill framföra era egna låtar och vara nöjda med dom att ni vill skruva i 2 veckor till innan ni släpper den, men en demo är ju en demo.
Egentligen borde kategorierna utvidgas till "Färdiga produktioner" eller "Fullproduktioner" för att jämföras med demos.

Svårt att definiera nu tycker jag om det är en såkallad fullprodd eller en färdig demo, jag kan tycka en del demolåtar låter förjävligt och en del som färdiga låtar, men vad tycker egentligen upphovsmannen/producenten?

Fanns det en kategori som heter "fullprodd" så vet vi alla att detta är en "slutprodukt" .. vore det inte nice?

Mvh
Marcus
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
.........Sedan är det väl också vad man tänker att musiken är till för. Min huvudambition är inte att tjäna pengar eller leva på musik så därför är låtarna mest till för min egen skull. Jag är förälskad i skapandeprocessen och det viktiga för mig är nog att bara få göra låtar.  :)
Där tror jag att du träffade huvudet på spiken - i alla fall så känner jag igen mig. Jag tror att vad man tänkt sig/syftet med sin musik är avgörande för hur "perfekt" man drar/gör låten, och detta är alltid individuellt (därför behöver man inte bli störd eller irriterad på andra som lägger upp låtar i olika utvecklingsstadier). Personligen så älskar jag när det kreativa flödet kommer - det blir inte alltid bra, men likväl skitkul att låta det flöda. Att skapa är kul, sedan är det inte alla som uppskattar det man gör - thats life - på nåt sätt.

Gurano

Jag håller med er där dock försöker jag alltid hålla tills jag blir nöjd för studen då.
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Håller med Perrra... Inte om det kommersiella han sa men resten ;)
https://soundcloud.com/user7789882