Kontrollrummet

UbuntuStudio släppt!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CryingFreeman

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Nu har den bästa Linux-distributionen blivit ännu bättre för musiker. Komplett med en lowlatency-kärna och det senaste Linux-världen kan erbjuda i mjukvara.

Läs mer:
UbuntuStudios site

(ha lite tålamod, siten är väldigt seg p g a hög belastning)


Utloggad biggy

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 19
  • totalmangel-en livsstil
    • Visa profil

Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil

Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music

Utloggad tsmalmbe

Nu har den bästa Linux-distributionen blivit ännu bättre för musiker. Komplett med en lowlatency-kärna och det senaste Linux-världen kan erbjuda i mjukvara.

Är du affilierad med Ubuntustudio på något intressant vis?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Nu har den bästa Linux-distributionen blivit ännu bättre för musiker. Komplett med en lowlatency-kärna och det senaste Linux-världen kan erbjuda i mjukvara.

Läs mer:
UbuntuStudios site

(ha lite tålamod, siten är väldigt seg p g a hög belastning)

Forbidden

You don't have permission to access / on this server.

Additionally, a 404 Not Found error was encountered while trying to use an ErrorDocument to handle the request.

 :(



Utloggad CryingFreeman

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Nu har den bästa Linux-distributionen blivit ännu bättre för musiker. Komplett med en lowlatency-kärna och det senaste Linux-världen kan erbjuda i mjukvara.

Är du affilierad med Ubuntustudio på något intressant vis?


Nej, jag är bara en entusiast. :) Fast jag håller med om att det var ett jäkla säljsnack.. ;D

Jag gillar linux och att göra musik, så jag har slängt ihop den här bloggen (i brist på annat), men jag har inga ekonomiska intressen i det.


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil

Utloggad tsmalmbe

Jag gillar linux och att göra musik, så jag har slängt ihop den här bloggen (i brist på annat), men jag har inga ekonomiska intressen i det.

Nänä, det var ingen "säljbeskyllning" jag menade komma med, närmast om du är tekniskt involverad i distributionen. Det var det jag menade med "intressant sätt" :)

VÄlkommen hit och delge dina kunskaper i varje fall!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Tagit del av, laddat hem och skall testa, verkar vara ett riktigt fint projekt. Nu undrar jag bara om det finns linuxdrivisar för mitt ljudkort... hmm.


Utloggad CryingFreeman

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil

Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
(ha lite tålamod, siten är väldigt seg p g a hög belastning)
Trycket är nog rätt hårt på siten...jag har inte kommit in där ännu... :(
Men nu trillar Ubuntu Studio in så sakteliga via BitTorrent istället (googlade lite)... B)


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
(ha lite tålamod, siten är väldigt seg p g a hög belastning)
Trycket är nog rätt hårt på siten...jag har inte kommit in där ännu... :(
Men nu trillar Ubuntu Studio in så sakteliga via BitTorrent istället (googlade lite)... B)

Finns även som torrent på sidan som tipsades om ovan (http://www.ubustu.com/). Vad gäller ljudkortet så är det ett Maudio FW410 o jag har redan konstaterat att det faktiskt fanns drivrutiner. Nu önskar jag bara lite mer tid och hårddiskutrymme så att jag kan testa det... får om eller när det blir av!


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Finns även som torrent på sidan som tipsades om ovan (http://www.ubustu.com/). Nu önskar jag bara lite mer tid och hårddiskutrymme så att jag kan testa det... får om eller när det blir av!

Hupp, hade missat länken där...men det gör detsamma. Har installerat nu (gjorde en "upgrade" på mitt Feisty Fawn 7.04).  Allt som saknas nu är lite tid att ta sig an läckerheterna... :P


Utloggad Bassebas

  • Vilse
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 139
  • Skrälldus!
    • Visa profil
håller på uppgraderar mitt ubuntu jag med!  :D


Utloggad VS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 53
    • Visa profil
    • Various skies productions
På väg ner i en rasande fart! All väntan är belönad  :) Hoppas nu bara att det håller måttet...  :unsure:
Peter Saverman, Various Skies Productions

RME Hammerfall HDSP 9652 till salu!! PM:a vid intresse.


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Någon som testat det ännu som kan ge en kort utvärdering? Jag har inte utrymme för en xtra partition just nu men hade varit kul att se lite mer exakt vad som ingår också!


Utloggad CryingFreeman

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
https://wiki.ubuntu.com/UbuntuStudio/PackageList innehåller listan på de paket som ingår i Ubuntu Studio.

En kort genomgång av några av programmen finns här. (förlåt min otrogenhet... ;) )

Andra program som är värda en extra titt är:

  • Wired - beskrivs som något mellan Reason och Cubase, döm själva..
  • Freebirth - rebirth-klon
  • qjackctl - kontroll-GUI för ljudservern JACK (Jack Audio Connection Kit) som är ett lager mellan ljudhårdvaran och programmen, som en patch-bay ungefär.

Har själv inte haft tid att testa ut Ubuntu Studio som distribution, men eftersom alla paket redan finns i Ubuntu 7.04s förråd, så är det bara att lägga till dessa för att få till det.. Ardour DAW gillas skarpt. :)


Utloggad DjViss

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
  • Dj Viss@Work
    • Visa profil
Det här kanske kan vara ngt. Har slängt in Ubuntu på en halvgammal P4 1.5 ghz, kanske kan vara värt å dra ner paketet å kika närmare på. Kom gärna med en recension och ett litet ljudklipp så man hör hur grejerna låter innan man börjar tanka :)
(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

myspace.com/djvissmusic


Utloggad CryingFreeman

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Hmm, lite lurigt att svara på.. Hur låter Cubase?  :blink:

Det beror på vilka sound-fonts som är laddade, vilken mic du har och hur talangfull du är. Typ.  :D

Dessutom, om du har Ubuntu installerat kan du uppgradera till 7.04 (om det inte är den versionen redan) och följa de här instruktionerna.

Öppna sedan terminalen (Program -> Tillbehör -> Terminal) och skriv:

Kodstycke: [Välj]
sudo apt-get install ubuntustudio-audio ubuntustudio-desktop
så installeras UbuntuStudio. Eller använd Synaptic och sök på ubuntustudio och installera den vägen.
« Senast ändrad: 14.05.2007, 12:56:38 by CryingFreeman »


Utloggad DjViss

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
  • Dj Viss@Work
    • Visa profil
Jo, d e klart. Är det bara en sequencer så låter ju den i sig inget.
Men om den innehåller ett rack med synthar som t ex reason vore d kuligt å höra om dom lät fett.

Stöder det VST plugins? Isåfall vore d guld så slipper man skaffa dyra seqeencers.

Ska hur som helst testa så fort jag får internet till linux datorn. Har bara grannens trådlösa hemma å linux burken står helt nyinstallerad på golvet å samlar damm :)
(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

myspace.com/djvissmusic


Utloggad CryingFreeman

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Jo, d e klart. Är det bara en sequencer så låter ju den i sig inget.
Men om den innehåller ett rack med synthar som t ex reason vore d kuligt å höra om dom lät fett.

Stöder det VST plugins? Isåfall vore d guld så slipper man skaffa dyra seqeencers.

Ska hur som helst testa så fort jag får internet till linux datorn. Har bara grannens trådlösa hemma å linux burken står helt nyinstallerad på golvet å samlar damm :)

Det stödjer VST-plugins, men problemet är licensen för VSTs Software Development Kit som inte är "fri", som i frihet. VST SDK får användas endast för personligt bruk eller av auktoriserade partners vilket kräver pengainsatser.

Detta gör att man måste kompilera Ardour själv för att få VST-stöd vilket inte är så lätt alla gånger... Jag har en steg-för-steg-instruktion hur man gör detta, men den är bara preliminär än så länge och inte speciellt pedagogisk för en icke Linux-nörd. (jag ska skriva om den när jag får tid) Men hör av dig så kan jag lotsa dig igenom den. :)

Det finns dock andra mjukvarusynth-varianter, DSSI-instrument samt LADSPA-effekter som man kan installera istället. Men så är det det där med gamla hundar och sittplatser. ;)


Utloggad Nikolaus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
Kommer ubuntustudio radera allt från HD'n. Kommer fram till momentet då det är dax att skapa partitioner, blev lite skakis och avbröt när den sa att all information på disken skulle raderas. På disken har jag två win partitioner, en med slackware och antagligen en swap. Tänkte bara ta bort de två sista. Går det eller kommer allt att ryka?


Utloggad CryingFreeman

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Du kan prova att följa Installations-guiden och i så fall återkomma med i vilket steg detta händer.. Installationsprogrammet borde inte sopa hela disken. Ta den manuella partitionerings-varianten för att styra lite bättre vilka partitioner som ska tas bort.

Bilderna är lite halvkassa här, men högerklicka och ta "Visa bild" för att se den i full storlek.


Utloggad Nikolaus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
Fungerade bra att köra manuell partitionering.


Utloggad DjViss

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 123
  • Dj Viss@Work
    • Visa profil
Jo, d e klart. Är det bara en sequencer så låter ju den i sig inget.
Men om den innehåller ett rack med synthar som t ex reason vore d kuligt å höra om dom lät fett.

Stöder det VST plugins? Isåfall vore d guld så slipper man skaffa dyra seqeencers.

Ska hur som helst testa så fort jag får internet till linux datorn. Har bara grannens trådlösa hemma å linux burken står helt nyinstallerad på golvet å samlar damm :)

Det stödjer VST-plugins, men problemet är licensen för VSTs Software Development Kit som inte är "fri", som i frihet. VST SDK får användas endast för personligt bruk eller av auktoriserade partners vilket kräver pengainsatser.

Detta gör att man måste kompilera Ardour själv för att få VST-stöd vilket inte är så lätt alla gånger... Jag har en steg-för-steg-instruktion hur man gör detta, men den är bara preliminär än så länge och inte speciellt pedagogisk för en icke Linux-nörd. (jag ska skriva om den när jag får tid) Men hör av dig så kan jag lotsa dig igenom den. :)

Det finns dock andra mjukvarusynth-varianter, DSSI-instrument samt LADSPA-effekter som man kan installera istället. Men så är det det där med gamla hundar och sittplatser. ;)

Mina linuxkunskaper är idagsläget noll å kan nada om kompilering å sånt. Men jag ser fram emot en användarvänlig guide.
Annars hör jag av mig så fort jag lastat ner studion till ubuntuburken. Sjysst initiativ av dig!
(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

myspace.com/djvissmusic


Utloggad CryingFreeman

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Fungerade bra att köra manuell partitionering.

Gött. :D

DjViss: Det är ju ett lite annat arbetsflöde i Linux- kontra Windowsmiljö, men jag tycker att det är bra mycket smidigare nu. Just kompilering och sånt är dock lite frustrerande ibland, det är ingenting som man som nybörjare vågar sig på, även om man inte kan förstöra något. ;)