Forum > Färdiga produktioner
Toby - Heatwave
Toby:
LÅTNAMN: Heatwave
ARTIST/GRUPP: Toby
GENRE: Pop
LÅTLÄNGD:3.51
KOMPOSITÖR:Toby
PRODUCENT:Toby
INSPELNINGSÅR: 2005 (ny mix, nu 2007!)
FORMAT: mp3
Här kommer ytterligare en äldre låt (2005) som jag gjort om en hel del. Nya trummor, bas sång mm. Är den klar?
Tips och kommentarer ang. mix, låt osv mottages tacksamt! :)
PS Ny mastrad version av Yllet ligger på andra sidan! DS
Mvh
Toby
Yllet:
Till att börja med är det en skön låt.
Uppbyggnaden är klassisk och det fungerar bra med pålägg av tamburin på vers 2 och senare klaviatur (dock för starkt) i vers 3. Vidare sitter breaket fint runt med plonk-pianot och stämmorna, får lite beach boys-vibbar och Pet Sounds. Låten är på gränsen till att bli långtråkig, men klarar sig med hedern i behåll, inte minst tack vare breaket (som jag för övrigt gillar mer och mer efter varje lyssning)
Trummorna känns väldigt programmerade. Det är framför allt virvelljudet och fillsen som gör att det inte känns äkta. Varje anslag är det andra likt och fillsen känns ibland lite omotiverade och mekaniska. Gå in och pilla lite med anslagen i midi-editorn och försök skruva till ett lite roligare virvelsound så tror jag du är en bra bit på vägen.
Soundet på klaviaturet känns lite väl 80, jämfört med den annars ganska analoga/dova 60/70-talsproduktionen. Jag hade hellre sett ett rhodes som lägger lite sköna orgelmattor, men detta är såklart en smaksak. Vidare skulle ett lite mer klassisk orgelljud kunna fylla ut lite under refrängerna.
Slutet känns lite abrupt...
Sången är skön och det är lätt att gunga med, precis som det ska va!
Överlag tycker jag att produktionen känns lite dov och instängd, men samtidigt bidrar det till en ganska behalig lyssning. Om du är intresserad kan jag testa att mastra låten, för o se vad det kan göra för skillnad.
Lycka till och tack för trevlig lyssning.
/Jon
Harmonica mike:
Hej Tobbe.
Denna har gått mig förbi.Då kör vi..Skön låt å rytm,gillas skarpt.Bra sång å stämmorna är klockrena.Kanske skulle du låta nåt trumslag markera i pauserna,det blir lite tyst.Lite sträng rassel i pauserna dock,lite charmigt.Wov vilket nice break! Prodd arr å mix låter bra.Inga frekvens krockar.Däremot funderar jag på om ett instrument till skulle kunna lyfta det lite till.Typ lite lätta stötar som svar efter sång prylarna,inget solo bara lite lätt jammande typ munspel :D
Nåväl,svin bra låt! Och snyggt framfört!
Mvh
Micael
Toby:
--- Citat från: Yllet skrivet 11.05.2007, 12:51:42 ---Till att börja med är det en skön låt.
Uppbyggnaden är klassisk och det fungerar bra med pålägg av tamburin på vers 2 och senare klaviatur (dock för starkt) i vers 3. Vidare sitter breaket fint runt med plonk-pianot och stämmorna, får lite beach boys-vibbar och Pet Sounds. Låten är på gränsen till att bli långtråkig, men klarar sig med hedern i behåll, inte minst tack vare breaket (som jag för övrigt gillar mer och mer efter varje lyssning)
Trummorna känns väldigt programmerade. Det är framför allt virvelljudet och fillsen som gör att det inte känns äkta. Varje anslag är det andra likt och fillsen känns ibland lite omotiverade och mekaniska. Gå in och pilla lite med anslagen i midi-editorn och försök skruva till ett lite roligare virvelsound så tror jag du är en bra bit på vägen.
Soundet på klaviaturet känns lite väl 80, jämfört med den annars ganska analoga/dova 60/70-talsproduktionen. Jag hade hellre sett ett rhodes som lägger lite sköna orgelmattor, men detta är såklart en smaksak. Vidare skulle ett lite mer klassisk orgelljud kunna fylla ut lite under refrängerna.
Slutet känns lite abrupt...
Sången är skön och det är lätt att gunga med, precis som det ska va!
Överlag tycker jag att produktionen känns lite dov och instängd, men samtidigt bidrar det till en ganska behalig lyssning. Om du är intresserad kan jag testa att mastra låten, för o se vad det kan göra för skillnad.
Lycka till och tack för trevlig lyssning.
/Jon
Tack så mycket för din jättefina kritik! Beach Boys vibbar var inte dåligt! :) Jag tyckte att jag fått till trummorna rätt bra över lag men får väl kolla virveln igen. Har inte tänkt på att pianot låter 80-tal heller. Jag provade både Wurlitzer och Rhodes innan jag bestämde mig för detta. Du skulle gärna kunna få testa och mastra denna. Skulle vara spännande. PM:a mig så bestämmer vi något.
Mvh
Toby
--- Slut citat ---
valdez:
Schysst låt..bra arr och bra melodi!
Snygg sång ..gillar din röst! gött när tamburinen kommer in..skön refräng!
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida