Kontrollrummet

Hogge - " A Song To Natasha"

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Jag vet inte om nån minns, men min andra låt i livet (efter ett uppehåll på 22 år) var en kärlekssång till min dotter Natasha..
Nu när jag beslutat mig för att ge ut en platta & saknade en ballad så var Freddy (han som för övrigt gör ett fantastiskt jobb med att mixa plattan) vänlig nog att skriva en låt till mig..

En ballad som är så vacker att jag inte vet vad jag ska ta vägen... Hade önskat att jag haft en röst som Kornstad eller Jonnerstone.. Eller varför inte Åsa (med det hade ju blivit konstigt!)..

Hur som helst.. Jag har svårt att göra denna underbara låt rättvisa.. Det vet jag! Men innan den kommer på skiva - slå hårt men rättvist.. Vad kan jag göra för att förbättra detta???

Detta är dock enbart en slaskinspelning (sången alltså) för att testa sångslingan, men ändå... Körerna ligger helt fel, men det ska också rättas till, så småningom!!

BORTTAGEN
« Senast ändrad: 28.05.2010, 19:54:58 by hogge »
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Uppdaterat 28 maj

Tyvärr så tvingades jag tacka nej till Freddys underbara ballad.. Den var helt enkelt för svår för mig att sjunga...  :wacko:
Nu gjorde jag istället om min tidigare "Skitballad" (som finns här någonstans?) till en ny Natashalåt...

Detta är, som vanligt, en slaskis.. Dessutom så är den klippt både i början & slutet..
Men jag känner mig ändå rätt nöjd med versen - REFRÄNGEN SKALL GÖRAS OM - och sen ska ju geniet Freddy justera det hela... Men såga på nu vettja...

[mp3=200,20,0,center]http://www.nehofmusic.se/music/Ny_Natasha.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 29.05.2010, 16:29:33 by hogge »
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Helt klart värd att fortsätta att arbeta med! Sången är som vanligt lite hårt skuren i mina öron. :rolleyes:


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jomenvisst det här gillas musikaliskt. Freddys ballad vet jag inte riktigt vad det är. Men den här är juste även refrängen tog slut lite plötsligt bara så jag inser ju att det är ett utkast som borde slutföras.

Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Snyggt arr med gitarrer och piano, men jag tycker trummorna är för starka.
Sången är bra sjungen, men det ligger nå´n effekt som låter compressed eller nå´t...
Kan tänka mig en orgel eller sträkar som kommer in i andra partiet och förstärker.


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Helt klart värd att fortsätta att arbeta med! Sången är som vanligt lite hårt skuren i mina öron. :rolleyes:

Tack Zorrow.. Jag måste ta mig i kragen snart och lära mig vad sjutton det betyder det där att sången är hårt skuren..?  :wacko:

Jomenvisst det här gillas musikaliskt. Freddys ballad vet jag inte riktigt vad det är. Men den här är juste även refrängen tog slut lite plötsligt bara så jag inser ju att det är ett utkast som borde slutföras.

Tack som tusan Eko.. Vad gäller Freddys ballad så skrev han en fantastiskt fin ballad till mig, som var tänkt att bli den nya Natasha-låten.. Jag lade ut den här som hastigast, men eftersom jag sjöng värre än vanligt på den så åkte den raskt bort igen..
Jag försökte därefter (massor av ggr) att få till sången på den men lyckades aldrig, så tyvärr fick jag återlämna låten till honom, och istället får nu detta bli den nya Natasha-låten (gamla Lullaby)...

Snyggt arr med gitarrer och piano, men jag tycker trummorna är för starka.
Sången är bra sjungen, men det ligger nå´n effekt som låter compressed eller nå´t...
Kan tänka mig en orgel eller sträkar som kommer in i andra partiet och förstärker.

Tack Asti. Va skoj..
Trumorna ska sänkas - eller snarare bytas ut.. Vad gäller sången så är den vääääldigt komprimerad.. Jag kör ju nästan sönder den där stackars effekten jag... Jag har ju tyvärr drabbats av en röst som låter som ett brandlarm (jag ljuger inte) om jag inte kör den där kompressorn i bott....
Vad gäller orgel & stråkar så har jag bett Freddy om hjälp där.. Jag hoppas att han ska kunna fixa till den refrängen lite när jag är klar med den..  Jag hoppas mycket på stråkar kan jag avslöja...  :rolleyes:
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Hmmm...
tycker nästan att  det låter som två låtar
Den ena är det underliggande lite barnlåtsliknande kompet
och den andra din sång som är mer rockballad
särskilt refrängen
Kanske det går att få ihop det  .. lyft fram sången mer, sänk trummorna och orgelriffet ..
Ganska annorlunda och kul
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Fin låt och fin gest till din dotter. Hoppas hon uppskattar den och inte är i den åldern där allt föräldrarna gör anses pinsamt!  :lol:

Här kommer mina förslag till förbättring:

Sången låter i mina öron lite smått krystad. Ungefär som du ska brista ut i ett hårdrocksskrik men inte riktigt vet var ngnstans. Jag har bara hört dina mer rockiga alster så jag vet inte hur din röstkaraktär brukar vara på andra grejor. Det hade dock passat låten med mindre hårdrocksbetonad sång (mindre hes/dist).

Trummorna är lite för starka och "orgeln" som kommer in vid ca 60 sek skär i öronen, låter nästan som det där högfrekventa ljudet som tv:n ibland sänder ut.

Pianot låter väldigt MIDI.
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Hmmm...
tycker nästan att  det låter som två låtar
Den ena är det underliggande lite barnlåtsliknande kompet
och den andra din sång som är mer rockballad
särskilt refrängen
Kanske det går att få ihop det  .. lyft fram sången mer, sänk trummorna och orgelriffet ..
Ganska annorlunda och kul

Annorlunda.. Absolut.. Varje fall för att komma från mig.. Jag hoppas att jag lyckas sy ihop detta, för på nå't märkligt vis så gillar jag det... Tack cykeln för input!!!


Fin låt och fin gest till din dotter. Hoppas hon uppskattar den och inte är i den åldern där allt föräldrarna gör anses pinsamt!  :lol:

Här kommer mina förslag till förbättring:

Sången låter i mina öron lite smått krystad. Ungefär som du ska brista ut i ett hårdrocksskrik men inte riktigt vet var ngnstans. Jag har bara hört dina mer rockiga alster så jag vet inte hur din röstkaraktär brukar vara på andra grejor. Det hade dock passat låten med mindre hårdrocksbetonad sång (mindre hes/dist).

Trummorna är lite för starka och "orgeln" som kommer in vid ca 60 sek skär i öronen, låter nästan som det där högfrekventa ljudet som tv:n ibland sänder ut.

Pianot låter väldigt MIDI.

Hej Micke & tack för synpunkter... Tyvärr så tror jag att min dotter (som är 13) tycker att allt jag gör är oerhört pinsamt  :P
Vad gäller sången så förstår jag precis hur Du menar. Men tyvärr så är det där min röst.. Jag har, en gång i tiden, haft en "klar & ren" röst (vill jag inbilla mig), men den har försvunnit med åren, och nu tjuter jag som ett brandlarm mestadels.. Men "Thats life"...
Vad gäller övriga synpunkter (som är kloka och äger sin riktighet) så överlämnar jag dessa, med varm hand, till Freddy - han som så småningom kommer att jobba häcken av sig för att göra detta till årets sommarplåga  :lol:

Tack igen Micke!
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad MikaelEdebro

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 355
    • Visa profil
Vad gäller sången så förstår jag precis hur Du menar. Men tyvärr så är det där min röst.. Jag har, en gång i tiden, haft en "klar & ren" röst (vill jag inbilla mig), men den har försvunnit med åren, och nu tjuter jag som ett brandlarm mestadels.. Men "Thats life"...

Du har ju iaf en jävla brutal rock'n'roll-pipa, vilket ju inte är fy skam! ;)

Angående pianot så menade jag inte bara själva ljudet, utan även spelet. Är det kvantiserade utritade trummor eller har du spelat?
Jag driver annonstjänsten AlltFörMusik.se där du kan annonsera gratis allt inom musik. Med 30 dagar och 5 bilder har vi det bästa erbjudandet! Vi publicerar också musikrelaterade artiklar inom snäva och intressanta ämnen.
http://www.alltformusik.se


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Vad gäller sången så förstår jag precis hur Du menar. Men tyvärr så är det där min röst.. Jag har, en gång i tiden, haft en "klar & ren" röst (vill jag inbilla mig), men den har försvunnit med åren, och nu tjuter jag som ett brandlarm mestadels.. Men "Thats life"...

Du har ju iaf en jävla brutal rock'n'roll-pipa, vilket ju inte är fy skam! ;)

Angående pianot så menade jag inte bara själva ljudet, utan även spelet. Är det kvantiserade utritade trummor eller har du spelat?

Tack snälla  :lol:
Vad gäller pianot så är mitt keyboard sedan länge trasigt, så tyvärr får jag sitta & pilla in de där tonerna med den lilla pennan  :wacko:
Vad gäller trummorna, så är mitt Yamaha-set sedan länge sålt (skulle byta till Roland, men blev strax efter försäljningen arbetslös, såååå...) det är midi (DrumCore), men dessa kommer att bytas ut vid slutmixen..
Har snart inga instrument kvar  :huh:
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vad gäller sången så förstår jag precis hur Du menar. Men tyvärr så är det där min röst.. Jag har, en gång i tiden, haft en "klar & ren" röst (vill jag inbilla mig), men den har försvunnit med åren, och nu tjuter jag som ett brandlarm mestadels.. Men "Thats life"...

Du har ju iaf en jävla brutal rock'n'roll-pipa, vilket ju inte är fy skam! ;)

Angående pianot så menade jag inte bara själva ljudet, utan även spelet. Är det kvantiserade utritade trummor eller har du spelat?

Tack snälla  :lol:
Vad gäller pianot så är mitt keyboard sedan länge trasigt, så tyvärr får jag sitta & pilla in de där tonerna med den lilla pennan  :wacko:
Vad gäller trummorna, så är mitt Yamaha-set sedan länge sålt (skulle byta till Roland, men blev strax efter försäljningen arbetslös, såååå...) det är midi (DrumCore), men dessa kommer att bytas ut vid slutmixen..
Har snart inga instrument kvar  :huh:

Va fasen Hogge är du fortfarande utan jobb du måste bo i fel landsända. Vad är din proffission?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Va fasen Hogge är du fortfarande utan jobb du måste bo i fel landsända. Vad är din proffission?

Jag bor absolut på helt fel ställe - Västra Götaland (Uddevalla).. Här dog ju fordonsindustrin som Du vet och något annat finns här nästan inte.. Men man kan ana en liten tendens att det börjat rekryterats på kollektivsidan igen.. Men bara lite..
Mestadels har mina ansökningar skickats inom länet (och Norge), men jag får nog fundera på att veckopendla verkar det som..  :wacko:

Vad min proffission är vete tusan, men i grunden är jag ju officer.. Men civilt har jag jobbat som personalchef, produktionschef, underhållschef, projektledare.. Men det verkar inte vara nåt behov för såna just nu...
Men vem vet - om Israel fortsätter som de gjort de senaste åren så kanske man får anställning inom Armén igen  :wacko:  :D
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
jodå melodin är inte oäven och jag gillar idén om arrangemanget. Tycker det låter lite styltat just nu men om du har en bra producent så borde det fixa sig. Snygg sång som vanligt.  :)


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
jodå melodin är inte oäven och jag gillar idén om arrangemanget. Tycker det låter lite styltat just nu men om du har en bra producent så borde det fixa sig. Snygg sång som vanligt.  :)

Tack snälla Egghuvud... Nu blev jag lite glad igen  :D
Jag tror att Freddy nog kan få ordning på detta också.. Han har ju gjort ett fantastiskt bra jobb med de övriga låtarna så...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez