Kontrollrummet

Det var bättre förr... eller inte.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Detta inlägg är tillägnat en kvinna som gick ur tiden igår:

Brita Borg

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag har på senare tid lyssnat på hundratals indieband där åldern ligger väl på ca 25 och av 90% hör jag influenser från 60-talet.
Lustigt va?
Vad gäller jonnerstones märkliga påpekande att det mesta under 60-talet är banalt (texter kan jag hålla med om) är ju verkligen underligt. Undrar vad herr j har lyssnat på egentligen? Svensk popmusik på 60-talet? för den är väl inte så mycket att hurra för?
What about: The Zombies, The Beatles (ja dom tillhör nog de få undantagen), Small Faces, The Who, Beach Boys, The Kinks, The Animals, Procul Harum, The Byrds, Simon & Garfunkel, The Mamas & The Papas, The Doors, för inte att tala om alla Motown låtarna med The Supremes, Four Tops osv
listan kan bli lång min herre... Snacka om snacka skit!
Tror inte att t.ex Springsteen skulle säga att det mesta på 60-talet var skit, men han är kanske också skit?...

Finns väl ett par guldkorn bland dom du nämner.  Beatles givetvis, The Kinks i viss mån, Doors hade väl en och annan bra låt. The Who var lite häftiga och "Tommy" e bra.
The Byrds va ju lite nyskapande och experimentella när det begav sig, men det står sig slätt med dagens mått mätt. Beach Boys hade ett eget sound, visst.....men jämfört med dagens musik så är det bagateller.
The Animals....don't get med started....dom skrev ju fan knappt sina egna låtar....den tidens Backstreet Boys. Dom flesta av deras stora hits e ju covers och "House of the rising sun" e ju en gammal trad. (fy fan vilken banal och tråkig låt det är).
Procul Harum....nej tack!!! Simon & Garfunkel...lite fingerpicking och tvåstämmigt.....gud va spännande!!

Motown vad e de...går det att äta??....och ja Springsteen suger!!!

Jag tänker inte avluta detta inlägg med att på ett nedsättande sätt kalla dig min herre, inte heller tänker jag säga att du snackar skit....för du får tycka precis vad du vill, huvudsaken är att du är lycklig och trivs med dina val. Jag tycker att den mesta 60-tals musiken är banal och t.o.m ibland pinsam i förhållande till dagens kvalitétsmusik, men ändå så älskar jag den.....får jag tycka så???? :unsure:


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag tycker att den mesta 60-tals musiken är banal och t.o.m ibland pinsam i förhållande till dagens kvalitétsmusik, men ändå så älskar jag den.....får jag tycka så???? :unsure:
Det skulle vara intressant att få några exempel på dagens kvalitetsmusik. Det skall väl ligga på listorna om det skall var jämförbart.
DON'T PANIC


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag tycker att den mesta 60-tals musiken är banal och t.o.m ibland pinsam i förhållande till dagens kvalitétsmusik, men ändå så älskar jag den.....får jag tycka så???? :unsure:
Det skulle vara intressant att få några exempel på dagens kvalitetsmusik. Det skall väl ligga på listorna om det skall var jämförbart.

Nu förstår jag inte? Ska jag nämna musik från idag som ligger på listorna för att det ska vara jämförbart med 60-tals musik eller?

Jag har ingen som helst koll på listor....har aldrig haft....känns helt ointressant....men jag kan nämna en jäkla massa nutida musik som JAG tycker är vida bättre än 60-tals musik!!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag tycker att den mesta 60-tals musiken är banal och t.o.m ibland pinsam i förhållande till dagens kvalitétsmusik, men ändå så älskar jag den.....får jag tycka så???? :unsure:
Det skulle vara intressant att få några exempel på dagens kvalitetsmusik. Det skall väl ligga på listorna om det skall var jämförbart.

Nu förstår jag inte? Ska jag nämna musik från idag som ligger på listorna för att det ska vara jämförbart med 60-tals musik eller?

Jag har ingen som helst koll på listor....har aldrig haft....känns helt ointressant....men jag kan nämna en jäkla massa nutida musik som JAG tycker är vida bättre än 60-tals musik!!
Ja, eftersom 60-talsmusiken vi pratar om låg på listorna då. Men nämn några exempel på dagens kvalitetsmusik.
DON'T PANIC


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Medan Jonnerstone funderar kan jag passa på att berätta om en undersökning som gjordes 2003, då ett gäng kritiker, musiker och branschfolk (totalt 172 personer) fick rösta fram de bästa låtarna någonsin. Statistiken visar att 7% av låtarna var från 50-talet, 40% från 60-talet, 35% från 70-talet, 11% från 80-talet, 5% från 90-talet. 00-talet fick bara ihop 0,6%, lite bättre än 40-talet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/The_500_Greatest_Songs_of_All_Time
DON'T PANIC


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag tycker att den mesta 60-tals musiken är banal och t.o.m ibland pinsam i förhållande till dagens kvalitétsmusik, men ändå så älskar jag den.....får jag tycka så???? :unsure:
Det skulle vara intressant att få några exempel på dagens kvalitetsmusik. Det skall väl ligga på listorna om det skall var jämförbart.

Nu förstår jag inte? Ska jag nämna musik från idag som ligger på listorna för att det ska vara jämförbart med 60-tals musik eller?

Jag har ingen som helst koll på listor....har aldrig haft....känns helt ointressant....men jag kan nämna en jäkla massa nutida musik som JAG tycker är vida bättre än 60-tals musik!!
Ja, eftersom 60-talsmusiken vi pratar om låg på listorna då. Men nämn några exempel på dagens kvalitetsmusik.

ok...jag trodde ämnet var "det var bättre förr eller inte". Visste inte att det handlade om listmusik. Vilka listor pratar vi om?
Ett av mina stösta favvoband som slår ALLA 60-tals band är Depeche Mode...dom har nog legat på nån lista.

Radiohead , Carpark North, Kashmir, Saybia, Dizzy Mizz Lizzy (en Beatles titel jag vet ...eller ja...en cover e de ju egentligen)
Kent, A perfect Circle, Katatonia  dom två senaste plattorna bara). Foo Fighters, Queen of the stoneage, Sigur Ros, Mew, Muse, Björk, Imogen Heap, Emiliana Torrini, Peter Gabriel, Recoil, Aha, Tim Christensen, Jellyfish, Del Amitri, Polly Scattergood, Howard Jones, Electric Banana Band, Them Crooked Vultures, en del Red Hot Chili Peppers, Nine inch Nails, Sting..........ja en del av det som jag tycker är exempel på dagens kvalitéts musik.....och varenda en av dom här piskar 60-tals stjärt så den blir röd....i mitt tycke.....inte ditt!!!   :D :wub:


ps. tror att många av dom här banden har legat på nån lista



Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Rattle - Snygga skinnbrallor! :)



FAAN VA BRA..... Fast jag tycker nog att han borde ha klappat till den där ynglingen, som inte hade vett nog att vara med på 60-talet  :lol:
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag har på senare tid lyssnat på hundratals indieband där åldern ligger väl på ca 25 och av 90% hör jag influenser från 60-talet.
Lustigt va?
Vad gäller jonnerstones märkliga påpekande att det mesta under 60-talet är banalt (texter kan jag hålla med om) är ju verkligen underligt. Undrar vad herr j har lyssnat på egentligen? Svensk popmusik på 60-talet? för den är väl inte så mycket att hurra för?
What about: The Zombies, The Beatles (ja dom tillhör nog de få undantagen), Small Faces, The Who, Beach Boys, The Kinks, The Animals, Procul Harum, The Byrds, Simon & Garfunkel, The Mamas & The Papas, The Doors, för inte att tala om alla Motown låtarna med The Supremes, Four Tops osv
listan kan bli lång min herre... Snacka om snacka skit!
Tror inte att t.ex Springsteen skulle säga att det mesta på 60-talet var skit, men han är kanske också skit?...

Finns väl ett par guldkorn bland dom du nämner.  Beatles givetvis, The Kinks i viss mån, Doors hade väl en och annan bra låt. The Who var lite häftiga och "Tommy" e bra.
The Byrds va ju lite nyskapande och experimentella när det begav sig, men det står sig slätt med dagens mått mätt. Beach Boys hade ett eget sound, visst.....men jämfört med dagens musik så är det bagateller.
The Animals....don't get med started....dom skrev ju fan knappt sina egna låtar....den tidens Backstreet Boys. Dom flesta av deras stora hits e ju covers och "House of the rising sun" e ju en gammal trad. (fy fan vilken banal och tråkig låt det är).
Procul Harum....nej tack!!! Simon & Garfunkel...lite fingerpicking och tvåstämmigt.....gud va spännande!!

Motown vad e de...går det att äta??....och ja Springsteen suger!!!

Jag tänker inte avluta detta inlägg med att på ett nedsättande sätt kalla dig min herre, inte heller tänker jag säga att du snackar skit....för du får tycka precis vad du vill, huvudsaken är att du är lycklig och trivs med dina val. Jag tycker att den mesta 60-tals musiken är banal och t.o.m ibland pinsam i förhållande till dagens kvalitétsmusik, men ändå så älskar jag den.....får jag tycka så???? :unsure:

Bra att du höll med om vissa artister så det kanske inte bli ett fåtal som du säger
Vad gäller the Who tänker jag inte närmast på popoperan eller vad är, "Tommy", utan mer deras tidigare prylar som "I can´t explain", men jag undrar om du har nån riktig koll där?
The Animals - "den tidens Backstreet Boys". Vet inte vad jag säga. Löjligt rent ut sagt. Du väljer "House of the..." som ett exempel. Uttjatad låt visst, gammal Dylan låt. Lyssna på "We gotta get out of this place" istället. Visst, inget eget men vaddå? Är det bra eller?
Nej man kan inte äta Motown däremot kan man dansa tills man stupar.
Sprinsgsteen var en chansning, men gick inte hem.
Ordet "skit" förekommer ofta i din ursprungliga text, därav ordet "skit" i mitt svar.
Att samtidigt ogilla och på samma gång älska 60-tals musik kan förefalla underlig men jag förstår tanken.
 
Tror att många unga idag kanske tycker 60-tal låter dåligt ljudtekniskt men att det finns mycket att lära musikaliskt. Hoppas det. Dom nya indiebanden verkar ju fatta det.


freddy

  • Gäst
Medan Jonnerstone funderar kan jag passa på att berätta om en undersökning som gjordes 2003, då ett gäng kritiker, musiker och branschfolk (totalt 172 personer) fick rösta fram de bästa låtarna någonsin. Statistiken visar att 7% av låtarna var från 50-talet, 40% från 60-talet, 35% från 70-talet, 11% från 80-talet, 5% från 90-talet. 00-talet fick bara ihop 0,6%, lite bättre än 40-talet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/The_500_Greatest_Songs_of_All_Time

Helt ointressant, visar enbart vilka generationer folket som gjorde undersökningen tillhör.

Kollar jag topp tio så är det snudd på skrattretande, vilket skit.  ;) Nostalgi-röster, kvalité handlar det inte om.


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Jag har inte läst alla inlägg i den här tråden, har inte den tiden, men vill passa på att inflika följande: jag börjar närma mig gubbe också.. Ja, jag vet att det är svårt att tro eftersom jag är så snygg som jag är, men ändå...
Jag tycker att det gjordes bra musik förr.. Inte för att jag är någon älskare av 50/60-tals musik, men med förr kan jag också relatera till U2:s första fem plattor.. Thin Lizzy, The Sweet etc...
MEN jag tycker också att det görs väldigt bra musik precis nu, as we speak... Jag fattar egentligen inte varför det ena måste utesluta det andra??

Kanske har jag missuppfattat diskussionen, och isåfall får Ni ursäkta, men av de inlägg som jag läst så verkar diskussionen handla om att vissa gillar 60-talsmusik och andra inte.. Vem avgör vad som är bäst? Ligger inte sanningen i betraktarens ögon?
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag har på senare tid lyssnat på hundratals indieband där åldern ligger väl på ca 25 och av 90% hör jag influenser från 60-talet.
Lustigt va?
Vad gäller jonnerstones märkliga påpekande att det mesta under 60-talet är banalt (texter kan jag hålla med om) är ju verkligen underligt. Undrar vad herr j har lyssnat på egentligen? Svensk popmusik på 60-talet? för den är väl inte så mycket att hurra för?
What about: The Zombies, The Beatles (ja dom tillhör nog de få undantagen), Small Faces, The Who, Beach Boys, The Kinks, The Animals, Procul Harum, The Byrds, Simon & Garfunkel, The Mamas & The Papas, The Doors, för inte att tala om alla Motown låtarna med The Supremes, Four Tops osv
listan kan bli lång min herre... Snacka om snacka skit!
Tror inte att t.ex Springsteen skulle säga att det mesta på 60-talet var skit, men han är kanske också skit?...

Finns väl ett par guldkorn bland dom du nämner.  Beatles givetvis, The Kinks i viss mån, Doors hade väl en och annan bra låt. The Who var lite häftiga och "Tommy" e bra.
The Byrds va ju lite nyskapande och experimentella när det begav sig, men det står sig slätt med dagens mått mätt. Beach Boys hade ett eget sound, visst.....men jämfört med dagens musik så är det bagateller.
The Animals....don't get med started....dom skrev ju fan knappt sina egna låtar....den tidens Backstreet Boys. Dom flesta av deras stora hits e ju covers och "House of the rising sun" e ju en gammal trad. (fy fan vilken banal och tråkig låt det är).
Procul Harum....nej tack!!! Simon & Garfunkel...lite fingerpicking och tvåstämmigt.....gud va spännande!!

Motown vad e de...går det att äta??....och ja Springsteen suger!!!

Jag tänker inte avluta detta inlägg med att på ett nedsättande sätt kalla dig min herre, inte heller tänker jag säga att du snackar skit....för du får tycka precis vad du vill, huvudsaken är att du är lycklig och trivs med dina val. Jag tycker att den mesta 60-tals musiken är banal och t.o.m ibland pinsam i förhållande till dagens kvalitétsmusik, men ändå så älskar jag den.....får jag tycka så???? :unsure:

Bra att du höll med om vissa artister så det kanske inte bli ett fåtal som du säger
Vad gäller the Who tänker jag inte närmast på popoperan eller vad är, "Tommy", utan mer deras tidigare prylar som "I can´t explain", men jag undrar om du har nån riktig koll där?
The Animals - "den tidens Backstreet Boys". Vet inte vad jag säga. Löjligt rent ut sagt. Du väljer "House of the..." som ett exempel. Uttjatad låt visst, gammal Dylan låt. Lyssna på "We gotta get out of this place" istället. Visst, inget eget men vaddå? Är det bra eller?
Nej man kan inte äta Motown däremot kan man dansa tills man stupar.
Sprinsgsteen var en chansning, men gick inte hem.
Ordet "skit" förekommer ofta i din ursprungliga text, därav ordet "skit" i mitt svar.
Att samtidigt ogilla och på samma gång älska 60-tals musik kan förefalla underlig men jag förstår tanken.
 
Tror att många unga idag kanske tycker 60-tal låter dåligt ljudtekniskt men att det finns mycket att lära musikaliskt. Hoppas det. Dom nya indiebanden verkar ju fatta det.

Jag nämde skit i samband med musiken från den eran och riktade inte ordet mot någon här på forumet.......skillnad!!

Ja det är väl kul att indiebanden inspireras av 60-talet.......det skrev jag ju också i mitt urspungliga inlägg att 60-talet startade något fint.......klart som korvspad att man ska låta sig inspireras....men förhopningsvis även utveckla annars blir det ju bara en karbonkopia.
Den ljudtekniska biten är en annan historia...klart att det "låter" bättre idag....vi har bättre prylar. Jag snackar enbart om den musikaliska biten.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Medan Jonnerstone funderar kan jag passa på att berätta om en undersökning som gjordes 2003, då ett gäng kritiker, musiker och branschfolk (totalt 172 personer) fick rösta fram de bästa låtarna någonsin. Statistiken visar att 7% av låtarna var från 50-talet, 40% från 60-talet, 35% från 70-talet, 11% från 80-talet, 5% från 90-talet. 00-talet fick bara ihop 0,6%, lite bättre än 40-talet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/The_500_Greatest_Songs_of_All_Time

Klart medhåll, de bästa melodierna gjordes på 60-talet, då pop-epoken var ny, sen har man utvecklat genren med hjälp av digitala hjälpmedel såsom syntar; utveckling inom rock, soul mm.Som jag gillar stort, men inget avgörande har hänt :D
 
Väntar på ett paradigm-skifte....
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Om alla bara lade till "Jag tycker" alternativt "Tycker jag" till sina inlägg så skulle vi slippa alla arga inlägg inbillar jag mig  :P
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Om alla bara lade till "Jag tycker" alternativt "Tycker jag" till sina inlägg så skulle vi slippa alla arga inlägg inbillar jag mig  :P

Jag tycker nog diskussionen har hållit sig på en ganska vänlig nivå trots allt. Man måste ju inse att det inte finns några rätt eller fel i sådana här sammanhang, utan allt handlar ju om ens egen smak och erfarenheter....men det är kul att "tjaffsa" om.....Tycker jag  :lol:


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Vad gäller the Who tänker jag inte närmast på popoperan eller vad är, "Tommy", utan mer deras tidigare prylar som "I can´t explain", men jag undrar om du har nån riktig koll där?
.
.
.
. Du väljer "House of the..." som ett exempel. Uttjatad låt visst, gammal Dylan låt.

Visst har jag koll......men det är inget jag går igång på.....men gillar "Tommy" som sagt


Nej det är inte en gammal Dylan låt......men även han har gjort en tolkning av den.....fast jag undrar om du har nån riktig koll där  ;)



« Senast ändrad: 06.05.2010, 01:22:11 by jonnerstone »


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
"House.." ingen Dylanlåt, vet, men han tog upp den och Animals gjorde den känd. Så lite koll har jag nog för vi snackar väl fortfarande 60-tal väl?

Jag vill stryka under att det är viktigt att ha respekt för vad som gjordes på 60-talet. Visst låter mycket skit, men om man inte fattar den musikaliska rikedomen som finns där är det trist. Som jag ser det handlar musiken från den tiden inte så mycket om att digga utan mer om att lära. Har sagt det förut, men popens grammatik lades där.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
"House.." ingen Dylanlåt, vet, men han tog upp den och Animals gjorde den känd. Så lite koll har jag nog för vi snackar väl fortfarande 60-tal väl?

Jag vill stryka under att det är viktigt att ha respekt för vad som gjordes på 60-talet. Visst låter mycket skit, men om man inte fattar den musikaliska rikedomen som finns där är det trist. Som jag ser det handlar musiken från den tiden inte så mycket om att digga utan mer om att lära. Har sagt det förut, men popens grammatik lades där.


60-talet har min fulla respekt och framförallt Beatles. Jag håller fullständigt med om att 60-talet startade allt och lade grunden till det vi har idag, vilket jag ju också säger i mitt första inlägg. Men att vara först innebär inte per automatik att man är bäst.

Så tycker jag att det var bättre förr........NEJ!! Det är bättre nu än då (tycker jag) Nu kan man låta sig inspireras av både 60-70-80-90 och 00 talen. Paletten e så mycket rikare nu.....och om 40 år från nu......wow!!!!


Utloggad kruSHka69

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Dagens musik precis som det mesta som tillverkas nu för tiden har en kortare livslängd.
Kanske har det med kvalitet att göra? Vad nu kvalitet är.
En apparat i dag är gjord att hålla till nästa modell kommer (jag behöver inte skriva hur
tätt de uppdateras).

Jag tycker mig ha följt med och haft bra koll på musik framtill för ungefär 5 år sen.
I mitt fall kan jag konstatera att lusten att upptäcka band också har sjunkit med tiden då
jag upptäckt gamla band. Sett och hört likheter och insett vilka influenser de nya
banden har från de gamla. Det de nya tagit in i sin musik, från de gamla, har inte varit
lika kvalitativt och det nya de tillfört har varit obetydligt för att behålla ett längre intresse.
Självklart finns det undantag. Det finns det alltid.

För att inte stirra mig blind på 60-talet... Dagens elektroniska musik är för mig på intet sätt
mer intressant än 70-talets. Dagens metal likaså. Bara för att möjligheterna blivit fler betyder
det knappast att saker och ting per automatik blivit bättre. Hållbarhet och kvalitet har för mig
oftast en grund i ett arbete som kommer från hjärtat. Ytlighet och jagandet efter förnyelse har
för mig oftast en grund i ett arbete som kommer från hjärnan.

I dag är kanske de som gör musik mer medvetna om vad de kommer att ha för status och vilka
de ekonomiska vinsterna är om de slår genom. Hur man än vänder och vrider på det hela
tror jag att megastarsen från 60-70-talet inte var i närheten av de siffror som är i rullning för
de stora artisterna i dag. Hur detta påverkar musiken... nån som har funderingar på det? :) 
 
« Senast ändrad: 06.05.2010, 08:22:33 by kruSHka69 »
http://www.facebook.com/pages/Hatbrott/144491142236692


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Rattle - Snygga skinnbrallor! :)


Lyteskomik... <_<

Klädstilen går jag inte igång på, men snubben hade iaf vettig musiksmak. Hans liv verkar inte vara något vidare av det yttre att döma, men det tragiska är väl inte hans musikaliska övertygelse? (Apropå klippets titel).

Hur är det Freddy, är du rädd för att bli gubbe? Du verkar ha en viss åldersfixering. :)
DON'T PANIC


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
apropå 'ligga på listor'....när jag växte upp (70-talet)så hette LISTAN 'Tio I Topp' och ALLA som var det minsta musikintresserade visste precis vilken låt och vilken grupp som 'gällde' för dagen ...
om man dessutom var RIKTIG musiknörd, som jag, så låg man vaken ett par timmar efter midnatt med radion inställd på 'Radio Luxemburg' - 208 Mhz på mellanvågsbandet och lyssnade på jättekrappig ljudkvalitet på det 'senaste' från London, via Luxemburgs jättelika radioantenn.
sen tog det TIIID innan favoritlåtarna presenterades av Ulf Elfwing i svensk radio på topplistan - flera veckor ibland, och dessutom fick man vänta ytterliggare nån månad innan det gick att få tag på skivan i skivaffärn...jösses vad man kunde gå och längta efter Sweets senaste...



det märkliga är att  man kunde digga en låt hur mycket som helst, trots att det som kom ut ur högtalaren de där nätterna varken hade diskant eller bas, och dessutom bitvis drunknade i atmosfäriska störningar.....vilket ju tydligt bevisar att 'ljudkvalitet' som några här tjatar om är av sekundär betydelse - det som räknas i en musikupplevelse är MELODIN !
-tänk på alla soldater runt om i europa 1939 som hörde Lili Marlene för första gången ur nån knastrig kristallmottagare, liggande i en fuktig skyttegrav, - de kommer ihåg känslan än idag när de lyssnar på MELODIN... B)





vilken av alla tusentals jävla listor är det som 'gäller' idag ????
mediabruset dödar på ett sätt gemenskapen runt musikutbudet, och
kategoriseringen av musikstilar som kruschka nämnde i början av tråden är ju helt jävla absurd... :angry: - behöver man kalla det för mer än 'elektronisk musik' ???? :rolleyes:
« Senast ändrad: 06.05.2010, 10:57:55 by Kon-Trollet »


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Jag tycker att den mesta 60-tals musiken är banal och t.o.m ibland pinsam i förhållande till dagens kvalitétsmusik, men ändå så älskar jag den.....får jag tycka så???? :unsure:
Det skulle vara intressant att få några exempel på dagens kvalitetsmusik. Det skall väl ligga på listorna om det skall var jämförbart.

Nu förstår jag inte? Ska jag nämna musik från idag som ligger på listorna för att det ska vara jämförbart med 60-tals musik eller?

Jag har ingen som helst koll på listor....har aldrig haft....känns helt ointressant....men jag kan nämna en jäkla massa nutida musik som JAG tycker är vida bättre än 60-tals musik!!
Ja, eftersom 60-talsmusiken vi pratar om låg på listorna då. Men nämn några exempel på dagens kvalitetsmusik.

ok...jag trodde ämnet var "det var bättre förr eller inte". Visste inte att det handlade om listmusik. Vilka listor pratar vi om?
Ett av mina stösta favvoband som slår ALLA 60-tals band är Depeche Mode...dom har nog legat på nån lista.



Jag menar så här, om man tycker att dagens musik är kvalitetsmusik och att 60-talsmusiken var skit för att den var så banal, och nämner exempel på den tidens populäraste artister, då tycker jag att man skall jämföra med dagens populära artister om det skall vara en rättvis jämförelse.


Ett av mina stösta favvoband som slår ALLA 60-tals band är Depeche Mode...dom har nog legat på nån lista.

Radiohead , Carpark North, Kashmir, Saybia, Dizzy Mizz Lizzy (en Beatles titel jag vet ...eller ja...en cover e de ju egentligen)
Kent, A perfect Circle, Katatonia  dom två senaste plattorna bara). Foo Fighters, Queen of the stoneage, Sigur Ros, Mew, Muse, Björk, Imogen Heap, Emiliana Torrini, Peter Gabriel, Recoil, Aha, Tim Christensen, Jellyfish, Del Amitri, Polly Scattergood, Howard Jones, Electric Banana Band, Them Crooked Vultures, en del Red Hot Chili Peppers, Nine inch Nails, Sting..........ja en del av det som jag tycker är exempel på dagens kvalitéts musik.....och varenda en av dom här piskar 60-tals stjärt så den blir röd....i mitt tycke.....inte ditt!!!   :D :wub:


Vi får nog definiera vad som menas med dagens musik. Påfallande många på din lista är 80-90-talsfenomen. Jag pratar om en tidsrymd på fem år: 1965 - 1969. Då kan jag tycka att "dagens musik" i detta fall är den mellan 2005 och 2010, men okej jag kan sträcka mig till att säga de senaste 10 åren.

Och var du verkligen seriös när du nämner Electric banana band, Aha och Howard Jones...?  ;) Kul att du gillar Jellyfish förresten, ett av 90-talets bästa 60-talspopband. ;)
DON'T PANIC


Utloggad kruSHka69

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
det som räknas i en musikupplevelse är MELODIN !

absolut!
http://www.facebook.com/pages/Hatbrott/144491142236692


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jag tycker att den mesta 60-tals musiken är banal och t.o.m ibland pinsam i förhållande till dagens kvalitétsmusik, men ändå så älskar jag den.....får jag tycka så???? :unsure:
Det skulle vara intressant att få några exempel på dagens kvalitetsmusik. Det skall väl ligga på listorna om det skall var jämförbart.

Nu förstår jag inte? Ska jag nämna musik från idag som ligger på listorna för att det ska vara jämförbart med 60-tals musik eller?

Jag har ingen som helst koll på listor....har aldrig haft....känns helt ointressant....men jag kan nämna en jäkla massa nutida musik som JAG tycker är vida bättre än 60-tals musik!!
Ja, eftersom 60-talsmusiken vi pratar om låg på listorna då. Men nämn några exempel på dagens kvalitetsmusik.

ok...jag trodde ämnet var "det var bättre förr eller inte". Visste inte att det handlade om listmusik. Vilka listor pratar vi om?
Ett av mina stösta favvoband som slår ALLA 60-tals band är Depeche Mode...dom har nog legat på nån lista.



Jag menar så här, om man tycker att dagens musik är kvalitetsmusik och att 60-talsmusiken var skit för att den var så banal, och nämner exempel på den tidens populäraste artister, då tycker jag att man skall jämföra med dagens populära artister om det skall vara en rättvis jämförelse.


Ett av mina stösta favvoband som slår ALLA 60-tals band är Depeche Mode...dom har nog legat på nån lista.

Radiohead , Carpark North, Kashmir, Saybia, Dizzy Mizz Lizzy (en Beatles titel jag vet ...eller ja...en cover e de ju egentligen)
Kent, A perfect Circle, Katatonia  dom två senaste plattorna bara). Foo Fighters, Queen of the stoneage, Sigur Ros, Mew, Muse, Björk, Imogen Heap, Emiliana Torrini, Peter Gabriel, Recoil, Aha, Tim Christensen, Jellyfish, Del Amitri, Polly Scattergood, Howard Jones, Electric Banana Band, Them Crooked Vultures, en del Red Hot Chili Peppers, Nine inch Nails, Sting..........ja en del av det som jag tycker är exempel på dagens kvalitéts musik.....och varenda en av dom här piskar 60-tals stjärt så den blir röd....i mitt tycke.....inte ditt!!!   :D :wub:


Vi får nog definiera vad som menas med dagens musik. Påfallande många på din lista är 80-90-talsfenomen. Jag pratar om en tidsrymd på fem år: 1965 - 1969. Då kan jag tycka att "dagens musik" i detta fall är den mellan 2005 och 2010, men okej jag kan sträcka mig till att säga de senaste 10 åren.

Och var du verkligen seriös när du nämner Electric banana band, Aha och Howard Jones...?  ;) Kul att du gillar Jellyfish förresten, ett av 90-talets bästa 60-talspopband. ;)

Jodå, jag är medveten om att dom flesta av dom banden startade upp på 80-90 talet. Men dom gör fortfarande idag kvalitétsmusik och har följt med sin tid och utvecklats.

Och Aha och Howard Jones är jag verkligen seriös med. Howard Jones släppte nyligen en helt underbar platta.....(ingen synthplatta denna gånegen utan mer med traditionell sättning) Aha gör tyvärr sin avskedsturné nu, men deras två senaste och framförallt förra "Analouge" e jäkligt bra!!
Electric Banana Band Gör ju grymma låtar, visst riktat till barn men med grymma musikinsatser.

Ja Jelly Fish var riktigt bra...synd att det bara blev två plattor, och visst var det väldigt mycket 60-tals inspirerat blandat med Queen men med en egen touch som gjorde det unikt. Har ju aldrig sagt att det är fel att inspireras.
« Senast ändrad: 06.05.2010, 11:22:45 by jonnerstone »


Utloggad kruSHka69

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Radiohead , Carpark North, Kashmir, Saybia, Dizzy Mizz Lizzy (en Beatles titel jag vet ...eller ja...en cover e de ju egentligen)
Kent, A perfect Circle, Katatonia  dom två senaste plattorna bara). Foo Fighters, Queen of the stoneage, Sigur Ros, Mew, Muse, Björk, Imogen Heap, Emiliana Torrini, Peter Gabriel, Recoil, Aha, Tim Christensen, Jellyfish, Del Amitri, Polly Scattergood, Howard Jones, Electric Banana Band, Them Crooked Vultures, en del Red Hot Chili Peppers, Nine inch Nails, Sting..........ja en del av det som jag tycker är exempel på dagens kvalitéts musik.....


För att plocka en ur högen, fast fler av dem existerar knappt idag, Peter Gabriel...
Hans artistiskt kvalitativa peak var ju mellan 1977-1982. Nu för tiden släpper han ju
knappt några skivor.

Några av de andra du nämner har ju grottat ner sig enormt i 60- och 70-talet,
t ex Radiohead, QOTSA och RHCP.
http://www.facebook.com/pages/Hatbrott/144491142236692


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Radiohead , Carpark North, Kashmir, Saybia, Dizzy Mizz Lizzy (en Beatles titel jag vet ...eller ja...en cover e de ju egentligen)
Kent, A perfect Circle, Katatonia  dom två senaste plattorna bara). Foo Fighters, Queen of the stoneage, Sigur Ros, Mew, Muse, Björk, Imogen Heap, Emiliana Torrini, Peter Gabriel, Recoil, Aha, Tim Christensen, Jellyfish, Del Amitri, Polly Scattergood, Howard Jones, Electric Banana Band, Them Crooked Vultures, en del Red Hot Chili Peppers, Nine inch Nails, Sting..........ja en del av det som jag tycker är exempel på dagens kvalitéts musik.....


För att plocka en ur högen, fast fler av dem existerar knappt idag, Peter Gabriel...
Hans artistiskt kvalitativa peak var ju mellan 1977-1982. Nu för tiden släpper han ju
knappt några skivor.

Några av de andra du nämner har ju grottat ner sig enormt i 60- och 70-talet,
t ex Radiohead, QOTSA och RHCP.

Alla utom Jellyfish existerar än idag och släpper plattor. Aha lägger dock av efter denna turnén. A perfect circle vet man väl inte om dom finns fortfarande eller inte.....men Maynard lever ju i allra högsta grad och släpper plattor. Dizzy mizz lizzy kör en återföreningsturné i Europa och Japan i sommar....släpper kanske ingen nytt...men det gör sångaren Tim Christensen.
Peter.g kanske inte släpper så mycket idag...men är ju dock väldigt aktiv i branchen på andra sätt och håller sig väldigt uppdaterad. Jag håller inte med om hans peak dock...tycker den är från skivan Us(1992) och framåt.

Radiohead 60-70-tal??????? Vardå???

EDIT: Upptäckte precis att Deftones släppt en ny....gjorde en snabblyssning på Spotify...den verkar lovande.

« Senast ändrad: 06.05.2010, 11:42:48 by jonnerstone »


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Medan Jonnerstone funderar kan jag passa på att berätta om en undersökning som gjordes 2003, då ett gäng kritiker, musiker och branschfolk (totalt 172 personer) fick rösta fram de bästa låtarna någonsin. Statistiken visar att 7% av låtarna var från 50-talet, 40% från 60-talet, 35% från 70-talet, 11% från 80-talet, 5% från 90-talet. 00-talet fick bara ihop 0,6%, lite bättre än 40-talet.

http://sv.wikipedia.org/wiki/The_500_Greatest_Songs_of_All_Time

Helt ointressant, visar enbart vilka generationer folket som gjorde undersökningen tillhör.

Kollar jag topp tio så är det snudd på skrattretande, vilket skit.  ;) Nostalgi-röster, kvalité handlar det inte om.
Du är väldigt kategorisk, men du gör några misstag i dina slutledningar. För det första, var ser du åldersfördelningen i underlaget? Du förutsätter att den ser ut på ett visst vis för att passa din tes.

För det andra, skilj på korrelation och kasualitet. Om vi antar att du har rätt, att åldern på de som röstat har en korrelation med åldern på musiken, så bevisar inte det någonting. Jag skulle snarare tro, att det inte är så utpräglat i detta fallet. Hade man frågat vanliga musikkonsumenter hade nog nostalgi varit en stark faktor, men här frågade man människor som håller på med musik i någon form och inte bara stelnat i sin ungdoms musik.

DON'T PANIC


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
På sextiotalet fanns inget underground eller någon alternativ popscen att tala om. Alla lyssnade mer eller mindre på samma populärmusik. Därför tycker jag inte det är relevant att jämföra 60-talslistan med senaste trackslistan om huruvida någon av de båda skulle hålla högst kvalitet.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil

Jodå, jag är medveten om att dom flesta av dom banden startade upp på 80-90 talet. Men dom gör fortfarande idag kvalitétsmusik och har följt med sin tid och utvecklats.


Sting har haft en intressant utveckling på sistone, men han har lämnat populärmusiken imo.

Trodde nog att du skulle ta upp fler exempel på ny(skapande) musik och inte sådana som slog igenom för 25 år sedan sedan och "följt med sin tid". Som analogi kan man ju ta två andra band: är Rolling Stones och AC/DC exempel på ny musik? De håller ju fortfarande på, och det finns säkert de som tycker att de utvecklar sin musik.

Men begreppet "kvalitetsmusik" kan ju förstås diskuteras. Menar man musik som fyller ens förväntningar utan att överraska så är det ju OK.

DON'T PANIC


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Jodå, jag är medveten om att dom flesta av dom banden startade upp på 80-90 talet. Men dom gör fortfarande idag kvalitétsmusik och har följt med sin tid och utvecklats.


Sting har haft en intressant utveckling på sistone, men han har lämnat populärmusiken imo.

Trodde nog att du skulle ta upp fler exempel på ny(skapande) musik och inte sådana som slog igenom för 25 år sedan sedan och "följt med sin tid". Som analogi kan man ju ta två andra band: är Rolling Stones och AC/DC exempel på ny musik? De håller ju fortfarande på, och det finns säkert de som tycker att de utvecklar sin musik.

Men begreppet "kvalitetsmusik" kan ju förstås diskuteras. Menar man musik som fyller ens förväntningar utan att överraska så är det ju OK.



Ja visst kan du ta med RS och AC/DC om du vill. Det handlar ju om den musik som skapas idag kontra den som gjordes på 60-talet. När sen datumet för genombrottet för den specifika artisten var är ju ointressant i detta fallet....då vi snackar om musiken som görs idag och inte artisten i sig.

Dom flesta av dom jag räknade upp gör fortfarande musik som i mina ögon håller hög kvalité och vågar titta både på sin samtid, blicka framåt och hålla en fot kvar i sina rötter....och inte bara vara bakåtsträvande och säga att det var bättre för. Med den inställningen så kan man ju lika gärna lägga ner som band/artist. Det är det som jag tycker är kvalitét och det har inget med förväntningar att göra.


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
På sextiotalet fanns inget underground eller någon alternativ popscen att tala om. Alla lyssnade mer eller mindre på samma populärmusik. Därför tycker jag inte det är relevant att jämföra 60-talslistan med senaste trackslistan om huruvida någon av de båda skulle hålla högst kvalitet.
Åjo, nog fanns väl det. Inte lika många inriktningar som idag, medgives, men det fanns många band som levde i en obskyr musikkrets. Har du verkligen utforskat 60-talets garagegenres...? :huh: Men kanske har du rätt, att fler lyssnade på samma populärmusik. Men det vet bara de som var med.

Jag tycker det är relevant att jämföra listmusiken, varför skulle man inte kunna jämföra Lady Gagas storhet med Simon&Garfunkels, om man hävdar att musiken är bättre nu? Timbaland vs Beatles?
DON'T PANIC


Utloggad kruSHka69

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Radiohead 60-70-tal??????? Vardå???

Nu tror jag inte att du har missat alla deras plattor från Ok Computer och framåt men...
du har kanske inte lagt märke till att de ändrat sound från och med den plattan?
Förändringen från att ha varit ett ganska ordinärt rockband till att mer ha gemensamt
med krautscenen och med den elektroniska scenen som hade sin början i slutet
av 60-talet och fortsatte sen på 70-talet osv.

Kanske fel på mina öron... vad vet jag :)
http://www.facebook.com/pages/Hatbrott/144491142236692


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Radiohead 60-70-tal??????? Vardå???

Nu tror jag inte att du har missat alla deras plattor från Ok Computer och framåt men...
du har kanske inte lagt märke till att de ändrat sound från och med den plattan?
Förändringen från att ha varit ett ganska ordinärt rockband till att mer ha gemensamt
med krautscenen och med den elektroniska scenen som hade sin början i slutet
av 60-talet och fortsatte sen på 70-talet osv.

Kanske fel på mina öron... vad vet jag :)

Nä, det är nog inget fel på dina öron...finns säkert några likheter....men grottat ner sig???
Radiohead är mitt absoluta favoritband alla kategorier....jag har följt dom sen Pablo Honey fram till In Rainbows och jag kan varenda ackord, ton och textfras utantill. (ja lite nördvarning kanske  :D) och det är väl det bandet som vågat och haft viljan att förändra sig mest av alla band någonsin....jämte Beatles ( ja...tycker jag iaf). Har ett utklipp nånstans från dec 1999 där skivbranchen tillsammans med Billboard listade 1900-talets 100 bästa plattor. Beatles låg 1 och 2 och 4. Radiohead låg 3 och 5  :D


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hmm intressant att diksussionen faktiskt kom att handla mer om huruvida musiken var "bättre förr" än om feneomenet som sådant, vilket var mitt ineldningsförsök. Skulle vara kul att titta tillbaka på tråden om trettio år och se hur folk resonerade då. Skulle den musiken som betraktas idag vara föremål för nostalgi och minnas som framåtskridande och allt det där? Förmodligen. Allting rör väl sig framåt på n¨got sätt. Panta rei och allt det där.

Frågan kvarstår väl. Varför var det "bättre förr". Feneomenet som sådant har ju egentligen inte med musiken i sig att göra. Det finns väl musik som har varit dålig och bra i alla tider? Eller?   :)