Kontrollrummet

Det var bättre förr... eller inte.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil


Okej så vad sägs. Skall vi debattera den här frågan nu. Var det bättre förr?
Jag kan börja. Jag tillhör själv gubbarna och ibland känner jag att jag fastnar lite i mina rötter. Det är inte lika lätt att ta till sig nya saker, t e x så är jag hemskt oinsatt i hiphopscenen.

Varför säger man att musiken var bättre förr? Jag har ett par olika tankar:

1. Förmodligen så når man en gräns där förmågan att bearbeta nya intryck eller att ta in nya företeelser når ett tak. Man har fyllt sin kvot av saker som är möjliga att förhålla sig till. ens identitet (kulturellt och personligt) är färdigutvecklad och innehåller de pusselbitar som behövs för att kunna känna sig vuxen/medelålders. "Jag vet vem jag är och vad jag gillar" typ.

2. Musik är en företeelse som skapar identitet och när identiteten är färdigbyggd (någon gång runt 25 års ålder ungefär) så har man inte samma behov av att bygga identitet genom musik eller kulturell tillhörighet.

3. Allting går i cykler. När en viss typ av musik återskapas så finns det kulturella markörer som gör att man lättare identifierar sig med det, men på grund av avsaknaden av tidigare nämnt intresse och identitetsbyggande, så går man inte in i det och missar således det som gör det revolutionerande för yngre människor. Ta Grunge som exempel. Många av mina hårdrockskompisar såg grungen som en förlängning av hårdrock och fattade inte vad det ”nya” var med grunge. Det var ju bara lite skitigare hårdrock typ.

4. När något är väletablerat så blir det mainstream och tappar sin ursprungliga revolutionära prägel. Efter att det blivit mainstream så kommer det, efter ett par år,  oundvikligen att försvinna i kölvattnet av nya saker som den nyhetskrävande mainstreampubliken vill ha. Den som då skapat sin identitet kring en viss musik känner sig ratad, utanför och gammal och måste försvara sig genom att säga att det var bättre förr. Speciellt om det blir som i punkt tre att det kommer något nytt som liknar det gamla.

5. Eftersom musik förmedlar känslor så har vi starka känslomässiga kopplingar till vissa låta som triggar vissa minnen hos oss. Musik går ju på ett sätt in i en annan neurologisk kanal (se t e x musikterapi: http://www.fmt-metoden.se/terapi.htm) och gör att den musik vi förknippat till viktiga tidigare händelser i vårt liv (jmfr också punkt två) är mer betydlsefull för oss.

6. Musik som är "ny" är också revolutionär på ett sätt som gör att vi känner oss delaktiga i en kuturell yttring, när denna yttring går i graven så förlorar vi en del av vår revolutionära känsla d v s känner oss gamla och måste försvara oss genom att säga att saker var bättre förr snarare än att säga: jag är gammal och passé och hänger inte med längre i vad som är dagens kulturella yttringar.

7. När andra som vi träffar på har samma kulturella markörer som vi själva så är det lät att vi gaddar oss samman i ett slags igenkänning och kulturell gemenskap

8. Musiken var fan bättre förr.
 :)

Ja vad säger ni?  :) :)

eggs


clavinova

  • Gäst
En fundering där. Punken kom i mitten/slutet av 70-talet och sågs som något förfärligt av den "äldre" generationen. Nu kommer det nya punkband men är punken av idag sämre eller bättre än på 70-talet. Eller har det helt enkelt blivit mainstream?

För varje ny musikstil, verkar det som den "äldre" generation har sett det som ett hot och något förfärligt, kanske någon slags "naturlag"?

Att en person med ett musikintresse, -kunnande och en dator kan släppa en skiva idag, inspelad i sovrummet, är inte det bättre än att behöva gå igenom ett stort multinationellt bolag?

Jag nöjer mig att konstatera att saker och ting var annorlunda förr, inte nödvändigtvis bättre eller sämre. (om vi nu håller oss till tider efter 1950-tal)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
JO men visst så har det väl alltid varit på något sätt. När jag var liten så var det serietidningar som var fördummande och gjorde att man inte kunde tänka själv, sedan blev det teven och nu är det väl datorerna och spelen som är fördummande... eller nåt.  :)


Utloggad kruSHka69

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Om jag utgår ifrån mig själv stämmer punkt två inte särskilt väl.
Jag kan hålla med om att man vid en punkt i livet, inte knuten
till ålder, ganska bra vet vad man tycker om och vill ha när det
gäller musik.

Hos mig har intresset för nyare musik stagnerat på grund av olika
saker. I tonåren kunde man utan problem köpa 1 LP i veckan men
idag finns det annat att lägga pengarna på. Mycket av all musik
jag samlat på mig under åren kan jag ärligt säga är fortfarande
olyssnad. Diskofillivet är blott ett minne i dag :)

Det som jag upplever problematiskt är att många vill vara
nyskapande vilket inte är särskilt lätt. Vad är det för mening med så
här många olika stilar bara inom elektronisk musik?
 
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_electronic_music_genres

Inom metalmusiken finns det också en hel uppsjö av undergenrer.

Vet inte om det var bättre förr men kan inte minnas att allt skulle
etiketteras så detaljerat. Det jag kan för min egen del konstatera är
att överflödet av information dödat nyfikenheten. Spänningen att
upptäcka har försvunnit. Dessutom ser tillgängligheten till musik
i dag helt annorlunda ut än förr. Fler får möjlighet att höras och synas
och det blir lätt att man dränks av mediabruset vilket leder till att man
inte orkar ta del av nåt alls.
http://www.facebook.com/pages/Hatbrott/144491142236692


Utloggad kruSHka69

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
En fundering där. Punken kom i mitten/slutet av 70-talet och sågs som något förfärligt av den "äldre" generationen. Nu kommer det nya punkband men är punken av idag sämre eller bättre än på 70-talet. Eller har det helt enkelt blivit mainstream?


Jag växte upp under 70-talet men upptäckte punken först tidigt på 80-talet. Så trots att jag inte var med då det begav sig är
70-tals punken den bästa i min bok. Smakfråga eller något annat det får var och en avgöra.
http://www.facebook.com/pages/Hatbrott/144491142236692


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Fast det är väl ändå intressant att du inte känner samma hunger efter nya skivor längre. Vad beror det på?

Vad gäller punken så känner jag lite att den blivit mer mainstream och att den spelat ut lite av sin revolutionära roll. Det är liksom inte revolutionärt att vara revolutionär längre... om ni fattar hur jag menar. Någon gång försökte jag likna datoriserad musik och hela den här revolutionen som dagens punkrörelse. Typ alla kan göra musik bara de har en pc och internet... fast det känns kanske lite kvasi.. :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
överflödet av information dödat nyfikenheten.

Info killed deathmetal.. Glen Benton FTW! ;) Long live the king, och kungen sköt en mullvad med bössan och blev stenad av norska veganer under turnén. Underbart om man är tonåring och så galen som man gärna är som tonis..

Jag kommer alltid att vara tonåring oavsett hur många år som går, när det gäller musik. Orkade inte läsa eggets genomgång så noga, tror det handlar om något annat! När man blir äldre "väljer" man att anpassa sig (orsak outredd) till en viss typ av tänkande (som "funkar" och gör att man lever längre typ förr, idag handlar det om attityder, hur många är extremvänster/höger efter 40-50?), det gäller mig med och det är nåt jag kämpar emot som satans!

Därför är igenkänningsfaktorn viktig när det gäller musik, för folk i allmänhet.

Eller nåt ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad kruSHka69

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Fast det är väl ändå intressant att du inte känner samma hunger efter nya skivor längre. Vad beror det på?


Två saker.

Tiden är den första.
I dag har man inte längre tid att ligga halva nätterna med hörlurar och lyssna på samma LP om och om igen.

Exklusiviteten är den andra.
Magin som byggdes upp kring plattan man höll i handen. Den var inte tillgänglig för miljoner och miljarder som
nu fallet är. Fåfängt eller inte men den existerade på ett annat fysiskt plan än musiken gör i dag.
http://www.facebook.com/pages/Hatbrott/144491142236692


asti

  • Gäst
Är inne på samma linje som kruSHka69. När man var ung tyckte man att man hade någorlunda bra koll på ny spännande musik, men nu finns det inte skuggan av en chans att ha koll på ens en bråkdel av allt som görs och sålla ut det som är bra och intressant! Man drunknar i utbudet. På senare år har också möjligheten att göra egen musik gjort att jag helt enkelt hellre gör det än sitter och lyssnar på plattor. Spotify har väl iofs ökat mitt musiklyssnande en del den sista tiden, tack vare lättillgängligheten och sökmöjligheterna. En stor fördel nuförtiden är utbudet på livemusik! Det vimlar ju av festivaler för de flesta musikstilar. När jag var ung var inte möjligheterna att kolla in stora band i närheten mot var de är idag. Hade man tur kunde man få se Hoola Bandoola Band på Katedralskolan i Växjö!  :)
Så jag tycker inte det går att säga att det var bättre förr. Det var enklare att ha koll på det som var bra förr, men kvalitetsmässigt tycker jag inte det var bättre. Det är nog mest ren nostalgi och att man var så mottaglig i den åldern som gör att det kan kännas så.
Tror jag...... :unsure:


Utloggad kruSHka69

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Fler festivaler är det. Men förr kunde vilket band som helst dyka upp i ens stad.
Nu är det bara de stora städerna som gäller tyvärr.
http://www.facebook.com/pages/Hatbrott/144491142236692


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Men vad är i så fall Nostalgi? OM inte en känsla av att man var närvarande i något smo danade eller påverkade ens livsriktning?  :)


asti

  • Gäst
Men vad är i så fall Nostalgi? OM inte en känsla av att man var närvarande i något smo danade eller påverkade ens livsriktning?  :)

Nostalgi = läran om hur man petar upp talgbollar i nosen på sina husdjur. Är jag nästan säker på.... :unsure:


clavinova

  • Gäst
Men vad är i så fall Nostalgi? OM inte en känsla av att man var närvarande i något smo danade eller påverkade ens livsriktning?  :)

Nostalgi = läran om hur man petar upp talgbollar i nosen på sina husdjur. Är jag nästan säker på.... :unsure:

 :lol:
[offtopic]
Underbar studentikos humor där Asti. Du smyger väl inte omkring i korridorerna på högskolan och "smittas"? ;-)
[/offtopic]


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Men vad är i så fall Nostalgi? OM inte en känsla av att man var närvarande i något smo danade eller påverkade ens livsriktning?  :)

Nostalgi = läran om hur man petar upp talgbollar i nosen på sina husdjur. Är jag nästan säker på.... :unsure:

Nä.. tror det har med nån allergi att göra..talgbollar har jag aldrig hört talas om -_-


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Det är några saker som jag inte tycker riktigt stämmer här. Utveckling är väl inte alltid linjär, så att subjektet alltid blir bättre i samma takt, år efter år, vilket gör att ny musik alltid är bäst? Det tycks som att det är huvudtesten här, och vi försöker hitta mekanismer som förklarar varför vi tycker musiken var bättre förr, fast den i själva verket inte var det.

Nostalgi verkar vara starkaste kraften. Jag gillar 60-talsmusik, och det gör jag således av nostalgiska skäl. Men jag hade knappt lämnat barnvagnen när 60-talet ersattes av 70-tal, och jag började inte lyssna på musik på allvar förrän på 80-talet. Så då borde väl jag gilla 80-talsmusik då? Men det gör jag verkligen inte (generellt), hellre då 90-tal eller 70-tal, men helst 60-tal. 50-tal och 00-tal är jag måttligt intresserad av.

Jag har en uppfattning om klassisk musik också. Jag var varken född på 16, 17 eller 1800-talet, men ändå har jag klara preferenser om de århundradena. Hur kan det komma sig? Knappast nostalgi.

Jag hatar 60-70-80-talets svenska arkitektur, men tycker den stod som högst under sekelskiftet. Tror inte jag är ensam om den uppfattningen.

Jag har uppfattning om måleri och skulptur också, och jag hävdar att ingen idag kan måla naturen lika vackert som man gjorde på 1890-talet, måla porträtt som under renässansen, och att ingen idag kan hugga en marmorstaty lika fulländat som de romerska stenhuggarna. Ingen kan repetera filigrantekniken eller damaskera en svärdsklinga som de gamla mästarna, ingen kan bygga en fiol som Stradivarius. De flesta håller väl med om ovanstående, men om jag påstår att ingen kan göra lika bra poplåtar idag som mellan åren 64-68 så får jag mothåll. Men varför skulle det vara omöjligt att även popmusiken har sina guldåldrar som kanske aldrig kommer tillbaka? Saker föds, utvecklas, kulminerar och degenererar.

DON'T PANIC


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Men varför skulle det vara omöjligt att även popmusiken har sina guldåldrar som kanske aldrig kommer tillbaka? Saker föds, utvecklas, kulminerar och degenererar.
Det kanske inte är omöjligt, men tycker du jämför lite orättvist. Popmusikens guldålder kanske är 1960-2030. Sen händer nåt annat? Popmusiken har ju alldeles nyss uppfunnits.


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Det var bättre förr. För -jag- var bättre förr... tragiskt nog...  :( :D

Men musiken? Näh, det tycker nog inte den här farbrorn i alla fall  :lol:


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lee, du är bra.

Just nu.

Finns inget som hindrar att man gör bra saker nu, oavsett om det finns ett abstrakt förgånget eller en ännu mer abstrakt framtid. Det görs storverk hela tiden...
F ö tror jag popens guldålder börjar typ 2060. Så lång tid krävdes innan barocken övergick i klassicismen..

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Men varför skulle det vara omöjligt att även popmusiken har sina guldåldrar som kanske aldrig kommer tillbaka? Saker föds, utvecklas, kulminerar och degenererar.
Det kanske inte är omöjligt, men tycker du jämför lite orättvist. Popmusikens guldålder kanske är 1960-2030. Sen händer nåt annat? Popmusiken har ju alldeles nyss uppfunnits.
Nja, popmusiken har väl funnits några generationer. I egentlig mening, som ungdomsmusik, sedan början av 50-talet. Tittar man på musikens utveckling under den tiden så ser åtminstone jag en kulmen och efterföljande degenering. Visst, vissa år har även efter 1967 varit stora, det hände mycket vissa år på 70, 80 och 90-talet också. Men den utveckling som skedde på några år under mitten 60-tal saknar motstycke. Man pinpointar oftast utan svårighet en låt man inte hört förut till rätt år.

Vissa år innan 60-talet får man väl även ta med, såsom 1956. Men åren 1959-62 var ju riktiga bottennapp med väldigt slätstruken musik. Jag vet ingen som hävdar att popmusiken var som bäst då.
« Senast ändrad: 05.05.2010, 01:33:48 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Hmm intressanta tankar. Jag utgick ifrån att hitta något slags något förklaringsmodell med det kanske var fel sätt att betrakta det.

Funderar dock fortfarande på Nostalgi och vad det egentligen betyder.
Tittar man snabbt på Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Nostalgi
Citat: "Immanuel Kant var den förste som hävdade att nostalgin är en längtan efter ett då snarare än ett där"

Är vi inte tillbaka till huvudpunkten då? Varför minns vi saker och ting? Min förklaring är att vi minns det som är känslomässgit kopplat till oss på något sätt. Som t e x Prousts berömda madeleinekaka. Nostalgi vill ta oss tillbaka till en känsla som vi upplevt tidigare och som haft betydelse för oss. I min tankevärld är det kopplat till något slags personlighetsutveckling. Varför minns jag inte mer än i stora drag vad som hände förra tisdagen eller ännu mindre vad som hände t e x den 24 april 2008, om jag inte hade födelsedag just då. Men jag minns tydligt signaturmelodin till barnprogrammet "Rabalder" från 1973.  :)


Utloggad kruSHka69

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Hmmm... nostalgi förknippar jag med musik jag var med och upplevde när den kom.
Då skulle jag isf mest känna nostalgi för musik från 70- och 80-talet.

Men jag tycker trots den eventuella nostalgin att den bästa musiken inte gjordes då.
Den bästa musiken gjordes på 60-talet. Både när det gäller kvalitet på låtar och
nyskaparanda tycker jag att de kommande årtionden inte ens är i närheten av 60-talet.

Rörigt blev det :)
« Senast ändrad: 05.05.2010, 11:26:06 by kruSHka69 »
http://www.facebook.com/pages/Hatbrott/144491142236692


Utloggad kruSHka69

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Det kanske inte är omöjligt, men tycker du jämför lite orättvist. Popmusikens guldålder kanske är 1960-2030. Sen händer nåt annat? Popmusiken har ju alldeles nyss uppfunnits.

Popmusik ... är det bara jag som fått för mig att det är förkortning för populärmusik?
Är det så har väl popmusiken funnits längre...
http://www.facebook.com/pages/Hatbrott/144491142236692


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ja, så är det.

Rock är ingen ny företeelse, användandet har mer med instrumentval och attityder (som retar föräldrar) att göra. Popen hade inte en höjdpunkt i mina öron på 60-talet. Det är trångsynt att tänka så, även om jag har favoriter där med också.

Nog fan, retade folkmusiker ("spelemän") upp föräldrar på 1600-talet också. Jazz var dock det värsta, omoraliska texter, och så var det det här nya att de var svarta också!
Mozart införlivade sin tids folkmusik i sin barocka skolningoch skapade wienklassicismen. Mozart finns bevarad, men ännu intressantare vore att få lyssna på den folkmusik som finns bevarad, och även den som itne finns bevarad, om det var möjligt. (Popmusik, musica populare, populärmusik, kommer av latinets ord för folk. Populär = folklig.)
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Ja, så är det.
Rock är ingen ny företeelse, användandet har mer med instrumentval och attityder (som retar föräldrar) att göra. Popen hade inte en höjdpunkt i mina öron på 60-talet. Det är trångsynt att tänka så, även om jag har favoriter där med också.
Nog fan, retade folkmusiker ("spelemän") upp föräldrar på 1600-talet också. Jazz var dock det värsta, omoraliska texter, och så var det det här nya att de var svarta också!
Mozart införlivade sin tids folkmusik i sin barocka skolningoch skapade wienklassicismen. Mozart finns bevarad, men ännu intressantare vore att få lyssna på den folkmusik som finns bevarad, och även den som itne finns bevarad, om det var möjligt. (Popmusik, musica populare, populärmusik, kommer av latinets ord för folk. Populär = folklig.)
Nä, nu måste jag protestera! Jazz var inte vanligt på 1600-talet, Mozart var inte svart och vad jag vet finns han inte bevarad - vare sig uppstoppad eller balsamerad!
Däremot har jag fått veta att punken uppstod ur popmusiken när man började använda sig av popnitar! (Taget ur Weirdopedia)
Vän av ordning.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Okej, då ger jag mig ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Bästa popmusiken gjorde på 60-talet?????!!!! :blink:  :wacko:......skrattretande om man frågar mig. Den mesta musiken som gjordes på 60-talet tycker jag är väldigt banal och innehållslös både text och musikmässigt, med några få undantag förstås. Däremot så såddes fröet till den musik som sedan utvecklats och fortfarande utvecklas. 60-70-talets experiment lusta att vilja tänja på gränserna har ju lixom fortsatt och fortsatt.....det är ju därför vi ser så många subgenres inom t.ex metal och elektromusik (som någon undrade över tidigare). Det är ju just den här viljan att experimentera, tänja gränser, implementera nya element i redan beprövade saker som ger dessa olika subgenres.

60-talet startade något fint....men det var bara stapplande babysteg.....och långt ifrån bra. Vi har väl idag kommit upp till tidig tonår kanske och har långt kvar till mogen och vuxen ålder.......metaforiskt talat då alltså.

Så kontentan av detta är att den mesta 60-tals musiken är skit med några undantag.

Och med detta sagt så vill jag säga att jag älskar 60-tals musik i alla former.....men det handlar nog mycket om nostalgi, då min pappa växte upp på 60-talet och som musiker har han ju gett mig denna musik-era i ren vällingform.

Så var det sagt, så var det menat!!!


Micke
« Senast ändrad: 05.05.2010, 15:00:03 by jonnerstone »


Utloggad kruSHka69

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Så kontentan av detta är att den mesta 60-tals musiken är skit med några undantag.

Och med detta sagt så vill jag säga att jag älskar 60-tals musik i alla former.

:)
http://www.facebook.com/pages/Hatbrott/144491142236692


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bra poäng där Krushka, sammanhanget är allt ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Jag har på senare tid lyssnat på hundratals indieband där åldern ligger väl på ca 25 och av 90% hör jag influenser från 60-talet.
Lustigt va?
Vad gäller jonnerstones märkliga påpekande att det mesta under 60-talet är banalt (texter kan jag hålla med om) är ju verkligen underligt. Undrar vad herr j har lyssnat på egentligen? Svensk popmusik på 60-talet? för den är väl inte så mycket att hurra för?
What about: The Zombies, The Beatles (ja dom tillhör nog de få undantagen), Small Faces, The Who, Beach Boys, The Kinks, The Animals, Procul Harum, The Byrds, Simon & Garfunkel, The Mamas & The Papas, The Doors, för inte att tala om alla Motown låtarna med The Supremes, Four Tops osv
listan kan bli lång min herre... Snacka om snacka skit!
Tror inte att t.ex Springsteen skulle säga att det mesta på 60-talet var skit, men han är kanske också skit?...


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
What about: The Zombies, The Beatles (ja dom tillhör nog de få undantagen), Small Faces, The Who, Beach Boys, The Kinks, The Animals, Procul Harum, The Byrds, Simon & Garfunkel, The Mamas & The Papas, The Doors, för inte att tala om alla Motown låtarna med The Supremes, Four Tops osv

Gäääsp. (Beatles och Doors är lite bra)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
What about: The Zombies, The Beatles (ja dom tillhör nog de få undantagen), Small Faces, The Who, Beach Boys, The Kinks, The Animals, Procul Harum, The Byrds, Simon & Garfunkel, The Mamas & The Papas, The Doors, för inte att tala om alla Motown låtarna med The Supremes, Four Tops osv

Gäääsp. (Beatles och Doors är lite bra)

Ok jag jag stryka The Mamas & The Papas men vill lägga till Lovin´ Spoonful och the Rascals


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
What about: The Zombies, The Beatles (ja dom tillhör nog de få undantagen), Small Faces, The Who, Beach Boys, The Kinks, The Animals, Procul Harum, The Byrds, Simon & Garfunkel, The Mamas & The Papas, The Doors, för inte att tala om alla Motown låtarna med The Supremes, Four Tops osv

Gäääsp. (Beatles och Doors är lite bra)

Ok jag jag stryka The Mamas & The Papas men vill lägga till Lovin´ Spoonful och the Rascals

Äsch. Ta med Sly Stone, Deep purple och Led zeppelin istället  :lol:


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
What about: The Zombies, The Beatles (ja dom tillhör nog de få undantagen), Small Faces, The Who, Beach Boys, The Kinks, The Animals, Procul Harum, The Byrds, Simon & Garfunkel, The Mamas & The Papas, The Doors, för inte att tala om alla Motown låtarna med The Supremes, Four Tops osv

Gäääsp. (Beatles och Doors är lite bra)

Ok jag jag stryka The Mamas & The Papas men vill lägga till Lovin´ Spoonful och the Rascals

Äsch. Ta med Sly Stone, Deep purple och Led zeppelin istället  :lol:

Visst men är det inte 70-tal?

Sly Stone kanske platsar, James Brown också. Svart musik glöms ofta när man snackar 60-tal.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
jag var bättre förr räknas det
att leva är att dö


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
What about: The Zombies, The Beatles (ja dom tillhör nog de få undantagen), Small Faces, The Who, Beach Boys, The Kinks, The Animals, Procul Harum, The Byrds, Simon & Garfunkel, The Mamas & The Papas, The Doors, för inte att tala om alla Motown låtarna med The Supremes, Four Tops osv

Gäääsp. (Beatles och Doors är lite bra)

Ok jag jag stryka The Mamas & The Papas men vill lägga till Lovin´ Spoonful och the Rascals

Äsch. Ta med Sly Stone, Deep purple och Led zeppelin istället  :lol:

Visst men är det inte 70-tal?

Sly Stone kanske platsar, James Brown också. Svart musik glöms ofta när man snackar 60-tal.
What about: The Zombies, The Beatles (ja dom tillhör nog de få undantagen), Small Faces, The Who, Beach Boys, The Kinks, The Animals, Procul Harum, The Byrds, Simon & Garfunkel, The Mamas & The Papas, The Doors, för inte att tala om alla Motown låtarna med The Supremes, Four Tops osv

Gäääsp. (Beatles och Doors är lite bra)

Ok jag jag stryka The Mamas & The Papas men vill lägga till Lovin´ Spoonful och the Rascals

Äsch. Ta med Sly Stone, Deep purple och Led zeppelin istället  :lol:

Visst men är det inte 70-tal?

Sly Stone kanske platsar, James Brown också. Svart musik glöms ofta när man snackar 60-tal.

Dom bildades 1968 både Purple och Zeppelin och släppte plattor då.