Kontrollrummet

Neumann mikrofoner - någon som testat?

gäst · 37 · 12845

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
Har sett att Neumann TLM 103 inkl shockmount säljs för 8995 just nu!
Är det någon som testat den nyare TLM102 (ca 5795) och jämfört dessa och
kan säga om 103:an är värd sitt pris eller om 102:an är mer prisvärd?


Utloggad Steamman

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Vad ska du ha micken till?Det finns mickar för 3000:kr som gör jobbet.
Jag her skälv 2 gammla rör Neumann som låter svin bra men i dag kostar dom för mycket...


asti

  • Gäst
Vad ska du ha micken till?Det finns mickar för 3000:kr som gör jobbet.
Jag her skälv 2 gammla rör Neumann som låter svin bra men i dag kostar dom för mycket...
Den är tänkt att användas för sång och akustisk gitarr. Nu har jag en Röde NT2A, men vet inte om det är värt pengarna att byta till en TLM102 eller 103.
För inspelning av akustisk gitarr verkar väl annars AKG414 vara bland det bästa, men det är väl ingen bra sångmick...?
Helst ska det vara en mick som är riktigt bra för båda ändamålen. Är nog inte beredd att lägga ut för 2 mickar.




Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Vad ska du ha micken till?Det finns mickar för 3000:kr som gör jobbet.
Jag her skälv 2 gammla rör Neumann som låter svin bra men i dag kostar dom för mycket...
Den är tänkt att användas för sång och akustisk gitarr. Nu har jag en Röde NT2A, men vet inte om det är värt pengarna att byta till en TLM102 eller 103.
För inspelning av akustisk gitarr verkar väl annars AKG414 vara bland det bästa, men det är väl ingen bra sångmick...?
Helst ska det vara en mick som är riktigt bra för båda ändamålen. Är nog inte beredd att lägga ut för 2 mickar.

Varför skulle 414 inte vara bra till sång?
Det är en mångsidig mick som funkar bra på massor av saker.
Betydligt mer mångsidig än 103an som bara har en riktningskaraktäristik och är utan pad och basfilter.
Det finns ingen mick som är helt fantastisk på akustisk gitarr, som skulle vara rent av dålig på sång, utom möjligen en mick som sitter fastmonterad inuti gitarren :)


asti

  • Gäst
Vad ska du ha micken till?Det finns mickar för 3000:kr som gör jobbet.
Jag her skälv 2 gammla rör Neumann som låter svin bra men i dag kostar dom för mycket...
Den är tänkt att användas för sång och akustisk gitarr. Nu har jag en Röde NT2A, men vet inte om det är värt pengarna att byta till en TLM102 eller 103.
För inspelning av akustisk gitarr verkar väl annars AKG414 vara bland det bästa, men det är väl ingen bra sångmick...?
Helst ska det vara en mick som är riktigt bra för båda ändamålen. Är nog inte beredd att lägga ut för 2 mickar.
Varför skulle 414 inte vara bra till sång?
Det är en mångsidig mick som funkar bra på massor av saker.
Betydligt mer mångsidig än 103an som bara har en riktningskaraktäristik och är utan pad och basfilter.
Det finns ingen mick som är helt fantastisk på akustisk gitarr, som skulle vara rent av dålig på sång, utom möjligen en mick som sitter fastmonterad inuti gitarren :)
Nej, det var mer en fråga. Jag har ingen egen erfarenhet av AKG414, men har hört att den ska vara bra till akustisk gitarr.
Det är just den här typen av synpunkter jag är ute efter! Kan man hitta en mick som är riktigt bra på båda delarna så är det ju kanon!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jag skaffade en Neumann TLM102 ganska nyligen, jag kör den genom en Audient Mico preamp. Har i ett antal år haft två st NT2-A som mina bästa mickar. När jag kopplat in Neumannen tog det inte lång stund att konstatera en mkt stor kvalitetsskillnad, jag kan köra två mickar samtidigt då Micon är en stereopreamp. Den ger helt enkelt superljud på både sång och ak gitarr, plus allt annat.
Den är dock ganska känslig om man stampar i golvet, jag har ingen speciell shockmount till den, brukar använda en shockmount från en NT1-A till den. Det finns en shockmount som inte Neumann tillverkar många rekomenderar kommer inte ihåg vad den heter. Om man inte härjar som fan när man gör pålägg är det inga problem. Sjunger man lite snett in i den och har lite kontroll på rösten behöver man inget puffskydd heller.
http://www.thomann.de/se/search_dir.html?sid=7f7e9df3c0b8e76961b3bd3132edcc73&xsid=7f7e9df3c0b8e76961b3bd3132edcc73&sw=tlm102&x=0&y=0
Jag är bra nog fattig men bytte in en massa gammalt rat på musikbörsen så jag fick min mick den vägen. Skickade även efter en mickscreen från Thomann
http://www.thomann.de/se/the_tbone_micscreen.htm
Med Micon, Neumannen plus micscreenen får jag ett ruggigt proffsigt ljud fast jag inte har en riktig studiolokal.
Kan berätta att jag fått ett rent enormt bra akustgitarrljud med Neumannen ganska nära ljudhålet ihop med två st NT1-A som stereoupptagare. Jag har två av både NT2-A och Nt1-A, och den billigare NT1-A tycker jag är bäst av de två på ak gitarr.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


asti

  • Gäst
OK, så du är alltså nöjd med 102:an. Vet ju inte hur mycket din Audient preamp sedan påverkar ljudet.
Själv har jag en Focusrite Trakkmaster preamp, som ansågs bra när jag köpte den för 3-4 år sedan.
Nu har jag fått tips om en annan bra mikrofon, Audio Technica 4033a, som enligt Ydderf ska vara väldigt bra.
Den ligger i samma prisklass som 102:an, så den kan vara ett intressant alternativ.
Har ingen micscreen ännu, så det borde jag nog skaffa till att börja med.
Tack för värdefull feedback!


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Har hört att det inte alls är säkert att en erkänt bra preamp passar ihop med en erkänt bra mick. Det är vissa kombinationer som kan ge guldljud. Att med enbart en monopreamp jämföra olika mickar tycker jag är svårt. Även ganska billiga mickar låter ju bra idag. Men kan man sätta upp två olika bredvid varandra och köra genom en stereopreamp hör man lätt skillnaden på en TLM102 och en NT2-A.
Har man ingen stereopreamp, utan hellre vill satsa på en bra monodito så kanske man som kompletterande micktest koppla upp två, eller tre olika mickar i en enklare livemixer och lyssna i hörlursuttaget. Det säger ju inte allt om ljudet, men en viss jämförelse mellan mickarna ger det ju.
Nåt annat att tänka på när det gäller mickar är att man är ju inte tvingad att lyssna/använda dem med all eq på noll. Det kan ju vara så att en mick som behöver ett litet eq-lyft i diskanten i slutändan låter bättre än den mick som inte behöver eq alls. Eller tvärtom, om man skär lite topp på en mick med sk kinadiskant så kanske man kan få den att låta riktigt "tyskt" och varmt.
Om man ska investera i en ny mick till sånginspelning är det bra ta en inspelning av instrumenten utan sång, typ en låt man är väldigt van att sjunga, ta med kompet på cd till musikaffären, ta med egna favo lurar, och sen provsjunga genom en hyfsat bra mixer samtidigt som kompet spelar, och gärna med lite reverb osv på sångljudet. Först då kan man göra sig en uppfattning om hur helheten kommer att låta.
Den dan jag hittar 5000 kr på backen skickar jag omedelbart efter ännu en Neumann TLM102. En blöt dröm för en amatörstudiofreak.
Joachime på Studioforum skrev en recension av den för nån studiotidning, hittar tyvärr inte den, men den finns via länk nånstans på studioforum.
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Audient-preampen är väldigt bra och transparent (om man inte använder HMX-funktionen), så den fungerar bra ihop med alla mickar. Det är färgande preampar som man riskerar att få dåliga mick+preamp kombinationer med, eftersom mickens och preampens respektive färgningar helt eller delvis kan motverka eller samverka och skapa ett helt annat resultat än det man önskar.
En mer transparent preamp är lättare att jobba med, eftersom den låter mickens färgning vara det tongivande.

Med det säger jag inte att en färgande preamp är sämre på något sätt, utan bara att den kan kräva mer testande innan man hittar den perfekta kombinationen av mick+preamp. När man hittar rätt kombination, så kan resultatet rentav bli ännu bättre än det hade blivit med en transparent preamp.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


asti

  • Gäst
Använder en Focusrite Trakkmaster Pro som preamp till min Röde NT2-A nu.
Har ingen aning om det är en bra kombination eller om preampen färgar ljudet.
Det är ju inte så enkelt att testa en mängd kombinationer och säkert inte helt lätt att
spela in sin egen sång i musikaffären, men idén är god!  :)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Har sett att Neumann TLM 103 inkl shockmount säljs för 8995 just nu!
Är det någon som testat den nyare TLM102 (ca 5795) och jämfört dessa och
kan säga om 103:an är värd sitt pris eller om 102:an är mer prisvärd?
Här finns en 103 till priset av en 102. Typ.
http://www.blocket.se/blekinge/Neuman_TLM_103_Nyskick_28413045.htm?ca=5&w=3
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad tsmalmbe

Observera att annonsen säljer en 103: i trälåda, det betyder att shockmounten inte ingår. Det gör inte mikrofonen dåligare, menfastsättningen som kommer med dämpar inga vibrationer, den är mycket rudimentär. Själv fann jag en 103:a för ännu billigare peng, utan shockmount, men då visste jag att jag hade en Rycote till mitt förfogande.

En bra shockmount kostar bra pengar, 103:ans egna närmare 100€ och en Rycote likaså.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Observera att annonsen säljer en 103: i trälåda, det betyder att shockmounten inte ingår. Det gör inte mikrofonen dåligare, menfastsättningen som kommer med dämpar inga vibrationer, den är mycket rudimentär. Själv fann jag en 103:a för ännu billigare peng, utan shockmount, men då visste jag att jag hade en Rycote till mitt förfogande.

En bra shockmount kostar bra pengar, 103:ans egna närmare 100€ och en Rycote likaså.


Rycote, är det den man föreslagit även till TLM 102?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad tsmalmbe

Visst, kolla här:

http://www.soundonsound.com/sos/mar10/articles/rycoteinvisionusm.htm
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Visst, kolla här:

http://www.soundonsound.com/sos/mar10/articles/rycoteinvisionusm.htm
När jag bara sjunger hemma funkar 102an bra med en NT1-A shockmount, eller helt utan om jag inte stampar takten som Hound Dog Taylor. Men som oh över trummor kanske det funkar dåligt utan en rycote? Var finns de till hyfsat pris?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad tsmalmbe

Man får en gratis ifall man beställer Sound On Sound 2 år....
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Jag är väldigt nöjd med mitt sångsystem nu.

En Rörmick sEelectronics 5600 MKii som går in i en Summit Audio 2BA-221.
Det är totalt ett kit som kostar kanske 12.000:- och genererar riktigt skön topp och riktigt bra värme!


Fast det e klart, en Neumann U67 eller 87 är ju en klass för sig enligt mig, men då kostar bara micken dubbelt upp!
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag är väldigt nöjd med mitt sångsystem nu.

En Rörmick sEelectronics 5600 MKii som går in i en Summit Audio 2BA-221.
Det är totalt ett kit som kostar kanske 12.000:- och genererar riktigt skön topp och riktigt bra värme!


Fast det e klart, en Neumann U67 eller 87 är ju en klass för sig enligt mig, men då kostar bara micken dubbelt upp!
Ja - men det är ändå inte säkert att U67 eller U87 låter lika bra som din z5600. Det beror ju på vem som sjunger om micken passar bra eller inte - och det också är därför det är bra att ha några olika mickar att välja bland. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Kom på att jag redan gjort en testinspelning med min TLM 102, la ut den här:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=21410
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


asti

  • Gäst
Kom på att jag redan gjort en testinspelning med min TLM 102, la ut den här:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=21410


Det låter ju inte så tokigt! Speciellt gitarrljudet är fint!
Låten i sig skulle förstärkas av en cello, tror jag.....
/Asti


Utloggad Bass

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 154
    • Visa profil
Citera
För inspelning av akustisk gitarr verkar väl annars AKG414 vara bland det bästa, men det är väl ingen bra sångmick...?

Jag hade en C414 XLII och provade både på sång och gitarr.. hatade den..
Har inte lyssnat på TLM103 el 102 men du kanske kan låna hem dom och bestämma dig för en sen?


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Personligen tycker jag både Brauner och Telefunken gör trevligare mickar än Neumann. :)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Numera är egentligen Microtech Gefell mer Neumann, än Neumann själva (som numera ägs av Sennheiser...).
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Numera är egentligen Microtech Gefell mer Neumann, än Neumann själva (som numera ägs av Sennheiser...).

Den här micken ska jag köpa senare.

http://www.audiodog.se/audiodog_products_show.asp?product_id=1784



Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Numera är egentligen Microtech Gefell mer Neumann, än Neumann själva (som numera ägs av Sennheiser...).
Beror på hur man ser. Ägarförhållanden, ja. Produktionstekniker, delvis.
Sound, hmm... Hittills har jag gillat alla Gefellmickar jag använt, men jag tycker inte att de har så mycket gemensamt med äldre Neumann. Då finns det andra tillverkare som t ex Flea Microphones som lägger ned stor möda på att låta och se ut som klassiska modeller.
Arbetar på XLN Audio


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Numera är egentligen Microtech Gefell mer Neumann, än Neumann själva (som numera ägs av Sennheiser...).
Beror på hur man ser. Ägarförhållanden, ja. Produktionstekniker, delvis.
Sound, hmm... Hittills har jag gillat alla Gefellmickar jag använt, men jag tycker inte att de har så mycket gemensamt med äldre Neumann. Då finns det andra tillverkare som t ex Flea Microphones som lägger ned stor möda på att låta och se ut som klassiska modeller.

Hur står sig Flea 47 jämfört med den nyproducerade Telefunken U47? Den sistnämnda kostar ju det dubbla.


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Numera är egentligen Microtech Gefell mer Neumann, än Neumann själva (som numera ägs av Sennheiser...).

Den här micken ska jag köpa senare.

http://www.audiodog.se/audiodog_products_show.asp?product_id=1784


Tie tusen kronor kilot! Klädd i börs som få!
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jättenöjd med min NEUMANN TLM103! Köpte den utan den "berömda" trälådan och  funkar skitbra utan den. Spindelupphängningen följde ju med även med pafflådann så jag är jättenöjd!

Som följande ämne kunde vi ju diskutera soundet, men av allt att döma så är denna idé inte väldigt understödd för tillfället....  ;)

Smak o tycke
är ett sånt stycke,
inte lönt att bråka med
envar är sin egen smed
Köp dina egna verktyg,
köp dom fast  i smyg!
Om du sen själv e nöjd
håll dig vid din apparat förtöjd!

Pris och användbarhet blir det fina
som kan ge en sanningslina.
Hur som helst så är det du
som ska pröjsa för mickar sju!

h.    johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Jättenöjd med min NEUMANN TLM103! Köpte den utan den "berömda" trälådan och  funkar skitbra utan den. Spindelupphängningen följde ju med även med pafflådann så jag är jättenöjd!

Som följande ämne kunde vi ju diskutera soundet, men av allt att döma så är denna idé inte väldigt understödd för tillfället....  ;)

Smak o tycke
är ett sånt stycke,
inte lönt att bråka med
envar är sin egen smed
Köp dina egna verktyg,
köp dom fast  i smyg!
Om du sen själv e nöjd
håll dig vid din apparat förtöjd!

Pris och användbarhet blir det fina
som kan ge en sanningslina.
Hur som helst så är det du
som ska pröjsa för mickar sju!

h.    johan
Haha, kul att kommentera Neumannar på rim. Men varför är det antal mickar man ska pröjsa för just sju?
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Numera är egentligen Microtech Gefell mer Neumann, än Neumann själva (som numera ägs av Sennheiser...).
Beror på hur man ser. Ägarförhållanden, ja. Produktionstekniker, delvis.
Sound, hmm... Hittills har jag gillat alla Gefellmickar jag använt, men jag tycker inte att de har så mycket gemensamt med äldre Neumann. Då finns det andra tillverkare som t ex Flea Microphones som lägger ned stor möda på att låta och se ut som klassiska modeller.

Hur står sig Flea 47 jämfört med den nyproducerade Telefunken U47? Den sistnämnda kostar ju det dubbla.
Hittade lite tester på gearslutz om nya telefunken elam251 vs vintage elam251. Riktigt bedrövligt måste jag säga. Jag hade förväntat mig att man inte skulle kunna skilja på dem. Men telefunken kopiorna var inte bättre än andra wanabees. Hur U47 kopiorna är vet jag inte, men den borde vara lättare att kopiera.


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Det finns många skitsnackare på Gearslutz så man får ta saker med en nypa salt.

Här kan du läsa om ett omdöme som är mer trovärdigt.

http://mixguides.com/microphones/reviews/audio_telefunken_ela_october/


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Det finns många skitsnackare på Gearslutz så man får ta saker med en nypa salt.

Här kan du läsa om ett omdöme som är mer trovärdigt.

http://mixguides.com/microphones/reviews/audio_telefunken_ela_october/
Snack? Det var inspelningar där man själv får avgöra.  Tror mer på mina öron
än artiklar i mix. Förvisso så kan inspelningen vara fake, men telefunken usa har folk på
gearslutz som inte har valt att kommentera.


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil