Forum > Färdiga produktioner
Rattlesnake - Jig to Daddy
Dividend:
Googlade lite på mitt favoritsökord "algorithm". Hittade en fin sida.
"The important reverb parameters generally placed under user control are: early reflection pattern, pre-delay time, overall decay time and high-frequency damping. "
4 inputs alltså. Hittade en algoritm också :lol: men sådana verkar bli väldigt komplexa och processorkrävande för att kunna låta realistiska, vilket inte förvånar i och för sig. Men trodde moderna datorer klarade det..
Skall kolla på impulsreverb också/SIR.
Det jag vill ha sagt med detta är, om man kan höra (träna upp att höra) dessa fyra indata med hörseln??? :) Eller får man prova sig fram?? (liksom pre-delay på 20ms borde ju vara omöjligt??)
Eller indata skall tolkas inte som variabler av ett "reellt" rum (konsertsalen i ewql), utan mer som nåt algoritmen "behöver", och alla algoritmer (reverb) låter olika?
Jag menar din metod är ju säkert bra, men det klagas på olika rum för ingående instrument på dina två senast låtar (där du blandar).
Tänkte köpa solo-cello från vienna snart. Trist då om cellon får spela i annan sal än sina kompisar :)
Tillägg: Impulsreverb verkar vara ett "dåligt" val när man blandar, eftersom det inte går att justera särskilt mycket?
cykeln:
snyggt när flöjten kommer in - påminner lite om Ramels The birth of the gammaldans
och utvecklingen av denna
fin övergång till nästa tema
och sen flöjttemat igen som avslutning
Bra komposition, med fina övergångar mellan teman och utveckling av dessa
snygga ljud till det mesta
Bra!
MikaelEdebro:
Snyggt som fan låter det. Jag är helt nollställd när det kommer till orkestermusik så jag kan tyvärr inte ge någon konstruktiv kritk, utan jag imponeras bara folk som kan detta med stråkarrangemang och dylikt! Själv nöjer jag mig med mellotron-stråkar! :P
Tokai:
Får lite lustiga associationer till barndomens gamla TV-serier, typ Alfred Hitchcock, Översta Flacks bravader, vilket är coolt tycker jag men förmodligen inte tanken.
Bra variationer och instrumentering. Bra ljud
Rattlesnake:
Cykeln
Tack för lyssning och bump. Birth of the gammaldans är en pricksäker analys, jag har alltid älskat melodin där i början, har säkert använt samma skala. Tycker den låten är så klockren i hela konceptet, han redovisar alla unika och vemodiga beståndsdelar som svensk folkmusik kan bestå av, rör ihop dem i en gryta och resultatet blir... buskschottis! Hur kunde det gå så illa? Bosse Larsson och hans "nygammalt" har förstört fler generationer än Staffan Westerberg!
Även denna låt ska fixas till lite, känner mig inte nöjd med alla ljud och tempoväxlingarna.
MikaelEdebro
Hej, kul att du lyssnar och kommenterar fast det kanske inte är den musik du lyssnar till i vanliga fall. :) Mellotronstråkar har sin plats, absolut, fast kanske inte om man skall försöka emulera en orkester. Jag "kan" inte arrangera stråkar, är bara glad amatör ifrån popgenren som fastnade för klassiskt och filmmusik för ett par år sedan. Kör allt på gehör, spelar stämmorna en och en på keyboard tills det låter bra, och finjusterar MIDI-spåren efteråt.
Tokai
HItchcocksignaturen minns man ju med siluetten. Överste Flack kommer jag inte ihåg. Nä, inte tanken alls att det skall låta som den genren, men har inget emot att bli jämförd med det. :) Tack för lyssning.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[*] Föregående sida