Kontrollrummet

Rattle/Marr/HMike/Åsa - Daybreak at Kinsale

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Tack Divi!
Marr funkar helt klart bättre nu ja, det måste sägas, även om jag inte hängde upp mig på det i v1. Kan säga att jag aldrig ens lyssnat på texten så noga, kanske lägga in i trådhuvudet. HMs bit låter pampig, men inte så mycket förändringar där. Sjunger du också rattlesnake?

Jag tyckte också att det lät helt OK om Marrs första pålägg, men det andra lyfter. Det är ju den stora fördelen med att få in andras synpunkter och försöka beta av alla - man hör och stör sig på helt enkelt olika saker. Och som kombinerad  kompositör/producent/artist är man oftast för insyltad och döv för hur det egentligen låter.

Jag har en överstämma på del två, HM sjunger också stämmor där så det kanske inte är lätt att identifiera den.

Ok, lyssnar nu på v2 igen. Känns lika bra som tidigare. Den får gå här medans jag funderar och skriver. Detta mindre mästerverk måste bumpas ju! ;)

Marr funkar helt klart bättre nu ja, det måste sägas, även om jag inte hängde upp mig på det i v1. Kan säga att jag aldrig ens lyssnat på texten så noga, kanske lägga in i trådhuvudet. HMs bit låter pampig, men inte så mycket förändringar där. Sjunger du också rattlesnake?

 Kanske ringa närmsta symfoniker?

Ja, hur fanken får man kontakt med sin närmsta symfoniker? Är det som att ringa Försäkringskassan, tro?  ;) Finns det Swartlingar i den klassiska branschen också, som man kan skicka demos till? Ja, visst svindlar tanken, bara att få höra någon annan framföra ens musik är ju en kick.

Vidhåller att sektioner låter bättre i digitala sammanhang än soloinstrument, i kompositionsfasen. Men garritan lyckas ändå bra!

Jag håller inte riktigt med. Jag kan inte göra helt realistiska stråkpartier med solosamplade instrument, men det hade inte blivit bättre med sektioner. Kanske inte sämre heller, men i ljudidealet jag hade i detta stycke är enstaka violiner, och inte ensembler om 8 -12 violiner. Eller för att översätta till vokalmusik, jag ville ha några solister som sjunger stämmor och inte en kör.

Jag tror att det är full möjligt att göra så realistiska midiarr att inte någon kan höra skillnaden mot äkta vara, men då krävs dels en bättre ljudmotor och framför allt någon som kan midiprogrammering, orkestrering och arrangering bättre än jag. Och vill man ha stråkmattor så skulle gissa att det bästa resultatet nås med att bygga upp sina sektioner själv än att använda hela samplade sektioner. En stråksektions medlemmar spelar ju inte med exakt samma intonering, timing och styrka varje gång. En sampling är ju bara ett snapshot av verkligheten just då.

Men även solovioliner har man hört exempel på som är riktigt bra.Som det här t ex:
http://www.synful.com/Sounds/Synful_Plays_Beethoven_Quartet.mp3

Sedan tror jag också att spelade fraser mha keyboard nog låter bättre än programmerade över lag. Om man är duktig på att spela vill säga. I mitt fall kanske det skulle vara bättre att använda en midigitarr.



Stort tack för åter-lyssningen, analysen och bumpen!  :)

DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag håller inte riktigt med. Jag kan inte göra helt realistiska stråkpartier med solosamplade instrument, men det hade inte blivit bättre med sektioner. Kanske inte sämre heller, men i ljudidealet jag hade i detta stycke är enstaka violiner, och inte ensembler om 8 -12 violiner. Eller för att översätta till vokalmusik, jag ville ha några solister som sjunger stämmor och inte en kör.

Ja, det är ju inget alternativ för dig här, som jag skrev tidigare. Vad jag menar är... att en mängd  instrument av samma typ tillsammans, som spelar samma not (inspelad), är mindre "dynamisk" över tid och låter mer naturtroget än ett instrument som spelar en not. Som regel ;) Finns naturligtvis undantag, om man t ex jämför gamla Edirol med Garritans soloviolin. Garritan har kommmit långt.

Och som exempel på detta framför jag att naturtrogna körer funnits som pluggar länge. Medans en sångsolist som plugg låter artificiell fortfarande.


(EDit: fick ändra pga syftningsfel)
« Senast ändrad: 09.09.2008, 11:00:05 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag tog och lät den här gå ett par gånger igen och kan väl lika gärna skriva nåt. Jag lyssnar inte mycket på barock, mest på Händel just nu och Purcell har jag nästan glömt hur han lät..

Det finns en del saker som tyder på att det inte är musik som skapats på barocken vad gäller kompositionen, ingen flerstämmighet av det slag som är inbördes olika vad gäller rytmik, och så vissa typer av strukturer som är jättevanliga hos de flesta av de kända, vivaldi, händel, bach och purcell då.

MEn det är inte precis nödvändigt heller. Mest jag som förväntar mig sånt när det låter barock. :) Hade det varit musikal hade det varit annan sak..

Vad som verkligen är snyggt här, är slutet och filandet med biblioteket. Gick du igenom hela "ryska" kursen (Rachmaninov-stycke?) på Garritan forumet? ;)

(edit: kom på det att den kursen väl var i orkestrering, och inte mixning? Blandar nog ihop dem  :blink: .)

Det låter väldigt bra, och hade nog lurat vilken casual listener som helst :)

Jo, melodierna är trevliga också..
« Senast ändrad: 21.04.2010, 18:23:18 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Haha, underbart!
sköna körer, grymt arrangemang både musikaliskt och på det personliga planet! :rolleyes:


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Oj, den här gamla trasan. Kul att den uppskattas! Det står på min lista att göra en uppdatering, sånginsatserna är ju så bra att det är värt det.


Vad som verkligen är snyggt här, är slutet och filandet med biblioteket. Gick du igenom hela "ryska" kursen (Rachmaninov-stycke?) på Garritan forumet? ;)

(edit: kom på det att den kursen väl var i orkestrering, och inte mixning? Blandar nog ihop dem  :blink: .)


Jo, jag har nog gjort det, men jag tror inte något av det som står där kom till användning här. Vill minnas att den mest handlar om vilka instrument man kan blanda med varandra och hur de olika registren på instrumenten låter och typiska användningsområden. Inget om komposition eller stämföring, förutom att man kan lyssna på olika exempel ur författarens verk (Rimsky-Korsakov).

Jag tar ner låten för översyn. Nästa version blir bättre, det kan jag lova redan nu.  :)

Haha, underbart!
sköna körer, grymt arrangemang både musikaliskt och på det personliga planet! :rolleyes:
Tack, kul att du vill lyssna!  :)
DON'T PANIC