Kontrollrummet

Clavinova - Hommage to Palle (fd Palle Polare)

gäst · 19 · 1823

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

clavinova

  • Gäst
Upptäckte den danska jazztrumpetaren Palle Mikkelborg först igår men vilken musiker! Sträcklyssnade på hans album "Anything but Grey" och fick inspiration till den milda grad så jag satte ihop något slags flummigt hommage till honom. Och snälla, instrumenten är samplade och låter midi....


http://www.box.net/shared/mx36csqs9s


Ny version 24/4-10

http://www.box.net/shared/83959qt9yv

Ny version 27/4-10

http://www.box.net/shared/l9heovj0k9
« Senast ändrad: 27.04.2010, 22:48:16 by clavinova »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej!
Har nu lyssnat två gånger och jag tycker att det låter bra rakt igenom.
Visst lite midi e de, men det gör inte mig så mycket. Några saker dock - tycker
att syntljudet är lite för högt i relation till saxen och att klockorna på slutet kanske
kan spela lite andra toner än att bara följa saxen (men det e ju bara min smak :)).

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


clavinova

  • Gäst
Hej!
Har nu lyssnat två gånger och jag tycker att det låter bra rakt igenom.
Visst lite midi e de, men det gör inte mig så mycket. Några saker dock - tycker
att syntljudet är lite för högt i relation till saxen och att klockorna på slutet kanske
kan spela lite andra toner än att bara följa saxen (men det e ju bara min smak :)).

Ha det gott
Gurano

Tack Gurano!
Håller med dig om relationen synt/sax, men lät det vara, bör ses över. Xylophonen på slutet spelar samma toner av ren "lathet". Ville ha lite kompletterande ljud och då blev det alt-dra som gällde. Nöjd dock med tanke på de 32 minuter som jag tillbringade med skapandet... Det ska ju vara lite freebasing och så blev det. Möjligen att pianot/harpan kommer tillbaka i någon form.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har lyssnat en del på original-Palle på lunchen och kände att tai-chi rörelser var lockande.

Ja det här stycket var väl helt OK. Tyvärr är det lite svårt att dra paralleller till ett fantastiskt trumpetspel men å andra sidan var det inte heller meningen. Palle med trumpeten har inspirerat, det är huvudsaken. Don Cherry har inspirerat mig på liknande sätt, med sin trumpet. Det är kul att andras musik inspirerar. Dragspelet kom fram häromdagen...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


clavinova

  • Gäst
Tack MaxB!
Att en trumpet från Kontakt 4 på något sätt skulle liknande hans "gyllene horn" är otänkbart. Däremot går nog stämningen att återskapa till en viss del, vilket är också det som jag har försökt göra här.



Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Är det Mika som Palle spelar med, på plattan du rekommenderade?
Låter så...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Det här gillar jag skarpt! Underbara klanger och jättebra spelat!
Gillar särskilt partiet där saxen och "klockorna" spelar unisont!
Saxen kanske kunde innehållit lite mer "glidande" toner, men misstänker att det är svårt att få till perfekt.
Håller med Gurano om att synthen är lite hög i förhållande till övrigt.....
Vad använder du för pluggar?


clavinova

  • Gäst
MaxB: På Anything But Grey? Tror inte det, då den är inspelad "pre-Mika", 1992.

Asti, tackar! Denna är gjord med Kontakt4 som står för allt utom padsen som är från Omnisphere. Då saxljudet är lite PVC-aktigt har jag nog i min konstnärliga ambition försökt dölja det med paden. Ingenting som inte går att åtgärda. Eventuellt får jag tillgång till en livespelad äkta saxofon som ersätter den samplade, återkommer om det.
« Senast ändrad: 23.04.2010, 14:26:13 by clavinova »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Detta var väldigt fint... Gör mer jazz :)


Har bara lyssnat en gång, medans jag gjorde annat (lyssnar igen senare), men hörde en fras på solot som var riktigt bra, och skulle vilja höra den igen - senare - och kanske ändrad något? (Jag hade gjort så själv, men det kanske är bortom hur du tänkt dig.)
 Fast det kanske är mer som de tänker i klassisk musik, och inte jazz? (Jo så gör iaf Miles Davis :unsure: har jag starkt för mig och hans solon gillar jag :)


Solot är hursomhelt riktigt bra, och ljudbild osv är helt okej. Midi vet jag inte, låter som synthar som spelar :)
Riktig saxofon här skulle passa riktigt bra och det ser jag framemot om det sker :)


/Per


https://soundcloud.com/user7789882


clavinova

  • Gäst
Tack Dividend!
Kul att du gillar och ser utvecklingsmöjligheter i detta. Saxen ber jag att få återkomma då den potentiella spelaren inte har återkommit än.

Ingen på forumet som spelar sax eller möjligen klarinett?


asti

  • Gäst
Tack Dividend!
Kul att du gillar och ser utvecklingsmöjligheter i detta. Saxen ber jag att få återkomma då den potentiella spelaren inte har återkommit än.

Ingen på forumet som spelar sax eller möjligen klarinett?

Jag brukar anspela på sex om det är till nå´n hjälp?  :rolleyes:


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Reflektioner: Vackert stycke. Sköna disharmonier. Filmmusik, nån slags vemodig, sorgsen historia kanske, som nån 70-talare, gryning i Gamla stan eller nåt.
Saxen låter inte riktig övertygande. Kanske en flöjt passat bättre, lättare att sampla.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Reflektioner: Vackert stycke. Sköna disharmonier. Filmmusik, nån slags vemodig, sorgsen historia kanske, som nån 70-talare, gryning i Gamla stan eller nåt.
Saxen låter inte riktig övertygande. Kanske en flöjt passat bättre, lättare att sampla.
Jag tycker saxen var klockren snyggt lirat - ett riktigt komplemativt stycke skön light jazz.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


clavinova

  • Gäst
Reflektioner: Vackert stycke. Sköna disharmonier. Filmmusik, nån slags vemodig, sorgsen historia kanske, som nån 70-talare, gryning i Gamla stan eller nåt.
Saxen låter inte riktig övertygande. Kanske en flöjt passat bättre, lättare att sampla.

Tack Tokai! Filmmusik från ett dimhöljt Gamla Stan, varför inte. Zoomningar över Slussen och strömmen. Kanske blir av, vem vet. Saxen är jag ändå nöjd med och jag är inte säker på att en flöjt skulle ha passat bättre. Riktig sax, definitivt.

Reflektioner: Vackert stycke. Sköna disharmonier. Filmmusik, nån slags vemodig, sorgsen historia kanske, som nån 70-talare, gryning i Gamla stan eller nåt.
Saxen låter inte riktig övertygande. Kanske en flöjt passat bättre, lättare att sampla.
Jag tycker saxen var klockren snyggt lirat - ett riktigt komplemativt stycke skön light jazz.

Tack Eko! Kul att du gillar!

När jag nu fick blodad tand av er feedback, gjorde jag en förlängd version, tenorsax och lite muterad trumpet för att krydda till det hela lite. Länk i första inlägget.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Vilket ursnyggt stycke musik du fått ihop, bland det bästa jag hört från dej, gillar starkt temat från 00:50 som låter så kontemplativt..en betraktelse av Stockholm by night kunde det vara...från 3:12 blir det riktigt häftigt..när synt och blås lirar ihop, lite jazzigt och spännande :wub:

Tungt.

/Marre
« Senast ändrad: 25.04.2010, 14:00:36 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Harpan i början är lite för torr i förhållande till pianot tycker jag.
Snygga harmisar.

Inledande trumpeten mycket bra!

Den mutade :blink: trumpeten låter rätt fult och hårt. Blir säkert bättre med ett ickehärmande ljud.

Bra ansats i saxen också, men jag tycker det stupar på soundet där också tyvärr. När det blir många toner och snabba passager funkar inte samplingen.

Fint spelat och skön stämning, men som sagt, sounden på mutad trumpet och sax tilltalar inte mig. Ett alternativ om du vill behålla trumpeten och saxen är att spela på ett sätt så dom inte "avslöjar" sig. Mer långa toner och inte så snabba övergångar samt att det måste till vibrato på ett naturligt sätt. (Som du gjorde med inledande trumpeten.)

Rhodessolot finfint.




clavinova

  • Gäst
Vilket ursnyggt stycke musik du fått ihop, bland det bästa jag hört från dej, gillar starkt temat från 00:50 som låter så kontemplativt..en betraktelse av Stockholm by night kunde det vara...från 3:12 blir det riktigt häftigt..när synt och blås lirar ihop, lite jazzigt och spännande :wub:

Tungt.

/Marre

Tack Marre för dina fina ord! Jag slickar i mig efter bästa förmåga!

Harpan i början är lite för torr i förhållande till pianot tycker jag.
Snygga harmisar.

Inledande trumpeten mycket bra!

Den mutade :blink: trumpeten låter rätt fult och hårt. Blir säkert bättre med ett ickehärmande ljud.

Bra ansats i saxen också, men jag tycker det stupar på soundet där också tyvärr. När det blir många toner och snabba passager funkar inte samplingen.

Fint spelat och skön stämning, men som sagt, sounden på mutad trumpet och sax tilltalar inte mig. Ett alternativ om du vill behålla trumpeten och saxen är att spela på ett sätt så dom inte "avslöjar" sig. Mer långa toner och inte så snabba övergångar samt att det måste till vibrato på ett naturligt sätt. (Som du gjorde med inledande trumpeten.)

Rhodessolot finfint.




Tack Wernborg! Bra feedback där, tackar än en gång!

Du har rätt om instrumenten och jag håller på att lägga om lite, just nu med blandat resultat. Då jag tycker att låten håller, skulle jag vilja lägga om den med riktigt blås men jag känner få trumpetare. Sax-killen väntar jag svar från, får se om han kan lägga lite äkta ljud istf för Kontakt.

Du satte lite fingret på den ömma punkten när det gäller samplingar då ett instrument är så mycket mer än ljud. Vet att det fanns ett ämne där någon frågade efter en slags "kokbok" för hur ett samplat instrument ska spelas för att det blir så naturtroget som möjligt men det verkar ha runnit ut i sanden.

Men som ovan skrivet, återkommer med nya versioner. Om jag får tag i spelare...


clavinova

  • Gäst
Ny version, möjligen den slutliga innan riktiga instrument spelas in.

http://www.box.net/shared/l9heovj0k9
« Senast ändrad: 27.04.2010, 23:04:50 by clavinova »