Kontrollrummet

Dubbelslag med samplade trummor?

gäst · 8 · 1756

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

clavinova

  • Gäst
Undrar bara hur ni löser problemet med dubbelslag, dvs slag med bägge stockarna på trummor? Kör både EZ, GA och Battery och känner att det är en knut som jag inte kunnat lösa. Inte så värst vanligt i den musik jag gör men det förekommer ju i "verkligheten" att man slår på samma trumma med bägge stockarna. (tror jag i varje fall). Kör ni två slag och flyttar isär dem på samplenivå?


freddy

  • Gäst
Undrar bara hur ni löser problemet med dubbelslag, dvs slag med bägge stockarna på trummor? Kör både EZ, GA och Battery och känner att det är en knut som jag inte kunnat lösa. Inte så värst vanligt i den musik jag gör men det förekommer ju i "verkligheten" att man slår på samma trumma med bägge stockarna. (tror jag i varje fall). Kör ni två slag och flyttar isär dem på samplenivå?

japp, tar två slag och lägger den andra en liten liten bit efter det första. Sen är det bara att justera velocityn.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag spelar ju på mitt Rolandkit, så det löser sig oftast själv, men det jag kan se är att det är viktigt var slagen ligger för att det skall låta autentiskt. Ligger de t e x direkt på 64 delar eller mellan markeringarna så att säga. FAst det beror ju också på vad man eftersträvar. Om man vill höra fördröjningen eller om man vill att det skalllåta unisont. VAnligast när man spelkar trummor är ju inte att det skall vara unisont utan just som en effekt där det ena slaget kommer lite (eller lite mer) efter det andra.  :)


Utloggad tsmalmbe

i dkfh superior har nästan alla virvlar en skild sample för dubbelslag, jag använder det frekvent och tycker det låter bra.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Undrar bara hur ni löser problemet med dubbelslag, dvs slag med bägge stockarna på trummor?

Du pratar om "Flams" och är bara ett sätt att markera slagen med lite mer fetma...lite "dubbeltracking made live by trummisen"!
Ska du helst flytta manuellt...för att få det lite "livestökigt"


clavinova

  • Gäst
aRocker, nope inte "spökslag" utan bägge stockarna i samma trumma. (om jag nu tolkat dig rätt) Det låter lite annorlunda och det är det jag är ute efter. Nu tror jag att tipsen ovan räcker, framförallt att dra in ett tätt "andraslag" med näst intill samma veloicty. Kanske lägger ut ett av försöken att få till detta...


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Skriver jag spökslag (ghoststrokes),  Nix utan flams!?
Jag är trummis...should know! :P


clavinova

  • Gäst
Skriver jag spökslag (ghoststrokes),  Nix utan flams!?
Jag är trummis...should know! :P

OK, men efter att ha sett en video med flams, tycker jag fortfarande att det inte är det jag är ute efter... Nåja, det löser sig.