Kontrollrummet

Pro och Express

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Silkwood

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
    • Pettersson & Fredriksson
Hallå, det var ett tag sedan jag hängde här, varit mycket å fixa med...

Men nu är det så att bandet, där alla utom jag bor i sthlm, ska spela in demo. De lägger grunder där nere och skickar upp till mig för pålägg. Men de svinrikingarna/studentrabattinnehavarna använder Logic Pro 7 medan jag är fast med Express 7. Frågan är: funkar det att de bränner hela logic-projektet på en dvd och skickar upp till mig? Kommer det att gå att öppna i Express?



Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Ja det fungerar men eventuella pluggar eller mjukvaruinstrument som finns i Pro men inte Express kommer inte fungera. Sen får dom inte använda fler än 8 bussar heller.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Be dem bouncea allting som ljudfiler med samma startpunkt om du bara ska göra pålägg och det ska ner till dem/någon annan stans sedan.
Det är mycket man inte kan göra i express jämfört med pro, men det är ingen skillnad att spela in ljud förutom att kanalantalet är begränsat till 12 samtidiga för inspelning.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Om du bara ska göra pålägg uppe hos dig så är väl enklast att de mixar ner ett stereospår o skickar till dig, så skickar du ner dina tagningar som enskilda filer när du är klar.


Utloggad Silkwood

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
    • Pettersson & Fredriksson
Tack för svar! Jag vill ha det på olika spår för att kunna höra alla smådetaljer, det blir ibland rätt grötigt med elbas, trumset, oktavfiol, nyckelharpa och sång när allt är mer eller mindre distat och omixat...
Så antingen så får de bounca varje spår för sig från samma startpunkt eller så skickar de upp projektet rakt av, båda versionerna funkar alltså vad jag kan förstå av svaren.


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Du måste hålla samma version som dom. DVS om de har 7.2x så måste du oxo ha minst 7.2  . Du kan inte öppna ett 7.2.x project med en 7.1:a.

/ Mikke


Utloggad Silkwood

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
    • Pettersson & Fredriksson
Du måste hålla samma version som dom. DVS om de har 7.2x så måste du oxo ha minst 7.2  . Du kan inte öppna ett 7.2.x project med en 7.1:a.

/ Mikke
Ah, tack. Då ska jag se till att uppdatera till senaste versionen om jag inte redan gjort det.


Utloggad Marc

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
att göra musik är delvis:
att ta snabba beslut -> för att göra prioriteringar -> för att snabba på projektet -> för att inte trötta ut sig för snabbt i processen

då kan man fråga sig: har man tid med att bounca alla dessa kanaler istället för endast 1 stereospår? och har man tid att updatera en programvara?

allt detta för ett sång pålägg...

jag skulle skicka en bounce med mail på mp3. Updaten är inte alls viktig eftersom den inte har med musiken alls att göra.


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
allt detta för ett sång pålägg...

jag skulle skicka en bounce med mail på mp3. Updaten är inte alls viktig eftersom den inte har med musiken alls att göra.

Tvärtom, updatering från 7.1 till 7.2 är fullständigt nödvändig eftersom det inte går att öppna upp ett 7.2-projekt i 7.1, som tidigare sagts.

Jag tycker det är helt sjukt att det är så. Annu sjukare att Apple kräver betalt för den "uppdatering".  :wacko:
Arbetar på XLN Audio


Utloggad Silkwood

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
    • Pettersson & Fredriksson
Nu var ett tag sen den här tråden var aktiv, och inspelningen är gjord i helgen. Blev så att de bouncade ner spår för spår, vilket funkade bra. Så slapp jag punga ut för uppdateringen också... Får väl tillägga att det inte var sångpålägg det handlade om utan mandora (en luta). Så därför ville jag kunna höra trummor och bas riktigt tydligt, på vissa ställen.  Tackar för hjälpen!


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
[...]
elbas, trumset, oktavfiol, nyckelharpa och sång [...] mer eller mindre distat [...]

Logic kan jag ingenting om, men ett som är säkert är att det här vill jag höra när det är klart!!  :wub:


Utloggad Silkwood

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 37
    • Visa profil
    • Pettersson & Fredriksson
Logic kan jag ingenting om, men ett som är säkert är att det här vill jag höra när det är klart!!  :wub:
Det ska du få! Redan nu finns en halvcrappig och orepad live-upptagning på bandets myspace: www.myspace.com/godrun . Det var faktiskt första gången vi spelade med full sättning, hade bara repat på soundcheck innan...


Utloggad Umemagnus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 88
  • Jodåsåattäää.. de, de, de....
    • Visa profil
    • Min Hemsida
Tjena Silkwood!
Ska bli skoj att höra färdigt material!
Hare gott/
M