Kontrollrummet

1up-The Golden Hare

1up · 21 · 15040

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Ett klassiskt stycke, söker konstruktiv kritik på mixen, på arret främst, dvs. för basigt, för mkt diskant mm? Vilka är de största problemområdena jag bör justera?

Låten kommer finnas med på skivan jag släpper i sommar. I digital eller i fysisk form beroende på intresse. Inriktingen är klassiskt/filmmusik/ambient i lugnare tempo med utblickar i bl a afrikanska ur-rhytmer. Musik gjord med känsla.

Det går bra att anmäla intresse för skivan här i denna tråd så skriver jag upp dig på en intresselista. :) Tidigare mycket uppskattade "Valley of Clovers" kommer finnas med. Längd någonstans mellan 30-60 min. 15 min är gjorda.

Kram,
Daniel
« Senast ändrad: 10.02.2008, 01:12:38 by tsmalmbe »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Ojjaa 1up

Början lite trevande men vid 1:32 kör det igång. Fin melodi, får lite julfeelis. Du har fått stråkarna mycket levande, dynamiska, like that. Jäkla snyggt. Skulle gärna höra detta alster i olika utrymmen, nu spelar dom i en mindre salong, men hur skulle det låta i en stor konsertsal.

Snyggt arr, många fina detaljer, glockenspiel och piccolo. :)

Laikit!

h.  Johan



EDIT: glömde ju, sätt mig på intresselistan för den "fysiska "plattan :)
« Senast ändrad: 10.05.2007, 01:19:02 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Ojjaa 1up

Början lite trevande men vid 1:32 kör det igång. Fin melodi, får lite julfeelis. Du har fått stråkarna mycket levande, dynamiska, like that. Jäkla snyggt. Skulle gärna höra detta alster i olika utrymmen, nu spelar dom i en mindre salong, men hur skulle det låta i en stor konsertsal.

Snyggt arr, många fina detaljer, glockenspiel och piccolo. :)

Laikit!

h.  Johan



EDIT: glömde ju, sätt mig på intresselistan för den "fysiska "plattan :)


:D:D:D:D kul du gillar! Inspirerar massor!

Tackar hjärtligast för intresseanmälan! Du är uppskriven. :)

mm kul du hade glädje av detaljerna! Försökte jobba så att få en lite mer "större" låt, dvs. genom många olika instruments olika uttryck. Låten växte fram redan för 8 år sedan, men har gjort förbättringar allteftersom och nu är ljuden vettiga för att göra den rättvisa. :)
« Senast ändrad: 10.05.2007, 01:34:41 by 1up »


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Mycket vackert 1up.

Till mixen då. Kanske skulle du lagt ett större rums reverb på mastern för att dra det mera mot konsertsal.Alternativt jobbat lite med olika reverb för att flytta runt orkestern i diket.Nu låter det som alla sitter alldeles bredvid varandra,och det är lite synd på en sån fin komposition.Prova å reverba lite på vissa delar,mest rumsljud då med varierande längd.Det skulle sitta perrens tror jag.Tänk symfoniorkester.Se dom framför dig hur dom sitter i för hållande till varandra.De starkaste instrumenten(de som låter mest)längst bak i konsertsalen.De ensamma och svagaste längst fram.Med reverb så kan du åstadkomma detta.Då är ditt verk klart i mina öron och vi får ytterligare en mycket duktig klassisk kompositör här på forumet tillsammans med Dividend.

Mvh
Micael


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Mycket vackert 1up.

Till mixen då. Kanske skulle du lagt ett större rums reverb på mastern för att dra det mera mot konsertsal.Alternativt jobbat lite med olika reverb för att flytta runt orkestern i diket.Nu låter det som alla sitter alldeles bredvid varandra,och det är lite synd på en sån fin komposition.Prova å reverba lite på vissa delar,mest rumsljud då med varierande längd.Det skulle sitta perrens tror jag.Tänk symfoniorkester.Se dom framför dig hur dom sitter i för hållande till varandra.De starkaste instrumenten(de som låter mest)längst bak i konsertsalen.De ensamma och svagaste längst fram.Med reverb så kan du åstadkomma detta.Då är ditt verk klart i mina öron och vi får ytterligare en mycket duktig klassisk kompositör här på forumet tillsammans med Dividend.

Mvh
Micael

Tack för att du lyssnade! Oki. Skall kolla in det där och försöka skruva fram effekten så det blir lite "större" av det hela. Instrumenten har olika mängder reverb, men samma typ av reverb. Kul att du gillar! :) I Dividends sammanhang är det fint att finnas. :)

Kram,
Daniel


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Detta låter som modern barock. ;) Purcells ande lever i dig! :D
Mycket bra stycke, kanske det bästa klassiska du gjort! Brittisk folkmusik inblandat också, som taget från de där konserterna de håller i nån känd konsertsal i london varje dag ÅR. PRomenadkonserterna eller vad sjutton det kallas!

Jag ger helt klart en 5:a.. Mycket trevligt att lyssna till. (Ladda ner Purcell!)
« Senast ändrad: 15.05.2007, 09:33:39 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
roligt att höra denna sida från dig...
lite gulliga melodier,,,astrid vibbar.
inget som tog tag i en överraskningar var få . men det känns som att det är lite så det skall vara.
lite mer rum som hm sa skulle lyfta fram det mer tror jag.

ha det gott

ynot
att leva är att dö


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
roligt att höra denna sida från dig...
lite gulliga melodier,,,astrid vibbar.
inget som tog tag i en överraskningar var få . men det känns som att det är lite så det skall vara.
lite mer rum som hm sa skulle lyfta fram det mer tror jag.

ha det gott

ynot

Kul du lyssna ynot, och du mä Harmonica och Dividend!

Tack vare dig Harmonica Mike så har jag vässat reverbsidan rent kunskapsmässigt. Nu är det reverbkaraktären från konsertsalen i Sydney som gäller med reverb från tre olika platser i hallen samtidigt. Det lovar större bredd, djup och känsla. :)

Hoppas på att bjuda på lite överraskningar till dig Ynot i nästa bit. Hemtrevligt är trevligt, men lite  surprises borde man ju ha i lager också!

Dividend: Jagar Purcell. Ska till biblioteket nu idag så då ska jag låna honom. Kanske kommer hans ande tala till mig! :D


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Reverb uppdateringen hade jag velat höra,snälla lägg upp den..Tyckte om stycket som sagt..

Mvh
Micael


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
HM och alla andra, ny verre upplagd! :) Lite pul med mixen, nu tre olika reverb. Kan säkert göras ännu bättre med lite pul. Förhoppningsvis känns låten lite "större" nu!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Helt klart bättre,nu både "ser" och hör jag orkestern där den sitter i konsertsalen.Snyggt!
Kvar att göra enligt min mening då..Lägg ett litet rumsreverb på mastern och låt det få lite svans,nånstans kring 5-10%..Det skulle sitta gjutet.

Mvh
Micael


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tjena.
Helt klart bättre,nu både "ser" och hör jag orkestern där den sitter i konsertsalen.Snyggt!
Kvar att göra enligt min mening då..Lägg ett litet rumsreverb på mastern och låt det få lite svans,nånstans kring 5-10%..Det skulle sitta gjutet.

Mvh
Micael

Jamen så trevligt då! :)

Mmm. Det är en god idé! Du har förstås hört att sluttonen inte ekar ut fint utan dör rätt tvärt. Version 3 kommer. :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Helt klart bättre,nu både "ser" och hör jag orkestern där den sitter i konsertsalen.Snyggt!
Kvar att göra enligt min mening då..Lägg ett litet rumsreverb på mastern och låt det få lite svans,nånstans kring 5-10%..Det skulle sitta gjutet.

Mvh
Micael

Jamen så trevligt då! :)

Mmm. Det är en god idé! Du har förstås hört att sluttonen inte ekar ut fint utan dör rätt tvärt. Version 3 kommer. :)

Precis 1up.För att det ska bli seven up,så behövs det lite reverb svans över hela prodden.Då är du hemma med mixen,enligt mig då..Andra kan ju ha andra synpunkter..Väntar på 3:an med spänning.

Mvh
Micael


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jättekul du följer upp låten, HM! :)

Nu är verre 3 här! Låten har blivit mjukare och mjukare i tonen tack vare rymdklangen. Saknar kanske lite attack, men denna kostym passar nog haren bättre trots allt.

Låtlänk i första posten. :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jajje män..Där satt den.Nu njuter jag av ditt verk.Ska man vara petig,så skulle det gå att panorera vissa delar och lägga dom svagt stereo förskjutet..Inte nödvändigt dock - bara en tanke då jag lyssnar i lurarna nu..Om du anammar det,så tänk på att balansera upp det frevkvens mässigt - så att inte mixen börjar luta.

Verre 3 håller för en save!

Mvh
Micael


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jajje män..Där satt den.Nu njuter jag av ditt verk.Ska man vara petig,så skulle det gå att panorera vissa delar och lägga dom svagt stereo förskjutet..Inte nödvändigt dock - bara en tanke då jag lyssnar i lurarna nu..Om du anammar det,så tänk på att balansera upp det frevkvens mässigt - så att inte mixen börjar luta.

Verre 3 håller för en save!

Mvh
Micael

Tack för saven! :)

Du får gärna vara petig. Med stereoförskjutning menar du då en sned stereobild, som verktyget Waves Imager kan göra t.ex.? Man "roterar" stereofältet medurs eller moturs?

Ska lägga effekten på minnet. Aldrig prövat den faktiskt.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Det du nämner har jag aldrig provat,jag tänkte mera på nån sorts stereo plugg..På det som du (eventuellt)panorerar..Stereo prylen är ju inte nödvändig. En snygg panorering skulle höja kompositionen lite till,med eller utan stereo effekt...Stereo effekter hör man inte så ofta från konsertsals arr,däremot så kan man höra det via rums eko effekten.På vissa element,sparsamt dock - typ på det du pannar om jag får föreslå nåt.De ingredienserna skulle ju i verkliga livet befinna sig på sidorna av ljud bilden och således studsa in i mikrofon upptagningen via motstående vägg och skapa en svag "stereo"effekt..Hoppas du förstår hur jag menar..

Mvh
Micael


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jag förstår. Skulle kunna pröva att panorera huvudstråkarret som är ett enda instrument lite hit och dit och dela upp det i olika frekvenshok. FLöjterna är ju lite höger resp. vänster. hmm. pizzicatorna vetetusan vart de tog vägen i ljudbilden. klarinetten i en sidan iaf. Stråkarna grötar mest så det sind ein guten ide. ja ja


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lyssnar på ditt mästerverk än en gång. ;) Inte fasen hör jag nån större skillnad mot ver 2, men så har jag ju en lätt hörselskada.... BAROCK!!! Saknar mina Bach, purcell och albinoni från hemma, så tack för att du satte ihop den. (Självklart kan jag ladda ner i piratkopiornas förlovade land.)

Jättebra!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Lyssnar på ditt mästerverk än en gång. ;) Inte fasen hör jag nån större skillnad mot ver 2, men så har jag ju en lätt hörselskada.... BAROCK!!! Saknar mina Bach, purcell och albinoni från hemma, så tack för att du satte ihop den. (Självklart kan jag ladda ner i piratkopiornas förlovade land.)

Jättebra!

Danke danke!

Skillnaden är inte så stor, mer subtil. Vad lyssnar du i för högtalare? Lägre brusnivå och bättre kvalitet på högtalare kan göra enorm skillnad i hörbarheten.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Lyssnar på ditt mästerverk än en gång. ;) Inte fasen hör jag nån större skillnad mot ver 2, men så har jag ju en lätt hörselskada.... BAROCK!!! Saknar mina Bach, purcell och albinoni från hemma, så tack för att du satte ihop den. (Självklart kan jag ladda ner i piratkopiornas förlovade land.)

Jättebra!

Danke danke!

Skillnaden är inte så stor, mer subtil. Vad lyssnar du i för högtalare? Lägre brusnivå och bättre kvalitet på högtalare kan göra enorm skillnad i hörbarheten.

Jag lyssnar helst i hörlurar, mina högtalare kostade 80 yuan... Dvs ca 70 spänn, men hade väl kostat 210 spänn i sverige pga skillnaden i pris
https://soundcloud.com/user7789882