Tror inte problemet här är frågan som sådan. Den är självklart sann.
Är den? Bara för att du säger det? Och för att du inte kan stämma någon som har plankat en mix? Jag tycker ämnet är öppen för diskussion, vare sig här eller någon annanstans har jag sett att konsensus finns i ditt påstående att "den enklaste fras i musik är mer konstnärligt än mixning".
Frågan är istället vad man blandar in i begrepp mix respektive "komposition, konst, hantverk, verkshöjd osv". Det är diskussionens brist.
Håller med. Är vi oense om de begreppen är det en brist. Likväl som att du verkar ha ett ganska endimensionellt synsätt på mixning, vilket gör jämförelserna du gör haltande.
Orkestrering av klassisk orkester (val av instrument i en fras t ex) hör naturligtvis till komposition. Emus instrumenteringar MED effekter hör just därför också till konst, precis som man anger styrkebeteckningar eller "trills" osv på ett notblad.
Gränsen är inte skarp, mellan begreppen.
Att orkestrera kan också liknas vid ett hantverk, som du kan skolas till att göra via de böcker som finns i ämnet. Varför är mixning mindre konstnärligt?
Då har du inte lyckats. Tycker din bevisning är obefintlig. Eller har du bevisat detta på annat håll än i denna tråd?
Det är ganska ointressant information för mig om du tycker jag har lyckats eller inte.
Jag har inte läst ett enda inlägg av dig som visar på att du förstår argumentationen ju? (Hälften av det du skrivit håller jag ju med om, andra hälften argumenterar mot sånt jag inte hävdar.)
Jag skriver ju att jag inte förstår argumentationen.
Du använder diverse retoriska knep och hävdar att jag gör detsamma. Vad är det jag har sagt som du inte har hävdat?
Övertyga är ointressant, att dryfta ämnet är intressant.
Men nu är det du som påstår något som att det är dagsens sanning - konsensus råder. Vad har du fakta?
Då återstår övertygelse, och där lyckas du inte heller.
Jaha, nu ser jag Freddy hann före, men jag postar ändå.