Kontrollrummet

Frågor/Logic 9

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad polifemo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Efter att ha pysslat en del med Logic Express 7 har jag precis skaffat Logic Pro 9.

Tänkte försöka ersätta mina hemmagjorda arbetssätt med att använda programmet mer som det var tänkt och kommer därför att ställa en hel del frågor.

Vi börjar med:

- Hur sätter man in växlande taktarter (i arrangefönstret)?
Nuvarande projekt har mycket taktartsväxlingar och det är irriterande när takterna inte stämmer...

 FIXAT

- Om clicket går på fjärdedelar som grundinställning i en låt, hur får man det att spela tex 3 åttondelar och 2 fjärdedelar i en 7/8, eller 1 fjärdedel samt 3 åttondelar i en 5/8, när sådana dyker upp? (Edit. Förstår att jag givetvis kan dela upp i 3/8+2/4 eller 1/4+3/8, men det vore mer smidigt att kunna behålla en hel takt.)

- I kollegans musikprogram ("Abelton") finns det en inställning för att flytta ett spår - framåt eller bakåt - i millisekunder.
Hur gör man detta i Logic?

- Går det att färglägga de sektioner man markerat med markers för att få en mer visuell överblick över låtens struktur?
FIXAT
Och så avslutar vi med en riktigt pinsam fråga som jag inte klurat ut  :rolleyes:

- Hur gör jag för att hoppa till de markers jag satt in?

Fortsätter i avdelningen pinsamma frågor:
- Hur får jag markören att hamna exakt på ett slag - inte några tics strax före eller efter - när jag försöker att peka på det?
Borde väl finns någon sorts "grid"...
« Senast ändrad: 05.04.2010, 14:21:14 by polifemo »


freddy

  • Gäst
- Om clicket går på fjärdedelar som grundinställning i en låt, hur får man det att spela tex 3 åttondelar och 2 fjärdedelar i en 7/8, eller 1 fjärdedel samt 3 åttondelar i en 5/8, när sådana dyker upp? (Edit. Förstår att jag givetvis kan dela upp i 3/8+2/4 eller 1/4+3/8, men det vore mer smidigt att kunna behålla en hel takt.

Förstår dig inte riktigt här, tror inte det är möjligt, eller ja, det går nog att ställa in men varför göra det så svårt för sig? Normalt är väl att man ser allt som åttondelar istället. Har du 1/4 + 3/8 t.ex. så är det samma sak som 5/8-delar och du kan spela in till en åttondelspuls. Oftast underlättar det också att ha ett slag "i pauserna", lättare att få det tajt med en stadigare metronom.

Min rekommendation är att du kör på åttondelar rakt igenom låtarna i sådant fall och tar bort "ettan" på metronomen, den brukar vara tonalt upphöjd, går att justera under metronome settings i logic. Så att alla slag låter likadant. Då blir det inte "fel" i huvudet när man ligger i baktakt mot metronomen eller så. Det tycker iaf jag underlättar.


- I kollegans musikprogram ("Abelton") finns det en inställning för att flytta ett spår - framåt eller bakåt - i millisekunder.
Hur gör man detta i Logic?

Om du tar tag i ett spår och flyttar det, sen trycker du ner ctrl-knappen, så kan du flytta spåret fritt. Zooma in för bättre precision.


freddy

  • Gäst
- Hur gör jag för att hoppa till de markers jag satt in?

Antar att du sätter markers i arrangefönstret? Där kan du för övrigt ändra takter/tempo osv, i övre kanten av fönstret.

För att hoppa mellan markers så använder du "go to next marker" eller "go to previous marker", du kan sätta dessa själv under menyn "key commands", default har dom satt control-tangent och komma-tangent för att stega bakåt - previous. Alternativt control-tangent + punkt-tangent för att stega framåt - next.



Utloggad polifemo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil

- I kollegans musikprogram ("Abelton") finns det en inställning för att flytta ett spår - framåt eller bakåt - i millisekunder.
Hur gör man detta i Logic?

Om du tar tag i ett spår och flyttar det, sen trycker du ner ctrl-knappen, så kan du flytta spåret fritt. Zooma in för bättre precision.

Tack för svar!

Det finns alltså ingen funktion för att flytta i ms?
Visst går det att dra spår hit och dit men det är onekligen smidigt att veta att man flyttar något exakt 12ms (eller vad det nu kan vara) när man tex gör några "fuskdubbar" av spår.
(Ja, jag VET att fasfel kan uppstå, men ibland gillar jag effekten av en statisk "fuskdubb" jämfört med att spela in allt en gång till.)



freddy

  • Gäst

- I kollegans musikprogram ("Abelton") finns det en inställning för att flytta ett spår - framåt eller bakåt - i millisekunder.
Hur gör man detta i Logic?

Om du tar tag i ett spår och flyttar det, sen trycker du ner ctrl-knappen, så kan du flytta spåret fritt. Zooma in för bättre precision.

Tack för svar!

Det finns alltså ingen funktion för att flytta i ms?
Visst går det att dra spår hit och dit men det är onekligen smidigt att veta att man flyttar något exakt 12ms (eller vad det nu kan vara) när man tex gör några "fuskdubbar" av spår.
(Ja, jag VET att fasfel kan uppstå, men ibland gillar jag effekten av en statisk "fuskdubb" jämfört med att spela in allt en gång till.)



Jorå, det går att flytta i exakta ms-steg med.

Om du går in på menyn "view" i arrangefönstret (menyn längst upp i arrange) och där bockar du för "delay in ms", fjärde alternativet nedifrån på listan.

Då kommer delay-förskjutningarna visas i ms och inte bara i notvärden. Detta behöver du bara göra första gången.

Sen för att justera detta då, markera det spåret du vill förflytta. Sen har du en meny på vänstersidan i logic (inspector), som dyker upp när du marker audio, där det finns en "delay" inställning. Där kan du sedan justera en förskjutning i ms.


Utloggad polifemo

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Tack!

Vi går då raskt vidare  ;)

- Jag installerade aldrig några "Jam Packs" då jag inte använder mig av loopar men undrar nu ifall jag då missade några mjukvaruinstrument?

Är främst intresserad av akustiska trumset som det (väl) inte finns så mycket av i Logic?

- Jag vet hur man skickar olika trummor till separata kanaler vi bussar/AUX i Ultrabeat, och undrar ifall man kan göra detsamma med trumseten i EXS24:an?
Man kan ju i alla fall välja "Multi Output".
« Senast ändrad: 11.04.2010, 13:00:11 by polifemo »