Forum > Demolåtar
tsmalmbe - I Person
bjurte:
Som sagt mix och ljud gifter sig riktigt fint,stundtals riktigt njutfull lyssning,men jag kan tycka vissa partier blir lite väl utdragna.
Kanske att trummorna är en aningens skrammliga ibland,och vissa delar lite röriga,men jag antar att det är så du vill ha det.
Hatten av dock för hantverket,viket jobb du måste ha lagt ner.
Skulle vara kul att se en liten log/redogörelse hur det hela har gjorts..
tsmalmbe:
Mellaninformation:
Allting är inspelat "på riktigt" förutom följande:
- Trummorna är DKFH Superior / MIDI
- Cafeterian och medhörande skrammel och trummor är samplebaserade (vissa samplen förekommer 1-2 gånger på andra ställen)
Tack för lyssningarna hittils, det kan inte vara lätt.
tsmalmbe:
--- Citat från: uriah skrivet 30.03.2010, 23:42:57 ---Som sagt mix och ljud gifter sig riktigt fint,stundtals riktigt njutfull lyssning,men jag kan tycka vissa partier blir lite väl utdragna.
Kanske att trummorna är en aningens skrammliga ibland,och vissa delar lite röriga,men jag antar att det är så du vill ha det.
gjorts..
--- Slut citat ---
Vissa partier är utdragna, det är min vision av progressivitet. De långa partierna belöner lyssnaren vid 10 lyssningen - ifall någon kommer så långt. Det är planerat, på gott och på ont.
Trummisen skall jobba på en skala "rör inte trummorna" till "frenetisk" för att få stora kontraster. Tänk dig honom live, då han suttit i mörkret i 5 minuter och väntat på att cefeterian med psykedeliska video-effekter och sedan gitarrtrubaduren i spotligt slutat - äntligen är det min tur! Det är min mening, det kan vara att det inte blir så klart och resultatet blir rörigt dock.
Kornstad:
Du har rätt i att det inte var ett lätt stycke som bjuds på, inte direkt radiopop, men det är en intressant resa.
Imponerad över hur du lyckas ge plats åt allt i mixen så bra. Finns flera melodier att hitta i exempelvis introt om man kör det ett par ggr och verkligen lyssnar, men det bildar ändå en helhet.
Partiet i kaféet är ruggigt snyggt gjort med karnevalen som drar förbi utanför, personer som verkligen pratar på olika ställen i rummet och där man även verkligen känner var de olika skramlen kommer ifrån, långt bort eller nära. Snyggt!!
Ruggigt snyggt ljud på nylonguran! Önskar jag kunde få till det så... :(
Lite rock emellan också. Gillar riffet.
Även de softare partierna är riktigt bra, men min favorit var nog när jag fick lite kaffe. Imponerad! :)
tsmalmbe:
--- Citat från: Kornstad skrivet 31.03.2010, 09:57:09 ---Partiet i kaféet är ruggigt snyggt gjort med karnevalen som drar förbi utanför, personer som verkligen pratar på olika ställen i rummet och där man även verkligen känner var de olika skramlen kommer ifrån, långt bort eller nära. Snyggt!!
--- Slut citat ---
Detta är, som sagt, uppbyggt på samplen, volymautomatisering och panoreringsautomatisering. Inte någon magic med det hela, men det verkar som om du fattat vad det var fråga om :) Det får jag anse vara positiv feedback!
--- Citat från: Kornstad skrivet 31.03.2010, 09:57:09 ---Ruggigt snyggt ljud på nylonguran! Önskar jag kunde få till det så... :(
--- Slut citat ---
Ja du, gitarrerna är inspelade på olika sätt och med olika mikrofoner. Det finns både stålsträngad och nylon i låten. Nylonsolodelarna (de ligger lite varstans) är inspelade med en C391, med mikrofonen på ganska långt avstånd. Jag har inte använt mig av "12e bandet 10cm" -tekniken överhuvudtaget, det ger ett alltför nära sound för denna låt, och dessutom varierar soundet för mycket mellan tagningar och allt rafs och tjafs hörs så tydligt. Så jag har valt att ha mikrofonen cirka 1-1,5 meter från gitarren, riktad mot mig på ett ungefär. Variationerna mellan tagningarn blir betydligt mindre, fingerljud och plektrum hörs inte, och ljudet hinner "utveckla" sig till ett nylonsound förrän det når mikrofonen.
Detta kräver: en gitarr som låter bra i sig och en bra mikrofon men framför allt ett rum där man kan föra micken på avstånd (=kräver mera gain) utna att ta upp en massa ljud från rummet i sig.
Tack för lyssning.
Jag har själv kommit fram till att sångpartierna ännu måste ombalanserar mot varandra.
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida