Kontrollrummet

tsmalmbe - I Person

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tsmalmbe

Hej på er. Det är inte ofta det beger sig, men då det är, då är det. Och nu är det. Vi är invid spännande.

Jag tackar redan på förhand alla som orkar sig igenom detta verk. Detta är inte precis radiovänlig pop.

Jag skall säkert skriva en rad eller två angående inspelning, mixning och mastering, men först kanske någon har en kommentar - eller två.

Alla kommentarer mottages, men jag tänker inte
- arrangera om något i stora mängder
- spela in något i stora mängder

Däremot är alla kommentarer kring mix och master intressanta.

Here we go:

I Person - RC3

Senaste versionen:
I Person - RC5

[mp3=200,20,0,left]http://www.studiomjau.com/temp/I Person.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 01.04.2010, 11:42:23 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Oj !!
Det här var tungt...Jag måste lyssna ett par varv till,återkommer med tankar.... B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad tsmalmbe

Insåg just att detta är en omastrad version. Bara så ni vet.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Skriver medan jag lyssnar...
Hade varit kul att vara en fluga i taket då du sjöng in jojken i början.... för jag antar att det var du som jojkade.
Lider inte nån brist på element och "greijor" här inte.... oj... hevipolka... jo alltså... ingen tycks trampa varann på tårna i alla fall. Verkar finnas plats för alla. En stund med nästan normalt låtande musik.. stiliga guror... åsså hevipolkan igen :D  som plötsligt blev österländsk.. kul dehär... nu stannar nog tåget... på ett cafe? Fortafarande österut tror jag.. Säckpipa? och stiliga vadenusen är för trummor... hur gjorde du dem? Ny låt i låten, nästan normalt igen, låter bra... stiligt gitarrsolo, lite 70-tals proge... mean machine? Visslingen i bakgrunden för tankarna till Ennio Morricone. Oj, nu börjar viist Eva Dahlgren snart sjunga... nähä.. de var nog tsmalmbe i alla fall.. slut-speaken ..the questions remain... VA... tog den slut... det var öväntat...

Ojojoj ett sånt referat. Men, det var mycket av allt i denna låt som gav ett lite österländsk intryck. Kräver en hel del av lyssnaren men när jag väl kommit över första "JÖSSES, VA E NU DEHÄR DÅ" -tankarna så måste jag erkänna att jag gillar mycket. JOJO.
Mixen då. Det var liksom nån sorts ordning på villervallan och alla ingredienser hade sina platser. Ingen gröt alltså. Intressant

Ursäkta utlägget. Låten är super :D

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Finland meet India.

En tung tripp, från Finland (via Pink Floyd, Don Cherry, Manfred Mann med flera influenser), till Asien!

Gillar grejen!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Som sagt mix och ljud gifter sig riktigt fint,stundtals riktigt njutfull lyssning,men jag kan tycka vissa partier blir lite väl utdragna.
Kanske att trummorna är en aningens skrammliga ibland,och vissa delar lite röriga,men jag antar att det är så du vill ha det.
Hatten av dock för hantverket,viket jobb du måste ha lagt ner.
Skulle vara kul att se en liten log/redogörelse hur det hela har gjorts..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad tsmalmbe

Mellaninformation:

Allting är inspelat "på riktigt" förutom följande:
- Trummorna är DKFH Superior / MIDI
- Cafeterian och medhörande skrammel och trummor är samplebaserade (vissa samplen förekommer 1-2 gånger på andra ställen)

Tack för lyssningarna hittils, det kan inte vara lätt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Som sagt mix och ljud gifter sig riktigt fint,stundtals riktigt njutfull lyssning,men jag kan tycka vissa partier blir lite väl utdragna.
Kanske att trummorna är en aningens skrammliga ibland,och vissa delar lite röriga,men jag antar att det är så du vill ha det.
gjorts..

Vissa partier är utdragna, det är min vision av progressivitet. De långa partierna belöner lyssnaren vid 10 lyssningen - ifall någon kommer så långt. Det är planerat, på gott och på ont.

Trummisen skall jobba på en skala "rör inte trummorna" till "frenetisk" för att få stora kontraster. Tänk dig honom live, då han suttit i mörkret i 5 minuter och väntat på att cefeterian med psykedeliska video-effekter och sedan gitarrtrubaduren i spotligt slutat - äntligen är det min tur! Det är min mening, det kan vara att det inte blir så klart och resultatet blir rörigt dock.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Du har rätt i att det inte var ett lätt stycke som bjuds på, inte direkt radiopop, men det är en intressant resa.
Imponerad över hur du lyckas ge plats åt allt i mixen så bra. Finns flera melodier att hitta i exempelvis introt om man kör det ett par ggr och verkligen lyssnar, men det bildar ändå en helhet.

Partiet i kaféet är ruggigt snyggt gjort med karnevalen som drar förbi utanför, personer som verkligen pratar på olika ställen i rummet och där man även verkligen känner var de olika skramlen kommer ifrån, långt bort eller nära. Snyggt!!

Ruggigt snyggt ljud på nylonguran! Önskar jag kunde få till det så...   :(

Lite rock emellan också. Gillar riffet.
Även de softare partierna är riktigt bra, men min favorit var nog när jag fick lite kaffe.  Imponerad!    :)
Me, Myself & I


Utloggad tsmalmbe

Partiet i kaféet är ruggigt snyggt gjort med karnevalen som drar förbi utanför, personer som verkligen pratar på olika ställen i rummet och där man även verkligen känner var de olika skramlen kommer ifrån, långt bort eller nära. Snyggt!!

Detta är, som sagt, uppbyggt på samplen, volymautomatisering och panoreringsautomatisering. Inte någon magic med det hela, men det verkar som om du fattat vad det var fråga om :) Det får jag anse vara positiv feedback!

Ruggigt snyggt ljud på nylonguran! Önskar jag kunde få till det så...   :(

Ja du, gitarrerna är inspelade på olika sätt och med olika mikrofoner. Det finns både stålsträngad och nylon i låten. Nylonsolodelarna (de ligger lite varstans) är inspelade med en C391, med mikrofonen på ganska långt avstånd. Jag har inte använt mig av "12e bandet 10cm" -tekniken överhuvudtaget, det ger ett alltför nära sound för denna låt, och dessutom varierar soundet för mycket mellan tagningar och allt rafs och tjafs hörs så tydligt. Så jag har valt att ha mikrofonen cirka 1-1,5 meter från gitarren, riktad mot mig på ett ungefär. Variationerna mellan tagningarn blir betydligt mindre, fingerljud och plektrum hörs inte, och ljudet hinner "utveckla" sig till ett nylonsound förrän det når mikrofonen.

Detta kräver: en gitarr som låter bra i sig och en bra mikrofon men framför allt ett rum där man kan föra micken på avstånd (=kräver mera gain) utna att ta upp en massa ljud från rummet i sig.

Tack för lyssning.

Jag har själv kommit fram till att sångpartierna ännu måste ombalanserar mot varandra.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Jag tänker inte gå in på tekniska detaljer här, men en skön resa är det här, späckad med olika sköna inslag.

Spännande. Jag får olika bilder i skallen till detta, väldigt filmiskt. :P

Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad SteveHarris

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 294
    • Visa profil
Wou, inte lättlyssnat iallafall. ändå ganska nice efter ett par lyssningar , psykedelisk resa kan man ju kalla dehär.
Cafe ideen är ju ganska speciell, men fungerar bra o man kan peka ut var allting händer i ljudbilden. jävla fint gitarrsolo kanske skulle fungera med mera wah och nån delay ala pink floyd.
Slutet låter lite som devin townsend "I person" delen alltså.
« Senast ändrad: 31.03.2010, 13:00:21 by SteveHarris »


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag gillar,en  märklig kompott av infall och akustiska ljud, men snyggt ihopsatt och fin ljudbild första minuterna. Har inte tid att lyssna klart just nu, men får återkomma, för läsning  avl genomgång av hur du mixat, och läser gärna mer om mastering.. ;)

Trevlig låt..

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja vad säger man.....?
Skitsnyggt är väl adekvat, har inga mixtrix att komma med vill bara nämna att flera av temana mycket lätt kunde stå på egna ben speciellt de efter cafébesöket tilltalade mig mycket. Rasande bra grejer där.
Är det korrekt med en filosofisk tolkning att människan är förgänglig? Så framstod det för mig i alla fall.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


asti

  • Gäst
Märkligt och mäktigt! Snygga akustiska gitarrer och skön bas!
Måste varit ett otroligt jobb att mixa allt det här! Imponerande.
Jag har rätt svårt för att på en lyssning ta till mig allt det här,
det kräver nog att man sätter sig tillrätta i lugn och ro och drar upp volymen ordentligt.
Vissa delar blir mer av ett ljudcollage än en låt. Men delarna vävs ihop på ett snyggt sätt.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Skriver medan jag upplever...

Eisteins relativtetsteori, tiden
indiskt
de döda
aska
Ganges
transcedens till hippie usa
buffalo springfield
en snabbtur till finskt hårdrock (tror jag?)
och sen allt ihop i en skön kakafoni
och igen en snabbtur till finskt hårdrock (tror jag?)
and back to india
garam masala
Efter en smaklig måltid
bjuds vi på Pink Floyd som dessert
samt med en jordgubbe på toppen i form av skön avslappnad pop...

Intressant trip geografiskt och musikhistoriskt!
Nånstans i låten trodde jag den var slut och där borde den nog också ha slutat; tycker det hela blev lite för långt.
Men lyssnar man en gång till kanske bitarna faller på plats
Verkligen imponerande!





Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Herre-jätte-jävlar, vilken ljudbuffé!  :) Episkt, välspelat och välarrangerat. Låter riktigt coolt på sina ställen! Sången funkar helt ok på de mer avskalade delarna, men blir mer anonym på de driftigare ställena i låten. Kanske är det just så du vill ha det och kanske är det något jag kan vänja mig vid. På vissa delar funkar detta ändå riktigt bra och sången smälter mer in för att bli ett sound/instrument.

Tack för intressant lyssning!
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad tsmalmbe

Är det korrekt med en filosofisk tolkning att människan är förgänglig? Så framstod det för mig i alla fall.

Lyssnarens tolkning i sådana här fall är alltid korrekt.

Lyrikskribenten har försökt sig på någonslags människan mot det anonyma samhället (maskineriet)-filosofering.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil
kul med nån som har energin att ta sig an detta stora format - som ett P Floyd concept-album i miniatyr  :)

tycker att inledningen drar ner helheten tyvärr, lite för mycket 'kon-Trollets klipp-å-klistra-verkstad' där...det blir ju sååå mycket bättre efter ett tag - alla kanske inte ger resten chansen...

varför inte jobba lite mer på introt för att bättre fånga intresset. ett riktigt opus har ju en 'ouverture' där hela verket presenteras i form av ihopvävda snuttar från alla de olika ingående teman i symfonin.....( om du orkar, haha...du skrev ju faktiskt att inga större ändringar är planerade  :D )

hur som helst så är detta riktigt inspirerande för en latmask som mig själv, och får mig att börja fundera på om jag själv kanske skulle försöka få arslet ur vagnen och börja jobba på min egen sedan länge länge planerade concerto i K-moll  B)


Utloggad tsmalmbe

tycker att inledningen drar ner helheten tyvärr, lite för mycket 'kon-Trollets klipp-å-klistra-verkstad' där...det blir ju sååå mycket bättre efter ett tag - alla kanske inte ger resten chansen...

Man måste förtjäna låten, visst är det ju lite arrogant förstås. Introt var så skojigt att göra, och att få ens liknande "feeling" igen är inte sannolikt, därav kan det inte ändras. Sannolikt skulle det bli ännu sämre.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Bör inflikas att det är mahan som spelar bas på intron.

Where credit is due.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


clavinova

  • Gäst
Häftigt! Väldigt mycket ett epos a la Pink Floyd Live at Pompeij. Bra ljud, spännande saker händer. Vet inte vad du har haft för ljudideal i mixen men för mig är det väldigt mycket mitten av 70tal. Snyggt och väldigt mångsidigt, gillas!

Dock kom jag på en sak, den distade gitarren tycks sura på ett par ställen efter halva låten. Kanske jag som hör fel men så uppfattade jag det.
« Senast ändrad: 01.04.2010, 11:33:46 by clavinova »


Utloggad tsmalmbe

Dock kom jag på en sak, den distade gitarren tycks sura på ett par ställen efter halva låten. Kanske jag som hör fel men så uppfattade jag det.

Du har säkert rätt, den har blivit ostämd. Den är inte det enda, framför allt så skiter det sig på flere ställe i gitarrsolona då jag bendar lite. Men det är tyvärr inget jag kan göra åt något nu mera med lätthet.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


clavinova

  • Gäst
Dock kom jag på en sak, den distade gitarren tycks sura på ett par ställen efter halva låten. Kanske jag som hör fel men så uppfattade jag det.

Du har säkert rätt, den har blivit ostämd. Den är inte det enda, framför allt så skiter det sig på flere ställe i gitarrsolona då jag bendar lite. Men det är tyvärr inget jag kan göra åt något nu mera med lätthet.

Melodyne? Enligt den reklam jag sett borde den senaste versionen vara utmärkt till just sådana korrigeringar.


Utloggad tsmalmbe

Korrekt. Jovisst, jag skulle säkert melodyna upp det men tyvärr har jag inte ett sådant verktyg.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Ny version, denna gång mastrad och nivåfixad och lite trumprogrammerad. Jag hoppas denna kan vara slutlig. Eller så inte.

Den är också nivåkollad mot Serenity (parts 1-5), för att någon gång kunna ligga bredvid varandra på en skiva...
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


clavinova

  • Gäst
Nu vet jag inte vad du kör men VariAudio i Cubase 5 är även det ett riktigt bra verktyg för sådana korrigeringar. Använde det själv nyligen på en sångtagning där jag dels korrigerade pitchen, dels skapade stämmor med den. Rekommenderas, om du nu kör Cubase.


Utloggad tsmalmbe

Jag är mycket konservativ, jag kör ännu Cubase SX3.

Kanske tid att få tummen ur, och uppgradera. Man slösar ju pengar på en annan massa sk*t också..
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Dock kom jag på en sak, den distade gitarren tycks sura på ett par ställen efter halva låten. Kanske jag som hör fel men så uppfattade jag det.

Du har säkert rätt, den har blivit ostämd. Den är inte det enda, framför allt så skiter det sig på flere ställe i gitarrsolona då jag bendar lite. Men det är tyvärr inget jag kan göra åt något nu mera med lätthet.
:lol: Det vågade jag inte kommentera Clav men visst är det så fast blått är blått så......
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Nu vet jag inte vad du kör men VariAudio i Cubase 5 är även det ett riktigt bra verktyg för sådana korrigeringar. Använde det själv nyligen på en sångtagning där jag dels korrigerade pitchen, dels skapade stämmor med den. Rekommenderas, om du nu kör Cubase.

Hur gick det med min sångtagning då? ELler den var bortom hjälp? :lol: väntar fortfarande :unsure:
https://soundcloud.com/user7789882


freddy

  • Gäst
Riktigt häftigt ja, kul resa.

Vissa partier känns mer inslängda än andra, vissa idéer är grymma. Jag hade nog önskat att vissa övergångar snyggades till.

Mixen tycker jag har för mycket reverb, har riktigt svårt att höra vad du sjunger, det dränks liksom, försvinner. Det händer även väldigt mycket i mellanregisteret hela tiden, där känns det grötigt.

Men jag förstår att det måste vara en extremt svår låt att mixa. Känns nästan som du är ute efter en uppvisning i mixning av olika stilar :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har lyssnat några gånger senaste dagarna och... Vilket mastodontverk. Imponerad!!!!

Några synpunkter som kanske kan kvitta egentligen när summan blir större än de ingående delarna, men här kommer dom i alla fall.

Inledande sitaren känns lite planlös. Lite för mycket toner.
Riden avslutar riktigt snyggt innan sången kommer in.

Sitaren igen vid 280 känns oplanerad på fel sätt.

Häftigt med middagssittningen. Lite långt kanske?

Om du har spelat in elgitarrerna med pluggar tycker jag att du ska "kroppa" till dom lite mer.
Låter lite Rockman över dom nu. Med kroppa till menar jag mindre dist och mer mellanregister.

Lite otajta trummor kring 7 min.

Gitarrsolot vid 500 kan du göra bättre. Skriv ett solo istället tycker jag. Här går låten på tomgång.
Grymt snyggt komp bakom.

Fantastiskt vackert vid 14,30 med klockorna.



Sammantaget: Skitbra!

Edit: har visst blandat tidsangivelser mellan sekunder ibland och minuter ibland. Figure it out.


Utloggad tsmalmbe

Vissa partier känns mer inslängda än andra, vissa idéer är grymma. Jag hade nog önskat att vissa övergångar snyggades till.

Vissa delar spelades in, utan tanke på att det skulle bli "en övergång". Det är väl vad du hör. Jag har kollat över en massa inspelade spår, ifall det skulle finnas mera material att bygga övergångarna med, men nada. Att limma på något numera blir konstlat, men övergångsproblematiken är väl något jag tar med mig till nästa projekt.

Mixen tycker jag har för mycket reverb, har riktigt svårt att höra vad du sjunger, det dränks liksom, försvinner. Det händer även väldigt mycket i mellanregisteret hela tiden, där känns det grötigt.

Hurudan lyssning har du? Jag har referenslyssnat i någr alurar och några högtalare, men alla sådana som jag redan känner väl till. Jag hör varken det ena eller det andra du nämner - men så har jag lyssnat på detta i några månader redan så jag är definitivt blind för vissa lösningar jag gjort. Jag har gröpt lite mellanregister i masteringen, men är rädd att det blir för mycket smileykurva i det hela i en "medeltalslyssning" (=färdigt urgröpta yoghurtburkar -typ).

Men jag förstår att det måste vara en extremt svår låt att mixa. Känns nästan som du är ute efter en uppvisning i mixning av olika stilar :)

Problemet som jag ser det: då jag pysslat och sysslat en hel kväll med låt oss säga "speedmetaldelen" så låter den bra. Nästa dag lyssnar jag på samma del, men som en helhet med det som kommer före. Fy fan, båda delarna låter nu apa. Och så samma med alla olika delar, att konstant referenslyssna till de olika delarna är närapå omöjligt då de är så olika (öronen "lär sig" ett visst sound som blir referens för just den kvällens jobb).

En kompromiss blir det.

Efter en "varm" del låter vad som helst "mellanregistrigt", och efter en "mellanregistrig" del, låter en akustisk del urgröpt. Därför gjorde jag beslutet nu att det måste vara klart. Att gå från del till annan och göra samma korrigeringar åt alla håll var inte mera klokt. Att dra alla 100+ spår till nollan och ta bort alla insertar och all automation och börja från början? - Då kastar jag hellre bort det.

.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad tsmalmbe

Inledande sitaren känns lite planlös. Lite för mycket toner.
Riden avslutar riktigt snyggt innan sången kommer in.

Sitaren är en Line 6 variax akustisk. Intron var en kvällstest med mahan på bas. Det blev vad det blev. Jag försökte få det klokt med lite tingeltangel och skrammel. Det låter övning för det är övning. Första gången på ett instrument som låter som sitar. Det var svårt att hitta stämning flum och indiskhet på en gång. Jag tycker det är ganska bra träffat, men det är helt klart att jag inte är eller kommer att bli Shankar.

Sitaren igen vid 280 känns oplanerad på fel sätt.

Minuter sekunder eller annan index? Intresserade av att höra!

Häftigt med middagssittningen. Lite långt kanske?

Långt på flit. För att inte vara för lätt. Det verkade som en bra ide i varje fall. Att fylla ut låtar med sådana här ljudbilderär väl aldrig helt rätt, men nu kändes det som det vora på sin plats. Men det är definitivt smaksak. Ibland tycker jag själv si och ibland så.

Om du har spelat in elgitarrerna med pluggar tycker jag att du ska "kroppa" till dom lite mer.
Låter lite Rockman över dom nu. Med kroppa till menar jag mindre dist och mer mellanregister.

Gitarrerna är gröpta för att göra utrymme åt en hel del annat. Jag gröpte tills det inte mera störde mig.

Gitarrerna är spelade med följande kedja:

Som gitarr epi LP. Sedan följer en "pickup booster" med massor line gain för att riktigt pina försteget i JCM900:an. Från JCM:en till 2x10" med en AKG D112 (botten) och en Sennheiser MD412 (resten). Detta in i en ART TPS tvåkanalsmikrofonförsteg (rör), in i en Rocktron hush/exciter för lite "body" och sen in i ljudkortet. Paketet är mixat med endorphin som huvudkompressor (M/S med stark kompression på "S" och en del gain på "S") Sen eq och Oxford Inflator.

Solodelarna är Pod Farm (gratispluggen).

Lite otajta trummor kring 7 min.

Skall kolla, trummorna är det enda jag egenligen har "öppet" ännu...

Gitarrsolot vid 500 kan du göra bättre. Skriv ett solo istället tycker jag. Här går låten på tomgång.
Grymt snyggt komp bakom.

Ja du. Nu är vi vid källan av problemet. Jag kan inte. Och det är tyvärr också sanningen. Detta solo är en av 10 kalla improvisationer, och detta var det bästa, minst sura och falska (minst, inte totalt utan). Jag antar att vi talar om "solot" där det endast är en gitarr, int något annat slammer eller sång på ytan.

Jag vet inte hur man "skriver" ett gitarrsolo, jag kan bara ta i gitarren och söka ett ställe där det känns naturligt att spela och sen "hoppas". Med skriva menar du säkert musikteori och noter, vilket jag kan läsa (till en del) men absolut inte skriva.

Jag är inte helt främmande för tanken att någon anna skulle sätta solon på mina låtar, men det är jobbigt för jag får sällan mina ideer framförda så jag skulle vara nöjd med resultatet. Det får inte vara för tekniskt och kliniskt, utan det skall låta som on det finns fingrar och en person inblandad. Du kanske förstår?


-------------
Tack åt alla som igen lyssnat på detta, på gott och på ont. Ett sådant här projekt är som en maraton, det känns som om man inte på något jävla vis skulle orka ta tag i det när man en gång bestämt sig för klart... Inte i något annat med musiken för den delen heller.
« Senast ändrad: 03.04.2010, 01:24:35 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Citera
Minuter sekunder eller annan index? Intresserade av att höra!
Sekunder i inbyggda spelaren.

Citera
Jag vet inte hur man "skriver" ett gitarrsolo, jag kan bara ta i gitarren och söka ett ställe där det känns naturligt att spela och sen "hoppas". Med skriva menar du säkert musikteori och noter, vilket jag kan läsa (till en del) men absolut inte skriva.
Nej jag menar inte att du ska skriva det i noter. Jag menar att du hittar på ett solo som du övar in. Precis som du "skriver" en sångmelodi. Det kan vara användbart om man kör fast eller inte hittar fram på improvisatorisk väg.