Kontrollrummet

1up (Daniel Aurell) - Romania (Vocal edition)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Titel: Romania (Vocal edition)
Text: 1up (Daniel Aurell)
Musik: 1up (Daniel Aurell)
Längd: 3:07
År: 2010

Glad och lite flummig Rumänsk umpa-umpa med sedvanlig 1up-lekfullhet. Man kan nog skönja lite Wreesvijk på sina ställen också.

Har lagt ned lite tid på att få kul rytm och ackord i låten med basgång med lite fart i. Hoppas det gillas. :)

Är saxen för skrikig?

Välkommen rumänien du fagra land
äpplen och dragspel längs en naken strand
grå och trist eller fest och glamour
det är långt mycket bättre än att hälsas med bonjour

Packa upp sin packsäck ut och titta överallt
nu ska vi ut och resa skriker ut för fulla hals
fy för fan vad vi ska resa långt och bort
vi kan inte hamna i nån komplott

drogspel fiol och full skrikhals
vi är tolv friska sjömän drar en vals
men inte vänta, vänta på för mycket
för snart så kommer hela stycket

//Välkommen Sylvanien du bergiga land
jungfrur och vampyrer och ett sällsamt sammanhang
fakta och sanning eller fakta och fiktion
det är lätt att bli biten, ingen jätteprestation//


« Senast ändrad: 28.03.2010, 12:38:19 by 1up »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Dagens negativa omdöme då. Det låter inte bra det här. Rimmen är inte roliga och takten går i otakt på nåt konstigt sätt. Ljuden är väl bra men den där indiska saken som kommer in hör inte hemma i Rumänien.
Fast jag är ju bara en individ som tycker nåt det finns säkert andra som tycker precis tvärtom.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Dagens negativa omdöme då. Det låter inte bra det här. Rimmen är inte roliga och takten går i otakt på nåt konstigt sätt. Ljuden är väl bra men den där indiska saken som kommer in hör inte hemma i Rumänien.
Fast jag är ju bara en individ som tycker nåt det finns säkert andra som tycker precis tvärtom.

Snabbt svarat, Eko. Det är bra att få in synpunkter, även om man alltid hoppas på främst positiva förstås. Indiska saken är antingen en saxofon eller fiol (om du tänker på pizzicaton i inledningen). Baktakten, ja kanske låter så när man lyssnar med fräscha öron. Får se vad andra anser. :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Lite Wreesvijk men mer Demian-vibbar tycker jag. Dansant truddelutt som passar en kabaret på sommarturné. Svårt att få en synthsax att låta sax men det spelar ingen större roll. Skönt stomp! 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Lådan

  • StaySolid
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 930
    • Visa profil
    • Min sida
Tycker att detta var rätt skojigt att lyssna på.
Snygg rytm rakt igenom.
Mixen sitter bra, ljuden spännande och för mig ovanligt.

http://web.me.com/julle128


asti

  • Gäst
Kul låt med skön takt, men jag uppfattar tyvärr inte alla ord. Kan du inte lägga upp texten?
Påminner en del om "zigenarmusiken" i Kusturicas filmer, men här i lite mindre arrangemang.
Tror att klarinett hade passat mist lika bra som saxofon. Dragspel är fint!  :)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Lite Wreesvijk men mer Demian-vibbar tycker jag. Dansant truddelutt som passar en kabaret på sommarturné. Svårt att få en synthsax att låta sax men det spelar ingen större roll. Skönt stomp! 

Kanske Demian också ja. :) Ska pröva att byta till clarinet som asti föreslog kanske passar ännu bättre. Tackar!


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Tycker att detta var rätt skojigt att lyssna på.
Snygg rytm rakt igenom.
Mixen sitter bra, ljuden spännande och för mig ovanligt.



Trevligt att höra. :)

Hoppas allt är bra på din kant förresten.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Kul låt med skön takt, men jag uppfattar tyvärr inte alla ord. Kan du inte lägga upp texten?
Påminner en del om "zigenarmusiken" i Kusturicas filmer, men här i lite mindre arrangemang.
Tror att klarinett hade passat mist lika bra som saxofon. Dragspel är fint!  :)

Texten är inlagd. :) Jaa, precis det är tänkt att vara lite zigenarstil på det hela. Som en Gary Larson teckning: "Välkommen till himlen här är din harpa - välkommen till helvetet här är ditt dragspel" fast trenden har vänt. :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jo det låter lite rumänskt. Men mer vag zigernarstil isåfall..

intressant text..
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Kul låt med skön takt, men jag uppfattar tyvärr inte alla ord. Kan du inte lägga upp texten?
Påminner en del om "zigenarmusiken" i Kusturicas filmer, men här i lite mindre arrangemang.
Tror att klarinett hade passat mist lika bra som saxofon. Dragspel är fint!  :)

Texten är inlagd. :) Jaa, precis det är tänkt att vara lite zigenarstil på det hela. Som en Gary Larson teckning: "Välkommen till himlen här är din harpa - välkommen till helvetet här är ditt dragspel" fast trenden har vänt. :)
Lite annorlunda text!
Men vad är drogspel? Haschpipa?  :unsure: :)


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Häftig musik och text, sånt man aldrig skulle kunna få till själv. Härligt sväng. Låter naturligt om gitarren fram till första solot, då låter det väl mycket midi. Musettdragspelet övertygar hela låten. ”Trummisen” missar på ett par ställen så man störs lite, t ex vid 1:04.

Sångmässigt gör du det bra, men tycker inte sången låter inspelningsmässigt lika klar och fin som resten, utan som om micken inte var den bästa.

Kul med annorlunda musik och berättande texter! :)
DON'T PANIC



Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Måsta hålla med Eko här.
Jag lyssnar på musiken, läser texten, och sångmelodin gör underliga förskjutningar i förhållande till texten.
Får inte till det i mina öron.
Det känns väl rätt så genuint, men saknar power. Nåt som eldar upp, kraft, vansinne...


Utloggad tsmalmbe

Basen och bastrumma är överdrinva. Men kanske det är så i ett rumänskt barutrymme. Snärtig text och en positivt annorlunda grej. Dragspelsoundet ligger fint i bakgrunden, trots att det lite låter finlandsfärja/sverigebåt över sounden som helhet i detta.

Inte något jag skulle dra fram en festkväll, men något som är skoj att lyssna på i lurar en vintrig vårkväll.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.