Kontrollrummet

Top 20 Greatest Synths of all time

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
http://www.sonicstate.com/top20/

Nedräkningen har redan kommit fram till 2:a plats, men se till att börja från början och tjuvläs inte längre ned på sidan!
Rätt så spännande... :)


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
Inte så svårt att räkna ut vilken synt dom tänker sätta på 1:a plats... ;)

Sen undrar ju jag vad D-50, M1, JV-1080 och dansbandseländet Proteus gör på listan, eller är jag bara avig?
Måste ju finnas tiotals bättre maskiner än dessa.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Både D50 och M1 var ju svinbra när de kom och blev klassiker redan innan de slutade tillverkas, så det förvånar inte mig att de är med.

Proteus/1 var också en helt suverän burk när den kom - men det var ganska skönt att jag kunde pensionera min när jag köpte Sampletank i stället - och på köpet fick både bättre ljud och mindre brus... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
D50 var ju svinbra när den kom och en klassiker redan innan den slutade tiollverkas, så det förvånar inte mig att den är med.

Proteus/1 var också en helt suverän burk när den kom - men det var ganska skönt att jag kunde pensionera min när jag köpte Sampletank i stället - och på köpet fick både bättre ljud och mindre brus... ;)

Jo tack jag minns också yran - man körde BubleBee-demon på D50 och sa "jaaaa... det låter EXAKT som en orkester!" :D
Vad jag menade var att dom nämnda maskinerna inte riktigt står sig idag, så som Prophet 5 eller... Minimoogen.


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Jo, det är väldigt många fina synthar som bara nämns i förbifarten som liggandes alldeles utanför listan.

Men de måste ju ha räknat in syntharnas historiska betydelse också, vilket ju ger t.ex. M1 en ganska så given plats eftersom det ju var den första riktiga workstation-synthen. Om listan gällde de "bästa" syntharna skulle den nog se helt annorlunda ut.


Utloggad Duden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 122
    • Visa profil

Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Duden: Jo, så tänkte jag också först när jag såg det, men listan heter ju faktiskt "greatest synths of all time", och då blir det ju lite annat...


Däremot kan man ju vara lite fundersam på varför inte Roland TB303 är med.
Det är ju en synth som verkligen har satt spår i musikhistorien. -Frågan är om "technon" hade funnits om det inte hade varit för 303an?

Och så tycker jag gott att de hade kunnat slänga in nån lite nyare grej, som t.ex. Evolvern. Den kommer med största sannolikhet att bli en framtida klassiker... B)


Utloggad Mumin

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
  • analogt mumintroll
    • Visa profil
ARP Odyssey!? Skumt 2:a val på listan. Men o andra sidan var det en helt ny vändning och det uppskattas. Man kanske får ta och fixa en Oddity som leksak för det lät ju gött om den! Riktiga analoga synthar har jag så jag klarar mig.  B)

Jaha, förstaplatsen då? Minimoog eller Minimoog?  :P :unsure:


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Annars är ju Creamwares ASB-burkar billiga nu...
Proddyseyn ser ju rätt så fin ut, och anses om jag inte minns fel som en bättre klon än Oddity.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
ARP Odyssey!? Skumt 2:a val på listan. Men o andra sidan var det en helt ny vändning och det uppskattas. Man kanske får ta och fixa en Oddity som leksak för det lät ju gött om den! Riktiga analoga synthar har jag så jag klarar mig.  B)

Jaha, förstaplatsen då? Minimoog eller Minimoog?  :P :unsure:

Eller kanske moog modular system?

Min hederliga gamla ensoniq Mirage kom inte heller in på listan...
fast förresten det är ju en sampler.... :wub: Någon ensoniq synt borde ju vara med...

Korg tja m1 och ms20 kanske är självklara val men eftersom man säger greatest så borde man kanske tänka på Poly 6? Eller var är Linndrums? Fast det kanske inte räknas eftersom det är en trumsynth....

Svårt att hitta sina egna tjugo favoriter. Greatest ger ju en koppling till "genom tiderna" fats det kanske inte är det som avses. Om man skulle säga de tjugo mest betydelsefulla syntarna istället. Det skulle nästan vara roligare.  :)


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Folk brukar ju också gilla när det handlar om tung-gung.
Casio FZ-1 var en riktigt TUNG pjäs, som gjorde att man slapp smyga in på gym för att träna upp musklerna. Den borde verkligen ha funnits med i listan också... :lol:


Mer seriöst så skulle kanske även Kurzweil K2000 också ha hittat till listan, eftersom det ju verkligen är en kanonbra och lite nyare synt/sampler/rompler.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Kenta K

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 356
    • Visa profil
Fy fan va intressant. Måste kolla det i morgon. Puss och hej :wub:


Florian le Sage

  • Gäst
Hmm, intressant och bra men hur fanken kan man missa Korg Delta och Roland sh-5 och Polymoog och PPG tex???
 :wacko:
ps yamaha dx7 kan man skippa, har alltid ogillat den för sitt äckligt dåliga ljud ds


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil



         Juno-60
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Mumin

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
  • analogt mumintroll
    • Visa profil
Jag vill ha Yamaha Electone GX-1 på första plats. Men det lär väl knappast hända. :(


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
M.a.o kommer antingen Moog eller Fairlight hamna utanför listan?
Ja jag säger då det - Synthare....
Dolphins are gay sharks.


Utloggad dede

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
    • 80-talsinspelningar
Om jag inte minns fel använde både Hawkwind och Pink Floyd vanliga Oscilloskop. Borde kanske också platsat in. Sen saknar jag Prophet VS - Vet inte om det var utvecklingskostnaderna på den som fick Sequential på fall. Men det var en häftig svanesång och ett av de bästa instrument som nånsin byggts.
Max 300; tecken återstår


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Okej har kollat några gånger men nu är vinnaren publicerad. Skall inte avslöja det och förstöra spänningen. Kan bara säga att man inte blev så förtvivlat överaskad....

http://www.sonicstate.com/top20/


(sorry om jag knyckte din tråd android men spänningen var olidlig)

 :)


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Haha, ingen fara. Var in och kikade på sonicstate tidigare idag, men glömde bort att bumpa här...

Ja, ettan var väl ingen enorm surprice direkt. :)


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Elka Synthex (Jarre), New England Synclavier, Mini Moog, PPG, ARP2600, Kurzweils alla syntar med V.A.S.T.. All i osorterad ordning ;)

Men skulle det vara en synt som är mer legendarisk än nån annan och som gjort att världen människor har fått upp ögonen (öronen ;) ) för synthesizers så ska det nog vara den ursprungliga modulära "moog machine" som t.ex Walter (sedermera Wendy) Carlos använde för sin skiva  Switched on Bach. Kolla gärna in http://en.wikipedia.org/wiki/Switched-On_Bach där det finns ett smakprov på hur det lät då 1968 ;)



« Senast ändrad: 23.05.2007, 18:08:18 by hegobald »


Florian le Sage

  • Gäst
Wendy är alltid bra!
Bra ihågkomst Hegobald...finns ju en skön Turktransa också som faktiskt är BRA;
Byulent Ersöy nånting-superpopulär over/down there, kan tyckas very strange eftersom det är muselman-land å allt men...what the fuck... :wacko:

edit: lägger till en länk till youtube med BÜLENT ERSÖY...
 :o
« Senast ändrad: 24.05.2007, 01:39:53 by Florian le Sage »


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels

Florian le Sage

  • Gäst
han/hon har väl en i röven förmodligen...vet att det blev ett stickspår här men jag kom osökt in på det då hegobald tog upp Wendy...



Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Så... är det någon som faktiskt haft en riktig minimoog? Vad får man ge i runda slängar
runt 30.000 för en voyager, men en original kanske betingar mer eller?
JAg tror inte att jag har träffat någon som faktiskt har en.  :)


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Om jag inte minns fel så har jag sett att man kan få tag på en original Model-D för nånstans runt 15-20,000kr. De är ju inte så ovanliga, och både mer begränsade och "ömtåligare" än en Voyager. (Fast det är ju många som säger att Model-D låter mycket bättre.)

Voyagern går ju på dryga 30,000:- nya, har inte koll på beg.priser där...
« Senast ändrad: 25.05.2007, 10:28:50 by android »


Florian le Sage

  • Gäst
Herregud, jag minns när dom där minimoogarna gick för max ett par tusen och i dussintal på glada 80-talet...


Utloggad swellman

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Jo, jag hade en minimoog en gång i tiden. Rejäl synt. Kvalitetskänsla rakt igenom, ja med undantag av pitchbendratten som aldrig ville hamna i riktigt samma läge. Man fick finjustera lite medan man spelade. Det var ju bara en liten notch i ratten som fixerade den i neutralläget och den var av naturliga skäl inte helt exakt. Om den lät bättre än Voyager? Ingen aning. Jag såg en Voyager uppställd på Estrad en gång och ville prova men det var något fel på den så det gick inte. 


Utloggad neriks

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil
    • NEriks Audio
Så... är det någon som faktiskt haft en riktig minimoog?
Ja ... jag äger en gammal Minimoog Model D. Faktum är att det var min första synt. Jag köpte mitt exemplar i USA för runt 6.000 kr i slutet av 80-talet / början av 90-talet.

P.S - Just nu har jag faktiskt 3 st gamla Minimoogar i mitt lab för service ;)
NEriks Audio AB
NEriks Blog
Auktoriserad Moog återförsäljare


Utloggad Mumin

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
  • analogt mumintroll
    • Visa profil
Jamen visst. Lite tråkig 1:a kanske. Men den är väl värd det. Underbart ljud och enkel att ratta.  :)
Personligen har jag dock alltid gillat Prodigyn bättre av någon anledning.

De är ju inte så ovanliga, och både mer begränsade och "ömtåligare" än en Voyager. (Fast det är ju många som säger att Model-D låter mycket bättre.)
Ja, de säger de ja...  :rolleyes: Hade någon spelat in sin Voyager och sagt att det var en Model D hade troligen ingen sagt emot. Sak samma med Moog LP.  :P


Utloggad hegobald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 181
  • Riktiga syntar har trägavlar.
    • Visa profil
Faktum är att Voyager och "Lilla fetisen" låter BÄTTRE en LillMoogen model D... Det är samma teknologi fast förbättrad ;) (japp det finns visst nåra germaniumtranstiroer där ännu :D )


Florian le Sage

  • Gäst
ja är benägen att hålla med, fucking better man... :lol:


Utloggad Mumin

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
  • analogt mumintroll
    • Visa profil
Jag tycker att de låter i princip likadant. Model D låter aningen mörkare eller dovare. Men det kan ju ha och göra med den äldre elektroniken i dem.


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Ganska förutsägbar lista? De syntar som överraskade mig mest var Korg M1, Roland D50 och EMU Proteus. Jag hade gärna stoppat in DSI Poly Evolver i listan....


Utloggad android

  • Synthrobot
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 476
  • Bitcrushed
    • Visa profil
    • New Modern Angels
Jo, instämmer i ett Evolver-serien borde ha fått vara med på nåt hörn. Det är ju en av få nya synthar som faktiskt försöker göra nåt lite nytt...
Har du en PEK, Lighthead?