Kontrollrummet

Kritik på mix

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jesperhagberg

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Hade svårt att somna inatt, istället hittade jag låtar med råmaterial på tidningen studio's hemsida och fick för mig att "övningsmixa" vilket jag aldrig gjort innan. Här följer i vilket fall resultatet och det skulle vara kul med lite konstruktiv kritik
http://www.speedyshare.com/settings.php?id=282354299&idh=196214c2d2bbb4fcc3a36197cf1f87b5


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
hejsan..
sången är jättehög, men saknar ändå kontur pga allt reverb
sänk båda så har du gjort en stor förbättring bara där!

annars lät det ok, men det var svårt att tänka på något annat en den suddiga sången nu
lycka till!

:)

(edit) tog bort en överflödig smiley
« Senast ändrad: 21.03.2010, 17:18:12 by Larsson »
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Mixar man ett instrument för högt tappar låten energi. Och dränka sång i reverb är inte att rekommendera. Lyssna på favoritlåtar så hör du ingen som är dränkt i reverb. Reverb ska användas med måtta. Enda undantaget om du ska trycka något långt bak i mixen. Körer kan ha lite mer reverb än leadsång just därför. Leadsång är ju instrumentet som ska bära upp låten och vara längst fram. Då funkar det inte att vräka på reverb. Prova använda delay istället. Men om det är reverb du verkligen vill ha så som sagt var dra ned på det.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad jesperhagberg

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Tack för kritiken! Jag gjorde som sagt detta i natt och i min lilla dimma tyckte jag av någon anledning att det var "coolt" att sången låg där längst fram och var lite "dreamy". Jag håller dock till fullo med om det ni sagt, jag brukar oftast inte använda mycket reverb alls. 

Här är en liten "update" på det hela, det är mycket mindre reverb både på sång och snare samt att sången ligger lägre.
http://www.speedyshare.com/files/21552250/popl_ten_jesper2b.mp3

« Senast ändrad: 21.03.2010, 23:19:04 by jesperhagberg »


Utloggad Odrörir

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 332
    • Visa profil
Tack för kritiken! Jag gjorde som sagt detta i natt och i min lilla dimma tyckte jag av någon anledning att det var "coolt" att sången låg där längst fram och var lite "dreamy". Jag håller dock till fullo med om det ni sagt, jag brukar oftast inte använda mycket reverb alls. 

Så där nu låter det klart bättre. Det var inte så att det bara var att du var lite dreamy så där sent på natten? :P Ja man kan få lite lustiga idéer så där sent och tycka dem är bra och mixen låter bra och sen när man lyssnar på det igen dagen efter så...näää. :lol: Ska det bli bra ska man ha fräscha öron. Däremot tycker jag att de bästa låtidéerna, de poppar fram under senare kväll till sent på natten. Och givetvis kan man inte gå och lägga sig då. Men som som sagt var det är ju en annan sak det.
Det är samma med musik som sex. Jag kommer alltid in för tidigt.


Utloggad jesperhagberg

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Jag var nog väldigt dreamy den natten. När man ska skriva musik är det riktigt najs att vara lite dreamy mitt i natten, då överanalyserar man det inte. Man får mycket bättre flow, sen kan man slipa på det när man är lite piggare.