Kontrollrummet

Mysko knäpp vid exportering av ljudfil..

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej.
Jag drog ned ett arr som jag håller på med till en mp3:a.Det uppstod ett knäpp ljud ,nån sorts digital gloff.Det hörs alldeles i början på filen.Det har jag aldrig råkat ut för tidigare,vad är problemet?
Filen bestod av renodlade midi filer,inga wave:s.Så det fanns inga störande moment från början..

Tacksam för lösning av problemet.

Mvh
Micael


Utloggad tsmalmbe

Nån VSTi du använder orsakar en CPU-spike i början?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Nån VSTi du använder orsakar en CPU-spike i början?

Det är möjligt,men jag vet inte och har aldrig råkat ut för detta tidigare.Ganska irriterande.Knäppet finns inte inne i projektet,utan uppstod när jag exporterade filen..Jag kollar det där om cpu spiken,det kan ju vara det.
Filen startar direkt vid uppspelning,kan det vara det? Har för mig nu att jag läst nånstans att det är bra att ha ett par sek i början av filen..Det tänkte jag inte på,ska kollas..

Mvh
Micael


Utloggad tsmalmbe

Jag lämnar alltid lite tomt i början, just på grund av det här. Ta bort en plugg i taget tills du hittar kulpritten. Ibland kan det vara att du för göra 3-4 exporter och den sista är utan "knäppet". Så det är nödvändigtvis inte något som du alltid kommer att ha, ens på samma låt.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad timegroove

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
En cpu-spik lär det nog inte vara såvida du inte mixar ner i realtid...


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
En cpu-spik lär det nog inte vara såvida du inte mixar ner i realtid...

Nej jag mixar inte ned i realtid..Tror att TSM:s tips å mina egna funderingar vid eftertanke löser/belyser problemet.Har inte hunnit kolla än dock.Återkommer om det inte fixar sig..

Mvh
Micael


Utloggad tsmalmbe

En cpu-spik lär det nog inte vara såvida du inte mixar ner i realtid...

Det är just det vad det kan vara. Och det har inget med realtid att göra. När datorn kör igång med nedmixningen skall det hända en helt jävla massa initialisering den första sekunden. En CPU-spik kan således leda till ett knäpp i början. Skulle det ha varit en knäpp senare under låten, skulle det nog inte ha haft med det att göra,

Nu är det ju inte uteslutet att det kan vara något annat också, det är helt klart.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad timegroove

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Eftersom det inte är realtid så har ju datorn all tid världen på sig att göra det den ska, så det finns ju ingen anledning till att de skulle bli en cpu-spik, det enda som händer är att nedmixningen tar längre tid.