Kontrollrummet

Gurano goes Africa - and back

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hejsan!
Efter långhelgen på landet blev jag lite sugen på afrikansk musik - så jag gjorde detta grova utkast till lite Soukousinspirerad musik - vet inte om jag lyckades? men jag tycker att den tuggar på, på samma malande, enformiga sätt som sådan musik ibland gör.

Jag tar gärna emot synpunkter, men detta är som sagt ett mycket tidigt stadium. Bas ska jag lägga till och ev blås.
MEN jag skulle tycka det var skitkul utifall någon vill sjunga lite glada afro-toner!!

Ha det gott
Gurano

Version 3
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/GuranoGoesAfricaB.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 20.05.2010, 00:10:21 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gung gung! Glad och trevlig musik att lyssna på på åkrarna i solens sken.
Plocka fram mer afro-rytm-loopar och lägg in i låten. Finns nog massor av rytminstrument som passar för att pumpa vidare på de här rytmerna. Ser fram mot basspeleet. Finns mer än ett sätt att spela bas på och det är kul att leka fram något som passar sån här musik. Basen har ju en central roll, så jag ser fram mot fortsatt arbete och nya versioner av låten.
« Senast ändrad: 17.05.2010, 13:20:23 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Tackar!
Jo jag hade tänkt mera afrorytmer av olika slag. Basen ser jag som en liten utmaning då jag inte är särskilt bra på instrumentet, men det kommer :)

Jag hoppas på svängig sång - det måste oxå till annars haltar idén (men tyvärr suger jag själv på sång  <_<)

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Spännande! Tycker att du har en bra grund här att jobba vidare med. För att det ska kännas afrikanskt skulle jag vilja ha lite mer jord under fötterna, och där kommer bla det här med basen in, samt kanske afrikanska trätrummor med buffelskinn(?) eller liknande, samt kanske jobba lite med eq´n så att du lyfter fram ännu mer jordnära frekvenser. Jobba vidare, man blir glad och sprallig av detta!
Plinkar på en låt...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
...skulle jag vilja ha lite mer jord under fötterna...

Precis vad jag har därute på prärien, jord under fötterna.  :rolleyes:


Drygt 120 nya staketstolpar (en pall) är på plats i jorden. Närmare 700 meter hittills.

Citera
Basen ser jag som en liten utmaning då jag inte är särskilt bra på instrumentet, men det kommer
Det du säger om basen känner jag igen. Har många gånger försökt att få till ett gung i såväl reggae som ska-musik och har mycket kvar att lära mig. Det kräver en del men är samtidigt intressant att lära sig mer.

Go Gurano go!  B)
« Senast ändrad: 17.05.2010, 22:24:28 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Spännande! Tycker att du har en bra grund här att jobba vidare med. För att det ska kännas afrikanskt skulle jag vilja ha lite mer jord under fötterna, och där kommer bla det här med basen in, samt kanske afrikanska trätrummor med buffelskinn(?) eller liknande, samt kanske jobba lite med eq´n så att du lyfter fram ännu mer jordnära frekvenser. Jobba vidare, man blir glad och sprallig av detta!
Tackar Plinka! Hmm vi får väl se om jag kan åstadkomma jord under fötterna - det blir nog bara lite skit under naglarna :D
Basen blir inte lätt men jag jobbar på det.

Precis vad jag har därute på prärien, jord under fötterna.  :rolleyes:
Basen ser jag som en liten utmaning då jag inte är särskilt bra på instrumentet, men det kommerDet du säger om basen känner jag igen. Har många gånger försökt att få till ett gung i såväl reggae som ska-musik och har mycket kvar att lära mig. Det kräver en del men är samtidigt intressant att lära sig mer.

Go Gurano go!  B)
Om jag får gissa så blir nog basliret bara typiskt mig, för jag kan förmodligen inte spela afrobas - men jag ska försöka :)

Men nu har jag nog tyvärr grötat till det hela ganska mycket tror jag - jag har lagt till lite guraslingor en bit in i låten på typiskt Gurano-manér. Risken finns att ju mer jag jobbar på låten desto längre från Afrika hamnar jag - jag slutar väl i kalla norden vad gäller melodier ändå ??? :)
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bra afro-gitarriff. Ytterligare en odefinierbar kompgitarr ligger som en slöja över hela rasket. Fimpa den helt tycker jag.

Trummorna kändes rätt sömniga. Mer dans och mindre marsch så är saken biff. Jag tror på mer funk i stuket.

Typ som detta:
Eller så här, fast något snabbare då: (en minut in)

Tror på ordentlig ransonering av reverb också.

Gott. Jobba på.


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Bra afro-gitarriff. Ytterligare en odefinierbar kompgitarr ligger som en slöja över hela rasket. Fimpa den helt tycker jag.
Trummorna kändes rätt sömniga. Mer dans och mindre marsch så är saken biff. Jag tror på mer funk i stuket.
Typ som detta:
Eller så här, fast något snabbare då: (en minut in)
Tror på ordentlig ransonering av reverb också.
Gott. Jobba på.
Jo jag misstänkte det (vad gäller båder reverb å komp), men det rullar bara på när jag håller i guran - det blir lätt för mycket :)
Vi får se vad jag kan åstadkomma som förändring.

Tack för tyck å lyss
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Nu har jag en ny version, där jag klippt bort lite gura och sänkt reverbet - bättre?
Basen saknas dock fortfarande!

Gurano
« Senast ändrad: 18.05.2010, 19:51:06 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Pjaa.. inte så illa. Hade nog tänkt mig att det skulle låta mer afrikanskt. Tycker inte beatet är så Soukousinspirerat som de skulle kunna vara. Kan du inte försöka få till den där svängiga calypsobaktakten. nu känns det mer som Jazzrock eller lite funkigt rock sådär. Skulle vilja haft gitarren mindre distad också. Cool musik soukous, svårt att spela däremot. Både på trummor och gitarr. Tycker den har potential ändå.  :)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Pjaa.. inte så illa. Hade nog tänkt mig att det skulle låta mer afrikanskt. Tycker inte beatet är så Soukousinspirerat som de skulle kunna vara. Kan du inte försöka få till den där svängiga calypsobaktakten. nu känns det mer som Jazzrock eller lite funkigt rock sådär. Skulle vilja haft gitarren mindre distad också. Cool musik soukous, svårt att spela däremot. Både på trummor och gitarr. Tycker den har potential ändå.  :)
Så är det - det blir mindre och mindre soukous ju mer jag håller på! :)
Får se var jag landar...jag dansar å låten för.

Ska fundera på ljudet, bas ska till å trummor ska med stor sannolikhet ändras.

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Ujuj Ujuj Uj  :wacko: :unsure: :D
Nu blev det visst en syntetisk soukous a la Gurano - bas saknas fortfarande. Synthen ska nog/bör nog sänkas tror jag.

Version 3 (finns oxå i trådhuvudet)
[mp3=200,20,0,left]http://web.comhem.se/goran.werthwein/GuranoGoesAfricaB.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 18.05.2010, 20:01:17 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad bow35

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 402
  • Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt.
    • Visa profil
Har ett förslag: Alla lägger på varsin afrikansk chant, så blir det likt ett skådespel. Jag börjar med fyra fyror:

Version 2 + bow

[mp3=200,20,0,center]http://www.henriklarssonbauman.com/musik/GuranoGoesAfricaAbow.mp3[/mp3]


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 250
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Med stor risk för att bli betraktad som bakåtsträvare här så vill jag nog mena att mänskligheten inte är mogen för detta på ännu 5 år typ. Visst det går inte ihop riktigt men som sagt om 5 år tror jag att detta är högvilt - inte idag riktigt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Med stor risk för att bli betraktad som bakåtsträvare här så vill jag nog mena att mänskligheten inte är mogen för detta på ännu 5 år typ. Visst det går inte ihop riktigt men som sagt om 5 år tror jag att detta är högvilt - inte idag riktigt.
Jag vet inte om du menar bara mina bidrag eller mina bidrag flankerade av Bow35 - men jag antar att det är min musik du menar. Det är i så fall första gången som jag är före min tid  :D
Då vet jag att jag är både hip och inne år 2015, hehe

Har ett förslag: Alla lägger på varsin afrikansk chant, så blir det likt ett skådespel.
Kul idé men inte riktigt vad jag hade tänkt mig - tack i alla fall

Ha de
Gurano
« Senast ändrad: 19.05.2010, 10:27:55 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hör inte nån bas i nya versionen...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hör inte nån bas i nya versionen...
Nä det är rätt å riktigt! Hade du hört någon så hade jag blivit orolig ;)
men en synth finns i alla fall :D

Som jag skrev så.....
Ujuj Ujuj Uj  :wacko: :unsure: :D
Nu blev det visst en syntetisk soukous a la Gurano - bas saknas fortfarande. Synthen ska nog/bör nog sänkas tror jag.

Men jag lägger nog en bas ikväll - ha det gott

Gurano
« Senast ändrad: 19.05.2010, 19:07:07 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hoppsan!
Soukous-inslaget minskade visst lite. Har lagt på en snabbt spelad bas som tuggar på - i mina öron rätt meditativt. Saknar själv lite bra sång...så om någon känner sig hågad är välkommen att prova :)

Har dåliga lurar - hur e mixen i version 3?

Ha det gott
Gurano
« Senast ändrad: 19.05.2010, 22:40:53 by Gurano »
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har dåliga lurar - hur e mixen i version 3?

Lite hårt komprimerad tycker jag. Pumpar lite osnyggt om trummorna framför allt. Elgitarren har ett ganska ofokuserat ljud. Låter som en mindre lyckad uppmikning. Hur är det gjort?

Tycker att basen spelar för mycket jazz för att bli afro. Kanske en eller ett par fraser som upprepas?


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Lite hårt komprimerad tycker jag. Pumpar lite osnyggt om trummorna framför allt. Elgitarren har ett ganska ofokuserat ljud. Låter som en mindre lyckad uppmikning. Hur är det gjort?
Tycker att basen spelar för mycket jazz för att bli afro. Kanske en eller ett par fraser som upprepas?
Kan nog hålla med om komprimeringen - är nu ändrad lite grann!
När du nämner elguran så vet jag inte om du menar kompet eller sologuran - - men samtliga guror är direktlajnade in i mitt externa ljudkort.

Det är nog så att låten har bytt bana från soukous till mera jazz. Därför ändrade jag tidigare i huvudet till Gurano goes Africa - and back :)

Ha det gott
GuRaNo
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Yezz this is jazz-fusion, no Africa no more.
Har nu lyssnat ett gäng gånger i bilen till och från jobbet och den ursprungliga inspirationen har fått sällskap av en basist som definitivt inte varit i Afrika.
Fusion och det är bra så. Du får resa till Afrika en annan gång. Trevlig helg!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Yezz this is jazz-fusion, no Africa no more.
Har nu lyssnat ett gäng gånger i bilen till och från jobbet och den ursprungliga inspirationen har fått sällskap av en basist som definitivt inte varit i Afrika.
Fusion och det är bra så. Du får resa till Afrika en annan gång. Trevlig helg!
Yes - nu har jag seglat tillbaka från Afrikkat. Vi får se när jag rundar vid Kapstaden nästa gång :)
Kul att du pallade att lyssna flera gånger - trevlig helg på dig med

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag gillar detta. Gurano, det du söker är en person på kr som kan swahili :D
Inte så troligt ;)

Varför inte engelska med jamaicansk dialekt? Eller nåt sånt?

Skön lyssning i vilket fall!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Kul att du gillar!
Swahiliska e nog svårt att jaga fatt på :)

Ha det
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Ja vafasen detta kan man bygga vidare på! Lite sång med stämmor och mixen kan mastras lite i diskanten som är lite påträngande. Vill höra denna med härligt synkopisk sång á la Jamaica!