Kontrollrummet

Freddy - Spelmusik

gäst · 21 · 4360

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

freddy

  • Gäst
Blev kontaktad av en spelstudio i höstas om att göra spelmusiken till ett av deras spel. Spelet är ett "partyspel", alltså ett datorspel man spelar lite lättsamt med vänner. Man kan spela upp till fyra personer samtidigt. Man kör varsin tank och skjuter på varandra, man kan modda dessa tanks väldigt mycket efter behag. Spelet kommer att presenteras på Swedish Indie Game 2009 bland annat. Vilket är spännande. Imorgon är första deadline - en spelbar demo. Sen i slutet av januari ska spelet vara helt klart.

Just nu har jag skrivit två låtar till spelet. Den första är för själva menyn, den andra är i själva spelet. Båda är positiva och glada, eftersom det är ett "partyspel".

Jag har inte hunnit jobba klart med låtarna, därför ber jag nu om lite kritik och feedback på dessa. Så kan jag fixa detta till slutet av januari.

Proud Mary - Menymusik

[mp3=200,20,0,center]http://www.lindbergmusic.se/tankmusik/meny2.mp3[/mp3]

Tank em' down - "Ingame-musik"

[mp3=200,20,0,center]http://www.lindbergmusic.se/tankmusik/ingame.mp3[/mp3]

Engage Hostile - "Ingame-musik - del två"

[mp3=200,20,0,center]http://www.lindbergmusic.se/tankmusik/Engage_hostile.mp3[/mp3]

The Hunt - "Ingame-musik - del tre"

[mp3=200,20,0,center]http://www.lindbergmusic.se/tankmusik/The_Hunt.mp3[/mp3]

Trailer:



Spelet är nu även portat till xbox 360.


« Senast ändrad: 26.03.2010, 12:42:48 by freddy »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Fan va kul, men va avis jag blir :).

Har lyssnat på Proud Mary: När/om jag spelar krigsspel på PC (tex battlefield, call of duty) så slås jag ofta av den välgjorda musiken och jag tycker att detta låter bra - ett ganska så storslaget stycke, men jag saknar lite mera "rymd/dynamik i luften" och lite tyngd - alltså en tyngre bas. När jag som sagt spelar så har jag lurar på och det är därför gött med lite tryck i lurarna :)

Jag tycker dock oxå att den ibland har något obehagligt diskant på vissa kaggslag (kan vara mina lurar).

Ha det gott
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


freddy

  • Gäst
Fan va kul, men va avis jag blir :).

Har lyssnat på Proud Mary: När/om jag spelar krigsspel på PC (tex battlefield, call of duty) så slås jag ofta av den välgjorda musiken och jag tycker att detta låter bra - ett ganska så storslaget stycke, men jag saknar lite mera "rymd/dynamik i luften" och lite tyngd - alltså en tyngre bas. När jag som sagt spelar så har jag lurar på och det är därför gött med lite tryck i lurarna :)

Jag tycker dock oxå att den ibland har något obehagligt diskant på vissa kaggslag (kan vara mina lurar).

Ha det gott
Gurano

Tack, ja lite mer bas kunde det allt vara. Håller med! Ska gå igenom instrumenteringen lite mer sen också. Lite mer nyanser vore trevligt som du säger.

Diskanten hör inte jag. Men det kan vara min lyssning med, hehe. Får se om någon mer hör den.

Det blir nog några till låtar också.

Tack Gurano!


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Det senaste datorspelet jag spelade tror jag hette Wolfenstein .. nånting
så jag är väl inte så uppdaterad här. Spelmusik - ingen aning om hur det ska låta för att vara bra
men "Tank em down" lät i mina öron riktigt bra - enkel, snygg figur som går mot de tunga gurorna - medryckande
Stort, snyggt ljud - Låter lite som Europe
och klart

nä nu ljuger jag .. jag har ju spelat det klassiska trälabyrinten på Iphonen - riktigt kul
och där finns ju nån slags musik i bakgrunden - förstår inte varför
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


asti

  • Gäst
Håller med Gurano om Proud Mary - lite för kraftiga virveltrummor och lite för lite bas!

Tank em down - är det musik man ska tanka ner?  :)
Låter mäktigt och fin mix! Tycker nog att det är lite för glad musik, för mycket dur och allsångskaraktär
för att passa till att ta död på varandra! Men det är ju jag det - Jonny Depps brorsa i Vetlanda!  B)

Kul att du fått detta uppdrag och lycka till!

/Asti


freddy

  • Gäst
Det senaste datorspelet jag spelade tror jag hette Wolfenstein .. nånting
så jag är väl inte så uppdaterad här. Spelmusik - ingen aning om hur det ska låta för att vara bra
men "Tank em down" lät i mina öron riktigt bra - enkel, snygg figur som går mot de tunga gurorna - medryckande
Stort, snyggt ljud - Låter lite som Europe
och klart

nä nu ljuger jag .. jag har ju spelat det klassiska trälabyrinten på Iphonen - riktigt kul
och där finns ju nån slags musik i bakgrunden - förstår inte varför

Hehe, ja. Det svåra är väl att ofta less is more. Skapa stämning mer än att ta över :)

Tack för kommentaren på "tank em down", europe är gamla favoriter så.. :)

Håller med Gurano om Proud Mary - lite för kraftiga virveltrummor och lite för lite bas!

Tank em down - är det musik man ska tanka ner?  :)
Låter mäktigt och fin mix! Tycker nog att det är lite för glad musik, för mycket dur och allsångskaraktär
för att passa till att ta död på varandra! Men det är ju jag det - Jonny Depps brorsa i Vetlanda!  B)

Kul att du fått detta uppdrag och lycka till!

/Asti

Precis, tanka gärna ner. Det är dubbla budskap :) Kul att även du gillar mix. Om du skulle ha testat spelet så skulle du fatta. Det känns mer som leksaks-tanks än riktiga. Det är som sagt ett lättsamt spel som man spelar tillsammans med vänner :)

Dur är fan svårt, det kommer inte alls lika lätt till mig som moll. :) Så där är vi lite på samma plan.

Tack Brorsan Depp!


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 829
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
Mycket välproddat o bra lirat kanske är för "bra" för att inte ta överhanden i spelet men svårt o veta.
Virvelen i första låten stack ut lite i ljudbilden men annars funkar det nog bara fint.

Kompetent jobbat

Tony
att leva är att dö


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
På Proud... saknar jag bas bra prodd annars. 
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


freddy

  • Gäst
Mycket välproddat o bra lirat kanske är för "bra" för att inte ta överhanden i spelet men svårt o veta.
Virvelen i första låten stack ut lite i ljudbilden men annars funkar det nog bara fint.

Kompetent jobbat

Tony

Tack mannen. Jepp, virveln ska ner lite.

På Proud... saknar jag bas bra prodd annars. 

Det finns en bas, men den hörs inte så bra :)

Liten gameplay-video som las upp nyss (spelet är under utveckling):



Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Fasen vilken kul grej!

Håller med om virveln och för lite bas i Proud Mary.

Hajade till när jag körde igång Tank em och tänkte att det var snyggt att du behöll temat från menylåten, fast när jag lyssnade på den igen var det ju inte alls samma. Dock går de att köra ihop och därför gav det en igenkännande effekt för mig del. Perfekt.

Tank em är ganska komplex och tar visserligen uppmärksamhet, men den kommer väl ligga med lite lägre volym och då tror jag inte att det gör något. Kul med lite spelmusik som man kan lyssna på när man sitter bredvid också.   :) Annars har jag inget att anmärka på denna faktiskt. Riktigt bra låt och snyggt tema.
Me, Myself & I


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Du är väldigt duktig på att prodda musik, inget snack om det. Spelmässigt finns inget att anmärka på, rent, snyggt och tajt. Kompositionerna och mixen går det att ha synpunkter på.

Proud Mary. Låter episkt som allting annat i spel, film och tv-världen. Inte speciellt unikt, men det funkar. Virvel för hög som sagt. Sedan låter mycket väl ihopträngt i mitten, och där någonstans hör jag någon attack-artefakt, kan vara horn, som låter som någon som spelar på kam (25s-).

Tank em down. Låter fräckt och fräscht till en början, men blir väldigt enformigt efter ett tag. Nötta harmonier och metaltrummor. Ska man orka spela spelet utan att bli less på musiken måste det till mera variation, imo. Vid andra lyssningen hör jag att det faktiskt finns variation i ackordgången, men det räcker inte. Trummorna blir också tröttsamma efter ett tag.

Spelet. Wolfenstein, som cykeln nämner, är från 1992 och känns bra mycket fräschare än det där. <_<
DON'T PANIC


Utloggad Tantalos

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 26
    • Visa profil
Första stycket; Det låter snyggt och pampigt (vilket antagligen var avsikten). Jag lyssnar tyvärr i lite sämre hörlurar, men jag störs inte alls av virveln, jag tycker ara den låter energisk. Jag gillar de enorma reverben.
Däremot så känns desom att det ligger en massa monospår och släpar i mitten. Dels så känns det lite klumpigt. Jag har också svårt att få ihop det med de regält panorerade instrumenten. Panorera mer och lägg gärna på någon stereoeffekt (typ mer stereoreverb) för att klistra ihop mitten med kanterna. För övrigt tyckte jag det lät som det borde.

Andre stycket; Väldigt snygg produktion (i billiga hörlurar låter det bra i alla fall). Jag gillar arrangemanget. Det är väldigt svängigt. Däremot så blir det lite tjatigt efter en stund (med undantag av brytningarna). Om det där ska ligga och mala i bakgrunden i ett spel i timtal lär man väl bli lite tokig på det (även om det i sig är väldigt snyggt). Jag skulle gärna höra någon mer melodi som varierar det lite.

Generellt låter bäggedera väldigt bra. Spelföretaget blir knappast besvikna.


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Kul uppdrag Du fått och det jag hör hitills så lär Du ska lösa uppgiften med bravur..
Nu har jag för dålig lyssning för att kommentera inspelningskvaliten, men vad gäller låtarna så är de jävulusiskt bra (as usual).. Problemet som jag ser just nu är att man inte kommer att kunna fokusera på spelet eftersom man hellre lyssnar på musiken..
För i ärlighetens namn så kommer, vad jag kan se nu, musiken att vara anledningen till att man köper spelet...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Den här tråden hade jag missat.
Gillar Proud Mary - pampigt som tusan
Ingamemusiken är också bra och vilken kvalitetsskillnad man märkte från U-tube vs. din mp3 men som folk har sagt ovan det kanske blir liiiiite för långdraget efter ett tag.

Tror Hogge har en poäng där - musiken är bättre än spelet.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


freddy

  • Gäst
Utvecklingen av spelet går vidare. Nästa deadline är en xbox 360-tävling som har deadline den 3:e mars. Grabbarna jobbar förfullt och bad mig om två spellåtar till + ljudeffekter.

Här är en spellåt i lite annan stil än den förra:

Engage Hostile

[mp3=200,20,0,center]http://www.lindbergmusic.se/tankmusik/Engage_hostile.mp3[/mp3]

Funkar?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Funkar rätt bra, jag gillar samplingarna och soundet generellt. Skulle dock gärna se, med tanke på titeln, lite högre tempo, och en mer jämntjock pulserande ljudbild. kanske 140 bpm så hjärtat har något att sikta på ;)

Lite små skärande ljud som river gött i spelnerverna kan du nog stoppa dit också.

Snyggt är det dock :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


freddy

  • Gäst
Funkar rätt bra, jag gillar samplingarna och soundet generellt. Skulle dock gärna se, med tanke på titeln, lite högre tempo, och en mer jämntjock pulserande ljudbild. kanske 140 bpm så hjärtat har något att sikta på ;)

Lite små skärande ljud som river gött i spelnerverna kan du nog stoppa dit också.

Snyggt är det dock :)

Tackar för kommentaren!

Kanske kan jag öka tempot en aning, men det måste samtidigt vara anpassat till spelet, tanksen är inte så jättesnabba, så det blir lite fel om musiken går uberfort. Men lite till kan jag nog öka på.

Skärande ljud låter intressant. Ska prova något.

Projektledaren bad om lite mer retro-sound blandat i detta. Alltså lite gammalt 8-bitars och sånt. Vilket nog kan funka med. Ska prova det också. Vet dock inte vad det är för syntar man kör när det gäller sånt.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Varför pampig musik om det är ett "partyspel"? Eller det kanske inte skär sig? Bara i min skalle kanske..

Lyssnade bara på första. Det låter som polisskolan 7-musiken, men bra samplingar och väl utnyttjat tema. HElt ok, vill också ha sådana marschtrummor!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Synnerligen bristfälliga genrekunskaper men skriver ändå:
Proud Mary: (Denna titel får mig att tänka i helt andra banor.  :rolleyes:) Pampig som krigsfilmmusik. Jag har ju ingen aning om dataspelsmusik... Snyggt tema. Lite basfattigt som Gurano skrev. För kort? Blåssektionen upp några dB.

Tank em' down: Flörtar lite med temat i förra. Snitsigt! Pumpar på i samma stil och det är väl helt ok i spelsammanhang antar jag.  :huh: Gillar sustainackorden från guran. Din hanteverksskicklighet kommer helt till sin rätt.
Mixen helt ok i mina öron. Abrubt slut.

Engage Hostile: Ravefesten efter vunnen match? Armhävningarna på Friskis & Svettis efter en helg med nätverksspel? Inte så mycket konstruktivt att komma med här än att det låter och svänger bra! 



 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


freddy

  • Gäst
Varför pampig musik om det är ett "partyspel"? Eller det kanske inte skär sig? Bara i min skalle kanske..

Lyssnade bara på första. Det låter som polisskolan 7-musiken, men bra samplingar och väl utnyttjat tema. HElt ok, vill också ha sådana marschtrummor!

Lite pampigt kan det nog vara. Den första låten du lyssnade på är bara till menyerna. Sen när själva spelet drar igång så är det lite mer "vanlig" musik. :)

Tack för kommentar!

Synnerligen bristfälliga genrekunskaper men skriver ändå:
Proud Mary: (Denna titel får mig att tänka i helt andra banor.  :rolleyes:) Pampig som krigsfilmmusik. Jag har ju ingen aning om dataspelsmusik... Snyggt tema. Lite basfattigt som Gurano skrev. För kort? Blåssektionen upp några dB.


Tanken är just att det ska vara pampigt och krigiskt. Det är bara en loop som går till menyn i spelet. Basen ska jag styra upp, ska se över blåset med. Tack!

Tank em' down: Flörtar lite med temat i förra. Snitsigt! Pumpar på i samma stil och det är väl helt ok i spelsammanhang antar jag.  :huh: Gillar sustainackorden från guran. Din hanteverksskicklighet kommer helt till sin rätt.
Mixen helt ok i mina öron. Abrubt slut.

Kul att det hörs :) Inget grabbarna som utvecklade spelet har reflekterat över ;) Slutet är tänkt att kunna loopas där med, därav slutet. Tack!

Engage Hostile: Ravefesten efter vunnen match? Armhävningarna på Friskis & Svettis efter en helg med nätverksspel? Inte så mycket konstruktivt att komma med här än att det låter och svänger bra! 

Hahaha, ja något sånt :) kul kommentar.

Tack för att du tog dig tiden EQ!



freddy

  • Gäst
Nu är spelet portat till xbox 360 med.

Jag la till en tredje låt (The Hunt) och en ny trailer i första inlägget.