Kontrollrummet

The Real Ruff Racoons - Mercy

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TheRealRuffRacoons

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 24
  • Our mission: Be-bop-a-lula
    • Visa profil
LÅTNAMN:                   Mercy
ARTIST/GRUPP:           The Real Ruff Racoons
GENRE:                       Rythm´nBlues
LÅTLÄNGD:                  4:04
KOMPOSITÖR:             The Real Ruff Racoons
PRODUCENT:               The Real Ruff Racoons
EV. MEDVERKANDE:     The Real Ruff Racoons
INSPELNINGSÅR:         2010
FORMAT:                     mp3

After adjusting some levels and adding a guitarr as well as a new choire track we hope this will be the final mix. Live great and take care out there.

Lyrics
You told me that the light was out
and that no one was at home
But you see that the shadows of our life
is printed on the walls
What you can’t forget isn’t easy to wipe out - Just like that
It’s not hard to let memories go wild
in front of my eyes. And they go wild yeah

Woke up with a hole in my back
Couldn’t get myself to the door
You keep haunting me with things from the past
Why do you come back for more?
What you can’t wipe out isn’t easy to forget - I know that
Love is a flower that wants to grow wild
I know cause I tried. God they grow wild

Love is a naked gun
Save your soul and start to run
You have cursed me
Life is a heavy load
Take me off this desert road
Show me mercy


Love is a Happy meal
but ends in a lousy deal
You have cursed me
Life is a hungry place
seems like an endless race
Show me mercy

« Senast ändrad: 05.04.2010, 19:09:57 by TheRealRuffRacoons »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Actually Maximus Biggus never was into the ashram-thing, I've been told. Accidentally, when you arrived, he was there looking for a lost harmonica, gone from the last fullmoonparty. There was this girl, he said, pointing at the harmonica. I never really understood, but you know, thoose fullmoonpartys... After he left the party there was this motorcyclebaba on the road with his Royal Enfield, giving Maximus a ride to the ashram, telling him it was there. Maximus Biggus left his own bike (an old Rajdoot) behind, not remembering it was there, anyway...

I have a suggestion. Listening to the drumbeats heard after ten seconds (three snaredrumhits) I suggest you get rid of the initial clicks and instead reuse two snarehits, instantly before the harmonica starts the track, as a beginning of it all.

I like the way the organ and harmonica collaborates. They sound dirty, kind of in the same way, if you know what I mean.

So, Maximus Biggus is part of the Real Ruff Racoons now? Have Mercy!!!  :D

I like the track, fun collaboration!  B)
« Senast ändrad: 23.03.2010, 09:06:08 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Inte så kul, men jag är väl tråkig idag..

Lustigt munspelande och sången är trevlig i uttrycket att lyssna på. Känns som man hört låten 100 ggr förr om det inte vore för de två komponenterna.
Jo, bra körande där..
https://soundcloud.com/user7789882


asti

  • Gäst
Svenska:
Slamrig 60-talspop som inledningsvis påminner en aning om Stones´Under my thumb, kanske mest basspelet...
Snyggt munspel tycker jag. Sången ligger lite lågt i tonläge - kunde nog med fördel höjas några tonsteg.
Fångande melodi, lite mantra-aktig. Den kunde varieras genom att låta den gå igen i lite andra harmonigångar. Dansbandshöjning kanske...?  :)
För aningen mer variation skulle nog göra gott. Trummorna är också rätt statiska. Lägg in lite fills (utan att gödsla med dom som CPG brukar  :) )
Stereobilden skulle nog också kunna breddas en aning för att få bättre separation bland spåren.
 
English:
Slamry 60-numberspop that incircuitswise onmmemorises a hint of Stones´Under my thumb, canhappen most the fundamental game.
Handsome mouthgame I think. The song lies a little low in tonelay - could enough with forepart hightens a couple of tonesteps.
Arresting melody, a little mantrish. It could be verified through letting it haunt you in some other harmony walks. Dancebandsrising couldhappen...?
For a hint of more verification should enough do good. The drums are also right statistic. Lay in little fills (without fertilizing them like CPG cultivates )
The stereo photo should enough also could be bridened a hint for to get better separation among the traces.


Utloggad Kon-Trollet

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 479
  • - ljudgud -
    • Visa profil

clavinova

  • Gäst
Helt ok låt! Inte min tekopp kanske men jag kan uppskatta den. Möjligen låter munspelet lite midi?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Möjligen låter munspelet lite midi?

Have Mercy!  :lol: :lol: :lol: Praciticing, praciticing practicing... 
« Senast ändrad: 22.03.2010, 16:52:32 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Möjligen låter munspelet lite midi?

Have Mercy!  :lol: :lol: :lol:
För tydlighetens skull då Clav det är så äkta det kan vara och tusan så bra spelat (tycker jag) :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


clavinova

  • Gäst
Möjligen låter munspelet lite midi?

Have Mercy!  :lol: :lol: :lol:
För tydlighetens skull då Clav det är så äkta det kan vara och tusan så bra spelat (tycker jag) :D

Jag vet, då jag kommunicerade med munspelaren själv idag och berättade om "kuppen"... *blink*
« Senast ändrad: 22.03.2010, 17:20:15 by clavinova »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Möjligen låter munspelet lite midi?
Have Mercy!  :lol: :lol: :lol:
För tydlighetens skull då Clav det är så äkta det kan vara och tusan så bra spelat (tycker jag) :D
Jag vet, då jag kommunicerade med munspelaren själv idag och berättade om "kuppen"... *blink*

Kuppen behövs, annars är låten bortglömd på nolltid. Generellt låg aktivitet på tyckade på KR så huvudsaken är (som alltid) att man själv gillar det man gör. Det är bra att komma ihåg. Jag hör fortfarande inte två trumslag i introt. Får man beställa det (se tidigare kommentarer från mig)?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Möjligen låter munspelet lite midi?

Have Mercy!  :lol: :lol: :lol:
För tydlighetens skull då Clav det är så äkta det kan vara och tusan så bra spelat (tycker jag) :D

Jag vet, då jag kommunicerade med munspelaren själv idag och berättade om "kuppen"... *blink*
Aha :)
Förresten det var ju du som tipsade om EWQL den har ju bra ljud nest pas?


Ny version av Mercy uppe nu lite mer experimentell och förhoppnings lite mer dynamisk på sina ställen en del utrensning har också ägt rum.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jamen jag gillar! Pad-ljudet är borttaget helt, tror jag. Bra drag eftersom det är en gitarrbaserad låt. Kanske jag får lägga en gitarr också?  :wub: Funderar nu eftersom det finns mer luft i låten nu.
Kanske en till gitarr kan smyga in utan att dominera.

Vid 2.11 skulle det kunna finnas en distad typ från min stuga, kanske?  :unsure:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jamen jag gillar! Pad-ljudet är borttaget helt, tror jag. Bra drag eftersom det är en gitarrbaserad låt. Kanske jag får lägga en gitarr också?  :wub: Funderar nu eftersom det finns mer luft i låten nu.
Kanske en till gitarr kan smyga in utan att dominera.

Vid 2.11 skulle det kunna finnas en distad typ från min stuga, kanske?  :unsure:

Padden är kvar på sina ställen - kör på bara - ingen verkar ju bry sig i alla fall eller också är den så j*kla bra så att ingen har nåt att skriva om :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Distar orgeln måhända lite vid 64 sekunder?  :unsure:

Citera
ingen verkar ju bry sig i alla fall

Då kan vi bli anarkister och göra vad vi vill!  :rolleyes: Det finns ändå ingen som bryr sig! Haha!
Jag hoppas jag kan smyga in i stugan och göra något. Kanske dokumentera det med en analog video, i stereo!  :lol: Ja fyfan resurserna finns, vetu! Skrotniklas, det är jag det!  :lol:
Häftigt munspel RRR har! Och akustiska gitarren och elguran, jag känner och hör att du har jobbat en hel del med dem. Sanning att säga så är de tajtare än många tidigare guror du lagt!
Vad tror du om mellotron-brass på sista delen?
Eller kan du prova att inte ha med gitarren efter solot från 167 till 183, bara trummor, bas och sången där på "första halvan" innan munspelet och alla andra kommer in igen?

Näe vetuva, nu äre dags att sova...

PS så här ser fyndet ut:

Skitsnygg!
« Senast ändrad: 22.03.2010, 23:58:05 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Put up the killing lyrics ye buggers!  :D
There´s sort of something missing after the solo - have you tryed the organ I provided - the last one - dunno if its any good but it could fill some holes  :D
« Senast ändrad: 22.03.2010, 23:59:18 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hi Cyclen, long time no seen. I must say the song is great I like this voice very much!
Now the lyrics are almost at the top!

I asked for some dynamics and that's what I have recieved now. You miss the organ? I guess the one you are missing was at the part where I asked for dynamics. I asked for a part in the track where you can only hear the drums, the bass and your magic voice!!!
« Senast ändrad: 23.03.2010, 00:04:38 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Put up the killing lyrics ye buggers!  :D
There´s sort of something missing after the solo - have you tryed the organ I provided - the last one - dunno if its any good but it could fill some holes  :D
Lyrics are on the way. And the organ is everywhere nearly - maby not in the end hm.... I´l heck that.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
tnx man - that warms  :D
I must say I like your efforts with the harmonica
You sure should try som guitar as well
Have you heard my trying the organ?
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Put up the killing lyrics ye buggers!  :D
There´s sort of something missing after the solo - have you tryed the organ I provided - the last one - dunno if its any good but it could fill some holes  :D
Lyrics are on the way. And the organ is everywhere nearly - maby not in the end hm.... I´l heck that.
I did a new take with some parts for the end - it´s in the box y no  :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad TheRealRuffRacoons

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 24
  • Our mission: Be-bop-a-lula
    • Visa profil
Put up the killing lyrics ye buggers!  :D
There´s sort of something missing after the solo - have you tryed the organ I provided - the last one - dunno if its any good but it could fill some holes  :D
Lyrics are on the way. And the organ is everywhere nearly - maby not in the end hm.... I´l heck that.
I did a new take with some parts for the end - it´s in the box y no  :D
Aha ... missed that - will check it out


Utloggad TheRealRuffRacoons

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 24
  • Our mission: Be-bop-a-lula
    • Visa profil

Slamry 60-numberspop that incircuitswise onmmemorises a hint of Stones´Under my thumb, canhappen most the fundamental game.
Handsome mouthgame I think. The song lies a little low in tonelay - could enough with forepart hightens a couple of tonesteps.
Arresting melody, a little mantrish. It could be verified through letting it haunt you in some other harmony walks. Dancebandsrising couldhappen...?
For a hint of more verification should enough do good. The drums are also right statistic. Lay in little fills (without fertilizing them like CPG cultivates )
The stereo photo should enough also could be bridened a hint for to get better separation among the traces.
Yes Asti you sat the prick over the I there we aimed to go for the 60´s and the Stones here. Dancebandsraising is an intresting angle but maby in next. With the new dynamic version we hope you dont upunderstand the drums as static. We have tried to raise the vocals but it sounded terrible with the other stuff so we lowered it again. The stereo photo might still be a bit blurred any more special details on that idéa?
Anyway thanks for an outforlay comment.
New version up 23 of Mars.


asti

  • Gäst

Slamry 60-numberspop that incircuitswise onmmemorises a hint of Stones´Under my thumb, canhappen most the fundamental game.
Handsome mouthgame I think. The song lies a little low in tonelay - could enough with forepart hightens a couple of tonesteps.
Arresting melody, a little mantrish. It could be verified through letting it haunt you in some other harmony walks. Dancebandsrising couldhappen...?
For a hint of more verification should enough do good. The drums are also right statistic. Lay in little fills (without fertilizing them like CPG cultivates )
The stereo photo should enough also could be bridened a hint for to get better separation among the traces.
Yes Asti you sat the prick over the I there we aimed to go for the 60´s and the Stones here. Dancebandsraising is an intresting angle but maby in next. With the new dynamic version we hope you dont upunderstand the drums as static. We have tried to raise the vocals but it sounded terrible with the other stuff so we lowered it again. The stereo photo might still be a bit blurred any more special details on that idéa?
Anyway thanks for an outforlay comment.
New version up 23 of Mars.
It shall be very spanning to hear the forendered version! I againcome onwalking the stereo photo when I have more to come with!
Luck to!


clavinova

  • Gäst
Jag börjar undra om herrarna har använt något "inspirationsmedel", vanligt på 60-talet??


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
> Yes Asti you sat the prick over the I...

Vicket drag! Jag menar, jag går igång på det faktum att kommenterande i denna låt (och kanske låtar på KR generellt) ligger på en sån oerhört låg nivå, att jag vill blåsa liv i den här skiten. Därav munspel och kommenterande så det står härliga till! Nu tar vi dom, typ!  :wub:

Ja, jag ska snart smyga iväg och lyssna på nya verren. Och på pendeltåget imorse dök det upp två nya körstämmor i mitt huvud som skulle kunna komplettera den körstämma som finns idag på delar av låten.
« Senast ändrad: 23.03.2010, 10:39:30 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
RRR - Rock ´n roll race  :)

Nånstans måste man ju få lätta på ventilen.Förstår Harley Ruffs" deltagande här då "gränsöverskridningen" skulle bli liiite malplacerad här."Eddi Rackoon" rockar ju fett för det mesta så det är som det skall vara.

Hur låter det då?

Ja inte vet jag,alldeles för rostig mixningsmässigt för att våga mig på en kommentar.Svänger det då?

Det gör det däremot flera meter och munspelarn håller måttet.

Så där ja,en kommentar levererad.Säg till om ni behöver fler,,,,,deltagare i bandet  :P :lol:

Mikey likey it


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
RRR - Rock ´n roll race  :)
Nånstans måste man ju få lätta på ventilen.Förstår Harley Ruffs" deltagande här då "gränsöverskridningen" skulle bli liiite malplacerad här."Eddi Rackoon" rockar ju fett för det mesta så det är som det skall vara.
Hur låter det då?
Ja inte vet jag,alldeles för rostig mixningsmässigt för att våga mig på en kommentar.Svänger det då?
Det gör det däremot flera meter och munspelarn håller måttet.
Så där ja,en kommentar levererad.Säg till om ni behöver fler,,,,,deltagare i bandet  :P :lol:
Mikey likey it

Hi Mikey! We love the harmonica, don't we!!! Vi kanske kan turas om!  B)
Det är kul att testa vad man klarar med munspelet och det här med smutsig (överstyrt/diskantfattigt) ljud och en viss vibrato (gunga tungan "bakåt strupen") var en ny erfarenhet för mig. Kul som tusan att leta och hitta en del man inte gjort tidigare, även om mycket blir liknande sånt man redan gjort förut på instrumentet.
« Senast ändrad: 23.03.2010, 11:36:20 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad TheRealRuffRacoons

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 24
  • Our mission: Be-bop-a-lula
    • Visa profil
Jag börjar undra om herrarna har använt något "inspirationsmedel", vanligt på 60-talet??
Ohh my god no no that was weeks agoo!


Utloggad TheRealRuffRacoons

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 24
  • Our mission: Be-bop-a-lula
    • Visa profil
RRR - Rock ´n roll race  :)

Nånstans måste man ju få lätta på ventilen.Förstår Harley Ruffs" deltagande här då "gränsöverskridningen" skulle bli liiite malplacerad här."Eddi Rackoon" rockar ju fett för det mesta så det är som det skall vara.

Hur låter det då?

Ja inte vet jag,alldeles för rostig mixningsmässigt för att våga mig på en kommentar.Svänger det då?

Det gör det däremot flera meter och munspelarn håller måttet.

Så där ja,en kommentar levererad.Säg till om ni behöver fler,,,,,deltagare i bandet  :P :lol:

Mikey likey it
Thanx mate hm mike, glad you think its turning. Acording membership I think the Racoon Stearingcommity will be happy to discuss your application.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag börjar undra om herrarna har använt något "inspirationsmedel", vanligt på 60-talet??

Såg du också vetenskapens värld på TV igår kväll?
http://svtplay.se/t/102814/vetenskapens_varld

Som gammal mentalskötare och akutsjukvårdare som sett en hel del, var jag intresserad av att se hela programmet. Mycket har man inte en aning om, som till exempel effekten av den verksamma substansen CBD.
« Senast ändrad: 23.03.2010, 22:01:28 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Jag börjar undra om herrarna har använt något "inspirationsmedel", vanligt på 60-talet??
Ohh my god no no that was weeks agoo!
Shouldn´t it be weeds ago?


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Sure like hearing that horn blow!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ähh jag hoppar över att lägga mer kör eller gitarr. Vi drar igång en ny istället! Den här är väl klar? B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Ånej
jag tycker det ska vara lite mer gura och kör  :P
----
... är bandet i upplösning pga skiljaktigheter i musikalisk riktning  :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ånej
jag tycker det ska vara lite mer gura och kör  :P
----
... är bandet i upplösning pga skiljaktigheter i musikalisk riktning  :D
Ryktet om att vi har en musikalisk inriktning är betydligt överdriven.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ånej
jag tycker det ska vara lite mer gura och kör  :P
----
... är bandet i upplösning pga skiljaktigheter i musikalisk riktning  :D
Ryktet om att vi har en musikalisk inriktning är betydligt överdriven.

Jag tycker även om den inriktning japanska bandet Milleluci har. Lyssna gärna på tredje låten "Hotaru Mau Koro" på deras myspace-sida: http://www.myspace.com/milleluci

Här använder de mellotronen på ett smekande sätt i deras musikgenre.
Mer sånt till folket, vetja!  B)
« Senast ändrad: 26.03.2010, 09:04:38 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google