Kontrollrummet

Asti/Spacetrucker - Waiting for the sky to fall

gäst · 33 · 4391

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

asti

  • Gäst
Måste poängtera det här också, kanske lätt missas i beskrivningstexten - detta är ett försök till att sätta melodi till en text av Spacetrucker!
Viktigast är väl att få synpunkter på om melodin passar texten!
Den här melodin kom misstänkt snabbt, så jag undrar om det inte är en känd låt jag haft i bakhuv'et!
Är det någon som kännder igen den så säg gärna till innan jag lägger mer jobb på detta.........

http://www.box.net/shared/e8v0trijns

Text: Spacetrucker
Musik: Asti
« Senast ändrad: 14.03.2010, 12:50:01 by asti »


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Låter spontant som nåt Simon & Garfunkel
Eller nåt Bob Dylan
60-tals protestvisa känns det som

Men kan inte direkt hitta nåt som liknar

Är bara ett surt munspel som fattas - nä låt oss slippa det

Vad gillar jag bäst?
Att du, tror jag, sjunger en oktav lägre än vanligt. Really, really nice, som dom säger i Masterchief.
Vad låten handlar om om? Vet inte, lyssnar inte på texten. I morgon kanske


asti

  • Gäst
Låter spontant som nåt Simon & Garfunkel Eller nåt Bob Dylan 60-tals protestvisa känns det som
Men kan inte direkt hitta nåt som liknar
Är bara ett surt munspel som fattas - nä låt oss slippa det
Vad gillar jag bäst?
Att du, tror jag, sjunger en oktav lägre än vanligt. Really, really nice, som dom säger i Masterchief.
Vad låten handlar om om? Vet inte, lyssnar inte på texten. I morgon kanske
Ja, jag misstänkte någon Dylan-låt, men skönt att du inte hittat någon....än!  :)
Ett surt munspel skulle jag nog kunna fixa, men jag tror jag låter bli!  :D
Det mest intressanta är ju om jag hittat en melodi som passar texten.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 249
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jättefin låt Peter. Jag tror du luras lite av att ditt fina gitarrspel inte är så ovanligt men melodin är nog med all säkerhet egen.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Annorlunda att höra dig på engelska men även nice det och det utesluter Björnassociationer...brillian t gitarrspel och man kastas decennium tillbaka...gillar detta k.
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jätefint
Låter lite live och allt med bruset i bakgrunden?
Melodin kryssar lätt mellan ett antal Dylan, Simon, Donovan och några andra folksingers
Tänker ex på Universal soldier ...
men står nog på egna ben - förutom slutraden som återfinns i hur många låtar som helst
Behövs eg inte så mycket mer jobb på denna - den står sig jättebra som den är!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


asti

  • Gäst
Jättefin låt Peter. Jag tror du luras lite av att ditt fina gitarrspel inte är så ovanligt men melodin är nog med all säkerhet egen.
Skönt att höra!
Kanske skulle uttryckt det lite klarare i början av tråden - är det en passande melodi till Spacetruckers text?
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Annorlunda att höra dig på engelska men även nice det och det utesluter Björnassociationer...brillian t gitarrspel och man kastas decennium tillbaka...gillar detta k.
Det är som sagt en text av Spacetrucker, som lagts upp under "Lyrik", som jag försökt tonsätta!
Roligt att du gillar gitarrspelet! Ja, det är nog väldigt mycket influenser från 60-talet och protestsångareran......
Antar att du tänker på Björn Skifs..... :unsure: :)
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Jätefint
Låter lite live och allt med bruset i bakgrunden?
Melodin kryssar lätt mellan ett antal Dylan, Simon, Donovan och några andra folksingers
Tänker ex på Universal soldier ...
men står nog på egna ben - förutom slutraden som återfinns i hur många låtar som helst
Behövs eg inte så mycket mer jobb på denna - den står sig jättebra som den är!
Bruset var inte avsiktligt, detta är mer ett utkast, inte tänkt som en färdig inspelning!  :)
Vad jag var rädd för var att låten liknade något av Dylan eller möjligen Bruce Springsteens akustiska låtar.....
Arrangemanget ska nog inte vara större.....Funderade lite på vispar och kontrabas, men det börjar bli lite uttjatat.
Låten är lite kort, men Spacetrucker har inte gjort mer text, så ska man förlänga den får man kanske lägga in en instrumental del och ev sjunga om en vers....?
Tack för lyssning och kommentar!

/Asti


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

men står nog på egna ben - förutom slutraden som återfinns i hur många låtar som helst


som t.ex

-waiting for the skies to fall

-The answer is blowing i the wind

Men som sagt det finns ju i många andra låtar och det av en anledning då det ju är ett bra avslut på den här typen av "protestlåtar"

Tycker det låter alldeles utmärkt i genren och du har fått in texten på ett naturligt sätt utan att det låter ansträngt och tvingat.

Kör hårt säger jag!!

Micke


asti

  • Gäst
men står nog på egna ben - förutom slutraden som återfinns i hur många låtar som helst
som t.ex
-waiting for the skies to fall
-The answer is blowing i the wind
Men som sagt det finns ju i många andra låtar och det av en anledning då det ju är ett bra avslut på den här typen av "protestlåtar"
Tycker det låter alldeles utmärkt i genren och du har fått in texten på ett naturligt sätt utan att det låter ansträngt och tvingat.
Kör hårt säger jag!!
Micke
Precis, du hittade en! Ja, får nog fundera ut en annorlunda slutrad!

Tack för lyssning och tips!

/Asti


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Låter bra.

Kanske lite variation på sista raden där, annars helt ok text..
En komp-cello på det här så ;) Inte världens mest nytänkande gitarr, men låter bra. Jo, texten funkar..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Kornstad

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 965
  • Fortes fortuna adiuvat
    • Visa profil
  • Soundcloud: user-954108238
Det låter jättebra det här!
Det finns väl några tonföljder så påminner om annat material, men inte tillräckligt för att det skall vara ngt problem
Utifrån den musik jag vet så har du helt klart en egen låt här, vilken dessutom möter texten väldigt bra.

Skönt stycke det här redan i detta utförande. Behöver du göra mer...?     :)
Me, Myself & I


asti

  • Gäst
Låter bra.

Kanske lite variation på sista raden där, annars helt ok text..
En komp-cello på det här så ;) Inte världens mest nytänkande gitarr, men låter bra. Jo, texten funkar..
Jag har rätt mycket komptid för tillfället så en kompcello ska jag nog hinna med!  :)
Nej, gitarrkompet är traditionellt, inspirerat av Göingeflickornas album "Live at Glimåkra".  :)
Ska fundera på en annan variant för slutraden.......
Skönt att du tycker text och melodi funkar ihop (om jag tolkat dig rätt)!
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


asti

  • Gäst
Det låter jättebra det här!
Det finns väl några tonföljder så påminner om annat material, men inte tillräckligt för att det skall vara ngt problem
Utifrån den musik jag vet så har du helt klart en egen låt här, vilken dessutom möter texten väldigt bra.

Skönt stycke det här redan i detta utförande. Behöver du göra mer...?     :)
Det är antagligen ett hopkok av allt möjligt man hört och det blir väl oftast så.......
Roligt att du tycker text och musik funkar ihop!
Låten är ju lite kort, så om man ska göra något mer så är det väl att förlänga med lite instrumentalt
eller sjunga om en vers....ev lägga på en cello..... :unsure:
Den är inte optimalt inspelad - finns en del brus och andra störande ljud och jag har inte använt metronom.
Tack för lyssning och kommentar!

/Asti


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jomen dehär e ju jättefint :lol:

Tänkte först inte kommentera alls, jag är ju lite jävig i detta fall.
Men om jag nu skall säga nåt så... jag gillar melodin mycket, och gitarren... lite Wichita Lineman över det hela. Skön och lugn låt.
Very nice :wub: Tack

Space
Life is too short to remove USB safely


asti

  • Gäst
Jomen dehär e ju jättefint :lol:
Tänkte först inte kommentera alls, jag är ju lite jävig i detta fall.
Men om jag nu skall säga nåt så... jag gillar melodin mycket, och gitarren... lite Wichita Lineman över det hela. Skön och lugn låt.
Very nice :wub: Tack
Space
Jag får väl kontra med att säga att jag gillar din text!
För mig föll det sig naturligt med den här folksångsvarianten till texten, men om jag hade kunnat hade det
säkert även passat med en hårdrock-/rocktolkning!
Glen Campbell och Wichita Lineman gillade jag - var förtjust i det mesta Jim Webb skrev.
Han hade ju passat perfekt nuförtiden med webbradio och liknande..... :)
"I am a lineman for the county - waiting for the sky to fall"..... :o  :)

Roligt att du gillar melodin! Det var kul att pröva på att tonsätta någon annans text!

/Asti


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Ahhh.. Här var den... Jomen nog var det lite skillnad mot för min version, men inte så mycket.. Din kanske var lite mera rock'n'roll dock....
 :P

Jag tycker det här låter jättebra.. Du är grym på det här med akustisk gitarr.. Du har också en härligt go röst som passar som handen i handsken till just detta..
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja detta gillar jag  :wub: enkelt och bra blir ofta bäst  :D Hoppas det är bättre med bakhuv'et  :unsure: /C


Utloggad SYNTH

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 262
    • Visa profil

asti

  • Gäst
Ahhh.. Här var den... Jomen nog var det lite skillnad mot för min version, men inte så mycket.. Din kanske var lite mera rock'n'roll dock....
 :P

Jag tycker det här låter jättebra.. Du är grym på det här med akustisk gitarr.. Du har också en härligt go röst som passar som handen i handsken till just detta..
Ja, jag kör ju gärna lite hårdare stil medan du tar det försiktigt med visstuk..... :rolleyes:
Roligt att du gillar min version! Tack för det!
/Asti


asti

  • Gäst
Ja detta gillar jag  :wub: enkelt och bra blir ofta bäst  :D Hoppas det är bättre med bakhuv'et  :unsure: /C
Kul att du gillar!
Bakhuve´t sitter där det gör och är nog inte mycket att göra åt, men som väl är har ingen än så länge känt igen låten från något annat!
Utom slutraden, som jag nog får ta och ändra om jag ska göra något mer åt låten.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti



Utloggad olofd

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 239
    • Visa profil
Känns sjukt mkt S&G.. vilket är bra.. det händer inte så mycket bara.. vill ha en The Boxer refräng i denna.

Hur låter det då? Det är inte riktigt framme i nyllet.. vill ha det lite närmre och tydligare.
Dela audiospåren och låt Kontrollrummet mixa!


asti

  • Gäst
Känns sjukt mkt S&G.. vilket är bra.. det händer inte så mycket bara.. vill ha en The Boxer refräng i denna.

Hur låter det då? Det är inte riktigt framme i nyllet.. vill ha det lite närmre och tydligare.
Dela audiospåren och låt Kontrollrummet mixa!

Låter det en minsta gnutta Paul Simon är jag helnöjd!  :) Vem vill inte ha en the Boxer refräng?  :)
Detta är bara ett utkast, som jag ska göra om ifall jag ska jobba vidare med låten. Rätt mycket bakgrundsljud på spåren.
Helst skulle jag velat ha en vers text till, men det går nog inte, så då får man lägga in något instrumentalt eller sjunga om en vers.
Håller med dig om att sången och gitarren ska ligga närmre och med mindre reverb.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Ja, fram med pipan Asti, snygg tolkning du gjort av en fin text av Space, kul:P

Bra gjort-vad annars..vem är förvånad? :D

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Det finns plats för mera positiva inlägg,så - jag gillar det.
Väl förvaltad text/musik och snyggt framfört.

Mike


clavinova

  • Gäst
Kan bara hålla med, mycket fin och finstämd!

Tycker själv att du har blandat ett gäng influenser från Bob Dylan, Don Mclean och lite Peter Seeger och därefter kommit ut med en helt egen tolkning. Gillar skarpt, inte minst för det nakna!


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jo, jag vet. En vers till skulle inte skada... Men jag vet också att då denna kom till var det nåt jag vid det tillfället måste få ur mig och att nu efteråt skriva en vers till tror jag inte skulle lyckas utan att det lät krystat eller nåt. Hoppas som ödmjukast att du (asti) jobbar vidare med denna :D

Kul för övrigtatt texten gillas, tack Marre och alla andra, det boostar mine ego :lol:
Och Mike, kul att du kommenterade. Funderade faktiskt här om dagen att jag inte sett några inlägg från dig på ett tag.

Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag har lyssnat massor men inte kommenterat tidigare. Tycker det är skönt.

Jag efterfrågar en fingerpicking-skola för oss icke upplysta. Jag gillar ditt spelsätt på gitarren! Har du en kurs i fingerspel på youtube?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


asti

  • Gäst
Tack så hemskt mycket för alla kommentarer! Jag tyckte med en gång att texten var skön att sjunga och melodin infann sig ganska snabbt!

Marre: Ska sjunga närmre och dra ner reverbet i nästa version.

Harmonica Mike: Roligt att du gillar! Ja, jag fastnade för texten, tycker det är lite Dylan i den.

Clavinova: Det är säkert en hel del influenser från t.ex Dylans "Freewheeling", som jag lyssnat mycket på och försökt ta efter fingerspelet från.
               Don McLean är en annan av mina favoriter. Hans "Vincent" är en underbar låt.

Spacetrucker: Förstår att det kan vara svårt att komplettera texten så här långt efteråt, fast det hade varit bra... :)
                    Får nog ta och försöka göra om inspelningen utan störande biljud och om möjligt lite längre.
                    Gillar din text hur som helst!

MaxB: Vet inte om jag har så mycket att lära ut vad gäller fingerpicking. Jag har däremot en videosnutt där jag rullar tummarna på jobbet!  :)


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
ja det har ju sagts allt om vilka influenser, jag gillar låtar med dessa influenser så jag gillar denna ja.
Din röst gjorde sig bra i detta avslappnat och lägre register.
www.myspace.com/staffanjonsson


asti

  • Gäst
ja det har ju sagts allt om vilka influenser, jag gillar låtar med dessa influenser så jag gillar denna ja.
Din röst gjorde sig bra i detta avslappnat och lägre register.
Ja, alltid är det någon ny influensa på gång.... :wacko: :)
Kul att du gillade mitt röstläge så här! Det är nog min naturliga "trubadurröst"!  :)
När man experimenterar med poplåtar blir det ofta lite andra röstlägen.
Tack för lyssning och kommentar!
/Asti