Kontrollrummet

Kontrollrummets WIKI sidor behöver besök!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hej!

Nu behövs det lite av frivilliga skribenters insatser på Kr:s Wiki-sidor. Har pulat på där nån timme ida med Tsmalmbe o Zyan. Vet ju att ni sitter på en hel massa info som skulle kunna delas ut åt andra användare. KR:s Wiki är också ett fönster till "yttre världen", via Wikin kan vi få nya forumister. :)


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Kolla munspels wikin..Det är mitt jobb med lite hjälp från en vänlig forumist som rättade till mina obefintliga spaltnings kunskaper..Där finns en förklaring på tredje positions liret, du vet det jag snackade om i din tråd..

Mvh
Micael


Utloggad tsmalmbe

Wikin har levat upp igen efter några veckors totalt stiltje. Bra.

Jag väntar bara att bågon studiobyggare skulle åta sig att skriva ens de första raderna i de delarna!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Kolla munspels wikin..Det är mitt jobb med lite hjälp från en vänlig forumist som rättade till mina obefintliga spaltnings kunskaper..Där finns en förklaring på tredje positions liret, du vet det jag snackade om i din tråd..

Mvh
Micael

Ou jees Micael!
Ska kolla bara morgonen rodnar, så rosig o faaaaager!
Detta blev en liten schlaaaaager :D :lol:

h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Wikin har levat upp igen efter några veckors totalt stiltje. Bra.

Jag väntar bara att bågon studiobyggare skulle åta sig att skriva ens de första raderna i de delarna!



Det är väl bara att knacka på försiktigt hos dom....

och fråga....






hökmmmm...











Äre nån här som kan skriva?
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Jag plitar ner några rader lite då och då, när andan faller på - men det skulle absolut behövas fler än de som brukar skriva, för att få Wikin att växa ordentligt.

Gör man något litet slarvfel, så är det ingen katastrof, eftersom andra ändå kommer att gå in på "senaste ändringarna" och kolla upp och korrigera eventuella sakfel. Jag brukar i alla fall gå in där först av allt och kolla att det som har skrivits senast, är korrekt enligt vad jag känner till...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Jag personligen känner att jag inte vågar skriva i Wikin. Jag är ju bara en hemmapulare/klåpare när det gäller inspelning, så det känns som att man bara skulle förvirra folk alternativt skriva totalt galet. Tror att det kan vara så för rätt många här. Men vill inte skriva för man vet att det sitter mycket mer kunniga människor här, så man väntar på att dom ska skriva.

Däremot så tror jag att Kontrollrummets Wiki kan bli riktigt bra.
« Senast ändrad: 09.05.2007, 12:47:12 by Bone »
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad tbruce

  • Skostorlek: 45
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 354
  • Riktiga syntar har stängningsknapp.
    • Visa profil
Jag personligen känner att jag inte vågar skriva i Wikin. Jag är ju bara en hemmapulare/klåpare när det gäller inspelning, så det känns som att man bara skulle förvirra folk alternativt skriva totalt galet. Tror att det kan vara så för rätt många här. Men vill inte skriva för man vet att det sitter mycket mer kunniga människor här, så man väntar på att dom ska skriva.

Det är synd att du tänker så. Något vet du väl att du kan? Jag kan inte så mycket avancerat tekniskt om ljudteknik, men har ändå bidragit en hel del på de ställen där jag kunnat.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
De som känner att de inte vågar skriva alls på grund av för lite kännedom om saker, kan ju gärna föreslå ämnen som är intressanta att få reda på mer om, i en forumtråd (t ex denna... ;) ) - så kan folk som känner sig manade och har något vettigt att säga i ämnet, skriva några rader i Wikin. Även om många av medlemmarna är väldigt duktiga, så är det ju inte säkert att de kan komma på alla ämnen som behöver avhandlas...
En Wiki som denna ska ju gärna innehålla allt möjligt - från absolut nybörjarnivå ända upp till till proffsnivå. B)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad tsmalmbe

Jag personligen känner att jag inte vågar skriva i Wikin. Jag är ju bara en hemmapulare/klåpare när det gäller inspelning, så det känns som att man bara skulle förvirra folk alternativt skriva totalt galet.

Mmm.. det här är väl det absolut vanligaste missuppfattningen. För det första finns det en hel del "frivilligarbete" man kan göra där för att göra sig mera "wikivan". Ta som ett exempel att utöka tillverkarsidorna med lite information. Inte så sexigt kanske, men man komemr igång.

Sen för att klargöra hur wikin fungerar, både på KR och som fenomen i allmänhet. Om jag lägger upp en tom sida om Marilyn Monroe kommer ingen att skriva någonting dit. Skriver jag däremot in en mening om att hon var en rundlagd brunett som hade ett förhållande med Harry S. Truman, så ta mig fan om vi inte skulle ha en ganska täckande Marilyn-artikel inom några dagar.

Det  sagt, uppmanar jag inte någon att skriva in provokativa felaktigheter i KR's Wiki - däremot vill jag ha sagt att det som egentligen behövs är flere personer som vågar börja på. Sen finns det nog en hel massa  som går in och fixar layout, korrigerar små sakfel här och där och så vidare.

Be brave är mottot.

Också en hemmapulare (som flere säkert kategoriserar sig som) kan ha viktig information. Om man vill spinna vidare på t.ex nybörjarguiden - vem är bättre att skriva på en sådan om inte en som har varit i nybörjarstadiet helt nyss själv?

Nu har KR's Wiki blivit en hel del  faktabaserad. Jag försökte personligen lätta på det här genom att tillföra en "Vad skall jag ta i beaktande när jag väljer preamp?"-sektion ([wiki=Micpreamp]Micpreamp[/wiki]) där jag skrev ner mina egna åsikter om vad man  skall ta i beaktande. Likadana sektioner kan säkert vem som helst skriva ner, och jag tycker det är mer än OK, efftersom det kan vara just sådant som nån vill läsa, istället för en massa tekniska saker hit och dit.

« Senast ändrad: 09.05.2007, 13:03:16 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Bra arr TsM tog upp detta med hur Wikin funkar.
 
Kan av erfarenhet förtälja att jag gjorde ett flere timmars jobb med storyn t.ex om Stratocastern med att först fixa bilder (egna foton) till passlig storlek, sedan lyfrta upp dem i Wikin och nästa steg var att skriva texten och till sist att koda in bilderna så att layouten blev passlig. Tog kanske 1,5 timmar alltsomallt. Jag sparade sidan och när jag sen går in o tittar hur slutresultatet ser ut så vad ser jag....ingenting är ens ditååt såsom jag hade gjort det. Kollade senaste ändringarna och till min stora förvåning så hade TsM varit framme och möblerat om hela min grej. Blev så förbannad att jag beslöt att aldrig mera skriva i Wikin, för nu när man kollar så ser det ju hastigt ut som om TsM har gjort hela jobbet, och lixom kammar hem poängen för det.

Men efter att ha lugnat ner mig en stund så började jag småningom förstå vad Wikin går ut på. Det är ju ingen plats för personliga memoarer eller poängjakt utan en plats dit man hämtar material som sen gemensamt görs om till fakta för KR:s Wiki. Där finns ju alltid historiken som man kan kolla vem som har släpat material till stacken och vem som har t.ex bara ändrat ett skrivfel och på det sättet sluppit högst upp på listan!

Så mottot BE BRAVE är ganska passande

Och man behöver ju inte vara akademiskt utbildad superreporter för att sätta in en artikel i Wikin, det mesta finns redan i webben så det är onödigt att uppfinna krutet på nytt. Sök tex på Google och hämta faktan till våran Wiki. Här finns hjälpsamma fingrar som är färdiga att korrigera eller lägga till om det behövs. Hämta hellre felaktiga strån till stacken än inga alls!


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Precis! En Wiki blir aldrig färdig, utan modifieras kontinuerligt, så fort någon kommer på något som är bra att lägga till, upptäcker stavfel, faktafel eller märkliga meningsbyggnader, trist layout i artikeln etc. Själv är jag kass på layout, så det jag skriver, skriver jag mer eller mindre rakt upp och ner - och överlåter åt andra som behärskar sådant bättre än jag, att snygga till det hela.

Med tiden blir en Wiki bara bättre och bättre - och alla som bidrar, stort som smått, kan känna sig stolta över att hjälpa till och dra sitt strå till stacken.
En nybörjare kan skriva en intressant liten artikel som får en expert att tänka på något annat som behövs för att förklara hur saker hänger ihop - och vice versa så kan en experts artikel inspirera nybörjaren till att skriva om något som han känner till. Det är bl a det som är så otroligt bra med en Wiki.
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad tsmalmbe

Bump.

Bra hjälp för nybörjare finns t.ex här:
http://wiki.kontrollrummet.com/index.php/Kontrollrummet:Hj%C3%A4lp
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.