För mig e de självklart att man inte alltid använder all headroom när man mixar eller mastrar. En mix kan alltid bli för stark för sin genre eller det sound man försöker nå. Att konsekvent utgå ifrån att göra allting så starkt/stort (utan dist) som möjligt begränsar kraftigt den palett du har som mixare.
Själv användet jag massey L2007.
menlöst inlägg.
Om låten är för STARK för det sound man försöker nå och om de begränsar paletten, så innebär det ju att du har lyft låten så mycket att det påverkat låten på något sätt!? Det jag menade var att man alltid vill ha en så hög mix som MÖJLIGT, utan att påverka de sakerna.
Om dynamik är viktigt i genren, då KAN du ju inte pressa materialet på samma sätt.. det fattar väl vem som helst?
Varför vill man alltid ha en så "hög" (stark) mix som möjligt? Det är väl precis detta vi vill motverka eller? Oavsett om det är loudnesskriget med komprimerad musik vi talar om, eller inte... Det är upp till folket som mastrar att motverka detta! För mig personligen är det totalt ointressant att mixa starkare än komersiella plattor. Men jag levlar (o)gärna med dem.
/Jon
Varför skulle du vilja ha en lägre mix än den klarar av, såvida du inte förlorar dynamik?
Tror itne du fattar vad jag menar över huvudtaget.
Jag menar att man vill ha en SÅ STARK mix som möjligt UTAN att förlora behövd dynamik.
Jag menar alltså INTE att man skall ha så stark mix som möjligt så att låten blir sönderkomprimerad.
Utan jag menar att man vill ha så STARK mix genren och paletten och låten tillåter.
Om du inte hade någon förlorad "Upplevd" dynamik (Observera att jag skriver UPPLEVD) så skulle du väl vilja ha en mix
som spelades så högt som möjligt för att få folks uppmärksamhet.
Läs mina inlägg igen så förstår du kanske.