Kontrollrummet

Vilka grejer ska man ha?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad scorpions91

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Vilka grejer ska man ha för att göra bra inspelningar? Dela med er av vad ni använder och gärna med bilder om ni vill...


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
precis som i din andra tråd är det ju väldigt beroende av vad för musik man gör, men generellt skulle jag säga:
Ljudkort
Dator med musikprogramvara (t ex Cubase som du nämde i förra tråden)

Med ett ljudkort med 2 kanaler och cubase kan du multitracka och mixa på väldigt hög nivå.

Själv kör jag dock på kassettporta/rullbandsspelare för att jag inte gillar att jobba med datorn alltför mkt samt gillar att begränsa mig.


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Vilka grejer ska man ha för att göra bra inspelningar? Dela med er av vad ni använder och gärna med bilder om ni vill...

Du behöver en mikrofon, ett ljudkort och ett inspelningsprogram, samt kunskapen om hur man använder dessa. :) Det hänger inte på grejerna...

/Jon
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad tsmalmbe

Så bra som möjligt:
- rum
- mikrofon
- preamp
- ljudkort
- inspelningsprogram
- uppspelning (lurar eller högtalare)

Dessutom
- bra insikt över det som INTE är så bra som det borde vara
- kunskap att kompensera kring ovanstående

En par goda ideer och lite teknisk kunskap skadar inte. Musikalitet har du redan, annars vore du inte här.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Det finns lite allmänna tips i vår Wiki, bland nybörjarguiderna.
Där hittar du också förklaringar på många av alla obegripliga ord och uttryck, så att du lättare kan hänga med i diskussionerna. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Tjena scorpions91!

Specificera vad du villl göra.. :)


Utloggad kruSHka69

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Själv kör jag dock på kassettporta/rullbandsspelare för att jag inte gillar att jobba med datorn alltför mkt samt gillar att begränsa mig.


För egen del tycker jag att begränsningar är bra för att bli mer kreativ.
Desto fler saker att hålla koll på, desto mindre kreativ och fantasifull blir jag :)
http://www.facebook.com/pages/Hatbrott/144491142236692


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Själv kör jag dock på kassettporta/rullbandsspelare för att jag inte gillar att jobba med datorn alltför mkt samt gillar att begränsa mig.


För egen del tycker jag att begränsningar är bra för att bli mer kreativ.
Desto fler saker att hålla koll på, desto mindre kreativ och fantasifull blir jag :)

ja..sant, upplever ofta att man sitter och letar efter ett ännu bättre ljud tex, och med "obegränsad" tillgång
så blir det frustrerande.. :rolleyes:


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
Själv kör jag dock på kassettporta/rullbandsspelare för att jag inte gillar att jobba med datorn alltför mkt samt gillar att begränsa mig.


För egen del tycker jag att begränsningar är bra för att bli mer kreativ.
Desto fler saker att hålla koll på, desto mindre kreativ och fantasifull blir jag :)

gissa varför jaf vill begränsa mig? ;)
you stole my words :)


Utloggad robblar

  • Pang pang
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 549
  • Slaskis
    • Visa profil
    • BLiB.no
Själv kör jag dock på kassettporta/rullbandsspelare för att jag inte gillar att jobba med datorn alltför mkt samt gillar att begränsa mig.


För egen del tycker jag att begränsningar är bra för att bli mer kreativ.
Desto fler saker att hålla koll på, desto mindre kreativ och fantasifull blir jag :)

gissa varför jaf vill begränsa mig? ;)
you stole my words :)
Lønner seg ikke å begrense seg. Fullt ös!
Hva du trenger finner du ut etterhvert. Det du aldri bruker trengte du ikke  :)


Utloggad kruSHka69

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil

gissa varför jaf vill begränsa mig? ;)
you stole my words :)


var otydlig... jag citerade dig för att jag håller med dig (förstod att det var det du ville ha sagt :)
http://www.facebook.com/pages/Hatbrott/144491142236692


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Så, vad har du och vad vill du få ut av svaren här? Nu blir man nyfiken!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad scorpions91

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Okej jag skulle vilja spela in Hårdrocks musik som jag har sagt i den förra tråden då liknande Scorpions.

Jag har:
-Presonus Audiobox USB Ljudkort med inbyggd preamp 48V
-Gitarrer och kablar( som jag kopplar in i gitarren och direkt till det ljudkortet, inte spelar in genom en mikrofon).
-SE1000a Microphone
-Keyrig 49
-Guitar Rig 4
-Cubase SX 2

Det var nog allt. Säg gärna om det behövs något mera.
Tycker bara att gitarrerna inte låter så..... ja det är svårt och förklara hoppas ni förstår vad jag menar.


Utloggad scorpions91

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Glömde säga att jag kör nästan bara med Hörlurar. Har inga högtalare för tillfället. Kör med Bärbar dator
2.1 ghz
2 GB RAM


Utloggad scorpions91

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Det finns lite allmänna tips i vår Wiki, bland nybörjarguiderna.
Där hittar du också förklaringar på många av alla obegripliga ord och uttryck, så att du lättare kan hänga med i diskussionerna. :)

Jag ska kolla där.

Varför jag undrar allt det här är varför det alltid era sånger som ni lägger upp här låter bättre. Det kan ni ju jämföra med min Can you feel the love tonight mot vilken sång som helst här på kontrollrummet. Är det något jag gör fel?


Utloggad scorpions91

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Midi låter kanon bra men jag vill ju kunna spela in Sång och gitarr också :unsure:


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
Jag tror att med det du har kan du komma låååångt, sen handlar det bara om erfarenhet.
Jag har kommit väääldigt långt via kr wiki:s eq del. Faktum är att det var den som fick mig att hitta hit :)

Men för mig gäller ofta less is more. På med en försiktig eq om det behövs, en kompressor mest för att jämna ut lite grann, den ska typ inte höras, och sen kanske ett reverb/delay. för mig gäller det generellt alla instrument utom synthar vid mixning. nu är det dock inte mina inspelningar som låter bäst här (snarare i rätt långt ner) men det brukar kunna funka rätt fint.


Utloggad scorpions91

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Jag tror att med det du har kan du komma låååångt, sen handlar det bara om erfarenhet.
Jag har kommit väääldigt långt via kr wiki:s eq del. Faktum är att det var den som fick mig att hitta hit :)

Men för mig gäller ofta less is more. På med en försiktig eq om det behövs, en kompressor mest för att jämna ut lite grann, den ska typ inte höras, och sen kanske ett reverb/delay. för mig gäller det generellt alla instrument utom synthar vid mixning. nu är det dock inte mina inspelningar som låter bäst här (snarare i rätt långt ner) men det brukar kunna funka rätt fint.

Okej när det gäller EQ, kompressor och annat sånt så är jag nybörjare men tror du att det är det som är felet? Basen och trummor hur tycker du att det ska spelas in. Riktigt eller MIDI?


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
Allt jag nämde har jag lärt mig själv genom trial and error och att läsa (bl a en hel del i wikin). Om du inte använt detta i dina låtar är det högst troligt att det är där skon klämmer, bl a.
Generellt gäller ju också regeln: skit in skit ut. Det du spelar in ska låta så gott som perfekt (i en perfekt situation) och så lite efterarbete med eq och kompressor ska göras, men de kan ofta (iaf i början) vara ett väldigt bra verktyg.

Personligen avskyr jag miditrummor till rockmusik. det låter för onaturligt tkr jag. Å andra sidan kan det vara ett väldigt pill att spela in ett trumset. Jag använder 8 mickar och 8-kanalsljudkort när jag gör det och önskar ibland att jag kunde ha fler.
Så man får väga och avgöra det själv. Testa :)

Man kan få rätt schysst trummljud med två/tre/fyra mickar om man bara vet hur man gör. 2 mickar skulle jag nog ha en överhäng och en på kaggen. tre skulle jag köra kagge, överhäng virvel eller kagge och stereoöverhäng. fyra skulle bli stereoöverhäng, kagge och virvel.


Utloggad scorpions91

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Allt jag nämde har jag lärt mig själv genom trial and error och att läsa (bl a en hel del i wikin). Om du inte använt detta i dina låtar är det högst troligt att det är där skon klämmer, bl a.
Generellt gäller ju också regeln: skit in skit ut. Det du spelar in ska låta så gott som perfekt (i en perfekt situation) och så lite efterarbete med eq och kompressor ska göras, men de kan ofta (iaf i början) vara ett väldigt bra verktyg.

Personligen avskyr jag miditrummor till rockmusik. det låter för onaturligt tkr jag. Å andra sidan kan det vara ett väldigt pill att spela in ett trumset. Jag använder 8 mickar och 8-kanalsljudkort när jag gör det och önskar ibland att jag kunde ha fler.
Så man får väga och avgöra det själv. Testa :)

Man kan få rätt schysst trummljud med två/tre/fyra mickar om man bara vet hur man gör. 2 mickar skulle jag nog ha en överhäng och en på kaggen. tre skulle jag köra kagge, överhäng virvel eller kagge och stereoöverhäng. fyra skulle bli stereoöverhäng, kagge och virvel.

Ja jag vill ju lära mig allt det där. Jag vill ju kunna spela in musik och att det ska låta bra inte som om det vore inspelat genom en mobil eller något.

Just nu har jag digitala trummor Yamaha DTXExplorer heter dom har jag för mig. Dom brukar jag koppla in phones uttaget. Det funkar eller? Jag tycker inte heller om att spela in MIDI trummor mycket pill med det tycker jag. :rolleyes:


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vad det gäller trummor finns ju mer än Midi, Finns ju trumprogram som låter bra som levererar Midi och tar emot Midi och då kan ge bra trumljud.
Dessa program kan ofta även ge wavefiler direkt in på audiospår, alltså trumloopar som låter fett. Har du använt något av dessa program?
EZ och Drumcore har väl demos man kan ladda ner och använda för att testa. Men sen var det förstås att du vill ha bra gitarrljud...
Andra får komma med mer tips där eftersom jag inte spelar hårdrock och jag har simplare förutsättningar än dig. Gamla program och gamla grejer helt enkelt. Jag gillar att micka upp gitarrförstärkare men oftast blir det att lägga gitarr via POD2 och sen line in i datorn. 
« Senast ändrad: 17.03.2010, 18:50:03 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad scorpions91

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Vad det gäller trummor finns ju mer än Midi, Finns ju trumprogram som låter bra som levererar Midi och tar emot Midi och då kan ge bra trumljud.
Dessa program kan ofta även ge wavefiler direkt in på audiospår, alltså trumloopar som låter fett. Har du använt något av dessa program?
EZ och Drumcore har väl demos man kan ladda ner och använda för att testa. Men sen var det förstås att du vill ha bra gitarrljud...
Andra får komma med mer tips där eftersom jag inte spelar hårdrock och jag har simplare förutsättningar än dig. Gamla program och gamla grejer helt enkelt. Jag gillar att micka upp gitarrförstärkare men oftast blir det att lägga gitarr via POD2 och sen line in i datorn. 


Nej har inte testat såna program. Ska kolla det.

Hmm POD2.... jag har någon POD men det kanske är den gamla alltså inte express utan den andra jag kan skicka en länk.

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=17457&artno=188086

Den har jag och jag har testat att spela in med den men det var ganska längesen kommer inte ihåg hur det blev. Är inte Guitar Rig bra eller?
Kan du skicka en länk på den POD du har från typ musikbörsen eller liknande med priser och sånt?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Min POD2: http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=5464&artno=73130 är väl inte grejen utan en av alla saker som finns...

Eftersom du verkar ha bra grejer är det inte grejerna du behöver. Presentera din musik, testa att lägga upp inspelningar av dina olika instrument och ställ frågor och få tips utifrån dina förutsättningar så tror jag att du kan komma långt. Jag har fått massor av bra feedback på KR och har lärt mig en hel del (även inspelningsteknik) utan att behöva uppgradera min gamla utrustning.

Har du lagt upp något lugnt med gitarr? Har du lagt upp något med mer distade gitarrer?
Gör det och be om tips. Bygg på med mer instrument och du får mer tips! Jag tror på den metoden!


« Senast ändrad: 17.03.2010, 19:40:21 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad scorpions91

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Min POD2: http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=5464&artno=73130 är väl inte grejen utan en av alla saker som finns...

Eftersom du verkar ha bra grejer är det inte grejerna du behöver. Presentera din musik, testa att lägga upp inspelningar av dina olika instrument och ställ frågor och få tips utifrån dina förutsättningar så tror jag att du kan komma långt. Jag har fått massor av bra feedback på KR och har lärt mig en hel del (även inspelningsteknik) utan att behöva uppgradera min gamla utrustning.

Har du lagt upp något lugnt med gitarr? Har du lagt upp något med mer distade gitarrer?
Gör det och be om tips. Bygg på med mer instrument och du får mer tips! Jag tror på den metoden!




Okej så det spelar ingen roll vad man har för grejer? Jag ska försöka lägga upp något snart när jag blir klar med något och då vill jag gärna ha hjälp med mixning och, mastering fattar inte någonting av? Måste jag också lära mig antar jag.... Men tycker du att jag ska köra med POD:en eller Guitar Rig?


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
Allt jag nämde har jag lärt mig själv genom trial and error och att läsa (bl a en hel del i wikin). Om du inte använt detta i dina låtar är det högst troligt att det är där skon klämmer, bl a.
Generellt gäller ju också regeln: skit in skit ut. Det du spelar in ska låta så gott som perfekt (i en perfekt situation) och så lite efterarbete med eq och kompressor ska göras, men de kan ofta (iaf i början) vara ett väldigt bra verktyg.

Personligen avskyr jag miditrummor till rockmusik. det låter för onaturligt tkr jag. Å andra sidan kan det vara ett väldigt pill att spela in ett trumset. Jag använder 8 mickar och 8-kanalsljudkort när jag gör det och önskar ibland att jag kunde ha fler.
Så man får väga och avgöra det själv. Testa :)

Man kan få rätt schysst trummljud med två/tre/fyra mickar om man bara vet hur man gör. 2 mickar skulle jag nog ha en överhäng och en på kaggen. tre skulle jag köra kagge, överhäng virvel eller kagge och stereoöverhäng. fyra skulle bli stereoöverhäng, kagge och virvel.

Ja jag vill ju lära mig allt det där. Jag vill ju kunna spela in musik och att det ska låta bra inte som om det vore inspelat genom en mobil eller något.

Just nu har jag digitala trummor Yamaha DTXExplorer heter dom har jag för mig. Dom brukar jag koppla in phones uttaget. Det funkar eller? Jag tycker inte heller om att spela in MIDI trummor mycket pill med det tycker jag. :rolleyes:

aha du har digitaltrummor. isf skulle jag nog som MaxB säger skaffa exempelvis ez eller addictive drums (även om jag tkr deras ljud måste bearbetas innan dom låter bra) och sen spelar in midi från trummorna :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Min POD2: http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=5464&artno=73130 är väl inte grejen utan en av alla saker som finns...

Eftersom du verkar ha bra grejer är det inte grejerna du behöver. Presentera din musik, testa att lägga upp inspelningar av dina olika instrument och ställ frågor och få tips utifrån dina förutsättningar så tror jag att du kan komma långt. Jag har fått massor av bra feedback på KR och har lärt mig en hel del (även inspelningsteknik) utan att behöva uppgradera min gamla utrustning.

Har du lagt upp något lugnt med gitarr? Har du lagt upp något med mer distade gitarrer?
Gör det och be om tips. Bygg på med mer instrument och du får mer tips! Jag tror på den metoden!

Okej så det spelar ingen roll vad man har för grejer? Jag ska försöka lägga upp något snart när jag blir klar med något och då vill jag gärna ha hjälp med mixning och, mastering fattar inte någonting av? Måste jag också lära mig antar jag.... Men tycker du att jag ska köra med POD:en eller Guitar Rig?

Naturligtvis spelar det roll vad man har för utrustning men jag struntar i det. Jag vill ha kul då jag gör musik och då påverkar inte sådana detaljer mig. Jag spelar in och samtidigt lär jag mig förbättra ljudet, trots att utrustningen är gammal, använder en 1.9 GHz-dator med SoundBlaster Audigy II ljudkort och Cubase 5 VST32.

Musiker som förstår bättre kan konstatera att den utrustningen inte är något vidare att göra musik med, men så tänker inte jag. Huvudsaken tycker jag är att spela in för att det är kul. Här är det jag lyckats bäst med, trots gammal utrustning:

[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_TheQueen_ver06.mp3[/mp3]

Fråga om vad du vill på KR och få tips och lär dig mer och mer. Kom ihåg att ha kul! Det är det viktigaste.
« Senast ändrad: 18.03.2010, 00:06:43 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
Den där låten har legat uppe här förut va? jäklit bra iaf. Dock väldigt pink floydigt och speciellt tänkte ja sjuukt mkt på welcome to the machine  B)


Utloggad ricorider

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Köp allt du kommer över. Gärna så dyra saker som möjligt. Helst bara rackgrejer för det är mäktigt. Gärna saker som du egentligen inte har nån större nytta av. Gärna ett coolt mixerbord med många kanaler som kommer att stå helt oanvända. Tänk på att det som syns är det som räknas. Om du sen spelar in skiten via ett SoundBlasterkort så spelar det ingen roll, bara den synliga inspelningskedjan är fet och imponerande. Fast ett fett RME-kort och Apogeeomvandlare (endast rackmodeller räknas) är ju ett klart plus dock. Gärna äldre grejer oxå. Roland Space Echo kanske. Det brusar och svajar så grymt att man i själva verket använder mjukvaruvarianten, men det känns genuint och man inbillar sig att allt kommer att bli sååååå bra.  :wacko:

Betänk dock att inspirationen kommer att sjunka i samma takt som utrustningsnivån ökar. Jag skapade 100 gånger mer låtar/låtidéer på min Yamahaporta, ett midiverb och en SM57-kopia i början av 90-talet än jag gör nu med 100 gånger dyrare prylar, men det är en härlig känsla att veta att man har möjligheter att gör riktigt bra inspelningar när andan väl faller på...

Brister de ekonomiska tillgångarna så finns det ju svindyra sms-lån att ta till. Allt för konsten!!!
Apple Mac Pro 2012 Quad Core 3.2 GHz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 2 x 1 TB SATA / Mountain Lion / MOTU PCIe-424 / MOTU HD 192 / Logic Pro 9 / Toontrack Superior Drummer 2.0 / bla bla bla


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nu har jag testat AD demo i Cubase. Funkar bra att Cubase bestämmer hastigheten och sen droppa midifilerna på ett midispår.
Kan vara en bra början att få enkla trummor billigt och enkelt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad kruSHka69

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Musiker som förstår bättre kan konstatera att den utrustningen inte är något vidare att göra musik med, men så tänker inte jag.

Konstiga musiker som tycker att utrustningen avgör huruvida man kan eller inte kan göra musik med den, i alla fall när det rör någon annans utrustning. Givetvis får var och en sätta ribban själv när det gäller ens eget arbete :)

Jag tycker inte heller att utrustningen spelar så stor roll när man ska göra musik.
För mig är att göra musik två olika processer (lever väl kvar i 80-talet).
Först har jag en låtidé sen spelar jag in den/färdigställer den, hur man nu vill
kalla det.

Inspelningen och kvalitén på den avgörs helt av vad tanken med sluprodukten är.
Ska den var för ens egen höga nöjes skull kanske man inte tycker att det måste
låta som en värstingproduktion. Ska den vara till för andra, kanske säljas
i olika format (cd, vinyl, mp3) och följa någon sorts gällande standard måste man
antigen vara påläst eller hosta upp pengar så att "den som kan" gör jobbet åt en.

Det går att göra bra musik på i stort sett ingenting. Hur man vill förmedla det till
andra, det vill säga hur inspelningen återger musiken, är en annan sak, i alla fall för mig :)

Btw... skitbra låt... och inspelningen låter skitbra ( i jobbdatorns monohögtalare som sitter inbyggd
i datorns chassi :)
« Senast ändrad: 18.03.2010, 09:49:06 by kruSHka69 »
http://www.facebook.com/pages/Hatbrott/144491142236692


Utloggad scorpions91

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Men hur mappar man trummor i Cubase då?

JAg har som sagt en gammal version av Cubase och kan inte så moderna grejer som din Cubase SX2. Andra kan.
Nånstans i Cubase ska du hitta och lägga till trummorna i VST Instruments och innan det ska du ha installerat tex AD-demon och om nödvändigt under installationen peka på VST-plugin-foldern.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad scorpions91

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 133
    • Visa profil
Men hur mappar man trummor i Cubase då?

JAg har som sagt en gammal version av Cubase och kan inte så moderna grejer som din Cubase SX2. Andra kan.
Nånstans i Cubase ska du hitta och lägga till trummorna i VST Instruments och innan det ska du ha installerat tex AD-demon och om nödvändigt under installationen peka på VST-plugin-foldern.


Okej tack för all hjälp. Det är inte omöjligt att jag lägger upp en sång snart här.