Forum > Demolåtar

Att inte mastra

(1/3) > >>

olofd:
Hej!
Jag har jobbat ett tag med att försöka eliminera Mastring ur kedjan när jag gör mina låtar.
Framförallt då Limitern.. Idag börjar jag komma närmre att kunna lyckas och dra slutsatser hur man skall jobba för
att få upp RMS och få materialet att sitta ihop utan någon sorts limiter eller Komressor på outputen.

Jag har gjort en liten låt här som ni kan lyssna på och gärna kritisera.. den är långt ifrån perfekt rent eq och kompmässigt.
Men detta beror mycket på att jag kämpat för att inte använda någon som helst stort limitering i den.

Säg vad ni tycker.
Observera de tydliga transienterna trotts -8RMS

[mp3=200,20,0,center]http://www.bandetspray.se/high.mp3[/mp3]

Självklart är allt väldigt dåligt spelat o.s.v, det är därför ingen mening med att kommentera det.. utan endast de tekniska aspekterna.

Bribedant:
Äntligen någon som tänkt utanför ramarna. Själv är jag såld på dynamisk musik. Gillar konceptet skarpt. Det blir drama i soundet om man släpper loss peak'arna.
Det är lite märkligt, inspelningsutrusting och slutanvändarnas grejer (stereo, hemmabio, nån grunka i fickan med lurar) har fått bättre och bättre dynamik sn/noise förhållande med tiden och den musik som släpps har hela tiden fått mindre dynamik istället för att utnyttja de resurser digital teknik tillhandahåller. Helt galet. Hmm , finns det ingen thumbsup smiley...

Valle:

--- Citat från: olofd skrivet 15.03.2010, 19:29:59 ---Men detta beror mycket på att jag kämpat för att inte använda någon som helst stort limitering i den.

--- Slut citat ---
Fast... vad är ditt egentliga mål — att få ett så "bra" resultat som möjligt, eller att behålla så få verktyg som möjligt på masterkanalen?

Om du ändå har kompressorpluggar på i princip varenda individuell kanal, varför skulle det vara ett big NO-NO om du hade det på masterkanalen?

Mastring (som endast av mastrarna själva påstås vara något form av en extraordinär konst) handlar ju ändå bara om "färdigställande" av (ljud)produktion, inte strikt om hur volymmässigt pressat det ska eller inte ska låta.

egghuvud:
Hade du inte sagt något så skulle jag nog inte tänkt på det som ickemastrat. Det låter rent och tydligt. Samtidigt sakans det något slags "tryck" t e x i trummorna. Fast det låter rent och fint. 
Tänker också på hur lätt det är att fastna i något slags modernt ljudideal. När jag t e x hör gamla åttiotalslåtar så kan jag inte fatta hur fan de kunde ha sådana enorma reverb på trummorna. Fast då tyckte jag nog att det lät fett. :)

Clemens:
Jo..bra tryck..men kan nog tycka att det låter överkomprimerat..få instrument spelar samtidigt vilket ju även bidrar till att allt låter större och får mer utrymme och slipper trängas vilket jag tycker är en av "hemligheterna" för en bra ljudbild..Är målet att nå samma resulat som vid mastering, men utan mastering? eller är du även ute efter någon slags ljudförbättring?  Som jag ser det så är väl en av anledningarna till att mastra, är att få en så jämn produktion som möjligt på tex en CD- produktion... hur kommer du runt detta om du skippar masteringen?  Kul expriment!  :)

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion